abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 27 juli 2024 @ 23:24:52 #1
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_214441900
Ik heb een oud huis (jaren 30) en op zolder een mooi (al zeg ik het zelf) balkenplafond.

Nu in het huis een warmtepomp zit die ook kan koelen jeukt het natuurlijk om ook op zolder koeling te voorzien.

De bestaande radiatoren krijgen die kamers niet echt kouder en ik zit nog niet zo te wachten op een extra airco bij plaatsen.

Liefst zou ik een nette manier vinden om een paar type 10 radiatoren van een oud of in elk geval klassiek uitziend model tussen de balken op te hangen en dan met gewoon natuurlijke convectie de ergste warmte uit die kamers trekken.

Leidingwerk krijg ik er wel heen maar iets zegt me dat de meeste ophang systemen niet gemaakt zijn om tegen een plafond te schroeven en dan een radiator nog veilig vast te houden.

Zijn hier goede oplossingen voor? Zo ver vind ik alleen dingen voor infrarood panelen ophangen en niet voor watergekoelde radiatoren.
pi_214442026
Kan je de bestaande radiatoren niet van fans voorzien?
pi_214449140
Type 10 paneelradiator tegen het plafond?

Het enige wat ik me daar eventueel bij kan bedenken mits het plafond dit toelaat is radiator voetsteun gebruiken.

Deze uitvoering, buig je niet zo snel open. 4 stuks p/ radiator. (zware voetsteun, niet de dunne plaat zij steun)

stuk Flamco rail 2 p/radiator schroef je tegen plafond. Of 3 afhankelijk lengte radiator e 6 steunen.

Met de Flamco schuifmoer en M8 bout bevestig je de steun op de rail.

Klem de radiator daartussen.

Heb je meer afstand nodig tussen radiator en plafond dikkere rail gebruiken.

Type 10 radiator weegt niet zoveel, zal zo nergens meer naar toe gaan als het eenmaal hangt.
Vertrouw je het niet, dan eventueel de stelboutjes van de steun vervangen door lange draadstang met moertjes dan heb je meer klemkracht en kan nooit meer open buigen.

Schetsje met draadstang. Even voelen hoe het zit draadstang kan altijd nog.

[ Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 28-07-2024 15:36:14 ]
  zondag 28 juli 2024 @ 15:37:00 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214449587
Ik zou niet gaan schroeven in het dakbeschot.
The love you take is equal to the love you make.
pi_214451725
Kun je niet een paar fancoils regelen? Die zijn vaak toch wel bedoeld voor montage aan een plafond.
pi_214451777
Een andere optie is Jaga met fans (die fans kunnen de afgifte flink verhogen). Eventueel ook nog denken aan een condensafvoer als je lagere temperaturen wil koelen (lager dan dauwpunt).
Omdat er maar weinig water door de Jaga's loopt en ze voor een groot deel van aluminium zijn gemaakt, zijn ze lekker licht.

Je vindt ze wel op Marktplaats omdat mensen overgaan op vloerverwarming.
pi_214453177
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 17:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
Een andere optie is Jaga met fans (die fans kunnen de afgifte flink verhogen). Eventueel ook nog denken aan een condensafvoer als je lagere temperaturen wil koelen (lager dan dauwpunt).
Omdat er maar weinig water door de Jaga's loopt en ze voor een groot deel van aluminium zijn gemaakt, zijn ze lekker licht.

Je vindt ze wel op Marktplaats omdat mensen overgaan op vloerverwarming.
Technisch zijn die Jaga 's perfect daarvoor. Maar aangezien TS iets in jaren '30-stijl wil: dat zijn die jaga's echt niet. Daarentegen zijn ze wel weer dusdanig strak en minimalistisch dat ik het in oude huizen wel weer mooi vind uitzien, het heeft wel iets museaals op een of andere manier. Althans dat vind ik bij ons huis (redelijk authentiek 1896).
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_214453198
Oplossing is een kanaalinbouw fancoil unit die je wegtimmert.
Passen we ook vaak toe in monumentale panden.

Bv Jaga Briza 22
Vakman pur sang
pi_214459901
quote:
1s.gif Op zondag 28 juli 2024 18:50 schreef Lospedrosa het volgende:
Oplossing is een kanaalinbouw fancoil unit die je wegtimmert.
Passen we ook vaak toe in monumentale panden.

Bv Jaga Briza 22
Maar die moet dan toch op dezelfde temperatuur meelopen als de rest van de vloerkoeling?
Kun je dan fatsoenlijk koelen of is een losse airco beter?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_214459988
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2024 09:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Maar die moet dan toch op dezelfde temperatuur meelopen als de rest van de vloerkoeling?
Kun je dan fatsoenlijk koelen of is een losse airco beter?
Losse airco is altijd beter.
Maar een fancoil kan zeer veel water overheen en verdoet veel circulatielucht dus een relatief hoog vermogen. In principe kun je er condenserend mee koelen.
Elk hotel wordt zo gedaan namelijk en die kunnen vaak best koel zijn.
Vakman pur sang
pi_214460020
quote:
1s.gif Op maandag 29 juli 2024 09:43 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Losse airco is altijd beter.
Maar een fancoil kan zeer veel water overheen en verdoet veel circulatielucht dus een relatief hoog vermogen. In principe kun je er condenserend mee koelen.
Elk hotel wordt zo gedaan namelijk en die kunnen vaak best koel zijn.
Niettemin is het min 17 graden. Het haalt de toppen er wel af maar als je lager gaat dan heb je condens op je vloer.

En de Jaga's zijn vaak duurder dan een los airco systeem.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_214460138
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2024 09:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Niettemin is het min 17 graden. Het haalt de toppen er wel af maar als je lager gaat dan heb je condens op je vloer.

Dat gaat toch niet over de originele vraag?
Hoe een verwarm en koelsysteem weg te bouwen in een mooie ruimte waar deze niet zichtbaar mag zijn.

Ps als je bv een normale fancoil Inova Airleaf SL200 in Italië besteld ben je wel goedkoper uit.

Het is een optie om je huis bij vervanging van cv naar warmtepomp boven te voorzien van fancoils.
Als je bv een Vaillant arotherm plus WP neemt dan berekend deze het dauwpunt in de woonkamer en gaat daar net bovenzitten.
Als je vloer en fancoils continu laat koelen dan zakt de temperatuur en wordt dauwpunt steeds lager. Je ziet regelmatig dat deze systemen rond de 16C of lager uitkomen zonder condensatie.

Je kan ook condenserend koelen en voor de VV een menggroep creëren (met bypass voor de winter)
Dan heb je echt volledige koeling boven in alle kamers. Het leidingsysteem moet dan kunstof of koper zijn en dampdicht geïsoleerd met bv armaflex.
Vakman pur sang
pi_214460173
quote:
1s.gif Op maandag 29 juli 2024 09:54 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat gaat toch niet over de originele vraag?

Hoe een verwarm en koelsysteem weg te bouwen in een mooie ruimte waar deze niet zichtbaar mag zijn.

Ps als je bv een normale fancoil Inova Airleaf SL200 in Italië besteld ben je wel goedkoper uit.
Klopt maar ik zit met ene beetje dezelfde vraag voor mijn nieuwbouw woning.
pi_214460332
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2024 09:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Klopt maar ik zit met ene beetje dezelfde vraag voor mijn nieuwbouw woning.
Zie mijn edit
Vakman pur sang
  maandag 29 juli 2024 @ 11:44:33 #15
14320 TR08
pi_214462017
quote:
1s.gif Op zondag 28 juli 2024 15:37 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou niet gaan schroeven in het dakbeschot.
Het gaat om een vloer van een vliering dus niet het dakbeschot ;)
  maandag 29 juli 2024 @ 11:47:50 #16
14320 TR08
pi_214462073
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2024 09:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ik meet op de vochtigste plek in huis het dauwpunt en stem daar de minimale temperatuur op af. Vaak kun je dan nog een paar graden lager.
En de kamers op zolder zijn natuurlijk veruit het warmst nu. Het gaat vooral om de ergste hitte eraf te koelen om de kinderen makkelijker te laten slapen.

Fan coil dingen kunnen wel maar...dan moet ik ook stroom aan leggen, ze maken meer geluid en ik ben toch al gebonden aan de dauwpunt temperatuur voor het hele huis omdat elders de radiatoren ook al aan dezelfde koeling zitten.

Qua koel vermogen zijn de fan coil dingen die ik zo zag bij Jaga helemaal niet veel beter dan het formaat radiatoren dat ik kwijt zou kunnen.
Die units zijn allemaal best klein met een heel compacte warmtewisselaar.

Als ik als iets van Jaga zou overwegen is het gaan voor een meer industrie look en dan gewoon zo'n kale convector put warmtewisselaar ophangen.
Ben hoogstens een beetje nerveus voor wat voor stofnest dat wordt.
Zijn er steunen daarvoor die geschikt zijn voor steunen vanaf de zijkant (de balk laag) of ophangen?

Die Flamco steuntjes optie is interessant trouwens :)

[ Bericht 18% gewijzigd door TR08 op 29-07-2024 11:58:39 ]
pi_214472447
quote:
1s.gif Op maandag 29 juli 2024 11:47 schreef TR08 het volgende:
Die Flamco steuntjes optie is interessant trouwens
Voor dat soort alternatief systemen bouwen wat betreft rails en ophanging kun je inderdaad het beste bij Flamco en of Müpro kijken.

Müpro heeft nog eens uitgebreider assortiment wat koppelstukken en schuifmoeren/Hamerkopbouten etc.
https://www.muepro.nl
Noemde dat vroeger altijd Meccano voor grote jongens. :P

Andere optie eventueel, hangt beetje af van formaat paneel en gewicht. Maar je hebt ook 4 x 1/2" aansluitpunt per radiator. Daar kun je ook wat mee. 2 stuks heb je nodig voor de buis aan te sluiten dan heb je al ophang optie met de buis. Aan de andere kant moet je dan afstoppen, daar draai je paar cm 1/2" pijpnippel in met kapje. Dan heb je aan de niet aansluit kant 2 stompjes uitsteken als ophangpunt met passende buisklem. Dan heb je 4 ophangpunten op de hoeken.

Is de radiator te lang en gaat doorhangen dan in het midden iets fabriceren met de Flamco radiator voetsteunen. Om doorhangen tegen te gaan.

Maar bij paneelradiator aan plafond om te koelen denk ik ook aan condens (afvoer)?

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 30-07-2024 08:50:57 ]
pi_214472955
Een radiator aan het plafond werkt voor geen meter. Misschien blijft er 10% vermogen over.

Dit weet ik omdat ik dit al eens heb geprobeerd in een bedrijfsopslag. Gewoon de radiator op hangende flamcorails gelegd.
De werking is lucht die verticaal opstijgt langs het VO.
Vakman pur sang
  dinsdag 30 juli 2024 @ 14:30:33 #19
14320 TR08
pi_214476880
Bij koeling daalt die lucht dus...

Voor verwarming zou ik ook niet willen ophangen. Daar voor staan al type 33 radiatoren in die kamers
  donderdag 1 augustus 2024 @ 20:44:11 #20
14320 TR08
pi_214513270
Ik heb wat gechat met een installateur over die Jaga warmtewisselaars voor convector putten;

Er staat als je ze opvraagt steeds een maat in lengte x <getal>batt
Lengte blijkt convector put lengte te zijn. Batt zegt iets over de maat van de vierkante plaatjes.
Plaatjes per meter kon hij niet geven.

Ik zou graag zelf indicatief het vermogen berekenen van die dingen. Heeft iemand zo'n warmtewisselaar staan en zou die mij de hoeveelheid plaatjes per strekkende meter kunnen geven?
Daarbij zoek ik ook hoeveel korter dan de put de lengte van het deel met die plaatjes/vinnen is.

Dan kan ik zelf het koelende vermogen schatten en afwegen tegen ophangen van een normale radiator.

Steuntjes ga ik bij toepassen van deze helaas zelf moeten (laten) maken vrees ik...
pi_214521121
quote:
1s.gif Op donderdag 1 augustus 2024 20:44 schreef TR08 het volgende:
Er staat als je ze opvraagt steeds een maat in lengte x <getal>batt
Lengte blijkt convector put lengte te zijn. Batt zegt iets over de maat van de vierkante plaatjes.
Plaatjes per meter kon hij niet geven.

De opgegeven maat is warmtewisselaar + ventiel, +/- 10cm... Zoals bv Jaga 900 x 21 BAT heeft werkelijke afmeting 813x20x20.

https://cdn.radiatorendis(...)ntagehandleiding.pdf

Waar die BAT voor staat is me ook een raadsel, is niets over te vinden en wordt ook niet altijd gegeven zoals in PDF boven wordt Type convector aangeduid. Dan lijkt bv. 21 BAT type aanduiding, er is ook een Type 10 t/m type 21. Elk typenummer komt overeen met de BAT 10 t/m 21 aanduiding. Geen idee waar het voor staat maar zal niets dringend significant zijn anders was er wel iets over te vinden.

Verder kan ik je niet helpen, maar bij Jaga website vind je wel rekentools voor installateurs misschien kun je daar iets mee.
  vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:08:43 #22
14320 TR08
pi_214521268
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2024 11:59 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
De opgegeven maat is warmtewisselaar + ventiel, +/- 10cm... Zoals bv Jaga 900 x 21 BAT heeft werkelijke afmeting 813x20x20.

https://cdn.radiatorendis(...)ntagehandleiding.pdf

Waar die BAT voor staat is me ook een raadsel, is niets over te vinden en wordt ook niet altijd gegeven zoals in PDF boven wordt Type convector aangeduid. Dan lijkt bv. 21 BAT type aanduiding, er is ook een Type 10 t/m type 21. Elk typenummer komt overeen met de BAT 10 t/m 21 aanduiding. Geen idee waar het voor staat maar zal niets dringend significant zijn anders was er wel iets over te vinden.

Verder kan ik je niet helpen, maar bij Jaga website vind je wel rekentools voor installateurs misschien kun je daar iets mee.
Volgens warmteservice.nl (chat) is 20batt een wisselaar met plaatjes van 200x200mm. 15batt is 150x150.
Vraag is dan alleen nog hoeveel plaatjes/m.
Volgens jouw post is dan pakweg 85mm niet voorzien van plaatjes.
pi_214521396
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 augustus 2024 12:08 schreef TR08 het volgende:
Volgens jouw post is dan pakweg 85mm niet voorzien van plaatjes.
Misschien nog wel meer volgens deze opgave afhankelijk van type dit betreft de Strada.

is opgegeven totaal lengte - 22cm t.o.v. lengte lamellenblok.

Ik zocht eens met Engelse termen op Heat exchanger en daar was BAT het acroniem voor "Best Available Technology" :')

[ Bericht 6% gewijzigd door Watuntrik op 02-08-2024 12:22:43 ]
  vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:59:26 #24
14320 TR08
pi_214522536
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2024 12:15 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Misschien nog wel meer volgens deze opgave afhankelijk van type dit betreft de Strada.
[ afbeelding ]
is opgegeven totaal lengte - 22cm t.o.v. lengte lamellenblok.

Ik zocht eens met Engelse termen op Heat exchanger en daar was BAT het acroniem voor "Best Available Technology" :')
BAT is voor allerlei milieu maatregelen die afkorting.

Warmteservice.nl heeft het over batt dus 2x t aan het eind.
pi_214522771
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2024 12:59 schreef TR08 het volgende:

[..]
BAT is voor allerlei milieu maatregelen die afkorting.

Warmteservice.nl heeft het over batt dus 2x t aan het eind.
Inderdaad geen zak met de maatvoering van doen. Klinkt mooi en interessant om erbij te vermelden blijkbaar.
  zaterdag 3 augustus 2024 @ 23:31:06 #26
14320 TR08
pi_214551807
Ik heb even heel grof over de duim gerekend aan 1 meter bevinde lengte van een 15 batt convector.

Oppervlak bij 1 plaat per cm ligt op 0.15x0.15x2x100=4.5m2 per strekkende meter.

Bij een temperatuur verschil van 20C ten opzichte van de kamer (35C tegen het plafond en 15C water) en een overdracht in de buurt van 13 W/m2K zit je aan een koel vermogen van 1170W per m.

De 20C is wat aan de ruime kant geschat, 13W/m2K is identiek aan waar normale radiatoren op uitgerekend worden.
Rendement van de vinnen is vast niet 100% maar het oppervlak van de buizen zelf zit er ook niet in.

Ik denk dat je dan op ergens tussen 800W en 1000W uit komt per meter aan koelend vermogen als je voldoende flow aan gekoeld water aan kunt bieden.

Nog uit te zoeken:
- handige manier van ophangen
- afstand tussen de vinnen
- diameter van de buizen

[ Bericht 7% gewijzigd door TR08 op 03-08-2024 23:42:13 ]
pi_214556046
Hier ga je echt niets mee doen.

Neem dan een paar jaga breeze radiatoren en maak 2 temperatuurzones in je koeling.

Met dauwpuntskoeling doe je gewoon vrij weinig, zeker op zolder
pi_214556096
.
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 augustus 2024 23:31 schreef TR08 het volgende:
Ik heb even heel grof over de duim gerekend aan 1 meter bevinde lengte van een 15 batt convector.

Oppervlak bij 1 plaat per cm ligt op 0.15x0.15x2x100=4.5m2 per strekkende meter.

Bij een temperatuur verschil van 20C ten opzichte van de kamer (35C tegen het plafond en 15C water) en een overdracht in de buurt van 13 W/m2K zit je aan een koel vermogen van 1170W per m.

De 20C is wat aan de ruime kant geschat, 13W/m2K is identiek aan waar normale radiatoren op uitgerekend worden.
Rendement van de vinnen is vast niet 100% maar het oppervlak van de buizen zelf zit er ook niet in.

Ik denk dat je dan op ergens tussen 800W en 1000W uit komt per meter aan koelend vermogen als je voldoende flow aan gekoeld water aan kunt bieden.

Nog uit te zoeken:
- handige manier van ophangen
- afstand tussen de vinnen
- diameter van de buizen
15 graden water |:(
Dan weet je zeker dat het water van je radiatoren af stroomt.
Je moet boven het dauwpunt blijven en helaas is dat al snel 18 graden of meer.
Een dauwpuntsregeling zullen de meesten niet doen en daarom gewoon op een maximaal minimum temperatuur instellen zodat je zeker weet dat het droog blijft.
pi_214556967
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2024 11:52 schreef klipper het volgende:
.
[..]
Een dauwpuntsregeling zullen de meesten niet doen en daarom gewoon op een maximaal minimum temperatuur instellen zodat je zeker weet dat het droog blijft.
Neem een Vaillant arotherm plus. Die berekend het dauwpunt middels RV meting in de kamer (standaard) en werkt zeer goed
Vakman pur sang
  zondag 4 augustus 2024 @ 15:55:55 #30
14320 TR08
pi_214560317
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2024 11:52 schreef klipper het volgende:
.
[..]
lees mijn eerdere post...ik doe dauwpunt regeling ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')