abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214570633
Als kind riep ik altijd al dat ik fotograaf wilde worden. Uiteindelijk is die droom naar de achtergrond geraakt, andere interesses gekregen en de fotovakschool zag ik sowieso niet zitten. Nu popt steeds vaker het idee op om een camera aan te schaffen, wat cursussen te gaan volgen, een portfolio op te bouwen en een klein bedrijfje op te starten. Een klein bedrijfje in de zin van, soms wat klusjes aannemen. Mijn interesses liggen bij o.a. de portret, huwelijks en newborn fotografie.

Nu is het euvel; ik heb 0.0 verstand van fotografie. Zelf ben ik creatief en ontvang ik vaak complimentjes over de door mij gemaakte foto’s (met de mobiel). Inzicht is er enigszins, kennis niet. Ik werk 4 dagen in de week dus ik heb tijd om te leren. Aansluitend zal ik het in eerste instantie niet voor het geld doen. Om te beginnen ben ik mij een beetje aan het ori๋nteren in de verschillende soorten camera’s, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Heeft iemand een idee welke camera bij mij zou passen? Uiteraard zal ik een cursus op iets dergelijks volgen om er mee te leren omgaan.
pi_214570665
Dus je wil met 0 kennis beginnen, je hebt geen professionele camera met meerdere lenzen, flitsers the whole lot, je moet dus voor meerdere duizenden euro’s, zo niet tienduizend of meer, investeren (en dan nog de diverse cursussen erbij) en je wil je begeven in een al zwaar verzadigde markt?

Succes! Zeg hem op!
pi_214570666
Volgens mij is er een aardig overschot aan fotografen.

Doe het voor de hobby.

Er geld mee verdienen is gewoon erg lastig of je moet echt ergens in uitblinken.

En als je al 4 dagen in de week werkt (zorg?) dan zal plannen van fotoshoots, bruiloften of evenementen ook niet altijd lekker samenvallen met je vrije dag.

Qua camera hoef je het niet gek te maken.

Begin met een 2e hands DSLR (kies een platform zoals Nikon, Canon, Sony) en een prime lens (50mm f/1.4) en bouw dat rustig uit.

Kijk ook rustig naar Sigma lenzen, die maken mooi spul.

M'n Sony 400mm f/2.8 is dan wel nieuw aangeschaft maar ik koop ook vaak genoeg gebruikte lenzen die praktisch ongebruikt zijn.
Waarom? Mensen beginnen aan de hobby en na een half jaar ligt het stof te verzamelen op een plank in de kast.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-08-2024 00:14:54 ]
pi_214570716
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 00:09 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Dus je wil met 0 kennis beginnen, je hebt geen professionele camera met meerdere lenzen, flitsers the whole lot, je moet dus voor meerdere duizenden euro’s, zo niet tienduizend of meer, investeren (en dan nog de diverse cursussen erbij) en je wil je begeven in een al zwaar verzadigde markt?

Succes! Zeg hem op!
Tienduizend euro besteden is natuurlijk gekkenwerk. Als je bovenstaand bericht goed leest dan staat er dat ik het naast mijn huidige werk wil doen. Dus echt erbij. Ik heb geen ambities om professioneel fotograaf te worden en hier mijn hoofdinkomen van te maken. Het lijkt mij een leuke hobby. Als ik er een zakcentje mee kan verdienen, en andere mensen blij mee kan maken, dan is dat voldoende.
pi_214570751
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2024 00:15 schreef Laugh het volgende:

[..]
Tienduizend euro besteden is natuurlijk gekkenwerk. Als je bovenstaand bericht goed leest dan staat er dat ik het naast mijn huidige werk wil doen. Dus echt erbij. Ik heb geen ambities om professioneel fotograaf te worden en hier mijn hoofdinkomen van te maken. Het lijkt mij een leuke hobby. Als ik er een zakcentje mee kan verdienen, en andere mensen blij mee kan maken, dan is dat voldoende.
De camera is sowieso niet je grootste zorg. Kies een merk dat je aanspreekt (bediening, ergonomie, ruime keuze uit lenzen) en hou het daarbij.

Je hebt keuze uit DSLR of mirrorless. Het eerste begint wat uit de gratie te raken dus daar kan je vaak leuke koopjes scoren (de foto's zijn niet beter of slechter dan uit een mirrorless).

Wil je wat spontane fotografie (feestjes, festivals, dansvloer), laat dan de (sfeer dodende) flitser thuis. Prime lens met f/1.4 diafragma redt het onder vrijwel alle omstandigheden wel. Is er te weinig licht? ISO omhoog, dat los je later wel weer op in Lightroom. En een beetje ruis is niet erg.

Wil je portretten schieten, dan kunnen flitslicht, triggers, reflectoren, etc nodig zijn. Maar dat kan ook aardig in de papieren gaan lopen. Je kan ook specifieke spullen (die je weinig gebruikt) huren als je een betaalde opdracht hebt.

[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-08-2024 00:38:20 ]
pi_214571252
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2024 00:04 schreef Laugh het volgende:
Mijn interesses liggen bij o.a. de portret, huwelijks en newborn fotografie.
De fotografische markt van portretten van ouderen om als aandenken te bewaren voor de kinderen is volgens mij nog niet verzadigd.
Als je echt wil leren dan is natuurlijk een digitale spiegelreflexcamera een must have.
Zo'n camera is opgebouwd uit de body waar de opties van de camera in zitten, maar zonder lens die je er apart op moet zetten en ook aanschaffen.
Afhankelijk van wat je wilt doen met je camera zijn er zo ook verschillende lenzen met verschillende functies (macro, micro, panorama, zoom, etc)
Voor de beginner kun je prima uit de voeten met een 18-55mm lens.
Natuurlijk zul je dan inderdaad ook op cursus moeten. Voor de basistechnieken binnen fotografie kom je dan woorden tegen als diafragma, sluitingstijd, grijswaarde, ISO, lichtinval, brandpunt, enzovoort.
Ik wil je veel succes wensen met je toekomst in fotografie.
Voor de hobby is het in elk geval erg leuk.
Google is your friend, abuse your friends
pi_214571282
Ik zou beginnen met een tweedehands camera en kitlens.

Als je voor Canon dslr gaat kan je de goedkope 50mm erbij doen voor portretten.

Bij sony mirrorless kan je voor een oudere a6000/a6300 kiezen om mee te beginnen samen met de kitlens 16-50

Als je het toch allemaal niks vind heb je er ook niet al te veel geld in gestoken

Ik doe het ook als semi pro hobby, ook begonnen met een goedkoop eerste setje en de afgelopen 15 jaar steeds wat lenzen bij gekocht.

Hier kost het enkel geld, heb de afgelopen jaren wat betaalde klusjes gehad via bekenden.
Het is leuk voor erbij maar niet meer dan dat. Als hobby vind ik het leuker.

Mijn brood ga ik er nooit mee verdienen
pi_214571809
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2024 00:15 schreef Laugh het volgende:

[..]
Maar je wil er toch een beetje geld mee verdienen? Ik las onder andere trouwerijen als mogelijk doel.

Als het stel dan al vele duizenden euro’s uit heeft gegeven aan een jurk, auto’s, feestzaal, aankleding en alles, zou je dan voor een habbekrats iemand laten komen die met een (oneerbiedig gezegd) met een alles in 1 camera wat kiekjes schiet, of iemand die meer vraagt en met een scala aan professionele apparatuur komt aanzetten?

Idem voor een babyshoot, dan verwacht je ook een mooie setup met losse flitsers en een goede camera

Toch?
pi_214574431
Een trouwerij kan je als fotograaf niet overdoen.

Dus je moet goed kunnen plannen, alternatieve schietlocaties hebben bij slecht weer, je moet alles goed doornemen met het bruidspaar (draaiboek) en een eventuele planner, vaak ook het initiatief nemen en duidelijke aanwijzingen kunnen geven.

Omdat je geen 2e kans hebt, moet je back-up apparatuur hebben, in de praktijk is dat vaak een 3e camerabody, terwijl je er 2 in gebruik hebt.
Je wil een snelle (ofwel: lichtsterke) lens hebben met wat groothoek, je wil een portretlens hebben, etc.

En bedenk ook dat je na zo'n shoot nog dagenlang in Lightroom zit.

pi_214574705
Overigens is het allemaal niet om je te ontmoedigen maar wel om verwachtingen bij te stellen.

Ik zou starten met een 50mm f/1.8 of f/1.4 lens en eerst goed vertrouwd raken met die combinatie.
Ga je voor een full frame body, dan zou ik zelfs eerst naar een 85mm f/1.4 kijken.

Dan kan je al 75% van alle portretten doen en door het diafragma van f/1.4 kan je spelen met de beperkte scherptediepte.

Er zal vast ook wel een kitlens bij zitten en anders kan je die ook wel voor een enkele tientjes op de kop tikken. Die zijn niet zo lichtsterk maar kunnen je wel helpen met het ontdekken welke brandpuntafstanden je vaak gebruikt en aan welk eind van die brandpuntafstanden je meer zou willen (groothoek- of juist telelens).

Dan, als je het nog niet zat bent, kijken welke lenzen en accessoires je erbij zou willen hebben.

Mijn 5 favoriete lenzen:
- 14-24mm f/2.8 (binnen, landschap of astrofotografie)
- 24-70mm f/2.8 (allround, binnen, landschap, groepen, astrofotografie, indoor sport, theater / podia)
- 85mm f/1.4 (portret) al heb ik hiervoor ook nog een 105mm f/1.4 die ik bijna even vaak gebruik, deze is wel flink lomp en zwaar vergeleken met de 85mm.
- veruit het meest gebruikt door de jaren heen: 70-200 f/2.8 (indoor / outdoor sport, theater / podia)
- 400mm f/2.8 (vogels)

Daarnaast heb ik nog een aantal macrolenzen, een 35mm + 50mm f/1.4 en nog wat dubbele lenzen omdat ik zowel Nikon als Sony body's heb.

Alle body's zijn full frame (Nikon D810, 2x Nikon D850, 2x Nikon D5, 1x Sony A9, 1x Sony A1), dus dat heeft ook invloed op de keuze van juist deze lenzen.

En nee, ik verdien er geen geld mee, het is puur hobby.
Neemt niet weg dat ik wel eens een photoshoot heb (vrienden / familie of iets voor Funda) maar ik stel wel altijd de verwachtingen bij door te vermelden dat ik geen professional ben en dat ik m'n tijd neem.

[ Bericht 19% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-08-2024 12:12:03 ]
  maandag 5 augustus 2024 @ 12:49:23 #11
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_214575538
Kennis van me heeft hetzelfde gedaan, bakken met geld aan gear uitgegeven want het moest perse allemaal high end en nieuw, maar vervolgens had 'ie z'n lampenset teruggestuurd want z'n foto's werden te wit. Hij kreeg het niet voor elkaar de witbalans van z'n camera in te stellen. En die foto's van die body van 5000 euro waren toch wel he้้l erg noisy, maar hoe 'ie de camera van de automaat kreeg was 'm een raadsel.

Ik ben het eens met de rest. Tik ergens een tweedehands Canon 5D met een paar leuke lensjes of zo op de kop en ga eerst even een jaartje spelen en kijken wat je wil. You'll thank us later.
Ik ga naar huis.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:55:05 #12
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_214603609
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2024 00:04 schreef Laugh het volgende:
Als kind riep ik altijd al dat ik fotograaf wilde worden. Uiteindelijk is die droom naar de achtergrond geraakt, andere interesses gekregen en de fotovakschool zag ik sowieso niet zitten. Nu popt steeds vaker het idee op om een camera aan te schaffen, wat cursussen te gaan volgen, een portfolio op te bouwen en een klein bedrijfje op te starten. Een klein bedrijfje in de zin van, soms wat klusjes aannemen. Mijn interesses liggen bij o.a. de portret, huwelijks en newborn fotografie.

Nu is het euvel; ik heb 0.0 verstand van fotografie. Zelf ben ik creatief en ontvang ik vaak complimentjes over de door mij gemaakte foto’s (met de mobiel). Inzicht is er enigszins, kennis niet. Ik werk 4 dagen in de week dus ik heb tijd om te leren. Aansluitend zal ik het in eerste instantie niet voor het geld doen. Om te beginnen ben ik mij een beetje aan het ori๋nteren in de verschillende soorten camera’s, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Heeft iemand een idee welke camera bij mij zou passen? Uiteraard zal ik een cursus op iets dergelijks volgen om er mee te leren omgaan.
Als je met dit soort vragen zit vraag ik me af of het handig is om beroepshalve te willen fotograferen. Daar zijn namelijk nog wat andere dingen belangrijk.

Ik kan je al uit de brand en uit de droom helpen. Die camera is niet zo belangrijk als je het graag zou willen. Professioneel beeld maken kan in principe met zo ongeveer alles. De fotograaf is veel belangrijker dan die knoppenkast en die glasbak.
Wil je dus investeren dan moet je dat niet in spullen doen (investeren in spullen is zo goed als onmogelijk, die dingen worden alleen maar minder waard) maar in skills en visie. Leer mooie plaatjes maken en anders dan een hobbyfotograaf moet je als pro een zekere mate van onfeilbaarheid hebben. Zelfs als je een keer je dag niet hebt of alles zit tegen moet je nog met verkoopbare plaatjes thuiskomen. Dat hangt niet op die camera of op die lens maar puur op je skills en je zelfredzaamheid.

Met die skills, die visie en die zelfredzaamheid kun je al direct beginnen. Koop een camera, dondert niet welke en ga fotograferen en leer dat ding te sturen zodat niet de camera jouw mogelijkheden bepaalt maar jij de mogelijkheden van de camera.
Het zal slechts zelden voorkomen dat een klant van een fotografisch bedrijf kijkt met wat voor camera die fotograaf aan komt kakken. Daar betaalt ie namelijk niet voor, hij/zij/het betaalt voor resultaat en dat is volledig afhankelijk van de skills en visie van de fotograaf en niet op wat er op dat typeplaatje van de camera staat.

Parallel aan het leren die spullen te bespelen moet je dan vanaf nu op jacht naar goeie voorbeelden. Dat kost niet zo bar veel sinds de wereld vol hangt en staat met professioneel beeld. Bekijk ้lke fotografische uiting, kijk of je hem goed vindt en vooral waarom je hem zo goed vindt. Heb je je skills eenmaal een klein beetje te pakken, dan begin je die inspiratie in je plaatjes te verwerken en ondertussen leer je nog steeds meer skills bij. Idealiter wisselt je zelfbeeld af tussen 'ik weet wel aardig wat' en 'eigenlijk ben ik nog steeds een rookie'. Op dat moment blijf je namelijk bijleren en roest je niet vast in een stadium van je ontwikkeling.

Je werkt dan toe naar het level waarop jij, zodra je een vraag om een of meerdere foto's krijgt, je die gewoon kunt maken (of de opdracht teruggeven als ie buiten je bereik ligt, je moet ook nee leren zeggen).

De minst belangrijke vraag om iets met professionele fotografie te willen doen is 'Welke camera moet ik hebben :? '
Er zijn nogal wat professionals die zelfs helemaal geen nauwelijks spullen hebben maar voor elke opdracht de noodzakelijke spullen bij elkaar huren om te voorkomen dat je voor ้้n opdracht een peperdure exotische lens mag gaan afschrijven.
Voor professioneel fotograferen staan die spullen ergens achteraan in het lijstje belangrijk. Je skills en visie staan voorop en die kun je ontwikkelen zonder al te veel geld over de balk te slingeren.

En voor de hobby kun je dan alsnog lekker bezig zijn met alles over die camera en die lenzen. Bepalend voor je succes als fotograaf zijn die echter niet, dan ben je voornamelijk zelf.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_214706433
Kleine klusjes kun je wellicht best doen, voor kleine bedragen. Ik zou dat echter niet direct als doel stellen. Ga eerst maar eens leren hoe de basisprincipes als ISO, diafragma, sluitertijd, witbalans, focus, etc werken. Daarna verdiepen in compositie, scherptediepte e.d.
pi_214775608
Als je fotografie echt leuk vindt, dan is de camera je minste probleem.

Ga op een cursus of basisopleiding, je medestudenten zijn net zo leerzaam voor jou als een goede docent. Kijk en leer van de opdrachten en stel je leergierig op, kritiek is een mooi iets.

Zonder nuttige feedback blijft het bij complimentjes van je omgeving, leuk maar niet meer dan dat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')