abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214685822
Grote natuurbrand bij Athene, evacuatie-oproep voor Marathon

Ten noorden van de Griekse hoofdstad Athene is een grote natuurbrand uitgebroken. Het vuur woedt op zo'n 35 kilometer van de stad, in de buurt van de plaats Varnavas.

Meer dan 250 brandweerlieden, twaalf vliegtuigen en zes helikopters worden ingezet om het vuur te bestrijden. De brand brak rond 12.00 uur (lokale tijd) uit. Door de harde wind verspreidt het vuur zich razendsnel.

De Griekse publieke omroep ERT spreekt van een kilometers lang vuurfront. Op sommige plekken zijn vlammen gezien tot 25 meter hoog. Ook boven Athene zijn grote rookwolken te zien.

Uit voorzorg is de inwoners van meerdere dorpen gevraagd hun huis te verlaten en naar veiliger gebieden te gaan. Rond 22.40 uur kregen ook de bewoners van de historische stad Marathon een oproep om weg te gaan. Dat gebeurde via de Griekse variant van het NL-Alert.

Marathon heeft zo'n 33.000 inwoners en de hardloopwedstrijd dankt zijn naam aan deze stad. De bevolking is gevraagd naar Nea Makri, een plaats aan de Egeïsche Zee, te gaan.

Rookvergiftiging
Meerdere mensen zijn naar het ziekenhuis gebracht omdat ze rookvergiftiging hebben opgelopen. Ook zouden al meerdere huizen door het vuur verwoest zijn.

"Het dorp was in een mum van tijd omsingeld door het vuur. Het waait erg hard", vertelt een inwoner van Varnavas aan persbureau Reuters. "Het begon op één plek en plotseling was het hele dorp omsingeld."

Gevreesd wordt dat het vuur zich in de komende nacht nog verder verspreidt. Vanaf 05.00 uur morgenochtend wordt windkracht 8 verwacht.

Hitterecord
Griekenland heeft te kampen met aanhoudende droogte en hitte. Juli was de warmste maand ooit gemeten in het land. In de regio rond Athene geldt de hoogste waarschuwing voor brandgevaar. Hoe de brand heeft kunnen ontstaan, is nog onbekend.

https://nos.nl/artikel/25(...)oproep-voor-marathon

v
pi_214687002
Zolang het maar geen erfgoedsites beschadigd!
Cindy De Vuyst
pi_214689573
quote:
Dioni wordt geëvacueerd
De omgeving van Dioni wordt geëvacueerd, omdat de vlammen de eerste huizen bereikten terwijl de dikke rook voor verstikkende omstandigheden zorgt. Volgens het rapport van V. Ghanara in SKAI is de situatie hopeloos, terwijl de bewoners die in het gebied zijn gebleven geleidelijk hun huizen verlaten.
quote:
Er komt geen einde aan de vurige nachtmerrie in Attica, aangezien de brand die sinds gisteren zondag (11.8.2024) brandt in de omgeving van Varnavas enorme proporties heeft aangenomen.

De situatie aan de brandfronten is dramatisch. Nu heeft het door Varnavas aangestoken vuur zich over drie fronten verspreid, met name in Grammatiko, Penteli en in het oosten van Nea Makris.

Meer dan 560 brandweerlieden met 177 wagens die ondersteund worden door 18 blusvliegtuigen en 18 helikopters zijn ter plaatse om de brand een halt toe te roepen. Er zouden reeds al op 40 plekken branden zijn uitgebroken.

Door de harde wind en de hoge temperaturen verspreidde het vuur zich snel.

De omvang van de brand is weergegeven op een NASA-kaart.
pi_214689582
twitter

twitter

twitter
pi_214689699
quote:
Natuurbrand bij Athene breidt zich uit, brandweer schaalt op

De brandweer in Griekenland krijgt de grote natuurbrand die gisteren ten noorden van Athene uitbrak voorlopig niet onder controle. In de buurt van de plaats Varnavas, brak rond het het middaguur een brand uit, die zich heel snel verspreidde door harde wind. Het waait nog steeds hard, waardoor het vuur zich blijft verspreiden.

Zowel een militair ziekenhuis als een kinderziekenhuis is vanochtend geëvacueerd, meldt de brandweer. In meerdere regio's werden inwoners opgeroepen hun huis te verlaten en naar veiliger gebieden te gaan. Plaatselijke autoriteiten hebben een sportschool en hotelkamers beschikbaar gesteld om geëvacueerde mensen op te vangen.

Hoogste waarschuwing voor brandgevaar
Volgens lokale media zijn twee mensen van de brandweer lichtgewond geraakt bij het blussen. Meerdere mensen zijn naar het ziekenhuis gebracht omdat ze rookvergiftiging hebben opgelopen. ERT News meldt dat meerdere huizen verwoest zijn door het vuur.

"De wind is vannacht sterk gebleven, wat geleid heeft tot gevaarlijke situaties. We verwachten dat de branden zullen toenemen", zei een brandweerwoordvoerder. Hij benadrukte dat het belangrijk is dat inwoners de oproep tot evacuatie volgen.

Gisteren werden ruim tweehonderd brandweermensen, twaalf vliegtuigen en zes helikopters ingezet om de brand te blussen. Dat is volgens het Griekse ERT News inmiddels opgeschaald naar ruim 500 brandweermensen, die samenwerken met een groot aantal vrijwilligers en het leger om de brand onder controle te krijgen. Meer dan 150 bluswagens en 32 helikopters en vliegtuigen helpen mee met het blussen.

Griekenland kampt al langer met aanhoudende droogte en hitte. Juli was de warmste maand ooit gemeten in het land. In de regio rond Athene geldt de hoogste waarschuwing voor brandgevaar.
pi_214691432
De rookwolken zie ik boven mij zo'n 80km verderop.
Helaas niks nieuws ieder jaar hetzelfde.
No bitch to me
pi_214692860
Ik woon in Athene, je ruikt het vuur door de hele stad

Werden vandaag naar huis gestuurd rond 15 uur, en morgen moeten we verplicht thuis werken
  maandag 12 augustus 2024 @ 17:20:52 #9
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_214692870
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2024 14:49 schreef TornadoDK het volgende:
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2024 17:19 schreef BeriBeri het volgende:
Ik woon in Athene, je ruikt het vuur door de hele stad

Werden vandaag naar huis gestuurd rond 15 uur, en morgen moeten we verplicht thuis werken
Zijn jullie OK?
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_214692890
Ja alles ok hier, veel winkels zijn ook dicht
pi_214693804
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2024 14:49 schreef TornadoDK het volgende:
Vorig jaar ook idd, maar er is hier ook al maanden een hittegolf van 35+
pi_214694958
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2024 17:20 schreef MisterFox het volgende:

[..]
[..]
Zijn jullie OK?
Ja, is vooral in de buitengebieden waar veel natuur is. Voor ik er last van heb is al minstens een kwart van Athene afgebrand dus dat zal niet zo snel gebeuren.
No bitch to me
pi_214694985
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2024 18:55 schreef BeriBeri het volgende:

[..]
Vorig jaar ook idd, maar er is hier ook al maanden een hittegolf van 35+
Ik hou niet eens meer bij hoe warm het iedere dag is :D
Ieder jaar is van half juni tot oktober extreem warm met amper regen.
No bitch to me
pi_214695477
Ja maar gelukkig kun je lekker de ferry pakken naar de eilanden en chillen op het strand
pi_214695490
quote:
14s.gif Op maandag 12 augustus 2024 21:11 schreef BeriBeri het volgende:
Ja maar gelukkig kun je lekker de ferry pakken naar de eilanden en chillen op het strand
Ja ik heb een vakantiehuis op ee eiland dus daar zit ik sowieso de hele zomer, gelukkig hebben de kinderen hier ook 3 maanden zomervakantie
No bitch to me
pi_214701720
twitter
v
  Moderator dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:05:52 #17
8781 crew  Frutsel
pi_214702095
quote:
4s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 14:21 schreef 12Beaufort het volgende:
[ x ]
Eigenlijk te bizar voor woorden :{
pi_214703102
quote:
[ x ]
Dafuq :o
pi_214704020
quote:
[ x ]
Levert altijd bizar haast post apocalyptic plaatje op.

Paar jaar terug was er ook enorme brand, die kon ik zien vanaf mijn balkon, duurde toen wel een paar dagen voor het geblust was. Overal rook en as maar ja het leven gaat gewoon door.

Ook een keer meegemaakt dat ik familie op bezoek had en we een drankje deden tegenover het parlementsgebouw en op de berg erachter opeens brand uitbrak. Rook kwam snel richting het centrum en je zag het vuur richting de huizen gaan :o maar iedereen ging gewoon rustig door waar die mee bezig was.
Gelukkig hadden ze die brand wel snel geblust met blusvliegtuigen.
No bitch to me
pi_214711695
quote:
Bij de grote brand in Attica werd een gebied van 85 vierkante kilometer verbrand

Grote verwoesting in het noordoosten van Attica . Bij de grote brand, die zondag uitbrak in de omgeving van Varnava, ging een gebied van 8.500 duizend hectare, oftewel 85 vierkante kilometer , in vlammen op, meldt het aardobservatieprogramma Copernicus van de Europese Unie . Er wordt ook gesproken over 23 kilometer aan vuurfronten en 168 actieve brandpunten.

Er is geen actief front van de brand in het noordoosten van Attica, het beeld is beter, maar er zijn honderden uitbraken die geen zelfgenoegzaamheid toestaan, en 6 Beaufort gecombineerd met de droogte van de grond is niet weinig, zo meld Nikolas Lavranos, president van Panhellenia, gewezen op SKAI Union of Firefighters, voor de brand in het noordoosten van Attica.
twitter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')