abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 augustus 2024 @ 20:14:20 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_214566574
quote:
Utrecht wil af van roken op terras: ‘Als mensen niet meer mogen roken, voelen ze zich gediscrimineerd’

Utrecht wil méér rookvrije terrassen in de stad. Wethouder Eelco Eerenberg roept horeca-ondernemers op om in actie te komen en hun terras rookvrij te maken. Maar willen ondernemers en gasten de sigaret eigenlijk wel uitbannen? ,,Roken is slecht en ik ben voor maatregelen, maar op het terras moet het kunnen. Waar moet je anders roken?”

PREMIUM LEES VERDER BIJ BRON

https://www.ad.nl/utrecht(...)crimineerd~ab1d6e59/
quote:
Utrecht wil meer terrassen rookvrij: 'Gaan niets opleggen'

Utrecht - "Het is het slechte voorbeeld en is ook nog eens echt ongezond voor andere terrasbezoekers." Daarom wil wethouder Eelco van Eerenberg dat meer van de Utrechtse terrassen rookvrij worden.

Bijna tweederde van de Nederlanders is voorstander van geheel rookvrije terrassen in de buitenlucht, blijkt uit een onderzoek in opdracht van Gezondheidsfondsen voor Rookvrij. Van de honderden gezellige terrasjes in Utrecht, zijn er waarschijnlijk nog geen tien rookvrij. "Dat moet beter", zegt Eelco van Eerenberg tegen de NOS.

Eén van die rookvrije terrassen is van de Winkel van Sinkel, in het centrum van Utrecht. Op het grootste deel van het terras is roken niet toegestaan. Alleen aan de straatkant mag eventueel gerookt worden. Al staan daar ook niet standaard asbakken op de tafeltjes. "We stimuleren dat niet. Maar dat is wel een plek waar eventueel, als gasten willen roken, dat ze daar kunnen roken", vertelt ondernemer Maryse François.

Geen rookgeur
Een terrasbezoeker zegt soms wel last te hebben van rokers, dus is er blij mee. Gebarend naar de bitterballen op tafel zegt hij: "Zo'n borrelplank smaakt ook veel beter, zonder rookgeur erdoorheen". Een andere man vindt het wat overdreven. "Als je buiten zit. Het gaat de lucht in, een beetje wind erbij. Nou, leven en laten leven hoor." Een roker vindt het niet zo'n probleem: "Dan loop ik gewoon een stukje die kant op en dan rook ik daar wel wat."

François vertelt dat de boodschap niet altijd in goede aarde valt: "Soms kan het een lastig gesprek veroorzaken. Dan moeten we mensen vriendelijk verzoeken om elders te roken."

Niets opleggen
Om meer terrassen rookvrij te krijgen moet er wel iets gebeuren. De gemeente gaat in gesprek met ondernemers "om ze te ondersteunen en stimuleren om rookvrije terrassen te maken", zo zegt een woordvoerder van de gemeente.

Dat is geen financiële ondersteuning, maar met informatie, materialen en door ondernemers met elkaar in contact te brengen om ervaringen uit te wisselen. "We gaan niets opleggen", benadrukt de woordvoerder.

https://www.rtvutrecht.nl(...)-gaan-niets-opleggen
-----------------------------------

Mooizo! Tis echt fucking ranzig, en nog ranziger tijdens het eten, om in de rookwalmen te zitten. Gadverdamme. Ga lekker thuis roken ofzo.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_214566628
quote:
14s.gif Op zondag 4 augustus 2024 20:14 schreef Starhopper het volgende:

[..]
[..]
-----------------------------------

Mooizo! Tis echt fucking ranzig, en nog ranziger tijdens het eten, om rookwalmen te zitten. Gadverdamme. Ga lekker thuis roken ofzo.
Thuis mag het ook niet altijd meer. Bijvoorbeeld bij mensen die in een flat wonen.
pi_214566666
Laat het eens tijd worden zeg. Roken doe je maar op een plek waar niemand last van je heeft.
  zondag 4 augustus 2024 @ 20:18:39 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_214566706
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2024 20:16 schreef Jacy-Jacy het volgende:

[..]
Thuis mag het ook niet altijd meer. Bijvoorbeeld bij mensen die in een flat wonen.
Dan ga je op een andere plek roken waar je niemand tot last bent.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_214566717
quote:
84s.gif Op zondag 4 augustus 2024 20:18 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Dan ga je op een andere plek roken waar je niemand tot last bent.
Ik rook zelf niet ,maar dat zijn er niet veel meer, denk ik.
  zondag 4 augustus 2024 @ 20:19:38 #6
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_214566730
Mag ik nog wel mijn fancy Glo gebruiken
  zondag 4 augustus 2024 @ 20:20:33 #7
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_214566744
wat een slappe hap weer. dwing horeca gewoon roken niet toe te laten...
alsof de wereld om rokers draait.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_214566760
quote:
1s.gif Op zondag 4 augustus 2024 20:19 schreef Aberkullie het volgende:
Mag ik nog wel mijn fancy Glo gebruiken
Wat is dat?
  zondag 4 augustus 2024 @ 20:21:25 #9
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214566766
Wat mager.

Om echt verantwoord te kunnen terrassen, raad ik het toch al zo verlichte bestuur nog de volgende aanpassingen aan:

- Verbied stoelen. Zitten is het nieuwe roken. Nergens voor nodig om zittend je tijd te verpozen op een terras; ook staand kun je lol hebben, en daarbij is het ook gezonder.
- Verbied alcohol. Je hoeft het niet leuk te hebben met bier of wijn; een lekker mineraalwatertje of een brandnetelthee is niet alleen een feest voor de tong, het is ook gezonder.
- Verbied vleesgerechten. Want klimaat, dat lijkt me duidelijk. Verbied sowieso alles waar frituurolie of bakvet bij nodig is, ook rauwkost met zaden en paddenstoelen of een ambachtelijke tofuschotel kan heel lekker zijn, het is ook gezonder.
- Verbied glazen en borden. Laat bezoekers hun eigen drink- en eetgerei meenemen zodat er minder water verspild wordt bij het afwassen. Het is op een of andere manier waarschijnlijk ook gezonder.

Geen dank, gemeente Utrecht. Ik denk als bezorgde burger graag mee.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214566819
Als je zelfs buiten nog last hebt van rokers dan ben je wel een enorme pieperd hoor. Mensen met luchtwegen/ademhalingsziektes daargelaten uiteraard.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_214566955
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2024 20:17 schreef Jahr00n het volgende:
Laat het eens tijd worden zeg. Roken doe je maar op een plek waar niemand last van je heeft.
De rokers waren het eerst in Nederland, pas daarna kwamen de fanatieke niet-rokers oftewel de roofdieren op zoek naar prooi.
pi_214566967
Eens
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
  zondag 4 augustus 2024 @ 20:32:57 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_214567002
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2024 20:24 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Als je zelfs buiten nog last hebt van rokers dan ben je wel een enorme pieperd hoor. Mensen met luchtwegen/ademhalingsziektes daargelaten uiteraard.
Het gaat niet om de overlast voor niet-rokers.
Het steeds minder ruimte bieden voor roken doet het aantal rokers afnemen en het aantal beginners t roken helemaal.
Binnen 5 jaar roken in de openbare ruimte geheel verbieden
The End Times are wild
pi_214567097
Roken in de openbare ruimte, dus ook in de buitenlucht, moet gewoon verboden worden, in elk geval binnen de bebouwde kom.
Mja
pi_214567127
Ik sta op tegen kanker!
Groot fan van User Wotte
  zondag 4 augustus 2024 @ 20:41:53 #16
319979 Fok-it
All is well
pi_214567132
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2024 20:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
Wat mager.

Om echt verantwoord te kunnen terrassen, raad ik het toch al zo verlichte bestuur nog de volgende aanpassingen aan:

- Verbied stoelen. Zitten is het nieuwe roken. Nergens voor nodig om zittend je tijd te verpozen op een terras; ook staand kun je lol hebben, en daarbij is het ook gezonder.
- Verbied alcohol. Je hoeft het niet leuk te hebben met bier of wijn; een lekker mineraalwatertje of een brandnetelthee is niet alleen een feest voor de tong, het is ook gezonder.
- Verbied vleesgerechten. Want klimaat, dat lijkt me duidelijk. Verbied sowieso alles waar frituurolie of bakvet bij nodig is, ook rauwkost met zaden en paddenstoelen of een ambachtelijke tofuschotel kan heel lekker zijn, het is ook gezonder.
- Verbied glazen en borden. Laat bezoekers hun eigen drink- en eetgerei meenemen zodat er minder water verspild wordt bij het afwassen. Het is op een of andere manier waarschijnlijk ook gezonder.

Geen dank, gemeente Utrecht. Ik denk als bezorgde burger graag mee.
Snap niet waarom je dit zou ridiculiseren. Buiten roken waar mensen (kinderen) van een drankje of een hapje genieten is gewoon ranzig en ongezond. Heeft niks met betutteling te maken. Als jij lekker 20 peuken per dag wilt roken in huis ga vooral je gang
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  zondag 4 augustus 2024 @ 20:54:11 #17
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_214567337
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2024 20:41 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Snap niet waarom je dit zou ridiculiseren. Buiten roken waar mensen (kinderen) van een drankje of een hapje genieten is gewoon ranzig en ongezond. Heeft niks met betutteling te maken. Als jij lekker 20 peuken per dag wilt roken in huis ga vooral je gang
Buiten? Serieus?
Als het toevallig in je gezicht waait (zeker als je zit te eten) is het erg onaangenaam, maar dat is het ook wel :')
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_214567400
Er is maar één ding irritanter tijdens het eten dan in de walm van een verstokte roker te zitten, en dat is tijdens je maaltijd het gezanik van een fanatiek niet-roker aan te moeten horen.
-nee-
  zondag 4 augustus 2024 @ 21:01:17 #19
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214567474
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2024 20:41 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Hoeft niet, ik ga namelijk niet voor mijn plezier naar Utrecht, sowieso niet.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214567484
Goed idee.
  zondag 4 augustus 2024 @ 21:07:22 #21
319979 Fok-it
All is well
pi_214567598
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2024 21:01 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Hoeft niet, ik ga namelijk niet voor mijn plezier naar Utrecht, sowieso niet.
Erg leuke stad
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  zondag 4 augustus 2024 @ 21:08:11 #22
396386 sturmpie
for night & nature
pi_214567608
roken dat doe je in je eentje, of samen met iemand anders, maar mensen laten meeroken dat moet je niet willen
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  zondag 4 augustus 2024 @ 21:09:36 #23
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214567633
quote:
17s.gif Op zondag 4 augustus 2024 21:07 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Erg leuke stad
Liever Den Bosch.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 4 augustus 2024 @ 21:12:58 #24
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_214567711
Dit lijkt me wel een goed idee. Roken kan niet verboden worden maar van meeroken waren we het toch wel eens dat dat niet meer kan. Op zo'n beperkt gebied als een terras kun je als niet-roker best last hebben van roken. En zat terrassen in steden zijn afgebakend met allerlei wandjes die het extra lastig maken om rook te laten vervliegen. Maar zelfs als dat niet zo is dan waait het ook niet altijd genoeg om overlast weg te nemen.

Sowieso: op een terras moet je eten en/of drinken en heb je helemaal geen tijd om ook nog eens te roken. :(
pi_214567817
Overdreven dat de rook op een terras schadelijk zou zijn. Roken is niet acuut slecht, maar slecht door chronische blootstelling van de longen aan tabaksrook, jarenlang, de hele dag door.
Eens kijken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')