quote:Utrecht wil af van roken op terras: ‘Als mensen niet meer mogen roken, voelen ze zich gediscrimineerd’
Utrecht wil méér rookvrije terrassen in de stad. Wethouder Eelco Eerenberg roept horeca-ondernemers op om in actie te komen en hun terras rookvrij te maken. Maar willen ondernemers en gasten de sigaret eigenlijk wel uitbannen? ,,Roken is slecht en ik ben voor maatregelen, maar op het terras moet het kunnen. Waar moet je anders roken?”
PREMIUM LEES VERDER BIJ BRON
https://www.ad.nl/utrecht(...)crimineerd~ab1d6e59/
-----------------------------------quote:Utrecht wil meer terrassen rookvrij: 'Gaan niets opleggen'
Utrecht - "Het is het slechte voorbeeld en is ook nog eens echt ongezond voor andere terrasbezoekers." Daarom wil wethouder Eelco van Eerenberg dat meer van de Utrechtse terrassen rookvrij worden.
Bijna tweederde van de Nederlanders is voorstander van geheel rookvrije terrassen in de buitenlucht, blijkt uit een onderzoek in opdracht van Gezondheidsfondsen voor Rookvrij. Van de honderden gezellige terrasjes in Utrecht, zijn er waarschijnlijk nog geen tien rookvrij. "Dat moet beter", zegt Eelco van Eerenberg tegen de NOS.
Eén van die rookvrije terrassen is van de Winkel van Sinkel, in het centrum van Utrecht. Op het grootste deel van het terras is roken niet toegestaan. Alleen aan de straatkant mag eventueel gerookt worden. Al staan daar ook niet standaard asbakken op de tafeltjes. "We stimuleren dat niet. Maar dat is wel een plek waar eventueel, als gasten willen roken, dat ze daar kunnen roken", vertelt ondernemer Maryse François.
Geen rookgeur
Een terrasbezoeker zegt soms wel last te hebben van rokers, dus is er blij mee. Gebarend naar de bitterballen op tafel zegt hij: "Zo'n borrelplank smaakt ook veel beter, zonder rookgeur erdoorheen". Een andere man vindt het wat overdreven. "Als je buiten zit. Het gaat de lucht in, een beetje wind erbij. Nou, leven en laten leven hoor." Een roker vindt het niet zo'n probleem: "Dan loop ik gewoon een stukje die kant op en dan rook ik daar wel wat."
François vertelt dat de boodschap niet altijd in goede aarde valt: "Soms kan het een lastig gesprek veroorzaken. Dan moeten we mensen vriendelijk verzoeken om elders te roken."
Niets opleggen
Om meer terrassen rookvrij te krijgen moet er wel iets gebeuren. De gemeente gaat in gesprek met ondernemers "om ze te ondersteunen en stimuleren om rookvrije terrassen te maken", zo zegt een woordvoerder van de gemeente.
Dat is geen financiële ondersteuning, maar met informatie, materialen en door ondernemers met elkaar in contact te brengen om ervaringen uit te wisselen. "We gaan niets opleggen", benadrukt de woordvoerder.
https://www.rtvutrecht.nl(...)-gaan-niets-opleggen
Thuis mag het ook niet altijd meer. Bijvoorbeeld bij mensen die in een flat wonen.quote:Op zondag 4 augustus 2024 20:14 schreef Starhopper het volgende:
[..]
[..]
-----------------------------------
Mooizo! Tis echt fucking ranzig, en nog ranziger tijdens het eten, om rookwalmen te zitten. Gadverdamme. Ga lekker thuis roken ofzo.
Dan ga je op een andere plek roken waar je niemand tot last bent.quote:Op zondag 4 augustus 2024 20:16 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Thuis mag het ook niet altijd meer. Bijvoorbeeld bij mensen die in een flat wonen.
Ik rook zelf niet ,maar dat zijn er niet veel meer, denk ik.quote:Op zondag 4 augustus 2024 20:18 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dan ga je op een andere plek roken waar je niemand tot last bent.
Wat is dat?quote:Op zondag 4 augustus 2024 20:19 schreef Aberkullie het volgende:
Mag ik nog wel mijn fancy Glo gebruiken
De rokers waren het eerst in Nederland, pas daarna kwamen de fanatieke niet-rokers oftewel de roofdieren op zoek naar prooi.quote:Op zondag 4 augustus 2024 20:17 schreef Jahr00n het volgende:
Laat het eens tijd worden zeg. Roken doe je maar op een plek waar niemand last van je heeft.
Het gaat niet om de overlast voor niet-rokers.quote:Op zondag 4 augustus 2024 20:24 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Als je zelfs buiten nog last hebt van rokers dan ben je wel een enorme pieperd hoor. Mensen met luchtwegen/ademhalingsziektes daargelaten uiteraard.
Snap niet waarom je dit zou ridiculiseren. Buiten roken waar mensen (kinderen) van een drankje of een hapje genieten is gewoon ranzig en ongezond. Heeft niks met betutteling te maken. Als jij lekker 20 peuken per dag wilt roken in huis ga vooral je gangquote:Op zondag 4 augustus 2024 20:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
Wat mager.
Om echt verantwoord te kunnen terrassen, raad ik het toch al zo verlichte bestuur nog de volgende aanpassingen aan:
- Verbied stoelen. Zitten is het nieuwe roken. Nergens voor nodig om zittend je tijd te verpozen op een terras; ook staand kun je lol hebben, en daarbij is het ook gezonder.
- Verbied alcohol. Je hoeft het niet leuk te hebben met bier of wijn; een lekker mineraalwatertje of een brandnetelthee is niet alleen een feest voor de tong, het is ook gezonder.
- Verbied vleesgerechten. Want klimaat, dat lijkt me duidelijk. Verbied sowieso alles waar frituurolie of bakvet bij nodig is, ook rauwkost met zaden en paddenstoelen of een ambachtelijke tofuschotel kan heel lekker zijn, het is ook gezonder.
- Verbied glazen en borden. Laat bezoekers hun eigen drink- en eetgerei meenemen zodat er minder water verspild wordt bij het afwassen. Het is op een of andere manier waarschijnlijk ook gezonder.
Geen dank, gemeente Utrecht. Ik denk als bezorgde burger graag mee.
Buiten? Serieus?quote:Op zondag 4 augustus 2024 20:41 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Snap niet waarom je dit zou ridiculiseren. Buiten roken waar mensen (kinderen) van een drankje of een hapje genieten is gewoon ranzig en ongezond. Heeft niks met betutteling te maken. Als jij lekker 20 peuken per dag wilt roken in huis ga vooral je gang
Hoeft niet, ik ga namelijk niet voor mijn plezier naar Utrecht, sowieso niet.quote:Op zondag 4 augustus 2024 20:41 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Snap niet waarom je dit zou ridiculiseren. Buiten roken waar mensen (kinderen) van een drankje of een hapje genieten is gewoon ranzig en ongezond. Heeft niks met betutteling te maken. Als jij lekker 20 peuken per dag wilt roken in huis ga vooral je gang
Erg leuke stadquote:Op zondag 4 augustus 2024 21:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hoeft niet, ik ga namelijk niet voor mijn plezier naar Utrecht, sowieso niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |