abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214370815
quote:
Alle Nederlandse pinpassen worden vervangen. Sommige banken doen dat in één keer, andere banken nemen er jaren de tijd voor. Maar de passen van V PAY en Maestro die we sinds jaar en dag op zak hebben, verdwijnen hoe dan ook.
"Alle bankpassen worden vervangen door een Visa- of een Mastercard-debitcard", zegt een woordvoerder van Betaalvereniging Nederland. Het gaat om enkele tientallen miljoenen pasjes. De passen van Nederlandse rekeninghouders zijn van oudsher zogenoemde debitkaarten.

Bij debitkaarten wordt het bedrag dat je betaalt direct afgeschreven van je rekening. Dat is anders bij een creditcard, waarbij de bedragen die je uitgeeft worden opgespaard en één keer in de maand van je rekening gaan. Bij de nieuwe kaarten blijft het zo dat betalingen direct worden afgeschreven.

"Maar je kunt er op veel meer plaatsen mee betalen dan met de huidige betaalkaarten. Dat is vooral buiten Europa het geval", zegt Betaalvereniging Nederland. Het grootste verschil zit 'm erin dat je met je nieuwe pas ook online kunt afrekenen, net zoals met de creditkaart. "iDEAL krijgt er een concurrent bij."

Creditcard wordt niet volledig overbodig
Visa en Mastercard zijn wereldwijd opererende kaartaanbieders. In de rest van de wereld zijn vooral die kaarten de standaard: je hebt een Visa- of een Mastercard-pas. Nederland en nog wat andere Europese landen liepen hierin achter: wij hebben nog overwegend V PAY en Maestro. "Die kaartaanbieders willen daar wel vanaf inmiddels."

Betaalvereniging Nederland wijst er wel op dat je ook nog een echte creditcard nodig kan hebben. Zeker op vakantie. "Voor de borg van de huur van een auto of vakantiehuisje. Dan kan de verhuurder achteraf nog een bedrag in rekening brengen."

Maar we betalen vandaag de dag natuurlijk veel contactloos. Veel mensen gebruiken hun plastic pasje niet meer. "Ook de digitale passen worden aangepast", zegt de woordvoerder. "Het kan zelfs zo zijn dat je in Google- of Apple Pay al een nieuwe pas hebt en dat je fysieke pasje nog een oude is."

Grote banken vervangen passen wanneer oude verloopt of weg is
Triodos Bank verving alle 200.000 passen van haar rekeninghouders eind 2023 al door Visa-passen en loopt daarmee voorop. ING laat weten dat de bank de uitgave van nieuwe passen nog aan het voorbereiden is. Dat zijn er tegen de tien miljoen. "Dat zullen zowel Visa- als Mastercard-passen zijn", zegt de woordvoerder. De bank bepaalt welke je krijgt.

Dat vervangen gebeurt sowieso automatisch. ING kan, doordat het nog niet is begonnen met de uitrol, niet zeggen wanneer de hele operatie afgerond zal zijn. Rabobank is in april begonnen met de uitgifte van nieuwe passen en verwacht dat binnen vier jaar alle passen vervangen zijn. In aantal zijn dat er ongeveer evenveel als bij ING.

"De pas wordt vervangen door het nieuwe type op het moment dat de oude verloopt, of bij vervanging vanwege bijvoorbeeld verlies of diefstal", zegt een woordvoerder van Rabobank. Ook bij deze bank krijg je Visa óf Mastercard. ABN AMRO is net als ING nog niet begonnen met het uitgeven van de nieuwe passen. "We zullen dat op termijn gaan doen bij passen die verlopen."
bron

Fijn dat we dan niet meer achterlopen met de rest.

Mij maakt het eerlijk gezegd niet uit. Wie vindt het onnodig gedoe?
pi_214370872
Prima ontwikkeling, maar van mij mag het wel wat sneller gaan. Maestro en VPay zijn Europese standaarden, en buiten Europa doen die passen het vaak niet, of dan alleen bij de ATM van een enkele bank.

Ook al heb je in de bankieren-app de mogelijkheid om je bankpas per continent "aan" of "uit" te zetten waardoor het lijkt of je je passen elders gewoon ksn gebruiken, Maestro en VPay worden buiten Europa gewoon nauwelijks ondersteund.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_214370889
Overigens is VPay van Visa en Maestro van Mastercard. De facto verandert er dus niet zoveel, dat wordt nu Visa debit of Maestro debit. Eigenlijk hetzelfde systeem, maar dan geimplementeerd volgens een wereldwijde standaard ipv een Europese standaard.
  Moderator maandag 22 juli 2024 @ 09:07:10 #4
5428 crew  miss_sly
pi_214370891
Onnodig gedoe?
Of het onnodig is, kan ik niet beoordelen. En zoals ik het lees, valt het met gedoe best mee, toch? Op een bepaald moment krijg je een nieuw pasje. Zoals je dat altijd om de zoveel tijd krijgt. En nu is het een iets andere pas waarmee je op z'n minst hetzelfde kan en eigenlijk zelfs wat meer.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_214370893
Soms moet je gewoon iets ouds afstoten om het nieuwe meer ruimte te geven en te kunnen investeren in nieuwe zaken dan maar geld blijven pompen in iets ouds (wat ongetwijfeld nog goed werkt).

Dus ja, ik snap het.

Gelukkig hebben we nog steeds een fysiek pasje, hoop dat die nog heel erg lang mag blijven.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_214370909
Ik vind vervangen als het nodig is een prima optie. Eerder is wat mij betreft niet nodig.
pi_214370953
Ik heb een Rabobank wit pasje, vreselijk, goud was beter, kan het niet personaliseren zoals bij de ING. Wellicht komt er met deze vernieuwing ook verandering in.
pi_214371001
quote:
ABN AMRO is net als ING nog niet begonnen met het uitgeven van de nieuwe passen. "We zullen dat op termijn gaan doen bij passen die verlopen.
November 2024 verloopt mijn maestro pinpas dus ik ben benieuwd of ik dan al zo'n nieuwe pas krijg.
pi_214371010
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 09:13 schreef Mylene het volgende:
Ik heb een Rabobank wit pasje, vreselijk, goud was beter, kan het niet personaliseren zoals bij de ING. Wellicht komt er met deze vernieuwing ook verandering in.
Ik kan me niet heugen wanneer ik voor het laatst mijn pasje uit mijn portemonnee heb getrokken (anders dan een grote overboeking die ik thuis deed), hoe dat ding er uit ziet zal me een rotzorg zijn. En dan nog, als je je portemonnee wel mee neemt, dat ding is 99,885% van de tijd onzichtbaar (en dat is als ik reken met 10 volledige uren per jaar dat je dat pasje wel in de hand hebt, 10 uur in de hand voor die halve minuut per keer dat je hem nodig hebt). Maak jij je echt druk over hoe dat ding er uit ziet?

Ik neem tegenwoordig zelfs bijna nooit mijn portemonnee meer mee
  maandag 22 juli 2024 @ 09:22:26 #10
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_214371011
Ik heb eigenlijk nog nooit gemerkt dat mijn maestro pas het buiten Europa niet deed.
Maargoed, ik zal er wel niet meer van weten dan de banken enzo.
pi_214371025
Ik heb zelf ook een Mastercard debitcard, omdat ik dingen wilde betalen waar je een credit card voor nodig hebt, maar dat werkt niet vaak. Voor heel veel dingen heb je een echte credit card nodig, zodat de verkoper zelf kan bepalen wanneer ze hoeveel afschrijven. Als je bijvoorbeeld computertijd wilt kopen bij Amazon of Microsoft. Of als je ergens een abonnement af wilt sluiten. En veel Amerikaanse websites doen ook niets met een debit card. Dus zoveel gaat er niet veranderen.

Het probleem met een credit card is dus dat het heel gemakkelijk is om geld af te schrijven als je het nummer kent. Officieel moet je een handtekening zetten, maar voor elektronisch betalen gaat dat niet en er word ook niet op gecontroleerd.

Hoe meer gegevens je aanlevert, hoe minder je als verkoper aan de credit card maatschappij moet betalen. Bijvoorbeeld: alleen CC nummer: 10%. Ook naam en adres: 5%. Ook vervaldatum: 3%. Enz. Maar je moet als klant nog steeds iedere maand je afschrijvingen controleren als je niet opgelicht wilt worden.

Dat hebben we hier met iDeal allemaal veel beter geregeld. Maar dat werkt alleen in Nederland. Het nieuwe model is iDeal voor de hele EU. Goede zaak. En je zult hier en daar ook kunnen betalen als ze een credit card vragen, maar reken er niet op. Wat er voornamelijk gaat veranderen is dat je bij het overmaken van het geld ook gaat kunnen kiezen om het op afbetaling te doen. Dus dan ben je ook iedere maand meer geld kwijt dan verwacht en moet je de afschrijvingen gaan controleren. En mogelijk werkt het daarmee in de toekomst wel als een echte credit card.
pi_214371045
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 09:22 schreef herverwijderd het volgende:
Ik heb eigenlijk nog nooit gemerkt dat mijn maestro pas het buiten Europa niet deed.
Maargoed, ik zal er wel niet meer van weten dan de banken enzo.
De eerste keer was voor mij in Noord-Amerika. Bank gebeld: "Ja meneer heeft u de pas wel aangezet voor Noord-Amerika?". Dat had ik dus gedaan, maar ik kon alleen bij enkele banken cash tappen tegen veel te hoge kosten, en verder werd mijn Maestro-pas nergens geaccepteerd. Ik had wel een credit-card, maar met een veel te lage limiet om nog een paar weken door te kunnen. Die wilden ze dan gelukkig wel ophogen, anders had ik ter plekke een Amerikaanse bankrekening moeten openen en geld daarnaar over laten boeken.
pi_214371200
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 09:26 schreef recursief het volgende:

[..]
De eerste keer was voor mij in Noord-Amerika. Bank gebeld: "Ja meneer heeft u de pas wel aangezet voor Noord-Amerika?". Dat had ik dus gedaan, maar ik kon alleen bij enkele banken cash tappen tegen veel te hoge kosten, en verder werd mijn Maestro-pas nergens geaccepteerd. Ik had wel een credit-card, maar met een veel te lage limiet om nog een paar weken door te kunnen. Die wilden ze dan gelukkig wel ophogen, anders had ik ter plekke een Amerikaanse bankrekening moeten openen en geld daarnaar over laten boeken.
Net vijf weken in de USA geweest en nergens problemen gehad. Heb meerdere passen gebruikt en Wise (met dollars er op geladen) bleek het aller goedkoopst qua kosten en zo.
  maandag 22 juli 2024 @ 09:47:06 #14
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_214371220
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 08:56 schreef Mylene het volgende:

[..]
bron

Welke idioot noemt dit vooruitgang? Als ik iets online bestel gaat het altijd via de bank-app en ik zie steeds meer mensen in fysieke winkels afrekenen met hun telefoon.
De hele opzet klink een beetje jaren 90 Amerikaans.
  maandag 22 juli 2024 @ 09:47:52 #15
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_214371228
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 09:13 schreef Mylene het volgende:
Helaas. Ik heb sinds kort een nieuw master card pasje van Rabo.
Hagelwit.
pi_214371266
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 09:44 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Net vijf weken in de USA geweest en nergens problemen gehad. Heb meerdere passen gebruikt en Wise (met dollars er op geladen) bleek het aller goedkoopst qua kosten en zo.
Ook Maestro?
  maandag 22 juli 2024 @ 09:55:29 #17
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_214371280
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 09:26 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik moest het wel aanzetten inderdaad, maar daarna dus nergens issues. Niet in Amerika (noord en zuid), Canada, Japan, Zuid-Afrika, Thailand, Australië, Nieuw-Zeeland... nouja, nergens waar ik kwam dus :P
Misschien toch een verschil in pas ofzo, weet ik veel.
  maandag 22 juli 2024 @ 09:57:55 #18
168739 Red_85
'echt wel'
pi_214371302
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 08:56 schreef Mylene het volgende:

[..]
bron

NL liep niet achter. Wet van de remmende voorsprong.

Wij hadden met pin en onze kaarten al een gigantische voorsprong met digitaal betalen. Er wordt nergens zoveel met pin betaald als in NL waar alle omringende landen nog veel met cash doen.

Je kan je afvragen of het wel ok is met alle staatsspionage dingen over betalingen van boven de e100, maar nee. We lopen niet achter.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_214371339
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 09:53 schreef recursief het volgende:

[..]
Ook Maestro?
yep
pi_214371380
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 10:03 schreef paardendokter het volgende:

[..]
yep
Bijzonder. Aan de westkust en in Canada werd de mijne steevast geweigerd.
pi_214371438
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 09:47 schreef kloon_bassie het volgende:

[..]
Helaas. Ik heb sinds kort een nieuw master card pasje van Rabo.
Hagelwit.
Hier ook, van de week binnengekregen. Wist niet eens dat ze eerder gepersonaliseerd konden worden.
De mijne heeft Visa, die van zoon Maestro. Geen idee hoe de bank bepaalt wie wat krijgt.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 22 juli 2024 @ 10:23:43 #22
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_214371456
Nergens last van met de huidige situatie, maar zo lang de kaarten gewoon debit blijven (dus betalen = geld afgeschreven) is het prima.

Wel sinds kort een Raborekening en nu je het zegt, daar staat inderdaad Visa op. Wel lelijk, helemaal wit en totaal niet herkenbaar als Rabopas. Gelukkig heb ik ook de oranje van de ING nog O+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_214371473
Er is nog een groot verschil tussen online en op locatie betalen, zeker in de VS, en je kunt nog niet bij alle kassa's met je pincode betalen. Bij Walmart zal het wel werken, maar bij de Amazon winkels (Whole Foods en zo) was dat een tijd lang niet het geval. Ook kleinere winkels hebben daar vaak een probleem mee. En in een heleboel arme landen moet je gewoon cash meenemen.
pi_214371566
Ik ben echt zo old school. Internetbankieren doe ik gewoon altijd thuis met dat readertje. Verder alleen contactloos met pin. Heb zo´n app niet.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_214372491
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 10:37 schreef Discombobulate het volgende:
Ik ben echt zo old school. Internetbankieren doe ik gewoon altijd thuis met dat readertje. Verder alleen contactloos met pin. Heb zo´n app niet.
Hier nog één. Privé en zakelijk staan gekoppeld dus doe ik alles liever via de laptop.
Met vakantie gaan de readers gewoon mee, geen probleem.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')