Er mag ook best wel wat coulance zijn bij situaties waar het niet geheel duidelijk is. Hetzelfde gaat op bij situaties waar er sprake is van kleine overschrijdingen van de snelheidslimiet.quote:Op maandag 29 september 2025 15:29 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Precies, en bewezen is dat het sterk verhogen van verkeersboetes daar niet aan bijdraagt.
Sterker nog, mensen komen in de schulden door een 'fout'.
Ikzelf heb twee jaar geleden ook de fout gemaakt ergens in en uit te rijden wat niet mocht. Bedrag van 500 euro mogen neerleggen voor tweemaal dezelfde overtreding. Mijn fout, natuurlijk. Maar redelijk? absoluut niet.
Nu kan ik het gelukkig maar betalen, anders had dat 750 EUR of anders 1.500 EUR geworden.
En nu?
https://www.tweedekamer.n(...)20282&did=2025D47713quote:Niet indexeren in 2026 zou betekenen dat de Wahv-boetes niet met het indexeringspercentage van 2,6% geïndexeerd konden worden. Dat zou een tekort op de begroting van JenV veroorzaakt hebben van circa 28 miljoen in 2026, oplopend naar circa 31 miljoen structureel (met het oog op de reeds geplande uitbreiding van het aantal geautomatiseerde handhavingsmiddelen en de daaraan gekoppelde reeds begrote opbrengsten). Ook hiervoor was geen dekking.
En dat betalen we dan uit verkorting van de WW, versobering van de WIA en en verleggen van de AOW leeftijd.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 23:44 schreef TigerXtrm het volgende:
Laten we gewoon helemaal af gaan van financiële boetes, en overgaan op praktische en directe straffen.
Rijontzegging x dagen > beslag op voertuig x dagen > celstraf x dagen
Dan los je niet alleen de stapels onbetaalde boetes op, maar haal je ook het hardleerse tuig van de straat. Zonder auto kun je immers niet als een mongool rijden
Dat boetes begroot worden is te zot om over na te denken en werk alleen maar onbegrip in de hand.quote:Op zondag 8 februari 2026 00:48 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
En dat betalen we dan uit verkorting van de WW, versobering van de WIA en en verleggen van de AOW leeftijd.
Het moet geld kosten zonder geld te kosten.quote:Op zondag 8 februari 2026 02:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat boetes begroot worden is te zot om over na te denken en werk alleen maar onbegrip in de hand.
Ook als boetes niet begroot worden, zijn het inkomsten op de balans van de staat.quote:Op zondag 8 februari 2026 02:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat boetes begroot worden is te zot om over na te denken en werk alleen maar onbegrip in de hand.
quote:Meer dan 450 euro voor appen achter stuur Kabinet verhoogt verkeersboetes opnieuw, ondanks waarschuwing
Het kabinet gaat de verkeersboetes toch weer verhogen. Dat is tegen de wens van de Kamer en experts, maar minister van Justitie David van Weel heeft het geld voor andere zaken nodig. „Mijn prioriteiten liggen elders.”
De verkeersboetes voor Nederlandse automobilisten zijn hoog, waarschuwen experts al langer. Rijd je door rood? Dan ben je de overheid 320 euro schuldig. Voor foutparkeren is dat 130 euro, maar doe je dat op een parkeerplaats voor gehandicapten, dan mag je 500 euro aftikken.
Vier jaar geleden waarschuwde het OM al: deze boetes staan niet meer in verhouding tot andere straffen in ons land. Voor mishandeling legt een strafrechter vaak een boete van 400 euro op. Voor appen achter het stuur is dat inmiddels 440 euro. Als we zo doorgaan, pikken mensen het niet meer, vrezen steeds meer instanties.
https://www.ad.nl/politie(...)ng-experts~a96df748/
Ik las het net ja en overwoog om er een topic voor aan te makenquote:
En vervolgens dit zeggenquote:Als het kabinet de boetes niet laat stijgen, komt het 30 miljoen euro tekort. „Mijn prioriteiten liggen elders”, zegt Van Weel. „Wat ik heb beloofd in het vorige kabinet, en dat doe ik nu weer, is dat ik de boetes niet zal verhogen om de begroting op orde te brengen. Maar ik heb ook geen geld om de boetes te verlagen of om ze niet mee te laten groeien.”
Nee Harry, zo werkt dat niet. Als niemand meer boetes rijdt kom je dat geld ook tekortquote:Vind je de boetes te hoog, dan heeft Van Weel een makkelijk advies: houd je aan de regels. „Boetes hebben echt een afschrikkende werking. Flitsers by the way ook.”
Ach onze VVD minister Financien Eelco Heijnen begroot ook inkomsten op basis van bezuinigingen die niet eens op de planning staan. Creatieve boekhouder wel.quote:Op maandag 9 februari 2026 07:16 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ook als boetes niet begroot worden, zijn het inkomsten op de balans van de staat.
Daarvoor heb je toch de snelheidscorrectie?quote:Op vrijdag 29 mei 2026 13:25 schreef Cockwhale het volgende:
Laat ze eens ophouden met boetes geven voor 1-10kmph te hard rijden. Het is belachelijk dat als ik 2 seconden niet op mijn teller heb gekeken, ik 45 euro moet dokken omdat ik 2kmph te hard reed tijdens een momentopname. Niet iedereen heeft hoerecruise control.
Er zit al een correctie van bijna 5km/h op, en de teller in je auto is steevast te laag afgesteld, dus bij een boete voor 2km/h rij je daadwerkelijk iets van 8 te hard.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 13:25 schreef Cockwhale het volgende:
Laat ze eens ophouden met boetes geven voor 1-10kmph te hard rijden. Het is belachelijk dat als ik 2 seconden niet op mijn teller heb gekeken, ik 45 euro moet dokken omdat ik 2kmph te hard reed tijdens een momentopname. Niet iedereen heeft hoerecruise control.
Dus? Ik zeg tot 1-10? Het is gewoon makkelijk cashen, want de fout is zo gemaakt en zodoende worden daar de meeste bekeuringen gegeven. Zelfs de politie en het CJIB vonden het onzin en buiten proportie, want het heeft niks met gedragsverandering en veiligheid te maken. Het is makkelijk de schatkist vullen op een zeer vuige manier die eerder de veiligheid in gevaar brengt vanwege het obsessief in de gaten houden van je snelheidsmeter.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 13:40 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Er zit al een correctie van bijna 5km/h op, en de teller in je auto is steevast te laag afgesteld, dus bij een boete voor 2km/h rij je daadwerkelijk iets van 8 te hard.
Niet waar. Onder de 100 is het 3km/u correctie en de afwijking is natuurlijk lager bij lagere snelheden. Moderne auto's zijn ook een stuk (maar nog niet compleet) accurater met het weergeven van de snelheid.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 13:40 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Er zit al een correctie van bijna 5km/h op, en de teller in je auto is steevast te laag afgesteld, dus bij een boete voor 2km/h rij je daadwerkelijk iets van 8 te hard.
Er is amper controle op rijontzeggingen waardoor dit niet kan werken. In principe lijkt me dit echter wel een veel betere aanpak.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 23:44 schreef TigerXtrm het volgende:
Laten we gewoon helemaal af gaan van financiële boetes, en overgaan op praktische en directe straffen.
Rijontzegging x dagen > beslag op voertuig x dagen > celstraf x dagen
Dan los je niet alleen de stapels onbetaalde boetes op, maar haal je ook het hardleerse tuig van de straat. Zonder auto kun je immers niet als een mongool rijden
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |