quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 15:40 schreef Doug-Heffernan het volgende:
TS zegt gewoon 'neger' als ik een neger wil omschrijven, echter wordt dit hedendaags door de maatschappij als racistisch gezien. negroïde vrienden van me zeggen er niets van, maar hoor vaak genoeg dat iets niet goed is. Sommigen vinden neger racistisch, sommigen vinden zwarte racistisch, sommigen vinden bruine racistisch, dus tegen onbekenden zeg ik 'getint' als het noodzakelijk is om het woord te gebruiken, maar dan krijgt TS wel eens de opmerking: "Je mag ook gewoon zwarte zeggen hoor"
Klacht: Niet weten hoe je overgevoelige negersdoor de zon getinte medemensen moet noemen.
Hoe noem jij blanke of witte mensen? En waarom denk jij dat het woord 'neger' voldoende is om iemand te omschrijven?quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 15:40 schreef Doug-Heffernan het volgende:
TS zegt gewoon 'neger' als ik een neger wil omschrijven, echter wordt dit hedendaags door de maatschappij als racistisch gezien. negroïde vrienden van me zeggen er niets van, maar hoor vaak genoeg dat iets niet goed is. Sommigen vinden neger racistisch, sommigen vinden zwarte racistisch, sommigen vinden bruine racistisch, dus tegen onbekenden zeg ik 'getint' als het noodzakelijk is om het woord te gebruiken, maar dan krijgt TS wel eens de opmerking: "Je mag ook gewoon zwarte zeggen hoor"
Klacht: Niet weten hoe je overgevoelige negers moet noemen.
Maar wat is een neger dan? Want neger met neger omschrijven zegt mij dan nog niks.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 15:40 schreef Doug-Heffernan het volgende:
Klacht: Niet weten hoe je overgevoelige negers moet noemen.
quote:
Soms zit het mee, soms zit het neger.quote:
De lesbienne die keukengereedschap attendeert op niet geheel morele aspecten terzake haar kleurstelling.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 17:41 schreef Hiddendoe het volgende:
In Nederland heb je ook veel uitdrukkingen en gezegdes waar wit en zwart resp. een positieve dan wel een negatieve connotatie hebben.
Zwart geld (oneerlijk verkregen geld, geld waar geen belasting over betaald is)
Zwart werker (iemand die werkt zonder de vereiste premies af te staan)
Zwart kijker (vroeger was dat iemand die tv keek zonder kijkgeld te betalen of meer algemeen iemand die alles somber inzag)
Zwarte Piet (de boeman van de Goede Sint) Niemand die zich afvraagt waarom een echte lieve kindervriend zo iemand nodig had?
Wit voetje (Slijmen bij de baas, je vrouw, je collega enz.)
Wit als sneeuw. Puur en ongerept. Zwarte sneeuw is dan, behalve een prachtige serie met Tamar van de Dop in de hoofdrol, een term waarmee bedoelt wordt dat iets puurs bezoedeld is.
De enige negatieve connotatie met wit is deze:
veel wit in de ogen hebben (=een slechte aard hebben)
Zwarte kat; synoniem voor de duivel dus slecht.
Iemand zwart maken: de reputatie van een persoon verzieken door allerlei leugens over hem te vertellen
Liegen dat je zwart ziet. Spreekt voor zich.
Kortom, zwart is fout, wit is goed.
?? Je nationaliteit is wat anders dan je huidskleur. Dus beetje vreemde vraagquote:Op zaterdag 3 augustus 2024 16:37 schreef Hiddendoe het volgende:
Hoe noem jij een Chinees, Japanner of Koreaan? Speetoog? Pinda?
Hoe noem jij een Duitser, een Brit, een Belg, een Schot, een Ier, een Italiaan, een Spanjaard, een Rus, een Pool of een Nederlander?
Nee hoor, hoeveel Nederlanders noemden hun buren de Belgen dom?quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 18:06 schreef over_hedge het volgende:
[..]
?? Je nationaliteit is wat anders dan je huidskleur. Dus beetje vreemde vraag
Goed verhaal. Wat van de rest echt helemaal niks met dit topic te maken heeft.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 18:18 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Nee hoor, hoeveel Nederlanders noemden hun buren de Belgen dom?
En hoeveel Britten noemen hun buren de Schotten en Ieren gierig dan wel zatlappen?
Het zit gewoon in de genen van de mens. Andergekleurden, anderstaligen, andere gebruiken enz.
Nu moet ik weer beginnen over good old Tina![]()
![]()
, ik las eens dat zij een Europese tour een hel vond.
Niet vanwege de mensen maar vanwege de verschillen in wetten, keukens, talen, gebruiken, het weer, de mentaliteit en noem maar op. Het moet voor haar geweest zijn dat ze elke week of maand op een andere planeet geland was.
En daar komt volgens mij ook het blanke racisme vandaan. Overal waar de blanke voet aan wal zette, moest hij de 'primitieve gemeenschap' bekeren, kerstenen, beschaven.
Denk eens even na. In Suriname werd lesgegeven in het Nederlands. De kinderen kregen daar de geschiedenis van Nederland onderwezen.
Draai dat eens om. Stel je voor dat jouw en mijn kinderen les krijgen in het Chinees, Arabisch, Marokkaans en dat ze de geschiedenis van het 'moederland' uit het hoofd moeten leren.
GB is daar het beste voorbeeld van. Ieren werd verboden in hun eigen taal te spreken en schrijven. Ze moesten zich aanpassen aan de Britse overheersers.
Denk daar eens over na.
Nooit opsporing verzocht gezien? Daar is het toch verdomd handig om erbij te vermelden hoe iemand eruit ziet (zwart, wit, hispanic, aziaat, whatever).quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 16:37 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Hoe noem jij blanke of witte mensen? En waarom denk jij dat het woord 'neger' voldoende is om iemand te omschrijven?
Hoe noem jij een Chinees, Japanner of Koreaan? Speetoog? Pinda?
Hoe noem jij een Duitser, een Brit, een Belg, een Schot, een Ier, een Italiaan, een Spanjaard, een Rus, een Pool of een Nederlander?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |