quote:Intel has announced that it has found the root cause of the crashing issues plaguing its CPUs. The company will issue a microcode update to address the issues by mid-August, ostensibly ending the long-running saga that began when the first sporadic reports of CPU crashing errors surfaced in December 2022 and grew to a crescendo by the end of 2023. Intel's response comes after complaints about the issue, which causes PCs to inexplicably crash/BSOD during gaming and other workloads, reached a fever pitch in recent weeks. However, the microcode update will not repair impacted processors. Intel also confirmed a rumored issue with via oxidation in its 7nm node, but said those issues were corrected in 2023 and didn't contribute to the failures.
Naar schatting zijn een kwart van al die processoren defect, maar het kan een paar jaar duren voordat je dat ook merkt. Als je veel zit te gamen duurt het hoogstens een half jaartje. Jouw kapotte processor is met de fix die ze gaan uitbrengen niet gered, maar je hebt dus absoluut garantie. Fabrieksfout.quote:Intel weet eindelijk waarom recente chips crashen, oplossing komt eraan
Intel-chips van de recente 13e en 14e generatie presteerden de afgelopen tijd instabiel. Er waren al maanden klachten over de Raptor Lake-chips, die onder meer tijdens het spelen van games plotseling crashten.
Intel heeft de afgelopen tijd chips van de 13e en 14e generatie onderzocht die door klanten waren teruggestuurd vanwege de crashes. Kennelijk waren dat er zoveel, dat ook Intel vermoedde dat er meer aan de hand moest zijn. Nu is de oorzaak ontdekt: een verhoogde spanning in de chip.
"We hebben vastgesteld dat een verhoogde bedrijfsspanning instabiliteitsproblemen veroorzaakt in sommige desktopprocessors van de 13e/14e generatie", schrijft Intel-medewerker Thomas Hannaford op het forum van het bedrijf. "Onze analyse van geretourneerde processors bevestigt dat de verhoogde bedrijfsspanning voortkomt uit een microcode-algoritme dat resulteert in onjuiste spanningsverzoeken aan de processor."
Klachten druppelden al binnen
Game-ontwikkelaar Alderon Games van de MMO Path of Titans, kwam de bug in de Intel-chips de afgelopen maanden al op het spoor. Het bedrijf draaide de servers voor de game met de betreffende chips, en merkte opvallend veel uitval. "Intel verkoopt defecte chips", schreef de ontwikkelaar. Ook bij spelers van de games met de betreffende Intel-chips zag Alderon Games een vergelijkbare mate van uitval.
Intel werkt nu aan een microcode patch voor makers van moederborden. Die patch moet midden augustus beschikbaar zijn voor alle gebruikers van de chips, die dan dus hun moederbord moeten bijwerken. Het is niet duidelijk of er een onderliggend fabricageprobleem is bij de getroffen chips. Intel maakt niet duidelijk om welke chips het precies gaat, maar er zijn klachten over zowel i5-, i7-, als i9-uitvoeringen van de chips.
Je hebt gewoon garantie op een fabrieksfout. De voornaamste reden waarom jij het niet koopt is de prijs.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 21:11 schreef vaarsuvius het volgende:
Daarom koop ik dus nooit de allernieuwste CPU of GPU. dat is voor de prestaties ook helemaal niet nodig sinds minstens 20 jaar.
uiteraard, waarom zou ik ergens ¤2000 aan uitgeven als ik met iets van ¤1000 ook alles kan doen.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 21:15 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Je hebt gewoon garantie op een fabrieksfout. De voornaamste reden waarom jij het niet koopt is de prijs.
Eensquote:Op dinsdag 23 juli 2024 21:23 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
uiteraard, waarom zou ik ergens ¤2000 aan uitgeven als ik met iets van ¤1000 ook alles kan doen.
Temeer omdat ik ook elke paar jaar een nieuwe HP Zbook van 3K van mijn werk krijg, hetgeen ook compleet overbodig is, maar ja bureaucratie.. Men heeft ooit 15 jaar geleden bedacht dat vakdocenten een Zbook nodig hadden ipv van een normaal kantoorlaptopje en dat was misschien in 2012 ook wel zo...... Dus nu kopen we nog steeds braaf die dingen in grote aantallen terwijl maar een handjevol collega's dat echt nodig heeft.
Ik heb (naast mijn grote computer) ook een HP laptop met iets mindere specs (16 threads, 16 GB), maar dan voor 600 Euro. Met een flinke AMD APU. Dat is inclusief een 2 TB SSD en 8 GB extra geheugen die ik er zelf in heb gestopt. Bij Dell zie je ook dat die workstation laptops belachelijk duur (en zwaar) zijn.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 21:23 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
uiteraard, waarom zou ik ergens ¤2000 aan uitgeven als ik met iets van ¤1000 ook alles kan doen.
Temeer omdat ik ook elke paar jaar een nieuwe HP Zbook van 3K van mijn werk krijg, hetgeen ook compleet overbodig is, maar ja bureaucratie.. Men heeft ooit 15 jaar geleden bedacht dat vakdocenten een Zbook nodig hadden ipv van een normaal kantoorlaptopje en dat was misschien in 2012 ook wel zo...... Dus nu kopen we nog steeds braaf die dingen in grote aantallen terwijl maar een handjevol collega's dat echt nodig heeft.
ik heb geen AMD.quote:
ja, als je daar 32GB van maakt dan kunnen wij die ook prima gebruiken (het enige dat we echt nodig hebben is veel RAM voor virtual machines.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 22:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik heb (naast mijn grote computer) ook een HP laptop met iets mindere specs (16 threads, 16 GB), maar dan voor 600 Euro. Met een flinke AMD APU. Dat is inclusief een 2 TB SSD en 8 GB extra geheugen die ik er zelf in heb gestopt. Bij Dell zie je ook dat die workstation laptops belachelijk duur (en zwaar) zijn.
Maar die heb ik natuurlijk ook pas gekocht toen ik mijn zakelijke laptop in moest leveren.
Nee hoor.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 21:15 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Je hebt gewoon garantie op een fabrieksfout. De voornaamste reden waarom jij het niet koopt is de prijs.
Serieus?quote:Op dinsdag 23 juli 2024 23:27 schreef suijkerbuijk het volgende:
Gelukkig zit ik nog op intel 10 serie en de amd Ryzen 2 serie.
Je heb gelijkquote:Op dinsdag 23 juli 2024 23:41 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Serieus?![]()
![]()
Dat is ouwe meuk man
![]()
Daar kan je niet eens fatsoenlijk mee FOK!en
Ik heb nog niets gemerkt in ieder geval, ik game (bijna) dagelijks meerdere uren, heb een 13700k met een RTX4090 sinds eind 2022 en heb (nog) nergens last van. Ik gebruik de processor zonder overclock oid, wellicht is dat een factor wat meespeelt.quote:Op dinsdag 23 juli 2024 20:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
Naar schatting zijn een kwart van al die processoren defect, maar het kan een paar jaar duren voordat je dat ook merkt. Als je veel zit te gamen duurt het hoogstens een half jaartje.
Boost clock is een standaard onderdeel van Intel cpu's.quote:Op woensdag 24 juli 2024 14:26 schreef CryptoPunk het volgende:
[..]
Ik heb nog niets gemerkt in ieder geval, ik game (bijna) dagelijks meerdere uren, heb een 13700k met een RTX4090 sinds eind 2022 en heb (nog) nergens last van. Ik gebruik de processor zonder overclock oid, wellicht is dat een factor wat meespeelt.
Je loopt achterquote:Op woensdag 24 juli 2024 14:21 schreef Cruzinats het volgende:
Blijkbaar loop ik achter, dacht dat AMD nog altijd voor sloebers was die zich geen Intel i5/i7 kunnen veroorloven.
Dat kan je uitschakelen in de bios.quote:Op woensdag 24 juli 2024 14:27 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Boost clock is een standaard onderdeel van Intel cpu's.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |