Technisch zijn die Jaga 's perfect daarvoor. Maar aangezien TS iets in jaren '30-stijl wil: dat zijn die jaga's echt niet. Daarentegen zijn ze wel weer dusdanig strak en minimalistisch dat ik het in oude huizen wel weer mooi vind uitzien, het heeft wel iets museaals op een of andere manier. Althans dat vind ik bij ons huis (redelijk authentiek 1896).quote:Op zondag 28 juli 2024 17:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
Een andere optie is Jaga met fans (die fans kunnen de afgifte flink verhogen). Eventueel ook nog denken aan een condensafvoer als je lagere temperaturen wil koelen (lager dan dauwpunt).
Omdat er maar weinig water door de Jaga's loopt en ze voor een groot deel van aluminium zijn gemaakt, zijn ze lekker licht.
Je vindt ze wel op Marktplaats omdat mensen overgaan op vloerverwarming.
Maar die moet dan toch op dezelfde temperatuur meelopen als de rest van de vloerkoeling?quote:Op zondag 28 juli 2024 18:50 schreef Lospedrosa het volgende:
Oplossing is een kanaalinbouw fancoil unit die je wegtimmert.
Passen we ook vaak toe in monumentale panden.
Bv Jaga Briza 22
Losse airco is altijd beter.quote:Op maandag 29 juli 2024 09:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Maar die moet dan toch op dezelfde temperatuur meelopen als de rest van de vloerkoeling?
Kun je dan fatsoenlijk koelen of is een losse airco beter?
Niettemin is het min 17 graden. Het haalt de toppen er wel af maar als je lager gaat dan heb je condens op je vloer.quote:Op maandag 29 juli 2024 09:43 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Losse airco is altijd beter.
Maar een fancoil kan zeer veel water overheen en verdoet veel circulatielucht dus een relatief hoog vermogen. In principe kun je er condenserend mee koelen.
Elk hotel wordt zo gedaan namelijk en die kunnen vaak best koel zijn.
Dat gaat toch niet over de originele vraag?quote:Op maandag 29 juli 2024 09:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Niettemin is het min 17 graden. Het haalt de toppen er wel af maar als je lager gaat dan heb je condens op je vloer.
En de Jaga's zijn vaak duurder dan een los airco systeem.
Klopt maar ik zit met ene beetje dezelfde vraag voor mijn nieuwbouw woning.quote:Op maandag 29 juli 2024 09:54 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat gaat toch niet over de originele vraag?
Hoe een verwarm en koelsysteem weg te bouwen in een mooie ruimte waar deze niet zichtbaar mag zijn.
Ps als je bv een normale fancoil Inova Airleaf SL200 in Italië besteld ben je wel goedkoper uit.
Zie mijn editquote:Op maandag 29 juli 2024 09:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt maar ik zit met ene beetje dezelfde vraag voor mijn nieuwbouw woning.
Het gaat om een vloer van een vliering dus niet het dakbeschotquote:Op zondag 28 juli 2024 15:37 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou niet gaan schroeven in het dakbeschot.
Ik meet op de vochtigste plek in huis het dauwpunt en stem daar de minimale temperatuur op af. Vaak kun je dan nog een paar graden lager.quote:Op maandag 29 juli 2024 09:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Niettemin is het min 17 graden. Het haalt de toppen er wel af maar als je lager gaat dan heb je condens op je vloer.
En de Jaga's zijn vaak duurder dan een los airco systeem.
Voor dat soort alternatief systemen bouwen wat betreft rails en ophanging kun je inderdaad het beste bij Flamco en of Müpro kijken.quote:Op maandag 29 juli 2024 11:47 schreef TR08 het volgende:
Die Flamco steuntjes optie is interessant trouwens
De opgegeven maat is warmtewisselaar + ventiel, +/- 10cm... Zoals bv Jaga 900 x 21 BAT heeft werkelijke afmeting 813x20x20.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 20:44 schreef TR08 het volgende:
Er staat als je ze opvraagt steeds een maat in lengte x <getal>batt
Lengte blijkt convector put lengte te zijn. Batt zegt iets over de maat van de vierkante plaatjes.
Plaatjes per meter kon hij niet geven.
Volgens warmteservice.nl (chat) is 20batt een wisselaar met plaatjes van 200x200mm. 15batt is 150x150.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 11:59 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
De opgegeven maat is warmtewisselaar + ventiel, +/- 10cm... Zoals bv Jaga 900 x 21 BAT heeft werkelijke afmeting 813x20x20.
https://cdn.radiatorendis(...)ntagehandleiding.pdf
Waar die BAT voor staat is me ook een raadsel, is niets over te vinden en wordt ook niet altijd gegeven zoals in PDF boven wordt Type convector aangeduid. Dan lijkt bv. 21 BAT type aanduiding, er is ook een Type 10 t/m type 21. Elk typenummer komt overeen met de BAT 10 t/m 21 aanduiding. Geen idee waar het voor staat maar zal niets dringend significant zijn anders was er wel iets over te vinden.
Verder kan ik je niet helpen, maar bij Jaga website vind je wel rekentools voor installateurs misschien kun je daar iets mee.
Misschien nog wel meer volgens deze opgave afhankelijk van type dit betreft de Strada.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 12:08 schreef TR08 het volgende:
Volgens jouw post is dan pakweg 85mm niet voorzien van plaatjes.
BAT is voor allerlei milieu maatregelen die afkorting.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 12:15 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Misschien nog wel meer volgens deze opgave afhankelijk van type dit betreft de Strada.
[ afbeelding ]
is opgegeven totaal lengte - 22cm t.o.v. lengte lamellenblok.
Ik zocht eens met Engelse termen op Heat exchanger en daar was BAT het acroniem voor "Best Available Technology"![]()
Inderdaad geen zak met de maatvoering van doen. Klinkt mooi en interessant om erbij te vermelden blijkbaar.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 12:59 schreef TR08 het volgende:
[..]
BAT is voor allerlei milieu maatregelen die afkorting.
Warmteservice.nl heeft het over batt dus 2x t aan het eind.
15 graden waterquote:Op zaterdag 3 augustus 2024 23:31 schreef TR08 het volgende:
Ik heb even heel grof over de duim gerekend aan 1 meter bevinde lengte van een 15 batt convector.
Oppervlak bij 1 plaat per cm ligt op 0.15x0.15x2x100=4.5m2 per strekkende meter.
Bij een temperatuur verschil van 20C ten opzichte van de kamer (35C tegen het plafond en 15C water) en een overdracht in de buurt van 13 W/m2K zit je aan een koel vermogen van 1170W per m.
De 20C is wat aan de ruime kant geschat, 13W/m2K is identiek aan waar normale radiatoren op uitgerekend worden.
Rendement van de vinnen is vast niet 100% maar het oppervlak van de buizen zelf zit er ook niet in.
Ik denk dat je dan op ergens tussen 800W en 1000W uit komt per meter aan koelend vermogen als je voldoende flow aan gekoeld water aan kunt bieden.
Nog uit te zoeken:
- handige manier van ophangen
- afstand tussen de vinnen
- diameter van de buizen
Neem een Vaillant arotherm plus. Die berekend het dauwpunt middels RV meting in de kamer (standaard) en werkt zeer goedquote:Op zondag 4 augustus 2024 11:52 schreef klipper het volgende:
.
[..]
15 graden water![]()
Dan weet je zeker dat het water van je radiatoren af stroomt.
Je moet boven het dauwpunt blijven en helaas is dat al snel 18 graden of meer.
Een dauwpuntsregeling zullen de meesten niet doen en daarom gewoon op een maximaal minimum temperatuur instellen zodat je zeker weet dat het droog blijft.
lees mijn eerdere post...ik doe dauwpunt regelingquote:Op zondag 4 augustus 2024 11:52 schreef klipper het volgende:
.
[..]
15 graden water![]()
Dan weet je zeker dat het water van je radiatoren af stroomt.
Je moet boven het dauwpunt blijven en helaas is dat al snel 18 graden of meer.
Een dauwpuntsregeling zullen de meesten niet doen en daarom gewoon op een maximaal minimum temperatuur instellen zodat je zeker weet dat het droog blijft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |