Dit is natuurlijk het enige juiste antwoord. Had TS ook zelf kunnen bedenken.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 07:03 schreef Pizzakoppo het volgende:
Normaliter moet je even contact op nemen met jouw woningbouwcorporatie
Ik woon ook in een huurhuis, plat dak, 4 meter hoge ramen vol op het zuiden. Wel met externe zonwering, overgenomen van de vorige bewoner. Dergelijke aanpassingen aan de woning moet je wel voorleggen aan de verhuurder, dit zal ook hoogstwaarschijnlijk in de huurovereenkomst staan. Het is goed mogelijk dat indien ze je toestemming geven, je bij vertrek niets hoeft te herstellen omdat ze het zien als een verbetering van de woning.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 01:31 schreef noobie123 het volgende:
Ik heb gelezen dat veel mensen een Split Unit airconditioner kopen en sommige zeiden dat dat gewoon kan met een huur huis.
Maar als ik de regels lees van mijn woningcorporatie, mag een airco niet geplaatst worden.
Ondanks dat bij een split unit het gat door de muur slechts enkele centimeters is. Blijkbaar willen ze geen stille airco aan de buiten muur.
Hoe doen julie dit? Gebruiken julie een inefficiente mobiele airco, or gewoon helemaal niets?
Graag zou ik een stille airco willen installeren waar de buren geen last van hebben, en dan simpelweg het gat dicht metselen wanneer ik verhuis. Maar aangezien de airco aan de buitenkant zichtbaar is, neem ik aan dat er uit eindelijk iemand van de woonstichting het ziet en misschien een boete geeft?
Het is niet vol te houden met deze hitte.
gewoon doen, niet met zo'n mobiel ding aan de gang gaan, zodra je dat ding uit zet is het weer warm en zoals je zelf al zei: ze zijn zwaar inefficiënt!quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 01:31 schreef noobie123 het volgende:
Ik heb gelezen dat veel mensen een Split Unit airconditioner kopen en sommige zeiden dat dat gewoon kan met een huur huis.
Maar als ik de regels lees van mijn woningcorporatie, mag een airco niet geplaatst worden.
Ondanks dat bij een split unit het gat door de muur slechts enkele centimeters is. Blijkbaar willen ze geen stille airco aan de buiten muur.
Hoe doen julie dit? Gebruiken julie een inefficiente mobiele airco, or gewoon helemaal niets?
Graag zou ik een stille airco willen installeren waar de buren geen last van hebben, en dan simpelweg het gat dicht metselen wanneer ik verhuis. Maar aangezien de airco aan de buitenkant zichtbaar is, neem ik aan dat er uit eindelijk iemand van de woonstichting het ziet en misschien een boete geeft?
Het is niet vol te houden met deze hitte.
Die aanzuiging zit toch gewoon binnen? Binnen is het veelal kouder dan buiten?quote:
SPOILER2Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een normale mobiele airco voert warme lucht af via die slang.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 11:00 schreef ludovico het volgende:
[..]
Die aanzuiging zit toch gewoon binnen? Binnen is het veelal kouder dan buiten?SPOILER2Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus warme lucht van buiten splitsen in koud en warm, is beter, want geen onderdruk in de woning?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 11:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een normale mobiele airco voert warme lucht af via die slang.
Maar als je warme lucht afvoert creëer je onderdruk in je woning en zal er via kieren en roosters warme lucht van buiten aangezogen worden.
Een split airco (mobiel of vast) doet dat niet.
Een normale split airco doet niets anders dan lucht van binnen circuleren door een warmtewisselaar.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 11:35 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dus warme lucht van buiten splitsen in koud en warm, is beter, want geen onderdruk in de woning?
Dan krijg je overdruk en druk je de kou naar buiten?
Beetje dweilen met de kraan open? Toch werkt het wel? Misschien ook omdat het buiten al wat afkoelt snachts..quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 11:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Een normale mobiele airco voert de warme lucht door een luchtslang af naar buiten en dat betekent automatisch ook dat er (vanwege de onderdruk) weer warme lucht van buiten wordt aangezogen op andere plekken in je huis. Hoe warmer het buiten is, hoe minder effectief zo'n mobiele airco is.
Dus die circuleert de interne warmte, plakt het wat geconcentreerder op een hoop, en buiten wordt dat met fans losgelaten aan de buitenlucht, geen onderdruk.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 11:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Een normale split airco doet niets anders dan lucht van binnen circuleren door een warmtewisselaar.
Dat is het meest efficiënt en zo werkt die mobiele split airco ook.
Door die warmtewisselaar stroomt koelmiddel en dat wordt weer gecondenseerd of verdampt en door een warmtewisselaar buiten gevoerd om de warmte af te voeren.
Die luchtslang is dan voor aanzuiging.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 11:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Met een 2e luchtslang kan je dat verbeteren, omdat je dan warme lucht van buiten gebruikt en ook weer naar buiten afvoert. In zo'n mobiele airco met luchtslang zitten ook gewoon 2 warmtewisselaars maar dan beiden binnen.
Vooral direct in de omgeving van je mobiele airco koelt het wel af, dus het werkt wel.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 11:45 schreef ludovico het volgende:
[..]
Beetje dweilen met de kraan open? Toch werkt het wel? Misschien ook omdat het buiten al wat afkoelt snachts..
[..]
Je scheidt inderdaad buiten en binnen en verplaatst alleen warmte, dat is optimaal.quote:Dus die circuleert de interne warmte, plakt het wat geconcentreerder op een hoop, en buiten wordt dat met fans losgelaten aan de buitenlucht, geen onderdruk.
[..]
Klopt, je haalt direct lucht van buiten door de warmtewisselaar en voert het ook direct weer af, dus creëer je geen onderdruk in de woning. In Europa vind je die airco's met 2 luchtslangen kant-en-klaar niet zo makkelijk, in de US zie ik ze wel vaker.quote:Die luchtslang is dan voor aanzuiging.
Was het niet van plan.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je een perfect vacuüm zou kunnen creëren zou je huis imploderen
Pcies.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je scheidt inderdaad buiten en binnen en verplaatst alleen warmte, dat is optimaal.
Maar dan moet ik opzoek naar de inlaat op de mobiele airco?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
Klopt, je haalt direct lucht van buiten door de warmtewisselaar en voert het ook direct weer af, dus creëer je geen onderdruk in de woning. In Europa vind je die airco's kant-en-klaar niet zo makkelijk, in de US zie ik ze wel vaker.
Daar is de monoblock-airco die je zo in een raamkozijn schuift ook heel populair.
Dat is niet zo spanned.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 11:50 schreef ludovico het volgende:
[..]
Was het niet van plan.
[..]
Pcies.
[..]
Maar dan moet ik opzoek naar de inlaat op de mobiele airco?
https://shop.action.com/n(...)SqzKmGBoCRRcQAvD_BwE
Oh...quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 11:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is niet zo spanned.
Boven (blauw) zit de warmtewisselaar voor de binnenlucht.
Beneden (rood) zit de warmtewisselaar voor de buitenlucht.
Dus dat onderste hoekrooster zuigt de lucht aan die naar buiten gaat.
Daar zou je dus een aanzuigslang op moeten monteren.
[ afbeelding ]
En deze gap heeft dus een heel kastje om die aanzuiging om af te voeren gebouwd met tie raps en een tube naar buiten.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 11:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hier een foto van iemand op Tweakers die z'n airco heeft omgebouwd naar een 2 slangen systeem:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/62613216#62613216
[ afbeelding ]
Yep, boven zuigt hij achter de lucht uit je kamer in en dat gaat door de koude warmtewisselaar en komt er voorop aan de bovenkant gekoeld uit.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:01 schreef ludovico het volgende:
[..]
Oh...
Lastig? Onder heb je warmte en daar zit aanzuiging om af te voeren.....
Afvoeren kun je beter met warme lucht van buiten doen zodat je die onderdruk niet hebt.
Boven dan wordt koude lucht van in de kamer gebruikt om te splitsen in koud en warm...?
Voor de meeste mensen is dit hobby of budgettaire noodzaak, anders kochten ze wel direct een goede aircoquote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:02 schreef ludovico het volgende:
[..]
En deze gap heeft dus een heel kastje om die aanzuiging om af te voeren gebouwd met tie raps en een tube naar buiten.
Maar volgens mij heb je eerst wat tijd teveel nodig :p
Ik heb voor 330 euro ofzo een werkende airco in de slaapkamer. Die exhaust erop tweaken is wel wat extreem, je zou eigenlijk denken, waarom doen ze die mobiele airco's dan niet gelijk met inlaat en uitlaat tubes?quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Voor de meeste mensen is dit hobby of budgettaire noodzaak, anders kochten ze wel direct een goede airco
Die bestaan wel maar in Europa zie je ze bijna niet. Vaak als zo'n rooster er als "module" af te schroeven is, is er ook wel een versie waar dat op de plek van dat rooster een 2e slangkoppeling zit.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:13 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik heb voor 330 euro ofzo een werkende airco in de slaapkamer. Die exhaust erop tweaken is wel wat extreem, je zou eigenlijk denken, waarom doen ze die mobiele airco's dan niet gelijk met inlaat en uitlaat tubes?
Ja snap ik.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
En het is geen "exhaust" maar een "intake" die je er op "tweakt"
Het kan minderquote:Op dinsdag 13 augustus 2024 12:28 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja snap ik.
Maar die bovenste is in a way ook intake.
De exhaust zat er al op, maar die luchtstroom heeft nu intake "kamer" ipv "intake, tube, buiten."
Al om al, denk ik eigenlijk dat ik al tevreden ben met mijn creatie nu :p
is wel iets voor ons camping chalet, ik kwam dit tegenquote:Op dinsdag 13 augustus 2024 10:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dit is ook een mobiele airco maar dan zonder luchtslang.
Veel efficiënter, koelt veel beter, zuigt geen warmte lucht aan.
In de buitenunit zit alleen een warmtewisselaar en een fan.
Compressor zit in de binnenunit.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die van mij was net iets goedkoper maar niet veel, ze zijn stevig aan de prijs.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 13:56 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
is wel iets voor ons camping chalet, ik kwam dit tegen
https://www.amazon.nl/Mob(...)unctie/dp/B00O4D90L4
voor die 1900 euro kan ik heeeeeeeel lang een inefficiënt monoblok met slang laten draaien,
heb je ook een betaalbare variant?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop