Overigens is het allemaal niet om je te ontmoedigen maar wel om verwachtingen bij te stellen.
Ik zou starten met een 50mm f/1.8 of f/1.4 lens en eerst goed vertrouwd raken met die combinatie.
Ga je voor een full frame body, dan zou ik zelfs eerst naar een 85mm f/1.4 kijken.
Dan kan je al 75% van alle portretten doen en door het diafragma van f/1.4 kan je spelen met de beperkte scherptediepte.
Er zal vast ook wel een kitlens bij zitten en anders kan je die ook wel voor een enkele tientjes op de kop tikken. Die zijn niet zo lichtsterk maar kunnen je wel helpen met het ontdekken welke brandpuntafstanden je vaak gebruikt en aan welk eind van die brandpuntafstanden je meer zou willen (groothoek- of juist telelens).
Dan, als je het nog niet zat bent, kijken welke lenzen en accessoires je erbij zou willen hebben.
Mijn 5 favoriete lenzen:
- 14-24mm f/2.8 (binnen, landschap of astrofotografie)
- 24-70mm f/2.8 (allround, binnen, landschap, groepen, astrofotografie, indoor sport, theater / podia)
- 85mm f/1.4 (portret) al heb ik hiervoor ook nog een 105mm f/1.4 die ik bijna even vaak gebruik, deze is wel flink lomp en zwaar vergeleken met de 85mm.
- veruit het meest gebruikt door de jaren heen: 70-200 f/2.8 (indoor / outdoor sport, theater / podia)
- 400mm f/2.8 (vogels)
Daarnaast heb ik nog een aantal macrolenzen, een 35mm + 50mm f/1.4 en nog wat dubbele lenzen omdat ik zowel
Nikon als
Sony body's heb.
Alle body's zijn full frame (Nikon D810, 2x
Nikon D850, 2x
Nikon D5, 1x
Sony A9, 1x
Sony A1), dus dat heeft ook invloed op de keuze van juist deze lenzen.
En nee, ik verdien er geen geld mee, het is puur hobby.
Neemt niet weg dat ik wel eens een photoshoot heb (vrienden / familie of iets voor Funda) maar ik stel wel altijd de verwachtingen bij door te vermelden dat ik geen professional ben en dat ik m'n tijd neem.
[ Bericht 19% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-08-2024 12:12:03 ]