abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214386672
Als je computer het niet goed doet en je hebt een Intel 13xxxx of 14xxxx processor, dan is de kans heel groot dat die kapot is:

Intel finally announces a solution for CPU crashing and instability problems — claims elevated voltages are the root cause; patch coming by mid-August

quote:
Intel has announced that it has found the root cause of the crashing issues plaguing its CPUs. The company will issue a microcode update to address the issues by mid-August, ostensibly ending the long-running saga that began when the first sporadic reports of CPU crashing errors surfaced in December 2022 and grew to a crescendo by the end of 2023. Intel's response comes after complaints about the issue, which causes PCs to inexplicably crash/BSOD during gaming and other workloads, reached a fever pitch in recent weeks. However, the microcode update will not repair impacted processors. Intel also confirmed a rumored issue with via oxidation in its 7nm node, but said those issues were corrected in 2023 and didn't contribute to the failures.
quote:
Intel weet eindelijk waarom recente chips crashen, oplossing komt eraan

Intel-chips van de recente 13e en 14e generatie presteerden de afgelopen tijd instabiel. Er waren al maanden klachten over de Raptor Lake-chips, die onder meer tijdens het spelen van games plotseling crashten.

Intel heeft de afgelopen tijd chips van de 13e en 14e generatie onderzocht die door klanten waren teruggestuurd vanwege de crashes. Kennelijk waren dat er zoveel, dat ook Intel vermoedde dat er meer aan de hand moest zijn. Nu is de oorzaak ontdekt: een verhoogde spanning in de chip.

"We hebben vastgesteld dat een verhoogde bedrijfsspanning instabiliteitsproblemen veroorzaakt in sommige desktopprocessors van de 13e/14e generatie", schrijft Intel-medewerker Thomas Hannaford op het forum van het bedrijf. "Onze analyse van geretourneerde processors bevestigt dat de verhoogde bedrijfsspanning voortkomt uit een microcode-algoritme dat resulteert in onjuiste spanningsverzoeken aan de processor."

Klachten druppelden al binnen
Game-ontwikkelaar Alderon Games van de MMO Path of Titans, kwam de bug in de Intel-chips de afgelopen maanden al op het spoor. Het bedrijf draaide de servers voor de game met de betreffende chips, en merkte opvallend veel uitval. "Intel verkoopt defecte chips", schreef de ontwikkelaar. Ook bij spelers van de games met de betreffende Intel-chips zag Alderon Games een vergelijkbare mate van uitval.

Intel werkt nu aan een microcode patch voor makers van moederborden. Die patch moet midden augustus beschikbaar zijn voor alle gebruikers van de chips, die dan dus hun moederbord moeten bijwerken. Het is niet duidelijk of er een onderliggend fabricageprobleem is bij de getroffen chips. Intel maakt niet duidelijk om welke chips het precies gaat, maar er zijn klachten over zowel i5-, i7-, als i9-uitvoeringen van de chips.
Naar schatting zijn een kwart van al die processoren defect, maar het kan een paar jaar duren voordat je dat ook merkt. Als je veel zit te gamen duurt het hoogstens een half jaartje. Jouw kapotte processor is met de fix die ze gaan uitbrengen niet gered, maar je hebt dus absoluut garantie. Fabrieksfout.

Achtergrond.

[ Bericht 29% gewijzigd door Frutsel op 24-07-2024 11:48:45 (NL-bericht toegevoegd) ]
  dinsdag 23 juli 2024 @ 20:36:35 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_214386703
Geen AMD hebben :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 23 juli 2024 @ 20:44:37 #3
168739 Red_85
'echt wel'
pi_214386778
Kwaliteitsdingetje.

Voor het eerst.
Naja, liever een nieuwe dan.

Never nooit die andere baggershit.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_214386784
Apple M > Intel
pi_214387070
Daarom koop ik dus nooit de allernieuwste CPU of GPU. dat is voor de prestaties ook helemaal niet nodig sinds minstens 20 jaar.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_214387132
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 21:11 schreef vaarsuvius het volgende:
Daarom koop ik dus nooit de allernieuwste CPU of GPU. dat is voor de prestaties ook helemaal niet nodig sinds minstens 20 jaar.
Je hebt gewoon garantie op een fabrieksfout. De voornaamste reden waarom jij het niet koopt is de prijs.
pindazakje
pi_214387233
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 21:15 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Je hebt gewoon garantie op een fabrieksfout. De voornaamste reden waarom jij het niet koopt is de prijs.
uiteraard, waarom zou ik ergens ¤2000 aan uitgeven als ik met iets van ¤1000 ook alles kan doen.

Temeer omdat ik ook elke paar jaar een nieuwe HP Zbook van 3K van mijn werk krijg, hetgeen ook compleet overbodig is, maar ja bureaucratie.. Men heeft ooit 15 jaar geleden bedacht dat vakdocenten een Zbook nodig hadden ipv van een normaal kantoorlaptopje en dat was misschien in 2012 ook wel zo...... Dus nu kopen we nog steeds braaf die dingen in grote aantallen terwijl maar een handjevol collega's dat echt nodig heeft.
pi_214387405
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 21:23 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]
uiteraard, waarom zou ik ergens ¤2000 aan uitgeven als ik met iets van ¤1000 ook alles kan doen.

Temeer omdat ik ook elke paar jaar een nieuwe HP Zbook van 3K van mijn werk krijg, hetgeen ook compleet overbodig is, maar ja bureaucratie.. Men heeft ooit 15 jaar geleden bedacht dat vakdocenten een Zbook nodig hadden ipv van een normaal kantoorlaptopje en dat was misschien in 2012 ook wel zo...... Dus nu kopen we nog steeds braaf die dingen in grote aantallen terwijl maar een handjevol collega's dat echt nodig heeft.
Eens
pindazakje
pi_214387769
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 21:23 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Ik heb (naast mijn grote computer) ook een HP laptop met iets mindere specs (16 threads, 16 GB), maar dan voor 600 Euro. Met een flinke AMD APU. Dat is inclusief een 2 TB SSD en 8 GB extra geheugen die ik er zelf in heb gestopt. Bij Dell zie je ook dat die workstation laptops belachelijk duur (en zwaar) zijn.

Maar die heb ik natuurlijk ook pas gekocht toen ik mijn zakelijke laptop in moest leveren.
pi_214387884
quote:
84s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 20:36 schreef Starhopper het volgende:
Geen AMD hebben :')
ik heb geen AMD.
it's ok to have geen AMD.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_214387941
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 22:05 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik heb (naast mijn grote computer) ook een HP laptop met iets mindere specs (16 threads, 16 GB), maar dan voor 600 Euro. Met een flinke AMD APU. Dat is inclusief een 2 TB SSD en 8 GB extra geheugen die ik er zelf in heb gestopt. Bij Dell zie je ook dat die workstation laptops belachelijk duur (en zwaar) zijn.

Maar die heb ik natuurlijk ook pas gekocht toen ik mijn zakelijke laptop in moest leveren.
ja, als je daar 32GB van maakt dan kunnen wij die ook prima gebruiken (het enige dat we echt nodig hebben is veel RAM voor virtual machines.

Maar nu is het al zolang met die workstations dat dat 'bij de job' hoort en mensen willen nooit iets inleveren. "Moeten wij dezelfde laptops gaan gebruiken als de administratie???" Dat kan echt niet.
pi_214388243
De nieuwste Intel die ik heb is 12e generatie. * KvanG klopt af
pi_214388536
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 21:15 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Nee hoor.
Probeer maar eens gesoldeerd laptop met deze intel cpu bij intel te gaan claimen.

Juist dat word even vergeten
En de laptop fabrikant gaat het niet vervangen.

Gelukkig zit ik nog op intel 10 serie en de amd Ryzen 2 serie.
  dinsdag 23 juli 2024 @ 23:41:47 #15
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_214388667
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 23:27 schreef suijkerbuijk het volgende:

Gelukkig zit ik nog op intel 10 serie en de amd Ryzen 2 serie.
Serieus? _O- _O- _O- Dat is ouwe meuk man :') :') Daar kan je niet eens fatsoenlijk mee FOK!en :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_214388696
quote:
84s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 23:41 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Serieus? _O- _O- _O- Dat is ouwe meuk man :') :') Daar kan je niet eens fatsoenlijk mee FOK!en :')
Je heb gelijk
Als je adblocker af zet dan staat de hele systeem fast :+
  Moderator woensdag 24 juli 2024 @ 07:50:10 #17
138438 crew  Pizzakoppo
pi_214393264
Verdere uitleg:

Zoals we weten heeft Intel al een tijdje moeite om de competitie van (voornamelijk) AMD bij te benen en hebben ze dus het vermogen waarop hun chips draaien steeds verder verhoogd. Hun chipfabrieken leggen het tegenwoordig ook af tegen die van TSMC, waar de rest hun processoren laat maken.

Er spelen dus twee issues: tijdens het productieproces treed er oxidatie op (veranderde weerstand) waardoor de processoren minder goed presteren en ondertussen worden ze geklokt dicht tegen hun limiet. Dat vereist ook hogere spanningen en als door die oxidatie de zaak minder goed geīsoleerd is, slijt het hard.

Het probleem treed voornamelijk op bij de duurdere modellen die het hoogst presteren, maar ook van de processoren in datacentrums, die over het algemeen vooral zuinig moeten zijn, heeft ongeveer de helft van de geteste processoren er last van. Die draaien natuurlijk ook wel de hele dag.

Kortom, als je een goedkope hebt die op een laag pitje draait zul je er waarschijnlijk geen last van hebben, maar als je een duurdere hebt en regelmatig zit te gamen of photoshoppen, dan is het snel prijs.

Volgens Intel valt het wel mee met laptops, maar dat is natuurlijk ook omdat je die maar moeilijk kunt vervangen en we nog niet weten hoeveel van de problematische processoren in een laptop zaten, omdat die informatie ontbrak. Dat moeten we dus nog afwachten.

Als je er aan twijfelt wat je nu het beste kunt doen: wacht in ieder geval op een BIOS update die het probleem beperkt. Als je dan een duurdere CPU uit de 13e of 14e generatie hebt die je veel gebruikt, is het waarschijnlijk zinvol om te kijken of je onder garantie een nieuwe kunt krijgen. Met wat geluk heeft tegen die tijd de wet zich er ook mee bemoeid en hebben we daar dan een programma voor.
pi_214393747
Ik vind het vooral triest en onbehoorlijk dat Intel vrij lang ontkend heeft dat er een probleem was, toen dat niet langer haalbaar was ging Intel over op "Het zijn de moederbord fabrikanten, die laten toe dat er teveel spanning naar de CPU gaat" en dan blijkt het dus nu gewoon Intel zelf te zijn die enorm in de fout is gegaan.

In de fout gaan kan gebeuren, meer dan een jaar lang ontkennen en de schuld bij anderen leggen....dat is een zwaktebod.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-07-2024 14:19:55 ]
  woensdag 24 juli 2024 @ 14:21:20 #21
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_214393767
Blijkbaar loop ik achter, dacht dat AMD nog altijd voor sloebers was die zich geen Intel i5/i7 kunnen veroorloven. :')
pi_214393827
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 20:33 schreef SymbolicFrank het volgende:

Naar schatting zijn een kwart van al die processoren defect, maar het kan een paar jaar duren voordat je dat ook merkt. Als je veel zit te gamen duurt het hoogstens een half jaartje.
Ik heb nog niets gemerkt in ieder geval, ik game (bijna) dagelijks meerdere uren, heb een 13700k met een RTX4090 sinds eind 2022 en heb (nog) nergens last van. Ik gebruik de processor zonder overclock oid, wellicht is dat een factor wat meespeelt.
The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it
pi_214393842
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2024 14:26 schreef CryptoPunk het volgende:

[..]
Ik heb nog niets gemerkt in ieder geval, ik game (bijna) dagelijks meerdere uren, heb een 13700k met een RTX4090 sinds eind 2022 en heb (nog) nergens last van. Ik gebruik de processor zonder overclock oid, wellicht is dat een factor wat meespeelt.
Boost clock is een standaard onderdeel van Intel cpu's.
pi_214393849
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2024 14:21 schreef Cruzinats het volgende:
Blijkbaar loop ik achter, dacht dat AMD nog altijd voor sloebers was die zich geen Intel i5/i7 kunnen veroorloven. :')
Je loopt achter ;)
pi_214393876
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2024 14:27 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Boost clock is een standaard onderdeel van Intel cpu's.
Dat kan je uitschakelen in de bios.
The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')