quote:Dioni wordt geëvacueerd
De omgeving van Dioni wordt geëvacueerd, omdat de vlammen de eerste huizen bereikten terwijl de dikke rook voor verstikkende omstandigheden zorgt. Volgens het rapport van V. Ghanara in SKAI is de situatie hopeloos, terwijl de bewoners die in het gebied zijn gebleven geleidelijk hun huizen verlaten.
quote:Er komt geen einde aan de vurige nachtmerrie in Attica, aangezien de brand die sinds gisteren zondag (11.8.2024) brandt in de omgeving van Varnavas enorme proporties heeft aangenomen.
De situatie aan de brandfronten is dramatisch. Nu heeft het door Varnavas aangestoken vuur zich over drie fronten verspreid, met name in Grammatiko, Penteli en in het oosten van Nea Makris.
Meer dan 560 brandweerlieden met 177 wagens die ondersteund worden door 18 blusvliegtuigen en 18 helikopters zijn ter plaatse om de brand een halt toe te roepen. Er zouden reeds al op 40 plekken branden zijn uitgebroken.
Door de harde wind en de hoge temperaturen verspreidde het vuur zich snel.
De omvang van de brand is weergegeven op een NASA-kaart.
quote:Natuurbrand bij Athene breidt zich uit, brandweer schaalt op
De brandweer in Griekenland krijgt de grote natuurbrand die gisteren ten noorden van Athene uitbrak voorlopig niet onder controle. In de buurt van de plaats Varnavas, brak rond het het middaguur een brand uit, die zich heel snel verspreidde door harde wind. Het waait nog steeds hard, waardoor het vuur zich blijft verspreiden.
Zowel een militair ziekenhuis als een kinderziekenhuis is vanochtend geëvacueerd, meldt de brandweer. In meerdere regio's werden inwoners opgeroepen hun huis te verlaten en naar veiliger gebieden te gaan. Plaatselijke autoriteiten hebben een sportschool en hotelkamers beschikbaar gesteld om geëvacueerde mensen op te vangen.
Hoogste waarschuwing voor brandgevaar
Volgens lokale media zijn twee mensen van de brandweer lichtgewond geraakt bij het blussen. Meerdere mensen zijn naar het ziekenhuis gebracht omdat ze rookvergiftiging hebben opgelopen. ERT News meldt dat meerdere huizen verwoest zijn door het vuur.
"De wind is vannacht sterk gebleven, wat geleid heeft tot gevaarlijke situaties. We verwachten dat de branden zullen toenemen", zei een brandweerwoordvoerder. Hij benadrukte dat het belangrijk is dat inwoners de oproep tot evacuatie volgen.
Gisteren werden ruim tweehonderd brandweermensen, twaalf vliegtuigen en zes helikopters ingezet om de brand te blussen. Dat is volgens het Griekse ERT News inmiddels opgeschaald naar ruim 500 brandweermensen, die samenwerken met een groot aantal vrijwilligers en het leger om de brand onder controle te krijgen. Meer dan 150 bluswagens en 32 helikopters en vliegtuigen helpen mee met het blussen.
Griekenland kampt al langer met aanhoudende droogte en hitte. Juli was de warmste maand ooit gemeten in het land. In de regio rond Athene geldt de hoogste waarschuwing voor brandgevaar.
quote:Op maandag 12 augustus 2024 14:49 schreef TornadoDK het volgende:
De rookwolken zie ik boven mij zo'n 80km verderop.
Helaas niks nieuws ieder jaar hetzelfde.
Zijn jullie OK?quote:Op maandag 12 augustus 2024 17:19 schreef BeriBeri het volgende:
Ik woon in Athene, je ruikt het vuur door de hele stad
Werden vandaag naar huis gestuurd rond 15 uur, en morgen moeten we verplicht thuis werken
Vorig jaar ook idd, maar er is hier ook al maanden een hittegolf van 35+quote:Op maandag 12 augustus 2024 14:49 schreef TornadoDK het volgende:
De rookwolken zie ik boven mij zo'n 80km verderop.
Helaas niks nieuws ieder jaar hetzelfde.
Ja, is vooral in de buitengebieden waar veel natuur is. Voor ik er last van heb is al minstens een kwart van Athene afgebrand dus dat zal niet zo snel gebeuren.quote:
Ik hou niet eens meer bij hoe warm het iedere dag isquote:Op maandag 12 augustus 2024 18:55 schreef BeriBeri het volgende:
[..]
Vorig jaar ook idd, maar er is hier ook al maanden een hittegolf van 35+
Ja ik heb een vakantiehuis op ee eiland dus daar zit ik sowieso de hele zomer, gelukkig hebben de kinderen hier ook 3 maanden zomervakantiequote:Op maandag 12 augustus 2024 21:11 schreef BeriBeri het volgende:
Ja maar gelukkig kun je lekker de ferry pakken naar de eilanden en chillen op het strand
Levert altijd bizar haast post apocalyptic plaatje op.quote:
quote:Bij de grote brand in Attica werd een gebied van 85 vierkante kilometer verbrand
Grote verwoesting in het noordoosten van Attica . Bij de grote brand, die zondag uitbrak in de omgeving van Varnava, ging een gebied van 8.500 duizend hectare, oftewel 85 vierkante kilometer , in vlammen op, meldt het aardobservatieprogramma Copernicus van de Europese Unie . Er wordt ook gesproken over 23 kilometer aan vuurfronten en 168 actieve brandpunten.
Er is geen actief front van de brand in het noordoosten van Attica, het beeld is beter, maar er zijn honderden uitbraken die geen zelfgenoegzaamheid toestaan, en 6 Beaufort gecombineerd met de droogte van de grond is niet weinig, zo meld Nikolas Lavranos, president van Panhellenia, gewezen op SKAI Union of Firefighters, voor de brand in het noordoosten van Attica.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |