abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter maandag 22 juli 2024 @ 02:48:24 #1
485843 crew  Jippie
pi_214370043
Naar aanleiding van nieuwe Duitse publicatie juni 2024.

In het voorjaar van 2014 vertrokken twee jonge Nederlandse vrouwen, Kris Kremers en Lisanne Froon, naar Panama voor een avontuurlijke vakantie. Ze hadden net hun studie afgerond en waren enthousiast om de prachtige natuur van Panama te verkennen. Ze kozen voor Boquete, een populaire bestemming vanwege de weelderige bergen en het adembenemende landschap.

Op 1 april 2014 begonnen Kris en Lisanne aan een wandeling in het nevelwoud van Boquete. Ze werden voor het laatst gezien bij de trailhead van El Pianista, een wandelroute die door het dichte oerwoud slingert. Maar wat een spannend avontuur had moeten worden, veranderde al snel in een angstaanjagende nachtmerrie.

Toen de twee vrouwen niet terugkeerden naar hun accommodatie, begonnen de alarmbellen te rinkelen. Een grootschalige zoekactie werd opgezet met de hulp van lokale autoriteiten en vrijwilligers uit de omgeving. De dagen verstreken, maar er was geen enkel spoor van Kris en Lisanne te vinden.

Een rugzak, twee mobiele telefoons, een digitale camera – en nauwelijks meer dan 13 procent van hun skeletten werden uiteindelijk teruggevonden.
De camera toont een aantal foto's van hun reis, de mobiele telefoon toont een telefoongeschiedenis van de laatste uren. De bewijzen roeepn meer vragen op dan dat zebeantwoorden.

Het is tien jaar geleden dat Froon en Kremers verdwenen in de jungle van Boquete in het westen van Panama. De twee studenten uit Amersfoort hebben mogelijk een ongeluk gehad tijdens hun tocht door de wildernis. Dat is althans de officiële uitkomst van het onderzoek van de Panamese autoriteiten. Een tragisch ongeval waar niemand schuld aan zou hebben. Op het eerste gezicht lijkt dit aannemelijk: dossier gesloten.

Toch blijft de zaak een mysterie. De achtergrond - de omstandigheden van de verdwijning, het indirecte bewijs en uiteindelijk het onderzoekswerk - zijn niet duidelijk of consistent. Tot op de dag van vandaag speculeren mensen over de hele wereld in talloze forums, podcasts en boeken over wat er destijds in de jungle is gebeurd. Soms ligt de focus op een ongeluk, vaker op moord en ontvoering, soms op mensenhandel en af en toe zelfs op het paranormale. De meeste theorieën hebben één ding gemeen: ze trekken de officiële versie van de Panamese onderzoekers in twijfel.

De reis naar Boquete
Ook de twee auteurs Annette Nenner en Christian Hardinghaus hadden hun twijfels over de officiële Panamese verklaring. De resultaten van hun jarenlange onderzoek zijn onlangs gepubliceerd in hun boek "Vermist in Panama". "De omstandigheden van de zaak zijn zo mysterieus dat ik wist dat hier iets gemanipuleerd moest zijn," zegt Hardinghaus in een interview met ntv.de. "Ik wilde weten hoe dicht we bij de waarheid konden komen."
Terwijl de historicus zich verdiepte in het 2656 pagina's tellende onderzoeksdossier, ging Nenner ter plaatse op onderzoek uit: de journaliste sprak met getuigen van toen en met mensen die op internet al als daders aan de schandpaal waren genageld. Ze verkende de stad Boquete - en uiteindelijk het gebied in de jungle waar Froon en Kremers zouden zijn verdwenen. Dat laatste is een van die onderzoeksmomenten die Nenner nu beschrijft als naïef. "Met de kennis die ik nu heb," zegt ze, "zou ik daar nooit meer alleen naartoe gaan.

Voor de 22-jarige Froon en de 21-jarige Kremers begint het avontuur op de ochtend van 15 maart 2014. Beiden hebben net hun bachelor afgerond - nu gaan ze met het vliegtuig naar Panama. Hun eerste dagen in het buitenland brengen ze door in het paradijs. Ze volgen een taalcursus onder palmbomen, maken nieuwe vrienden en genieten van de zon. Hun reis gaat dan verder naar het bergachtige Boquete, waar ze bij een gastgezin zullen wonen en hun vrijwilligerswerk zullen uitvoeren. Dit deel van de reis begint echter met een tegenslag: het kinderdagverblijf waar ze vrijwillig aan de bak zouden gaan annuleert hun opdracht om onverklaarbare redenen - de twee Nederlandse vrouwen moeten hun plannen op korte termijn wijzigen.

Met een beperkt budget kiezen ze uiteindelijk voor een wandeling over het Pianista Trail. Volgens Google ligt het pad op amper vier kilometer van het stadscentrum en is het heen en terug maar acht kilometer lang. Een perfect daguitstapje dus, waar Froon en Kremers op 1 april 2014 aan begonnen. Een taxichauffeur brengt hen naar het pad. Hij zou de laatste kunnen zijn geweest die de twee jonge vrouwen nog levend heeft gezien.

Gruwelijke vondsten
Toen Kremers en Froon de volgende dag niet kwamen opdagen bij hun geboekte excursie naar een aardbeienkwekerij, ging alles heel snel: de autoriteiten werden gewaarschuwd en Interpol werd ingeschakeld. De tien weken durende zoektocht naar de Nederlandse vrouwen wordt de grootste in de Panamese geschiedenis, zo schrijven Nenner en Hardinghaus. Naast de civiele verdedigingsautoriteiten assisteert de luchtmacht bij de zoektocht. Zes openbare ministeries onderzoeken de zaak, de ouders van de vermiste vrouwen loofden een beloning uit en de president bemoeit zich ermee. Maar dit alles blijft in eerste instantie vruchteloos.

Totdat een inheems echtpaar twee maanden na de verdwijning plotseling de rugzak van de vrouwen in een rivierbedding vindt, hemelsbreed twaalf kilometer van het begin van de route. In de rugzak zitten hun mobiele telefoons, twee bh's, 87 dollar - en de eerder genoemde camera. De foto's van hun wandeltocht leveren ongetwijfeld een van de grootste vraagtekens op in de zaak.

De eerste foto's werden genomen op 1 april, waarbij Kremers en Froon naar de camera lachten met de duim omhoog. De camera documenteerde vervolgens zeven dagen lang niets, totdat de vrouwen op 8 april midden in de nacht 99 keer op de sluiter drukten. Er is weinig meer te zien dan de dichte jungle, soms steekt er een enkel lichaamsdeel voor de lens, soms een plastic zak aan een tak. Het is niet duidelijk wat de vrouwen wilden fotograferen en waarom de reeks foto's ineens stopte.

Uiteindelijk worden er een aantal gruwelijke vondsten gedaan: niet ver van de rugzak wordt een schoen van Froon ontdekt. Hij bevat een afgehakte, geskeletonneerde voet. Later worden een spijkerbroek en andere beenderen gevonden. Sommige kunnen worden toegeschreven aan Froon, andere aan Kremer. Dan houden de vondsten van aanwijzingen in de jungle even plotseling op als ze begonnen. Kort daarna wordt het officiële onderzoek afgesloten. De twee Nederlandse vrouwen zouden zijn gestorven omdat ze in een rivier vielen, die hen vervolgens meesleurde - dit is de versie van de gebeurtenissen waar de Panamese autoriteiten zich bij neerleggen.

Vreemd telefoongedrag
Op zich is dat geen vreemde conclusie. Twee jonge Nederlandse vrouwen in de dichte jungle, zonder lokale kennis of reisleiding. Bovendien hadden ze nauwelijks proviand bij zich, was Froon verkouden en had ze ook voetproblemen. "En toch spreekt het bewijs ongeluk tegen," stelt Hardinghaus. "De resultaten van het forensisch onderzoek door Nederland laten zien dat het niet zo gegaan kan zijn als de Panamese autoriteiten zeggen."

Zo waren de rugzak en de gevonden kleding intact. Er waren ook geen sporen van bloed en de gevonden botten bleken gebleekt te zijn. "Bovenal past het telefoongedrag van de vrouwen niet in de ongevalstheorie," legt Hardinghaus uit. Kremers en Froon hadden blijkbaar tevergeefs geprobeerd de hulpdiensten te bellen. De mobiele telefoon werd toen steeds weer aangezet - en een paar seconden later weer uitgezet. Aangenomen wordt dat de vrouwen allebei op zoek waren naar een signaal en de batterij wilden sparen. Hardinghaus en Nenner lieten de gegevens van de mobiele telefoon onderzoeken door een expert. Het resultaat: de paar seconden van inschakelen waren niet genoeg om naar een signaal te zoeken. "Het lijkt erop dat iemand probeerde aan te tonen dat de mobiele telefoons actief waren, maar koste wat kost wilde voorkomen dat ze inlogden op het netwerk," zegt Hardinghaus. "Misschien omdat dan bekend zou worden dat de mobiele telefoons niet meer in de jungle aanwezig waren."

In feite wemelt het in de zaak van de verdwijning van Lisanne Froon en Kris Kremers van de theorieën. Als je door online forums en podcasts zoekt, komt één naam steeds weer naar voren: Feliciano Gonzalez. Hij zou de twee jonge vrouwen hebben ontvoerd en daarna vermoord. Feliciano is een bekende reisleider in de regio en de Nederlandse vrouwen hadden de dag na hun verdwijning een afspraak met hem op de aardbeienboerderij. Degenen die hem als dader aanwijzen beschuldigen hem vooral vanwege zijn uitstekende lokale kennis. Bovendien zou hij kort na de verdwijning alleen naar de vrouwen hebben gezocht, zowel in hun logeerkamer als op het Pianista-pad. Naar verluidt, zo luidt de beschuldiging, om zijn sporen uit te wissen.

De theorieën
"Deze onlinejacht is verwoestend voor Feliciano en zijn familie," zegt Nenner. De journalist bracht veel tijd door met de reisleider in Boquete en leerde hem kennen als een "authentiek en eerlijk" persoon. "We konden Feliciano al snel uitsluiten als de dader," vervolgt ze. "Vooral omdat hij op 1 april 2014 niet eens in Boquete was, maar - zoals schriftelijk bewezen - in het ziekenhuis." Ook komt hij nergens in de dossiers voor als verdachte. "Uiteindelijk bleek het vermeende bewijs tegen hem ook vals te zijn."

De auteurs komen tot een vergelijkbare conclusie als een andere theorie. Volgens deze theorie heeft een lokale bende genaamd de Pandilla iets te maken met de verdwijning. De zeven jonge mannen zouden de Nederlandse vrouwen hebben ontvoerd, verkracht en daarna vermoord. Deze speculatie wordt vooral aangewakkerd door een Amerikaanse roddeljournalist wiens podcast over de zaak al 2,5 miljoen keer is gedownload. Hij noemt een foto als belangrijkste bewijsstuk, waarop zowel bendeleden als Kremers en Froon te zien zijn, badend in een warmwaterbron. De gezichten op de foto zijn echter niet duidelijk herkenbaar. Het zouden Kremers en Froon kunnen zijn - of toch niet.

"Zij zijn het niet," zegt Nenner, die de resultaten van haar onderzoek samenvat. Ze was in staat om alle mensen op de foto te achterhalen en zelfs met ze te praten - "inclusief de meisjes die daadwerkelijk op de foto te zien zijn".

De mogelijke doofpot
Met hun onderzoek zijn de auteurs in staat om de publieke beschuldigingen tegen niet-veroordeelde, mogelijk onschuldige mensen te weerleggen. De belangrijkste vraag blijft echter onbeantwoord: Wat is er dan wel gebeurd met Kris Kremers en Lisanne Froon in de jungle van Boquete? "We weten nog niet precies wat er gebeurd is," zegt Hardinghaus. "Maar we zijn er zeker van dat er vreemden betrokken zijn bij de verdwijning." En hij vervolgt: "Deze mensen hebben waarschijnlijk machtige vrienden, mogelijk zelfs bij de overheid of onderzoeksinstellingen zelf." De auteurs zijn er zeker van dat er geen andere manier is om de tegenstrijdige aanwijzingen en aanknopingspunten te verklaren.

Niet alleen was het moeilijk om het gevonden bewijsmateriaal in overeenstemming te brengen met de ongevalstheorie. Sporen die in andere richtingen leidden werden ook opzettelijk genegeerd. De auteurs denken in het bijzonder aan een rode vrachtwagen die ten tijde van de verdwijning van de vrouwen op het Pianista-pad werd gezien en die - volgens de resultaten van hun onderzoek - zeer dicht bij de Nederlandse vrouwen in Boquete was vertrokken. Noch de auto noch de inzittenden zijn verder onderzocht, meldt Hardinghaus. Hetzelfde geldt voor een andere berggids die volgens zijn eigen verklaring tegelijkertijd met Froon en Kremers over het pad reisde en tegenstrijdige verklaringen aflegde over hun ontmoeting. Tot slot werd een officiële zoekactie zonder uitleg afgeblazen kort nadat de rugzak was gevonden. "Het is opvallend dat het onderzoek steeds werd stopgezet als er vooruitgang had kunnen worden geboekt," zegt Hardinghaus, die het naspeuren van de dossiers samenvat.

Terwijl de verdwijning van Lisanne Froon en Kris Kremers mensen van over de hele wereld nog steeds bezighoudt, is het voor hun families het ergste wat ze is overkomen. Om verder te kunnen, hebben ze zich neergelegd bij de ongevalstheorie. Nenner en Hardinghaus daarentegen gaan ervan uit dat het "ontbrekende puzzelstukje op een dag zal opduiken" en de zaak zal worden opgelost. Of dit dan gevolgen zal hebben, is echter een andere zaak. "Want dan zouden de Panamese autoriteiten er belang bij moeten hebben en zelf actie moeten ondernemen."

Bron NTV

Zie ook het topic 'Het raadsel van Panama' in BNW

En

Langlopende topic reeks in NWS: Twee Nederlandse vriendinnen vermist in Panama

Pianista-pad in Panama

Gevonden bewijsstukken, naast botfragmenten werden ook enkele kledingstukken van de vermiste vrouwen gevonden

Een Nederlandse zoekploeg met speciaal getrainde honden reisde ook naar Boquete om naar de vrouwen te zoeken.

Een herdenkingskruis voor Kris Kremers en Lisanne Froon op het Pianista-pad

Het onderzoeksdossier over deze zaak van 2656 pagina's

[ Bericht 0% gewijzigd door Jippie op 22-07-2024 14:10:12 ]
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter maandag 22 juli 2024 @ 02:50:07 #2
485843 crew  Jippie
pi_214370048
Ik hoop voor de nabestaanden maar vooral voor Kris en Lisanne zelf dat de waarheid ooit boven tafel komt, en de schuldigen hun straf niet zullen ontlopen.
  maandag 22 juli 2024 @ 07:19:01 #3
292419 NoXia
Productiefoutje
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter maandag 22 juli 2024 @ 11:00:18 #4
485843 crew  Jippie
pi_214371748
quote:
Dank je!
  donderdag 25 juli 2024 @ 10:30:59 #5
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_214402492
Ik heb dit programma gezien over hen twee en had toen het gevoel dat dat een afronding was, dus verbaas me eigenlijk over het feit dat er twijfels bestonden over de doodsoorzaak:
https://npo.nl/npo3/break-free/07-04-2016/BNN_101378781

[ Bericht 0% gewijzigd door SEMTEX op 25-07-2024 10:37:35 ]
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_215046703
Toen deze zaak tien jaar geleden speelde boeide het me niet zoveel, maar kort geleden heb ik me er dan enigszins in verdiept. Ik heb niet de topicreeksen hier op Fok over deze zaak doorgelezen, maar ik heb wel nogal wat filmpjes op YouTube over deze zaak bekeken, en daar zitten beslist serieuze documentaires bij.
quote:
2s.gif Op maandag 22 juli 2024 02:50 schreef Jippie het volgende:
Ik hoop voor de nabestaanden maar vooral voor Kris en Lisanne zelf dat de waarheid ooit boven tafel komt, en de schuldigen hun straf niet zullen ontlopen.
Uiteraard sluit ik me aan bij de wens dat de ware toedracht ooit bekend wordt. Wat betreft de wens dat de schuldigen hun straf niet zullen ontlopen is het maar de vraag of er sprake is geweest van een misdrijf, en zo ja, of de daders nog leven.

Op een of andere manier ben ik er na het bekijken van allerlei filmpjes nog steeds niet 100% van overtuigd dat het een ongeluk was, maar ik ben er ook niet 100% van overtuigd dat Kris en Lisanne slachtoffer zijn geworden van een misdrijf.
pi_215095516
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2024 19:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Toen deze zaak tien jaar geleden speelde boeide het me niet zoveel, maar kort geleden heb ik me er dan enigszins in verdiept. Ik heb niet de topicreeksen hier op Fok over deze zaak doorgelezen, maar ik heb wel nogal wat filmpjes op YouTube over deze zaak bekeken, en daar zitten beslist serieuze documentaires bij.
[..]
Uiteraard sluit ik me aan bij de wens dat de ware toedracht ooit bekend wordt. Wat betreft de wens dat de schuldigen hun straf niet zullen ontlopen is het maar de vraag of er sprake is geweest van een misdrijf, en zo ja, of de daders nog leven.

Op een of andere manier ben ik er na het bekijken van allerlei filmpjes nog steeds niet 100% van overtuigd dat het een ongeluk was, maar ik ben er ook niet 100% van overtuigd dat Kris en Lisanne slachtoffer zijn geworden van een misdrijf.
De zaak is heel ingewikkeld en ik ben er zelf jarenlang mee bezig geweest.
Ik heb twee jaar geleden het scenario gekregen waarin alle stukjes samen vielen, en alles klopt.
De nabestaanden weten dat al jaren en ja het is goed zo.

Het is niet aan anderen dan de nabestaanden om dat te delen. Feestdorp Bocas en vervolgens Boquette is later nog een giftige cocktail gebleken…
pi_215095528
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 02:20 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
De zaak is heel ingewikkeld en ik ben er zelf jarenlang mee bezig geweest.
Ik heb twee jaar geleden het scenario gekregen waarin alle stukjes samen vielen, en alles klopt.
De nabestaanden weten dat al jaren en ja het is goed zo.

Het is niet aan anderen dan de nabestaanden om dat te delen. Feestdorp Bocas en vervolgens Boquette is later nog een giftige cocktail gebleken…
Je weet dat je door deze insinuaties wederom een ban krijgt?
pi_215095538
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2024 02:54 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Je weet dat je door deze insinuaties wederom een ban krijgt?
Ik vraag me vooral af hoe ik je kan blokkeren op fok… na een jaar vrijwillig offline te zijn geweest. En binnen 15 minuten hijg je weer in mijn nek.

Maar vragen om een ban is toch zelf een ban krijgen? Of snap ik de Fokregels nu niet?
pi_215095540
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2024 03:13 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Ik vraag me vooral af hoe ik je kan blokkeren op fok… na een jaar vrijwillig offline te zijn geweest. En binnen 15 minuten hijg je weer in mijn nek.

Maar vragen om een ban is toch zelf een ban krijgen? Of snap ik de Fokregels nu niet?
Je kan een abonnement nemen.

Wel blij dat je terugbent _O_

Nu nog even jouw visie op de gezonken boot.
pi_215095555
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2024 03:28 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Je kan een abonnement nemen.

Wel blij dat je terugbent _O_

Nu nog even jouw visie op de gezonken boot.
Maak je nu serieus deze zaak tot een geintje?

Je dreigt met een ban, en komt met een bootje uit een topic ergens uit de reeks #80-#200…

Je maakt nu de dood van twee stoere meiden tot een discussie tussen twee vrouwelijke fok users. Ik ga hier niet in mee. Echt niet, sorry.
pi_215095558
Ik dreig nergens met een ban, ootje. Ik gaf je alleen een tip :)
pi_215095560
Even voor de duidelijkheid: ik kan sowieso niet dreigen met een ban.
pi_215857902
quote:
Soms ligt de focus op een ongeluk, vaker op moord en ontvoering, soms op mensenhandel en af en toe zelfs op het paranormale.
Ik stuit zojuist per toeval op CRI, heb er niet zoveel zin in om heel veel topics over dit onderwerp door te lezen, maar vraag me wel af wat er uit 'het paranormale' is gekomen?

Ik ken namelijk (ook) iemand die beweert wel eens dingen te 'zien' (bijvoorbeeld dat haar zoon ergens met een groepje op pad was in Midden-Amerika en in de problemen was) en die vertelde hier ook iets van 'gezien' te hebben, dus ik ben benieuwd of dat strookt met wat die eerdere / andere die zegt paranormaal begaafd te zijn vertelde.
Democratie is iets waar politici over praten zoals een hoer over de liefde
pi_215858374
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2024 15:07 schreef MTVGN het volgende:

[..]
Ik stuit zojuist per toeval op CRI, heb er niet zoveel zin in om heel veel topics over dit onderwerp door te lezen, maar vraag me wel af wat er uit 'het paranormale' is gekomen?

Ik ken namelijk (ook) iemand die beweert wel eens dingen te 'zien' (bijvoorbeeld dat haar zoon ergens met een groepje op pad was in Midden-Amerika en in de problemen was) en die vertelde hier ook iets van 'gezien' te hebben, dus ik ben benieuwd of dat strookt met wat die eerdere / andere die zegt paranormaal begaafd te zijn vertelde.
Uit wat in westerse sub-culteren paranormaal genoemd wordt, worden in andere levensbeschouwingen als normale menselijke ervaringen beschouwd.
pi_215858737
Ja oké, het is goed mogelijk dat alle mensen wel iets van wat in het westen paranormale begaafdheid wordt genoemd in zich hebben, maar dat ons westerse schoolsysteem / samenleving / etc. het al op vroege leeftijd onderdrukt zodat kinderen die dingen 'zien' en dat niet geverifieerd krijgen bij ouders / leraren of zo maar besluiten dat wat ze 'zien' te (leren) negeren waardoor ook zij op latere leeftijd weinig of niks meer te 'zien' krijgen.

Maar nu gaan we off-topic geloof ik.
Democratie is iets waar politici over praten zoals een hoer over de liefde
pi_215858899
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2024 16:30 schreef MTVGN het volgende:
Ja oké, het is goed mogelijk dat alle mensen wel iets van wat in het westen paranormale begaafdheid wordt genoemd in zich hebben, maar dat ons westerse schoolsysteem / samenleving / etc. het al op vroege leeftijd onderdrukt zodat kinderen die dingen 'zien' en dat niet geverifieerd krijgen bij ouders / leraren of zo maar besluiten dat wat ze 'zien' te (leren) negeren waardoor ook zij op latere leeftijd weinig of niks meer te 'zien' krijgen.

Maar nu gaan we off-topic geloof ik.
Niet zo heel erg off-topic hoor. Mensen zijn geconditioneerde wezens. Ook als het om aandachttrekken gaat dus het is moeilijk het paranormale kaf van het levensbeschouwelijke normaal te scheiden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')