bronquote:Alle Nederlandse pinpassen worden vervangen. Sommige banken doen dat in één keer, andere banken nemen er jaren de tijd voor. Maar de passen van V PAY en Maestro die we sinds jaar en dag op zak hebben, verdwijnen hoe dan ook.
"Alle bankpassen worden vervangen door een Visa- of een Mastercard-debitcard", zegt een woordvoerder van Betaalvereniging Nederland. Het gaat om enkele tientallen miljoenen pasjes. De passen van Nederlandse rekeninghouders zijn van oudsher zogenoemde debitkaarten.
Bij debitkaarten wordt het bedrag dat je betaalt direct afgeschreven van je rekening. Dat is anders bij een creditcard, waarbij de bedragen die je uitgeeft worden opgespaard en één keer in de maand van je rekening gaan. Bij de nieuwe kaarten blijft het zo dat betalingen direct worden afgeschreven.
"Maar je kunt er op veel meer plaatsen mee betalen dan met de huidige betaalkaarten. Dat is vooral buiten Europa het geval", zegt Betaalvereniging Nederland. Het grootste verschil zit 'm erin dat je met je nieuwe pas ook online kunt afrekenen, net zoals met de creditkaart. "iDEAL krijgt er een concurrent bij."
Creditcard wordt niet volledig overbodig
Visa en Mastercard zijn wereldwijd opererende kaartaanbieders. In de rest van de wereld zijn vooral die kaarten de standaard: je hebt een Visa- of een Mastercard-pas. Nederland en nog wat andere Europese landen liepen hierin achter: wij hebben nog overwegend V PAY en Maestro. "Die kaartaanbieders willen daar wel vanaf inmiddels."
Betaalvereniging Nederland wijst er wel op dat je ook nog een echte creditcard nodig kan hebben. Zeker op vakantie. "Voor de borg van de huur van een auto of vakantiehuisje. Dan kan de verhuurder achteraf nog een bedrag in rekening brengen."
Maar we betalen vandaag de dag natuurlijk veel contactloos. Veel mensen gebruiken hun plastic pasje niet meer. "Ook de digitale passen worden aangepast", zegt de woordvoerder. "Het kan zelfs zo zijn dat je in Google- of Apple Pay al een nieuwe pas hebt en dat je fysieke pasje nog een oude is."
Grote banken vervangen passen wanneer oude verloopt of weg is
Triodos Bank verving alle 200.000 passen van haar rekeninghouders eind 2023 al door Visa-passen en loopt daarmee voorop. ING laat weten dat de bank de uitgave van nieuwe passen nog aan het voorbereiden is. Dat zijn er tegen de tien miljoen. "Dat zullen zowel Visa- als Mastercard-passen zijn", zegt de woordvoerder. De bank bepaalt welke je krijgt.
Dat vervangen gebeurt sowieso automatisch. ING kan, doordat het nog niet is begonnen met de uitrol, niet zeggen wanneer de hele operatie afgerond zal zijn. Rabobank is in april begonnen met de uitgifte van nieuwe passen en verwacht dat binnen vier jaar alle passen vervangen zijn. In aantal zijn dat er ongeveer evenveel als bij ING.
"De pas wordt vervangen door het nieuwe type op het moment dat de oude verloopt, of bij vervanging vanwege bijvoorbeeld verlies of diefstal", zegt een woordvoerder van Rabobank. Ook bij deze bank krijg je Visa óf Mastercard. ABN AMRO is net als ING nog niet begonnen met het uitgeven van de nieuwe passen. "We zullen dat op termijn gaan doen bij passen die verlopen."
November 2024 verloopt mijn maestro pinpas dus ik ben benieuwd of ik dan al zo'n nieuwe pas krijg.quote:ABN AMRO is net als ING nog niet begonnen met het uitgeven van de nieuwe passen. "We zullen dat op termijn gaan doen bij passen die verlopen.
Ik kan me niet heugen wanneer ik voor het laatst mijn pasje uit mijn portemonnee heb getrokken (anders dan een grote overboeking die ik thuis deed), hoe dat ding er uit ziet zal me een rotzorg zijn. En dan nog, als je je portemonnee wel mee neemt, dat ding is 99,885% van de tijd onzichtbaar (en dat is als ik reken met 10 volledige uren per jaar dat je dat pasje wel in de hand hebt, 10 uur in de hand voor die halve minuut per keer dat je hem nodig hebt). Maak jij je echt druk over hoe dat ding er uit ziet?quote:Op maandag 22 juli 2024 09:13 schreef Mylene het volgende:
Ik heb een Rabobank wit pasje, vreselijk, goud was beter, kan het niet personaliseren zoals bij de ING. Wellicht komt er met deze vernieuwing ook verandering in.
De eerste keer was voor mij in Noord-Amerika. Bank gebeld: "Ja meneer heeft u de pas wel aangezet voor Noord-Amerika?". Dat had ik dus gedaan, maar ik kon alleen bij enkele banken cash tappen tegen veel te hoge kosten, en verder werd mijn Maestro-pas nergens geaccepteerd. Ik had wel een credit-card, maar met een veel te lage limiet om nog een paar weken door te kunnen. Die wilden ze dan gelukkig wel ophogen, anders had ik ter plekke een Amerikaanse bankrekening moeten openen en geld daarnaar over laten boeken.quote:Op maandag 22 juli 2024 09:22 schreef herverwijderd het volgende:
Ik heb eigenlijk nog nooit gemerkt dat mijn maestro pas het buiten Europa niet deed.
Maargoed, ik zal er wel niet meer van weten dan de banken enzo.
Net vijf weken in de USA geweest en nergens problemen gehad. Heb meerdere passen gebruikt en Wise (met dollars er op geladen) bleek het aller goedkoopst qua kosten en zo.quote:Op maandag 22 juli 2024 09:26 schreef recursief het volgende:
[..]
De eerste keer was voor mij in Noord-Amerika. Bank gebeld: "Ja meneer heeft u de pas wel aangezet voor Noord-Amerika?". Dat had ik dus gedaan, maar ik kon alleen bij enkele banken cash tappen tegen veel te hoge kosten, en verder werd mijn Maestro-pas nergens geaccepteerd. Ik had wel een credit-card, maar met een veel te lage limiet om nog een paar weken door te kunnen. Die wilden ze dan gelukkig wel ophogen, anders had ik ter plekke een Amerikaanse bankrekening moeten openen en geld daarnaar over laten boeken.
Welke idioot noemt dit vooruitgang? Als ik iets online bestel gaat het altijd via de bank-app en ik zie steeds meer mensen in fysieke winkels afrekenen met hun telefoon.quote:Op maandag 22 juli 2024 08:56 schreef Mylene het volgende:
[..]
bron
Fijn dat we dan niet meer achterlopen met de rest.
Mij maakt het eerlijk gezegd niet uit. Wie vindt het onnodig gedoe?
Helaas. Ik heb sinds kort een nieuw master card pasje van Rabo.quote:Op maandag 22 juli 2024 09:13 schreef Mylene het volgende:
Ik heb een Rabobank wit pasje, vreselijk, goud was beter, kan het niet personaliseren zoals bij de ING. Wellicht komt er met deze vernieuwing ook verandering in.
Ook Maestro?quote:Op maandag 22 juli 2024 09:44 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Net vijf weken in de USA geweest en nergens problemen gehad. Heb meerdere passen gebruikt en Wise (met dollars er op geladen) bleek het aller goedkoopst qua kosten en zo.
Ik moest het wel aanzetten inderdaad, maar daarna dus nergens issues. Niet in Amerika (noord en zuid), Canada, Japan, Zuid-Afrika, Thailand, Australië, Nieuw-Zeeland... nouja, nergens waar ik kwam dusquote:Op maandag 22 juli 2024 09:26 schreef recursief het volgende:
[..]
De eerste keer was voor mij in Noord-Amerika. Bank gebeld: "Ja meneer heeft u de pas wel aangezet voor Noord-Amerika?". Dat had ik dus gedaan, maar ik kon alleen bij enkele banken cash tappen tegen veel te hoge kosten, en verder werd mijn Maestro-pas nergens geaccepteerd. Ik had wel een credit-card, maar met een veel te lage limiet om nog een paar weken door te kunnen. Die wilden ze dan gelukkig wel ophogen, anders had ik ter plekke een Amerikaanse bankrekening moeten openen en geld daarnaar over laten boeken.
NL liep niet achter. Wet van de remmende voorsprong.quote:Op maandag 22 juli 2024 08:56 schreef Mylene het volgende:
[..]
bron
Fijn dat we dan niet meer achterlopen met de rest.
Mij maakt het eerlijk gezegd niet uit. Wie vindt het onnodig gedoe?
Bijzonder. Aan de westkust en in Canada werd de mijne steevast geweigerd.quote:
Hier ook, van de week binnengekregen. Wist niet eens dat ze eerder gepersonaliseerd konden worden.quote:Op maandag 22 juli 2024 09:47 schreef kloon_bassie het volgende:
[..]
Helaas. Ik heb sinds kort een nieuw master card pasje van Rabo.
Hagelwit.
Hier nog één. Privé en zakelijk staan gekoppeld dus doe ik alles liever via de laptop.quote:Op maandag 22 juli 2024 10:37 schreef Discombobulate het volgende:
Ik ben echt zo old school. Internetbankieren doe ik gewoon altijd thuis met dat readertje. Verder alleen contactloos met pin. Heb zo´n app niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |