Dat heeft Tyrell ooit geprobeerd in de jaren '80. Bij de laatste pitstop water "bijvullen" als koeling voor het remsysteem. Maar de tank voor het water was niet eens aangesloten op het remsysteem. Zo konden ze lichter starten wat ze een voordeel gaf.quote:Op maandag 29 juli 2024 21:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je zou dus een apparaatje in moeten bouwen dat na de race water uit de lucht kan halen (ontvochtiger) zodat je bij de weging een paar kilo extra in de auto hebt.
Ik stuur direct een mail naar RedBull
op 1 band?quote:Op dinsdag 30 juli 2024 06:52 schreef Tarado het volgende:
Kees van de Grint zei gisteren op viaplay dat Russell zo'n beetje 6kg aan rubber had verloren, dat is wel meer dan ik dacht.
Wat denk je zelf?quote:Op dinsdag 30 juli 2024 10:05 schreef greysbones het volgende:
[..]
op 1 band?
ervan uitgaande dat een harde band ongeveer 10 kg weegt
ik bedoel meer op 1 setquote:
Hehe. Listig..quote:Op maandag 29 juli 2024 21:47 schreef PirE het volgende:
[..]
Dat heeft Tyrell ooit geprobeerd in de jaren '80. Bij de laatste pitstop water "bijvullen" als koeling voor het remsysteem. Maar de tank voor het water was niet eens aangesloten op het remsysteem. Zo konden ze lichter starten wat ze een voordeel gaf.
Zeker. Nooit bij stilgestaan.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 06:52 schreef Tarado het volgende:
Kees van de Grint zei gisteren op viaplay dat Russell zo'n beetje 6kg aan rubber had verloren, dat is wel meer dan ik dacht.
het was je nog nooit opgevallen dat ze dat doen??quote:Op dinsdag 30 juli 2024 10:31 schreef manny het volgende:
[..]
Zeker. Nooit bij stilgestaan.
Heb niet alle topics doorgespit, maar gisteren hoorde ik ook voor het eerst dat verhaal van rubber verzamelen op vuile stukken van de baan in de extra rond na de race vanwege gewicht.
Ik dacht cruisen gewoon een rondje, zwaaien wat na de toeschouwers en babbelen wat met de pits. Nooit gedacht: die verzamelen rubber.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 10:32 schreef greysbones het volgende:
[..]
het was je nog nooit opgevallen dat ze dat doen??
Is ook logisch, dat valt niet op tenzij je het echt weet.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 10:39 schreef manny het volgende:
[..]
Ik dacht cruisen gewoon een rondje, zwaaien wat na de toeschouwers en babbelen wat met de pits. Nooit gedacht: die verzamelen rubber.
de banden zitten na een race met uitloopronde onder de marblesquote:Op dinsdag 30 juli 2024 10:41 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Is ook logisch, dat valt niet op tenzij je het echt weet.
Dat valt op, maar veel mensen denken dat dat de slijtage van de band is.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 10:42 schreef greysbones het volgende:
[..]
de banden zitten na een race met uitloopronde onder de marbles
die vallen best op
Dit dus. 375 gram per band is echt niet zo veel op 9,5 en 11,5kg rubber per band.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 06:52 schreef Tarado het volgende:
Kees van de Grint zei gisteren op viaplay dat Russell zo'n beetje 6kg aan rubber had verloren, dat is wel meer dan ik dacht.
Daar zit ook best wat gewicht aan hoor. Rubber is niet echt superlicht ofso.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 10:42 schreef greysbones het volgende:
[..]
de banden zitten na een race met uitloopronde onder de marbles
die vallen best op
Er wordt al jarenlang tegen de coureurs geroepen ‘pick up rubber’ in de uitloopronde. Mol heeft daar nog vaker uitgelegd dan hoe DRS werkt. Wie dat niet weet keek zondag voor het eerst.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 10:43 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Dat valt op, maar veel mensen denken dat dat de slijtage van de band is.
Was er ook niet een team dat loden balletjes bij de brandstof deed?quote:Op maandag 29 juli 2024 21:47 schreef PirE het volgende:
[..]
Dat heeft Tyrell ooit geprobeerd in de jaren '80. Bij de laatste pitstop water "bijvullen" als koeling voor het remsysteem. Maar de tank voor het water was niet eens aangesloten op het remsysteem. Zo konden ze lichter starten wat ze een voordeel gaf.
140 pond lood, dat is wel wat extra gewichtquote:In the 1984 season, observers noticed that lead shots were escaping from the top of the Tyrrell 012s. It was later revealed that Tryrell were running the race with lightweight cars and in the end, topping their tanks with an additional 2 gallons of water mixed with 140 pounds of lead shot. As this was pumped in under a lot of pressure, some escaped the tank vent and rained down in the neighbouring teams' pit boxes.
When the FIA probed into the matter, it was revealed that the "water" was 27.5% aromatics and constituted an additional fuel source. Tyrrell was thus charged with taking on additional illegal fuel, using illegal fuel lines and using illegal fitted ballast on their cars. Following this, Tyrell was disqualified from the 1984 world championship. They fought back in the FIA court of appeal and the charges were slightly modified, but they remained disqualified nevertheless, losing all championship points and the additional subsidised travel benefits for the championship in the following year.
Je kan nou eenmaal niet alles weten.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 11:37 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Er wordt al jarenlang tegen de coureurs geroepen ‘pick up rubber’ in de uitloopronde. Mol heeft daar nog vaker uitgelegd dan hoe DRS werkt. Wie dat niet weet keek zondag voor het eerst.
Dat is meer dan 1 Yuki aan gewicht.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 11:37 schreef Abdus18 het volgende:
[..]
140 pond lood, dat is wel wat extra gewicht![]()
Spa heeft geen uitloopronde, daar zat 'm nu juist het probleemquote:Op dinsdag 30 juli 2024 11:37 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Er wordt al jarenlang tegen de coureurs geroepen ‘pick up rubber’ in de uitloopronde. Mol heeft daar nog vaker uitgelegd dan hoe DRS werkt. Wie dat niet weet keek zondag voor het eerst.
Dus dat betekent dat ze ook VOOR ze marbles oppikken daaraan moeten voldoen. Dat kan je niet meten op dat moment, maar het is wel duidelijk dat iedereen die regel met enige regelmaat overtreedt.quote:“The mass of the car, without fuel, must not be less than 798kg, at all times during the competition.
Ook dat is al jaren zo en wist Mercedes ook. Alonso had een 1-stopper en bleek wel gewoon legaal.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 12:55 schreef D. het volgende:
[..]
Spa heeft geen uitloopronde, daar zat 'm nu juist het probleem
Klopt. Alonso had lap 13 boxed. George 10.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 13:31 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Ook dat is al jaren zo en wist Mercedes ook. Alonso had een 1-stopper en bleek wel gewoon legaal.
Dan moet je de banden er af halen en dan een minimumgewicht instellen. Heb je dat gezeur met die marbles ook niet meer.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 13:25 schreef Zorro het volgende:
Toch blijf ik het een vreemde regel vinden.
De regel is:
[..]
Dus dat betekent dat ze ook VOOR ze marbles oppikken daaraan moeten voldoen. Dat kan je niet meten op dat moment, maar het is wel duidelijk dat iedereen die regel met enige regelmaat overtreedt.
Dan gaan ze klooien met de velgen. Die worden dan niet gewogen.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 13:41 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan moet je de banden er af halen en dan een minimumgewicht instellen. Heb je dat gezeur met die marbles ook niet meer.
Dat is op te lossen met spec velgen, wat best logisch zou zijn aangezien de banden ook al standaard zijn.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 13:52 schreef Zorro het volgende:
[..]
Dan gaan ze klooien met de velgen. Die worden dan niet gewogen.
Je ziet vaker op autosnelwegen een (automatische) meting voor vrachtwagens dat die niet te zwaar zijn.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 13:25 schreef Zorro het volgende:
Toch blijf ik het een vreemde regel vinden.
De regel is:
[..]
Dus dat betekent dat ze ook VOOR ze marbles oppikken daaraan moeten voldoen. Dat kan je niet meten op dat moment, maar het is wel duidelijk dat iedereen die regel met enige regelmaat overtreedt.
Dat is bij Toto standaard als Russell voor Hamilton eindigt.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 14:03 schreef opgebaarde het volgende:
De reactie van Toto toen Russell en Hamilton als één en twee over de finish kwamen was bijzonder duidelijk. Geen enkele vreugde. Hij had al wel door dat Russell gediskwalificeerd zou gaan worden
Wat natuurlijk een beetje raar is, aangezien Lewis vertrekt en George blijft.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 14:31 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Dat is bij Toto standaard als Russell voor Hamilton eindigt.
Hij heeft 10 jaar in de kont van Hamilton gezeten, dat duurt even.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 14:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat natuurlijk een beetje raar is, aangezien Lewis vertrekt en George blijft.
Toto is sws een rare vent. Narcist pur sang, nul zelfreflectie. Misschien nog wel wat meer aandoeningen.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 14:03 schreef opgebaarde het volgende:
De reactie van Toto toen Russell en Hamilton als één en twee over de finish kwamen was bijzonder duidelijk. Geen enkele vreugde. Hij had al wel door dat Russell gediskwalificeerd zou gaan worden
nee 4 dus zeg maar 1,5 kg per band, ik neem aan dat hij wel weet waar hij het over heeft.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 10:05 schreef greysbones het volgende:
[..]
op 1 band?
ervan uitgaande dat een harde band ongeveer 10 kg weegt
In Duitsland komen ze tegenwoordig gewoon naast je rijden met een scanner die je combinatie of klepbusje scant op inhoud en gewoon een inschatting maakt van het gewicht. Aan de hand daarvan wordt dan beslist of je achter ze aan moet rijden of door mag. Waarom zou zoiets in de F1 niet kunnen?quote:Op dinsdag 30 juli 2024 14:20 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
Je ziet vaker op autosnelwegen een (automatische) meting voor vrachtwagens dat die niet te zwaar zijn.
Zoiets zou je dan ook in de F1 kunnen implementeren.
Wie zou er naast Max of Lewis moeten gaan rijden? Superman?quote:Op dinsdag 30 juli 2024 17:56 schreef Donderkonijn het volgende:
[..]
In Duitsland komen ze tegenwoordig gewoon naast je rijden met een scanner die je combinatie of klepbusje scant op inhoud en gewoon een inschatting maakt van het gewicht. Aan de hand daarvan wordt dan beslist of je achter ze aan moet rijden of door mag. Waarom zou zoiets in de F1 niet kunnen?
IK wil geen oude koeien uit de sloot halen maarquote:Op dinsdag 30 juli 2024 15:44 schreef DjVero het volgende:
[..]
Toto is sws een rare vent. Narcist pur sang, nul zelfreflectie. Misschien nog wel wat meer aandoeningen.
Verstappen en co jarenlang tot op het bot afkraken en hem nu de hemel in prijzen.
Walgelijke man, "no, Mikey, no, thiz is so not rait"
Dat zei Mario Isola van Pirelli ook.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 16:43 schreef Tarado het volgende:
[..]
nee 4 dus zeg maar 1,5 kg per band, ik neem aan dat hij wel weet waar hij het over heeft.
Denk dat ze halverwege George zn 2e stint, en nadat George aan de 1 stopper vastzat, zich realiseerden dat hij underweight zou eindigen.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 14:03 schreef opgebaarde het volgende:
De reactie van Toto toen Russell en Hamilton als één en twee over de finish kwamen was bijzonder duidelijk. Geen enkele vreugde. Hij had al wel door dat Russell gediskwalificeerd zou gaan worden
Volgens mij monteert Pirelli de banden op de velgen, niet de teams zelf.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 13:52 schreef Zorro het volgende:
[..]
Dan gaan ze klooien met de velgen. Die worden dan niet gewogen.
Stiekem extra lood toevoegenquote:Op dinsdag 30 juli 2024 22:10 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Volgens mij monteert Pirelli de banden op de velgen, niet de teams zelf.
Hamilton favoritism!quote:Op woensdag 31 juli 2024 10:13 schreef greysbones het volgende:
Maaruh
Merc wist toch gewoon dat hij te licht zou zijn
Ze hebben toch ook eerst laten wegen toen er nog brandstof in zat
Wat er later uit is gehaald
En daarna is hij dsq
Ik denk dat mensen onderschatten hoe pissed off kamp Hamilton was, aangezien Lewis ook meermaals aangaf dat de banden nog prima waren. Die voelde zich gepiepeld en ik denk dat Toto vooral dacht: shit, hoe gaan we dit managen.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 14:03 schreef opgebaarde het volgende:
De reactie van Toto toen Russell en Hamilton als één en twee over de finish kwamen was bijzonder duidelijk. Geen enkele vreugde. Hij had al wel door dat Russell gediskwalificeerd zou gaan worden
Het is een complotquote:Op woensdag 31 juli 2024 10:13 schreef greysbones het volgende:
Maaruh
Merc wist toch gewoon dat hij te licht zou zijn
Ze hebben toch ook eerst laten wegen toen er nog brandstof in zat
Wat er later uit is gehaald
En daarna is hij dsq
Je kan zo'n ding toch prima langs de pitstraat zetten oid?quote:Op dinsdag 30 juli 2024 18:27 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Wie zou er naast Max of Lewis moeten gaan rijden? Superman?
Joh, niet te serieus nemen. Ik reageerde op je "komen ze tegenwoordig gewoon naast je rijden". Dat visualiseerde ik even.quote:Op woensdag 31 juli 2024 17:48 schreef Donderkonijn het volgende:
[..]
Je kan zo'n ding toch prima langs de pitstraat zetten oid?
Gewicht van de coureur telt niet mee.quote:Op woensdag 31 juli 2024 17:46 schreef Breekfast het volgende:
Volgende keer dus wat bammetjes meenemen tijdens de race om op gewicht te blijven
Stoppen met gewichtsregels? Ik denk niet dat je dat hoeft te verwachten, het is een van de belangrijkste onderdelen van de regels omtrent het ontwerp van de auto.quote:Op woensdag 31 juli 2024 16:14 schreef Origami94 het volgende:
Hopelijk stoppen ze met dit soort onzin regels. Uberhaupt te veel regels maken een "sport" kapot. Laat ze lekker racen in plaats van alles analyseren en politiek bedrijven
Oh. My bad, m'n sarcasme-o-meter stond ff uit waarschijnlijkquote:Op woensdag 31 juli 2024 18:49 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Joh, niet te serieus nemen. Ik reageerde op je "komen ze tegenwoordig gewoon naast je rijden". Dat visualiseerde ik even.![]()
Daarnaast, in het gewone verkeer is het makkelijker in te schatten lijkt me en zijn de grenzen wat ruimer. Dan gaat het om tientallen kilo's, in de F1 om grammen of een kilootje.
Overigens heb ik ook geen flauw idee hoe zo'n ding technisch werkt.
No problem!quote:Op woensdag 31 juli 2024 19:26 schreef Donderkonijn het volgende:
[..]
Oh. My bad, m'n sarcasme-o-meter stond ff uit waarschijnlijk
Weet iemand hoe het zit met drinken na de race door de coureur? Als het allemaal zo nauw steekt dan zou het toch handig zijn om even een halve liter water o.i.d. naar binnen te werken voordat je naar de weegschaal gaat.quote:Op woensdag 31 juli 2024 14:46 schreef Starflyer het volgende:
Niet alleen grotere bandenslijtage, maar ook een meer afgesleten plank.
[ x ]
Mag pas na de wegingquote:Op woensdag 31 juli 2024 20:56 schreef quo_ het volgende:
[..]
Weet iemand hoe het zit met drinken na de race door de coureur? Als het allemaal zo nauw steekt dan zou het toch handig zijn om even een halve liter water o.i.d. naar binnen te werken voordat je naar de weegschaal gaat.
Het gewicht van de coureur staat los van het gewicht van de auto.quote:Op woensdag 31 juli 2024 20:56 schreef quo_ het volgende:
[..]
Weet iemand hoe het zit met drinken na de race door de coureur? Als het allemaal zo nauw steekt dan zou het toch handig zijn om even een halve liter water o.i.d. naar binnen te werken voordat je naar de weegschaal gaat.
Volgens mij is het gewicht juist inclusief coureur en daarom moeten ze dan ook op de weegschaal na de race.quote:Op woensdag 31 juli 2024 21:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het gewicht van de coureur staat los van het gewicht van de auto.
Het zijn twee losse metingen.quote:Op woensdag 31 juli 2024 21:55 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Volgens mij is het gewicht juist inclusief coureur en daarom moeten ze dan ook op de weegschaal na de race.
Coureur met stoel moeten 80 kg wegen.
Ik dacht al, hoe doen ze dat met Yukiquote:Op woensdag 31 juli 2024 22:05 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Het zijn twee losse metingen.
Coureur (eventueel met ballast) moet minimaal 80kg wegen en de auto minimaal 798kg volgens hoofdstuk 4 van de technische regels.
Die heeft dus 50 kilo balastquote:Op donderdag 1 augustus 2024 09:16 schreef Zorro het volgende:
[..]
Ik dacht al, hoe doen ze dat met Yuki
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |