Als je het verkeerd doet loop je het risico dat je participanten (de volgende generaties) toch het geld uit het fonds kunnen trekken, of dat de belasting veel meer opeist dan noodzakelijk.quote:Een familiefonds kan je technische gezien zelf oprichten. Het is namelijk mogelijk om via de belastingdienst jouw fonds voor gemene rekening aan te melden. Indien de bewaarder en beheerder van jouw familiefonds een natuurlijk persoon is, is dit alles wat nodig is om je fonds voor gemene rekening op te zetten.
Dit is echter niet aan te raden, gezien het opzetten en alles wat er bij komt kijken een complexe fiscale en juridische aangelegenheid is. Het is ten zeerste aan te raden om een fiscaal en/of juridisch adviseur in de arm te nemen.
Hiernaast heb je hoogstwaarschijnlijk een notaris nodig voor het opzetten voor een familiefonds. De meeste banken accepteren namelijk geen familiefondsen als klant indien je geen stichting als beheerder/bewaarder hebt aangesteld. Het is daarom ook vaak aan te raden om een notaris betrokken te laten zijn bij de oprichting.
Je kunt aankloppen bij fiscale advocaten, notariskantoren of estate planning kantoren om een kennismakingsgesprek in te plannen. Zij kunnen je dan verder helpen met het opzetten.
In de praktijk heb ik wel mensen gezien die dit zelf deden en het niet goed deden. Om een paar honderd euro te besparen voor het meedenken moesten ze behoorlijke bedragen aftikken.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 13:46 schreef mvdejong het volgende:
De link die je post stelt zelf :
[..]
Als je het verkeerd doet loop je het risico dat je participanten (de volgende generaties) toch het geld uit het fonds kunnen trekken, of dat de belasting veel meer opeist dan noodzakelijk.
Ik denk dat je meer hebt aan het overdragen van de kennis om goed met geld om te gaan en hoe je zo risicoarm mogelijk je geld kan beleggen dan zo'n constructie bedenken.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 12:43 schreef zuchtje het volgende:
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb het idee dat dit redelijk makkelijk zelf op te zetten is, en dat de fiscale planners doen alsof het ingewikkeld is omdat ze zelf ook een lekker boterham willen eten.
https://www.definancieles(...)lledige-handleiding/
Het doel is om een deel van mijn vermogen in te leggen, en ervoor te zorgen dat dit generaties lang behouden wordt. Ik wil graag vastleggen dat er maar een bepaald deel jaarlijks uitgekeerd kan worden aan de participanten, en dat de rest van de winst gebruikt wordt voor nieuwe investeringen. Ik heb het idee dat ik dat met wat extra dure woorden op kan schrijven, ondertekenen en dan is het voor elkaar?
Het doel is niet om zo min mogelijk belasting te ontwijken. Het doel is om mijn kinderen wat meer wegwijs te maken met beleggen, en het vermogen veilig te stellen voor enge exen en impulsieve beslissingen.
Zover ik kan zien moet je de waarde van je participaties opgeven bij de belastingaangifte, en is dat alles.
Dus ik denk, ik schrijf een deftige overeenkomst waarin ik mezelf als beheerder aanstel, open een nieuwe bank- en beleggingsrekening, en leg daar vermogen in. Dan geef ik participaties uit en stuur de participanten jaarlijks een bedrag en een overzicht wat er met het vermogen is gebeurt.
Zie ik iets over het hoofd?
Ik vind het moeilijk voor te stellen wat ik verkeerd kan doen. Je kunt bij wijze van spreken alles vastleggen, en de participanten zouden dit ten aller tijden onderling, of met hulp van een juridisch adviseur, aan kunnen vechten. Daar hoop ik natuurlijk niet op.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 13:46 schreef mvdejong het volgende:
De link die je post stelt zelf :
[..]
Als je het verkeerd doet loop je het risico dat je participanten (de volgende generaties) toch het geld uit het fonds kunnen trekken, of dat de belasting veel meer opeist dan noodzakelijk.
Je kan het altijd proberenquote:Op dinsdag 16 juli 2024 15:44 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Ik vind het moeilijk voor te stellen wat ik verkeerd kan doen. Je kunt bij wijze van spreken alles vastleggen, en de participanten zouden dit ten aller tijden onderling, of met hulp van een juridisch adviseur, aan kunnen vechten. Daar hoop ik natuurlijk niet op.
Qua belasting neem ik aan dat een participant alleen maar hoeft te betalen over het (vermogens)deel waar hij recht op heeft. Ik zie niet in hoe dat meer of minder kan worden, anders dan dat gerommel met winstbelasting en/of vermogensrendementsbelasting, waar ze hoe dan ook mee te maken krijgen.
Ik kan er voor kiezen om een exit-strategie in te bouwen, waarbij de participanten ervoor kunnen kiezen om het fonds op te heffen als bepaalde (negatieve) effecten zich voordoen.
Ik denk dat die waarschuwingen er niet voor niets zijn.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 15:44 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Ik vind het moeilijk voor te stellen wat ik verkeerd kan doen. Je kunt bij wijze van spreken alles vastleggen, en de participanten zouden dit ten aller tijden onderling, of met hulp van een juridisch adviseur, aan kunnen vechten. Daar hoop ik natuurlijk niet op.
Qua belasting neem ik aan dat een participant alleen maar hoeft te betalen over het (vermogens)deel waar hij recht op heeft. Ik zie niet in hoe dat meer of minder kan worden, anders dan dat gerommel met winstbelasting en/of vermogensrendementsbelasting, waar ze hoe dan ook mee te maken krijgen.
Ik kan er voor kiezen om een exit-strategie in te bouwen, waarbij de participanten ervoor kunnen kiezen om het fonds op te heffen als bepaalde (negatieve) effecten zich voordoen.
Daar ga je al.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 12:43 schreef zuchtje het volgende:
Het doel is niet om zo min mogelijk belasting te ontwijken
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu is het kapitaal ¤ 300.000 las ik ergens.quote:Op woensdag 17 juli 2024 18:45 schreef paardendokter het volgende:
Om hoeveel miljoen gaat het ongeveer ?
Mijn vraag was aan ts gericht…quote:Op woensdag 17 juli 2024 18:52 schreef AnneX het volgende:
[..]
Nu is het kapitaal ¤ 300.000 las ik ergens.
Mooi toch.
Jaarlijks is het op deze wijze mogelijk een bedrag van circa 7.000 euro voor projecten uit te keren. Twee maal per jaar vindt er een uitdeling plaats, te weten op de eerste zaterdag na Beloken Pinksteren (ofwel 14 dagen na Pinksteren) en op de zaterdag voor of na het feest van St. Maarten (11 november).
😎quote:Op woensdag 17 juli 2024 19:22 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Mijn vraag was aan ts gericht…
Precies dit. Vandaar mijn vraag aan ts: om hoeveel mio gaat het.quote:Op donderdag 18 juli 2024 15:11 schreef flyguy het volgende:
Als het niet om een significant bedrag gaat zijn dergelijke constructies niet de moeite waard. Heel leuk dat je met iets van een half miljoen of zo zoiets gaat doen, maar de kosten zijn dan hoger dan dat het oplevert.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |