Beste Hannah, hierbij enorm dank voor deze uiteenzetting, wordt zeer geapprecieerd. Het is hoopvol, dat je tenminste de kans krijgt het uiteen te zetten, ik zie dan ook dat je uiterst voorzichtig bent in je bewoording: Daar kan ik wellicht nog iets van leren.
Maar wellicht ben je te voorzichtig geweest en glijdt je uiteenzetting langs de kern. In al mijn 'betogen' heb ik mij altijd gericht op de harde kern, op het
richtinggevende deel binnen Judaisme. Inderdaad, zoals Maimonedes, Gershom Scholem, Chabad Lubavic, Vilna's, etc. en vele anderen waaronder ook orthodoxe Politici.
Natuurlijk, kan iedereen trachten dit weer af te pellen, te verwateren, te bagatelliseren: Maar de netto uitkomst, dat wat richting geeft, zegge de richting waar ook gematigde/seculiere/culturele Joden in "meegesleurt" zullen worden.. dat netto resultaat is wat voor mij telt, en daar zijn Joodse mensen net zo goed slachtoffer van als ieder ander. Wat helaas volledig ondersneeuwt, is dat ik ook Joodse mensen steun, die -netals ik en vele anderen- inzien dat het Jodendom niet onfeilbaar is, en zich ook schuldig maakt aan misdaden. Zoals Ulli d'Olivera, die tegen Netanyahu ageert voor het gebruik van het woord "Amalek" (en de daden uiteraard die eruit volgen).
Zie het nieuws-artikel over Ulli, ik vind hem een held alswel andere Joodse mensen die met gevaar voor eigen leven hebben geprobeerd het Jodendom tot 'bedaren' en 'zinnen' te brengen door de geschiedenis heen. Helaas, worden die mensen "zelf-hatende Joden" genoemd, wat ik zeer kwalijk vindt: Velen hebben oprecht het beste ervan willen maken, maar het Jodendom was niet gediend van hun kritiek!
Wat glijdt imho niet langs de kern:
Dat men code-taal gebruikt, taal waar niemand in is geinteresseerd omdat het klinkt als 'mambo-jambo'. Vooral Christenen, zo heb ik gemerkt, krijgen accuut allergische reacties als je Links legt tussen Judaisme/Torah en hun Bijbel.. als ik over Kabbalah begin, is de kans groot dat ze zich omdraaien en weglopen.
Ik zal je een voorbeeld geven van een aantal van die code-taal woorden: Sitra Achra, Kelipoth (soms geschreven als Kelipa of Qlipoth), Amalek, Edom/Esau, Duisternis, Gog en Magog, Jacov, Ismael.
Laten we nu eens tot de kern komen, als we dan toch bezig zijn, en laten we al deze woorden eens
duiden zoals de
harde kern (Chabad) die duiden.
Esau / Edom = Dat zijn wij, Amerika, Europa, zegge: Het Westen. Als Rabijnen uitspraken doen over Esau/Edom, dan voel ik mij aangesproken, zeker weten! En iedereen die wijs is, zou hier aanstalte van moeten nemen. Wat mij betreft zouden deze Rabijnen voor het gerecht moeten komen, om te verklaren wat ze daar allemaal zeggen: Geen andere behandeling dan een haat-imam.. daar zijn we kennelijk wél ongerust over. Ik heb uren aan beeldmateriaal (o.a. van Israelische TV) van deze mensen, ontkennen kan niet meer! Hoogstens kan je mij nog de mond snoeren of een ban aansmeren.. maar ontkennen dat met Esau het Westen (Wij) wordt bedoeld? Nope, dit is een voldongen feit, out of the question, no debate!!
Jacov/Jacob = Het Jodendom.
Ismael = De Arabische wereld, de Islam.
Amalek = de existentiele (maar fictieve!) vijand van het Jodendom. Hoor je Rabijnen, of Netanyahu, dit woord gebruiken.. dan is er serieus iets aan de hand, dan is degene die Amalek wordt genoemd "niet veilig" en de Cross-Hair is duidelijk op diegene gericht. Het is een perpetuerend vijandsbeeld, Amalek zou in elke generatie bestaan, en bestreden moeten worden Let wel: bestrijden is hier niet "terugdringen" maar
volledig vernietigen en
uitwissen uit de geschiedenis. Hier komen tevens de termen "Preventive Strike" bij om de hoek kijken.
Sitra Achra = de slechte andere kant, in mijn perceptie, een code-taal woord om "De Rest" (niet-Joodse mensen) mee aan te duiden op een 'derogatoire' manier. Net zoals "Pagan" een deragotoire term is voor niet-gelovige.
Moet je eens voor de lol opzoeken, hoe er nu in de VS (door bepaalde figuren) over "Pagans" wordt gesproken.. de term is weer terug van weggeweest!

Kelipoth = In dit woord zit een wereld aan informatie, maar voor mijn perceptie is het enige dat telt, is dat het een
negatieve manier is om "De Rest" (niet-Joodse mensen) mee aan te duiden, en dan met name over de "Ziel". Hier, in deze term, zit dat hardnekkige idee verstopt dat anderen "minder ziel" zouden hebben omdat wij -niet Joodse mensen- minder licht zouden hebben ontvangen in onze Shell (ons lichaam).
Sorry, maar hier ga ik toch een waarde ordeel op loslaten: Ik vind dat buitengewoon creepy, arrogant, suppremacist, en ergens zelfs psychopathisch in de zin van een minderwaardigheids-complex gemengd met God-complex. Het is gewoon FOUT en daar mag wat van gezegd worden imho.
Duisternis = Dit is wederom een derogatoire term voor "De Rest", voor Esau, voor het westen. In zo ontzettend veel films/series zie je dit Licht-Duister dualisme en Thematiek in terugkomen. Neem die recente films "Dune", jeetje hoe dik wilt men het erop leggen?

Je kan zo eruit filteren wie in de Films/Series de Islam moet voorstellen, en wie de Christenen en Joden zijn, hoe ze met Profeties en manipulatie van het volk omgaan.
Hier een movie-quote van Dune:
Moeder: "I feel the weight of the Prophecy"
Zoon Paul: "It's not a Prophecy, it's a story you keep telling.. but it's not
their story.. it's yours" <-- alsjeblieft, daar istie.
Gog en Magog = Deze is een stuk minder duidelijk, de Rabijnen lijken hier te twisten onderling over het Wie, Wanneer en Hoe. Maar wat belangrijk is, voor mij, is dat er vele vele mensen obsessief bezig zijn met een strijd die nog moet gaan plaatsvinden.. en er zichtbaar
plezier uithalen zich al verkneukelend, in volle verwachting, te aanschouwen welke "spelers er in de Arena" verschijnen. Het zou China-Rusland kunnen zijn tegen de VS, maar het kan ook Israel zijn tegen "de Rest".
De Vilna van Jaon, jou vast bekend Hannah

heeft zéér opvallende uitspraken gedaan die van toepassing
lijken te zijn op hedendaagse conflicten. Dat heeft direct een probleem in zich:
Niemand heeft een glazen bol, Niemand kan voorspellen wat er over 300 jaar gebeurd, en Gods-Wonderen bestaan niet.
Je weet, je beseft je dan toch wel hopelijk.. dat er maar 1 logische, rationele conclusie overblijft? Of laat ik dit afzwakken tot: Een ernstige implicatie. Een implicatie die we -zo lijkt het weleens- schuwen en mijden als de pest, wat absoluut begrijpelijk is.
Je kan mij zoveel wijsmaken, maar ik geloof niet in God noch in Wonderen.. ik geloof wél in Sluwheid van de Mens, Manipulatie en Planning. Die zijn écht, en in déze wereld.. en herkenbaar, want ik ben ook Mens.
Als het echt zulke pertinente onzin is welke ik aanhaal, prima ik sta er voor in: Ik heb
niets zelf verzonnen, zoiets out-of-this-world als deze materie kàn iemand niet verzinnen.. met de beste fantasie, kom je niet op zoiets als het uitgewerkte idee van "Kelipoth".
Hoe komt men erop? Waar haalt men die wijsheid vandaan? Wat is het doel ervan?
Is het nog wel spiritualiteit, of psychologische oorlogsvoering? Beste Hannah, zegt u het maar wat het is; de situatie van vandaag in de beraadslaging meenemende, waar we nu staan.
[ Bericht 1% gewijzigd door Buikbrein op 09-08-2024 13:56:51 ]