abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214366061
Ik heb op dit moment een harmonicagaas hekwerk rondom mijn achtertuin met beginnende Hedera planten. Nu wil ik hier wilgenmatten tegenaan gaan plaatsen om privacy te krijgen. Een doek zou ook kunnen, maar dat ziet er iets minder fraai uit.

Vaak zie je dat deze matten over tijd beginnen te verzakken, dat ziet er dan niet echt strak meer uit. Hoe kun je dit voorkomen? En waarmee kun je deze matten nu het beste tegen het gaaswerk monteren, via tiewraps of binddraadjes? Binddraadjes lijkt mij dan wel weer wat beter voor het milieu aangezien dat volgens mij gewoon ijzer is.

Zijn er mensen met tips? :)
BlaBlaBla
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 21 juli 2024 @ 20:13:07 #2
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_214366154
Tyraps hebben wij gebruikt om de 30 cm
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_214366943
Die hedera groeit als kool. Weet je zeker dat je al deze moeite wil doen?
pi_214366985
quote:
1s.gif Op zondag 21 juli 2024 20:55 schreef Document1 het volgende:
Die hedera groeit als kool. Weet je zeker dat je al deze moeite wil doen?
Het is vorig jaar in december ofzo geplant en het ziet er naar uit dat het echt nog lang gaat duren voordat het hekwerk echt dicht is.
BlaBlaBla
pi_214367014
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 20:57 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
Het is vorig jaar in december ofzo geplant en het ziet er naar uit dat het echt nog lang gaat duren voordat het hekwerk echt dicht is.
Oké. Ik ben blij dat ik het niet meer heb. _O- Ik zou zelf ook voor tiewraps gaan trouwens.
pi_214367171
Je kan ook bamboo tegen je hekwerk aanplanten.
pi_214374864
Hou er wel rekening mee dat zo'n dicht oppervlak meer wind vangt.
Als de constructie goed is, zal het wel meevallen.
pi_214403288
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 20:57 schreef Soldier2000 het volgende:
Het is vorig jaar in december ofzo geplant en het ziet er naar uit dat het echt nog lang gaat duren voordat het hekwerk echt dicht is
Afhankelijk van zonuren en voeding kan een Hedera +100 cm p/j groeien. Het eerste jaar is altijd wat langzaam, dan is de plant meer bezig met wortelen, zitten die diep genoeg en op een goede voedzame grond dan gaat het heel erg rap.

Dus ik zou ook nog even door het zure appeltje heen bijten wat aanblik betreft. Dat groeit je gratis dicht in 2 of 3 jaar tijd. Houd je het dan niet meer bij met snoeien dan zou je nog eens spijt ervan kunnen krijgen dat je Hedera geplant hebt. Dus, die dure wilgentenen zie je dan niet meer, al het werk en centen geïnvesteerd om er niet naar te kunnen kijken.
pi_214412605
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2024 11:44 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Afhankelijk van zonuren en voeding kan een Hedera +100 cm p/j groeien. Het eerste jaar is altijd wat langzaam, dan is de plant meer bezig met wortelen, zitten die diep genoeg en op een goede voedzame grond dan gaat het heel erg rap.

Dus ik zou ook nog even door het zure appeltje heen bijten wat aanblik betreft. Dat groeit je gratis dicht in 2 of 3 jaar tijd. Houd je het dan niet meer bij met snoeien dan zou je nog eens spijt ervan kunnen krijgen dat je Hedera geplant hebt. Dus, die dure wilgentenen zie je dan niet meer, al het werk en centen geïnvesteerd om er niet naar te kunnen kijken.
Oke, dus wellicht zou het voor nu ook een optie zijn om toch met een privacy doek te werken?
BlaBlaBla
pi_214412782
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2024 08:22 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
Oke, dus wellicht zou het voor nu ook een optie zijn om toch met een privacy doek te werken?
Dat is wel stuk voordeliger en duurzamer dan wilgenteen. :) En je ziet er over paar jaar bijna niets meer van terug.

Wilgenteen is een natuurproduct dat vergaat en onderhoud nodig heeft. Maar eenmaal dichtgegroeid met Hedera valt er niet meer te onderhouden. Erger nog Hedera zoekt zijn weg door kieren en gaten, zal de tenen uit elkaar duwen en misschien breken en het wortelt zelfs vast op hout en dit komt de levensduur van hout niet ten goede het gaat sneller rotten. Goed onderhouden wilgenteen gaat gemiddeld 6 to 8 jaar mee als het vrij staat. Trek daar maar paar jaar vanaf als het overwoekerd is en lang nat blijft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')