quote:
Gewezen NBA-speler doet LeBron James af als dopingzondaar, maar komt al snel terug op uitspraken: “Hij was gewoon zo dominant”
Voormalige NBA-speler Jeff Teague heeft voor controverse gezorgd in zijn podcast ‘Club 520 Podcast’. De 37-jarige Amerikaan beweerde aanvankelijk dat LeBron James steroïden gebruikte tijdens zijn periode bij de Miami Heat, om dat even later weer af te doen als grap.
Dat LeBron James op zijn 40ste nog steeds één van de meest invloedrijke basketballers ter wereld is, hoeft geen betoog. ‘King James’ reeg door de jaren heen de sportieve successen bij achtereenvolgens Cleveland Cavaliers, Miami Heat en LA Lakers aan elkaar. Met elk team kroonde hij zich al tot NBA-kampioen. In 2023 stootte James die andere legende Kareem Abdul-Jabbar van de troon in het all-time gescoord puntenaantal. 38.387 punten om precies te zijn. Intussen zit James al over de 40.000.
De impressionante carrière van James wordt nog dagelijks uitvoerig besproken door fanatici en/of oud-spelers. Zo ook door Jeff Teague in een recente aflevering van zijn podcast ‘Club 520 Podcast’. De gewezen point guard van Atlanta Hawks is van mening dat James op de top van zijn kunnen was tijdens zijn periode bij de Miami Heat. Om hem meteen erna te beschuldigen van doping.
Volgens Teague fakete James destijds een blessure om een dopingtest te ontlopen. “Hij gebruikte steroïden. Echt waar. Dat is wat ik heb opgevangen”, beweert Teague. “Men ging testen op het menselijk groeihormoon (een hormoon dat onder andere de groei van de spieren kan stimuleren, red.) en hij stond uitgerekend toen drie weken aan de kant. Hij zei dat hij last had aan zijn rug en na die drie weken kwam hij een pak slanker terug”, aldus Teague.
Bovengenoemd hormoon kan in se niet als steroïde beschouwd worden, maar het is wel een stof die gebruikt kan worden om herstel te versnellen en prestaties te bevorderen.
Niet serieus bedoeld
De beschuldigingen van Teague gingen al snel een eigen leven leiden op sociale media. Daaropvolgend kwam de Amerikaan terug op zijn felle uitspraken. “Erg vreemd hoe dit alles wordt opgenomen. Ik maakte louter een grap over LeBron. Hij was gewoon zo dominant, relax allemaal”, schrijft Teague op zijn Instagram.
Het was een grap! Ik kom niet meer bij van het lachen.