quote:De registratie van een gemiste dopingtest door de Dopingautoriteit is geen bestuursrechtelijk besluit. Dat oordeelt de rechtbank Midden-Nederland in een zaak van een topsporter tegen de dopinginstantie. De Dopingautoriteit hoefde het bezwaar tegen de registratie van de whereaboutsfout daarom niet inhoudelijk te behandelen.
Gemiste dopingtest
De eiser in deze zaak is een topsporter en wordt daarom regelmatig door de Dopingautoriteit gecontroleerd op het gebruik van doping. Op 24 februari 2022 was hij niet aanwezig op de vooraf door hem aangegeven locatie waardoor hij een dopingtest heeft gemist. De Dopingautoriteit registreerde daarom dat er sprake was van een zogenoemde ‘whereaboutsfout’. De Dopingautoriteit vond uiteindelijk dat de registratie van een whereaboutsfout geen bestuursrechtelijk besluit is zodat daartegen geen bezwaar gemaakt kan worden. Daarom verklaarde de Dopingautoriteit het bezwaar van de topsporter ‘niet-ontvankelijk’.
Geen bestuursrechtelijk besluit
De rechtbank oordeelt dat de brief waarin is beslist om de vastgestelde whereaboutsfout te registreren geen bestuursrechtelijk besluit is. De reden daarvoor is dat de Dopingautoriteit geen wettelijke taak of bevoegdheid heeft om sporters te verplichten zich beschikbaar te houden voor dopingcontrole. De Dopingautoriteit voert deze taak namelijk uit op basis van de wereldwijd geldende anti-doping code. Dat is privaat verenigingsrecht en daarom valt het buiten het bestuursrecht en de toetsing door de bestuursrechter. Op basis van het verenigingsrecht kan de tuchtrechter beoordelen of de registratie van de whereaboutsfout juist is en of er een sanctie moet worden opgelegd.
De Dopingautoriteit is dus terecht tot de conclusie gekomen dat het bezwaar tegen de registratie van de whereaboutsfout niet inhoudelijk hoefde te worden behandeld. Ook de bestuursrechter komt om die reden niet toe aan een inhoudelijke beoordeling van de vraag of die registratie juist was.
https://www.rechtspraak.n(...)htelijk-besluit.aspx
https://uitspraken.rechts(...)LI:NL:RBMNE:2025:735
Gaat over Van 't End voor de duidelijkheid.quote:Op woensdag 26 februari 2025 11:02 schreef Nober het volgende:
Registratie gemiste dopingtest door Dopingautoriteit geen bestuursrechtelijk besluit
[..]
quote:Triatlete schreeuwt haar onschuld uit en wijt positieve dopingtest aan seks met liegende partner: “Dit is een nachtmerrie”
Imogen Simmonds zit in een lastig parket. De Zwitserse met Britse roots testte begin december positief op het verboden Ligandrol. Maar volgens Simmonds kwam die stof in haar lichaam terecht na “fysiek contact” met haar partner.
De 31-jarige Simmonds is geen doetje. Ze is de huidige nummer zeven van de wereld op de middellange en lange afstanden, en gewezen Europees kampioene. Op 14 december werd ze nog vierde op het WK IRONMAN 70.3 in Nieuw-Zeeland, maar zes dagen eerder kwam de dopingcontrole langs buiten competitie. Daarbij bleek dat Simmonds Ligandrol in haar lichaam had, een stof die eenzelfde werking heeft als testosteron.
De Zwitserse - die een voorlopige schorsing kreeg - heeft zich nu in een lange Instagram-post verdedigd. Volgens haar kwam ze in aanraking met het verboden spul door haar partner.
“Ik was verbijsterd en kapot toen de test positief terugkwam door toedoen van Ligandrol. En dan nog in een hoeveelheid die gelijkstaat aan een snuifje zout in een zwembad van olympische afmetingen en die mij nooit een prestatiebevorderend voordeel zou hebben opgeleverd. Ik had geen idee wat de substantie was of hoe deze in mijn systeem terecht was gekomen”, aldus Simmonds. “Ik heb dan ook meteen een ervaren advocaat ingeschakeld. Door onderzoek werd ontdekt dat, zonder dat ik het wist, mijn partner al lange tijd Ligandrol aan het innemen was om zijn eigen fysieke conditie te verbeteren.”
Simmonds liet meteen een haartest uitvoeren, waaruit bleek dat ze de verboden stof nooit zelf had ingenomen. Haar partner dus wel “want zijn test hierbij was positief”.
En dus: “Als gevolg hiervan, rekening houdend met de tijdlijn van de gebeurtenissen en met name dat ik 6 dagen eerder en 22 dagen erna een negatieve dopingcontrole had afgelegd en dat mijn partner en ik zowel de dag van als de dag voor mijn dopingcontrole op 8 december 2024 intiem waren, zijn we tot de conclusie gekomen dat de substantie in mijn systeem is gekomen via de overdracht van lichaamsvloeistof. Ik ben de afgelopen jaren regelmatig getest, zowel binnen als buiten competitie, en was altijd negatief. Daarom is deze zaak een nachtmerrie voor mij en iets waarvan ik nooit had gedacht dat ik er in mijn leven mee te maken zou krijgen. Ik neem mijn antidopingverplichtingen serieus en ben een groot voorstander van een propere sport, dus het is hartverscheurend om mijn naam geassocieerd te zien met een verboden middel.”
quote:Kibiwott Kandie, de voormalige vicewereldkampioen op de halve marathon, is voorlopig geschorst voor een overtreding tegen de dopingwetgeving. Dat heeft de Athletics Integrity Unit (AIU) gemeld. Volgens de AIU heeft de 28-jarige Keniaan nagelaten om gehoor te geven aan dopingtests.
Kandie won in 2020 de zilveren medaille op de wereldkampioenschappen halve marathon in Polen. In hetzelfde jaar vestigde hij een wereldrecord op de afstand in 57:32, dat sindsdien verschillende keren is verbeterd.
quote:Nederlandse honkballer en All Star krijgt lange schorsing na positieve dopingtest
De Nederlandse honkbalinternational Jurickson Profar (32) wacht een lange schorsing. De speler die in de Major League Baseball uitkomt voor Atlanta Braves is betrapt op het gebruik van een verboden middel. Om wat voor verboden middel het gaat is nog niet duidelijk.
Volgens Amerikaanse media krijgt Profar een schorsing voor tachtig wedstrijden.
Profar stapte recent over van de San Diego Padres naar de Atlanta Braves. Hij kende vorig jaar een van zijn beste jaren in de Amerikaanse Major League. Hij werd als achtste Nederlander ooit geselecteerd voor de All Star Game.
Bij Atlanta Braves verdient de Nederlander de komende drie jaar 42 miljoen dollar (ruim 38 miljoen euro). Het is het meest lucratieve contract uit de profloopbaan van Profar
https://www.ad.nl/andere-(...)dopingtest~a1c32cdd/
162!quote:Op dinsdag 1 april 2025 07:21 schreef DeeBee het volgende:
80 wedstrijden, aangezien ze er 700 per seizoen spelen ofzo valt dat wel mee dus
Amerikaanse sporten zijn geen sport
quote:Op dinsdag 1 april 2025 15:02 schreef Pino112 het volgende:
Hij ontkent dus niet eens? Kijk eens dom, ja ho maar.
Jawel.quote:"Today is the most difficult day of my baseball career. I am devastated to announce that I have been suspended for 80 games by Major League Baseball and the Commissioner's Office, for testing positive for a banned substance this offseason. This is especially painful for me because anyone who knows me and has seen me play knows I am deeply passionate about the game. There is nothing I love more than competing with my teammates and being a fan favorite.
"I want to apologize to the entire Braves organization, my teammates, and the fans. It is because of my deep love and respect for this game that I would never knowingly do anything to cheat it. I have been tested my entire career, including eight times last season alone, and have never tested positive. I would never willingly take a banned substance, but I take full responsibility and accept MLB's decision.
Tunesisch olympisch zwemkampioen Hafnaoui voor 21 maanden geschorstquote:Op zaterdag 7 december 2024 19:39 schreef Pino112 het volgende:
https://swimswam.com/olym(...)ing-rules-violation/
Olympic and World Champion Tunisian swimmer Ahmed Hafnaoui has accepted a voluntary provisional suspension after an assertion of an anti-doping rules violation from the International Testing Agency (ITA).
Hafnaoui was suspended for missing at least three random doping tests in a 12-month period.
Sources tell SwimSwam that Hafnaoui missed two anti-doping tests while training in America and then a third after returning home to Tunisia amidst visa issues in the United States. More recently, he has been at a training camp in France with Ahmed Jaouadi and Rami Rahmouni working with French coach Philippe Lucas.
Namen?quote:In 2024: 3.256 dopingcontroles, zeven positief
De Dopingautoriteit heeft vorig jaar 3.256 dopingcontroles uitgevoerd binnen het nationale controleprogramma, een toename van 5,1 procent ten opzichte van 2023 en ruim boven het beoogde doel van 3.000 controles. Er waren in 2024 zeven dopingcontroles met een positieve uitslag, vier meer dan een jaar eerder.
De Dopingautoriteit voert gerichte controles uit op basis van onder meer uitgebreide risicoanalyses. Dit betekent dat in sommige sporten veel meer wordt gecontroleerd. In wielrennen (467 controles), atletiek (451), schaatsen (391), voetbal (358) en roeien (298) is in 2024 het vaakst gecontroleerd.
De autoriteit registreerde in 2024 achttien positieve dopingtesten, maar in elf gevallen was er sprake van een medische dispensatie. De zeven overtredingen vonden plaats in atletiek, ijshockey (twee keer), powerliften (twee keer), rugby en volleybal. Drie van de zeven betrapte sporters hebben inmiddels een schorsing aanvaard.
Voetbal, ongeveer 1000 profs en 35 bloedcontrolesquote:Op dinsdag 6 mei 2025 16:27 schreef Pino112 het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)rsporten-milaan-2026
[..]
Namen?
quote:Topadvocaten en dopingexperts waarschuwen topsporters voor one-nightstands. Ze lopen het risico na een avontuurtje positief getest te worden op verboden middelen.
"Kijk uit met wie je zoent", was het advies van experts bij een sportconferentie begin deze maand in Londen. Het wordt sporters aangeraden om contactinformatie te verzamelen, zodat ze later eventueel hun verhaal kunnen laten checken.
Gelukkig controleren ze bij voetbal nooit en bij tennis kun je je er wel onderuit lullen. Dan heb je alleen de notoir feestende schaatsers nog over die zich moeten bedwingen maar die doen het toch vooral met elkaar dus dat zou veilig moeten zijn.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 12:34 schreef I.R.Baboon het volgende:
Je mag ook niks meer tegenwoordig: https://nos.nl/artikel/25(...)r-bij-one-nightstand
[..]
quote:De AIU bevestigde donderdag de dopingschorsing van drie jaar voor de Keniaanse langeafstandsloper Nehemiah Kipyegon. De winnaar van de marathon van München in oktober vorig jaar (in 2u10:02) testte positief op trimetazidine, een product dat wordt gebruikt om hersenaandoeningen te behandelen.
quote:Ze verzamelde rist aan medailles, maar nu is topatlete Maryna Bekh-Romanchuk verdacht van dopinggebruik
De Oekraïense atlete Maryna Bekh-Romanchuk, die op internationale kampioenschappen al een rist medailles verzamelde in het verspringen en hink-stap-springen, wordt verdacht van dopinggebruik.
De Athletics Integrity Unit (AIU) bevestigt donderdag dat ze voorlopig is geschorst nadat bij een controle sporen van de verboden substantie testosteron zijn teruggevonden.
De 29-jarige Bekh-Romanchuk is de regerende vicewereldkampioene in het hink-stap-springen en ze won ook al WK-zilver in het verspringen (in 2019). Daarnaast werd ze onder meer Europees kampioene verspringen in open lucht (in 2022) en indoor (in 2021).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |