abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214711066
In september van 2023 trof een uitzonderlijke tsunami de oostkust van Groenland. In het zogenaamde Dickson Fjord vond een aardverschuiving plaats waarbij tonnen rots en zand het fjord in schoof. Door deze plotseling aardverschuiving werd het fjord getroffen door een tsunami. Deze varieerde in hoogte van 60 tot maar liefst 200m.
Op onderstaand plaatje is te zien waar het getroffen gebied in Groenland ligt

Overal ter wereld werd deze gebeurtenis schijnbaar gemeten als een (reeks) kleine aardbeving(en)
Gelukkig vond dit voorval plaats in onherbergzaam en onbewoonbaar gebied. Alleen een (verlaten) militaire post werd verwoest. Voor een week lang zou het water daar woest heen en weer hebben geklotst. Geologen hebben over dit voorval onderstaand rapport gepubliceerd ook om te begrijpen wat klimaatverandering voor invloed heeft op bijv Gletsjers die zich terugtrekken en daardoor aardverschuivingen kunnen triggeren.

quote:
650 Feet High: The Megatsunami That Rocked Greenland’s East Coast

Seismologists measure tremors from distances up to 5000 km away.
On September 16, 2023, a massive wave struck a fjord on Greenland’s east coast, leaving evidence of flooding up to 200 meters (650 feet) high in some areas. Researchers, led by Angela Carrillo Ponce from the German Research Centre for Geosciences (GFZ), have analyzed seismic data from earthquake monitoring stations worldwide and uncovered another remarkable event. The megatsunami triggered a standing wave that oscillated back and forth in the narrow, uninhabited Dickson Fjord for over a week. The international team has published their findings in the journal

Rockslide as triggering event
The tsunami was triggered by a large landslide. Earthquake measuring stations up to 5,000 kilometers away registered the shaking caused by the landslide as a short signal. However, there was also a very long-period (VLP) signal that was recorded by the seismometers for more than a week. Angela Carrillo Ponce, who works as a doctoral student in the “Physics of Earthquakes and Volcanoes” section of the GFZ, says: “The mere fact that the VLP signal of a wave sloshing back and forth triggered by a landslide in a remote area of Greenland can be observed worldwide and for over a week is exciting. That’s why we in seismology have been most concerned with this signal.” Fortunately, the researcher adds, no people were harmed. Only a military base, which was without personnel at the time of the tsunami, was devastated.

Analysis of the seismic signals – shock waves that travel thousands of kilometers in the earth’s crust – showed that a so-called standing wave formed in the fjord after the landslide. Initially, the parts of the flank that fell into the water triggered a giant wave that spread through the entire fjord to the offshore island of Ella, more than 50 kilometers away. Near the point where the rockslide entered the fjord, the maximum height was more than 200 meters, along the coast an average of 60 meters. Parts of the wave apparently spilled back from the steep banks in the narrow fjord and a standing wave began to form, which undulated back and forth for more than a week. However, this wave measured only around 1 meter in height.

Depending on the frequency range filtered out, the rockfall triggering the tsunami can be seen as a single peak (top), the standing wave sloshing back and forth as an undulating pattern in the recordings (middle, with several hours depicted) or the overall signal of the rockfall and the tsunami over the course of a week with strongly decreasing intensity of the oscillations (bottom).

Standing wave persisted unusually long
Such standing waves and the resulting long-period signals are already known in research. Such VLP signals are normally associated with large break-offs from glacier edges. “In our case, we also registered a VLP signal”, says Angela Carrillo Ponce, “the unusual thing about it was the long duration”. What was particularly impressive was that the data from seismic stations in Germany, Alaska, and other parts of North America were of very good quality for the analysis. A comparison with satellite images confirmed that the cause of the first seismic signals corresponded well with the strength and direction of the rockfall that triggered the megatsunami. In addition, the authors were able to model the slow decay and the dominant oscillation period of the VLP signals.

This gives the researchers hope that they will be able to detect and analyze other similar events from the past. It is obvious that the retreat of glaciers, which previously filled entire valleys, and the thawing of permafrost are leading to increased landslides. Climate change is accelerating the melting of glaciers and could therefore increase the risk of megatsunamis.
Video over de gebeurtenis

Interessant... onlangs heb ik nog "The Wave" gekeken over een fjord in Noorwegen wat getroffen wordt door een tsunami na een aardverschuiving/-beving

woensdag 14 augustus 2024 @ 12:20:45 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_214711425
Wow! Een tsunami van 60 tot 200 meter hoog :o Dat we daar niets eerder van gehoord hebben? Of ik kan het mij iig niet herinneren. Gelukkig vond dit plaats in onbewoonbaar gebied.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_214711632
quote:
84s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 12:20 schreef Starhopper het volgende:
Wow! Een tsunami van 60 tot 200 meter hoog :o Dat we daar niets eerder van gehoord hebben? Of ik kan het mij iig niet herinneren. Gelukkig vond dit plaats in onbewoonbaar gebied.
Als dat hier gebeurt is alles weg tot aan Duitsland toe.
  Moderator woensdag 14 augustus 2024 @ 12:52:45 #4
505534 crew  Flitsbezorger
Binnen een kwartier bij je!
pi_214711657
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 12:48 schreef Document1 het volgende:

[..]
Düsseldorf aan Zee.
Op maandag 16 december 2024 21:05 schreef GGMM het volgende:
[..]
Flitsbezorger en Bezsen niet
  woensdag 14 augustus 2024 @ 12:53:50 #5
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_214711664
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 12:48 schreef Document1 het volgende:

[..]
Jah! Dat is een paar duizend jaar geleden toch eens gebeurd? Dankzij de instorting van een fjord in Noorwegen.
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  woensdag 14 augustus 2024 @ 12:54:38 #6
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_214711670
De dijken moet dan wel heel hoog worden, half Nederland in de schaduw. ;(
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_214711680
quote:
84s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 12:53 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Jah! Dat is een paar duizend jaar geleden toch eens gebeurd? Dankzij de instorting van een fjord in Noorwegen.
Is daar het kanaal tussen Europa en Engeland toen ook door ontstaan?
  donderdag 15 augustus 2024 @ 17:05:18 #8
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_214721406
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 12:55 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Is daar het kanaal tussen Europa en Engeland toen ook door ontstaan?
Nee die is ontstaan door een rivier die het smeltende water van de ijstijd heeft afgevoerd. Als ik het goed herinner. Doggerland is wel verdwenen door de tsunami.
pi_214974186
quote:
Aarde trilde negen dagen lang door enorme tsunami in Groenland

In het oosten van Groenland stortte vorig jaar een 1.200 meter hoge bergtop in, als gevolg van stijgende temperaturen. Het veroorzaakte een megatsunami die negen dagen lang duurde en seismische golven over de hele aarde stuurde.

De bergtop stortte in op 16 september 2023 doordat de smeltende gletsjer eronder de rots niet meer kon dragen. De aardverschuiving kwam in het Dickson-fjord terecht en veroorzaakte een 200 meter hoge golf. Het water zat als het ware vast in het afgelegen fjord en klotste daardoor dagenlang heen en weer.

De tsunami in het Dickson-fjord duurde negen dagen. Over de hele wereld werden trillingen gemeten, maar onderzoekers hadden geen idee waar die vandaan kwamen. Een jaar lang deden 68 onderzoekers van veertig instituten in vijftien landen onderzoek naar de mysterieuze schokgolven.

"Toen collega's het signaal vorig jaar voor het eerst opvingen, zag het er heel anders uit dan een aardbeving. We noemden het een ongeïdentificeerd seismisch object", zegt onderzoeker Stephen Hicks tegen de BBC. "Het signaal was negen dagen lang elke negentig seconden te zien".

De onderzoekers gebruikten onder meer seismische data om te achterhalen waar het signaal vandaan kwam. Dat leidde ze naar het oosten van Groenland. Daar komen doorgaans geen enorme landverschuivingen en tsunami's voor, zegt hoofdonderzoeker Kristian Svennevig tegen The Guardian.

De gletsjer die de bergtop ondersteunde, smolt vanwege de stijgende temperaturen door klimaatverandering, stellen de onderzoekers. Uiteindelijk was het ijs zo dun dat het de rots ter grootte van 25 keer het Empire State Building niet langer kon dragen.
pi_215028223
quote:
de rots ter grootte van 25 keer het Empire State Building
Dat is een flinke rots. Je zou er maar getuige van zijn.
Цой жив
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')