abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214294800
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
14 juli, dat betekent Quatorze Juillet en daarmee een Franse feestdag. In 1789 werd op deze dag de Bastille-gevangenis bestormd waarmee de Franse revolutie begon. Bastille Saint-Antoine was een middeleeuws fort wat als een gevangenis werd gebruikt. Cellentoewijziging gebeurde op basis van jouw status. Hoe hoger hoe mooier je cel was.

Gouverneur van de Bastille was een lulletje rozenwater zo lezen we op wiki. Ene meneer De Launay had niet zoveel aanzien en werd dan ook gevangengenomen. Over een optocht naar stadhuis van Parijs meldt wiki het volgende:
quote:
De gekwelde De Launay, die al ernstig geslagen was, riep echter 'Genoeg! Laat me sterven!' en schopte de banketbakker Desnot in het kruis. Daarop werd De Launay herhaaldelijk gestoken tot hij op straat neerviel. Zijn hoofd werd van zijn romp gescheiden, op een lans geprikt en door de straten gedragen.
Nou ja, dat moet worden gevierd zullen we maar zeggen. Quatorze Juillet is meestal ook de dag waarop allerlei Franse renners in peloton op zoek gaan naar etappezege. Nou kan ik alvast zeggen dat ik dat niet zie gebeuren. Deze etappe is lood- en loodzwaar en de Franse klimmers doen het niet zo fantastisch. David Gaudu misschien nog, maar verder moet je wel heel lang zoeken naar kanshebbers.

Een etappe met volgens Steef meer dan 5000 hoogtemeters, ASO houdt het op 4850 hoogtemeters. Een rit in drie delen ook; knallend start met een lang stuk vallei om dan twee zware slotklims te hebben. We gaan er niet lang over lullen; Col de Peyresourde vanuit de kant van Armenteule;

De eerste paar kilometers moet je dus vergeten; we starten meteen met stroken aan 7% om te pieken tot 12% , de laatste kilometers zijn ietsjes makkelijker. Daarna dalen we af naar Bagneres-de-Luchon; hier zijn we al best vaak geweest (ruim 50 keer zelfs). Vanaf de top een aantal haarspeldbochten maar daarna is het rechttoe rechtaan. Nils Politt mag dan even twintig kilometer stoempen tot we aan voet van Col de Menté zijn.

Negen kilometer aan 8,9%. Hier gaat halve peloton al overboord als UAE tempo blijft rijden, richting de top slingert de weg ook enorm met ene bocht na andere. De afdaling is zeer technisch, met een kort knikje van 500 meter aan 9% omhoog en dan dalen we naar voet van Col de Portet-d’Aspet. De kant die we opklimmen kennen we vooral van betreurde Fabio Casartelli.

Op 18 juli 1995 viel Casartelli in deze afdaling, de verhalen kennen we. Hij vloog uit de bocht en kopte een betonblok. In zelfde rit zouden nog twee renners zwaar vallen en afgevoerd worden met gebroken botten. Na de afdaling van d’Aspet is het weer tijd om de werken van Nils Politt aan te schouwen voor komende vijftig kilometer. Begin maar alvast aan avondeten of ga je vloer dweilen of loop een rondje.

….

Nu zijn we in Aulus-les-Bains waar de voet van Col d’Agnes staat. Negen komma zes kilometer aan 8,3%. De zwaarste kilometers zijn op een brede weg rechtdoor, richting de top begint het te slingeren. Na de top dalen we een stukje af en pakken we een stukje van Port de Lers.

Deze ongecategoriseerde klim is een paar kilometer rond 7%, niet al te zwaar na alles wat we vandaag al hebben gezien. De afdaling is ook in het begin technisch, de laatste kilometers is rechtdoor naar Vicdessos. Ideaal voor mannen met een motortje, maar in een groep ga je hier niets verliezen. Daarna moet je ook weer een stukje vallei doorheen tot we slotklim naderen; Plateau de Beille.

De mannen die hier als eerste boven komen hebben bijna allemaal doping gebruikt of bestaan niet. We noemen Marco Pantani, Lance Armstrong, Alberto Contador, Joaquim Rodriguez en Jelle Vanendert… Hoe dan ook je zult hier vroeg moeten gaan als je het verschil wil maken; de laatste kilometers zijn minder zwaar en het vlakt af. Ideaal voor een sprintje van Tadej zou je zeggen maar na Le Lioran is niets zeker meer. na Pla d'Adet is het zeker. Erkend dopeurTadej gaat hier met minuten smijten.

Visma-LAB zal deze etappe in vizier hebben ware het niet dat ze hier niet met sterkste ploeg zijn. Het zijn veel kilometers in vallei wat aanvalslust niet bevordert als je het mij vraagt. UAE gaat hier met hun ploeg weer kunnen dicteren en Tadej pakt weer wat bonificaties. Dit keer is de Tour beslist na twee weken en kan men hun vizier richten op Olympische wegrit.

1. Tadej Pogacar
2. Jonas Vingegaard
3. Remco Evenepoel
4. Carlos Rodriguez
5. Joao Almeida
  zondag 14 juli 2024 @ 23:31:38 #2
336226 Geschiedkundige
pi_214294812
Hou wel rekening met het feit dat de klim van Pantani ook trager begon. Nu werd van de voet tot de top volle bak gereden. Werd er bij Pantani niet op Ullrich gewacht wegens technisch malheur ook? Of ben ik met een andere klim in de war.
  FOK!fotograaf zondag 14 juli 2024 @ 23:32:33 #3
842 Zorro
Z
pi_214294821
Cavendish maar 13 minuten langzamer.

Hou op zeg :')
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  zondag 14 juli 2024 @ 23:34:23 #4
29768 TAmaru
pi_214294844
wow wat hebben die aan de auto gehangen dan zeg
Mja
  zondag 14 juli 2024 @ 23:40:42 #5
360923 tizitl2
pi_214294929
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2024 23:34 schreef TAmaru het volgende:
wow wat hebben die aan de auto gehangen dan zeg
Een superlijmbidon :P
  zondag 14 juli 2024 @ 23:45:40 #6
360923 tizitl2
pi_214294988
Even terugkomend op het dopingverhaal, want de tijden hier zijn inderdaad opvallend. De interessantere vraag om te onderzoeken is denk ik wat maakt dat ze nu veel sneller zijn dan destijds?

Want we hebben een bio paspoort, en hoewel er altijd iets van ruimte zal zijn, gaat bloedwaarden op een enigszins vergelijkbare wijze de tent uit manipuleren als destijds hem gewoon niet worden.

Tuurlijk zijn er een aantal dingen beter, maar dat is doorgaans geleidelijk, wat maakt die sprong in de laatste jaren?
  maandag 15 juli 2024 @ 02:35:10 #7
437010 W.H.I.S.T.L.E
ILLUMINATI
pi_214295455
Met AI kom je een heel eind.
Data data data....
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  maandag 15 juli 2024 @ 08:00:06 #8
102912 crv
Screwed up
pi_214295906
Hier is natuurlijk overduidelijk iets niet volgend het boekje gegaan. vindt dan ook dat de organisatie Welten ook in de koers moet laten
There are 2 Situations that drives an man Crazy: With and without wife
Wanneer een man de deur van zijn auto voor zijn vrouw openhoud is of de auto nieuw of zijn vrouw
Sorry, mind closed until further notice🍷
  maandag 15 juli 2024 @ 08:45:10 #9
336226 Geschiedkundige
pi_214296219
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2024 23:45 schreef tizitl2 het volgende:
Even terugkomend op het dopingverhaal, want de tijden hier zijn inderdaad opvallend. De interessantere vraag om te onderzoeken is denk ik wat maakt dat ze nu veel sneller zijn dan destijds?

Want we hebben een bio paspoort, en hoewel er altijd iets van ruimte zal zijn, gaat bloedwaarden op een enigszins vergelijkbare wijze de tent uit manipuleren als destijds hem gewoon niet worden.

Tuurlijk zijn er een aantal dingen beter, maar dat is doorgaans geleidelijk, wat maakt die sprong in de laatste jaren?
Materiaal is natuurlijk oneindig veel beter, al ga je daar niet zoveel sneller van fietsen dan de erkende dopeurs.

Ikdenk echter dat de laatste pak 'm beet 10 jaar, door voeding, training echt héél veel winst is geboekt. Wielrennen was wat ouderwets. We doen een siroopje in de bidon, want dat is lekker en doen we altijd al. Dat is nu gewoon uit den boze als data dat afkeurt. Trainingen en voedingen zijn specifiek per renner uitgetekend.

Tegenwoordig begin je als talent al jong aan het profrennen. Dat is mogelijk gemaakt door juist dit allemaal op een lichaam af te stemmen. Een jonge renner heeft dus ook nog eens het voordeel van meer jaren ervaring en meer jaren professionele opbouw tov vroeger. Een goed ronderenner was je toch pas vaak met 27/28 jaar.

Ketonen. En natuurlijk is er niet uit te sluiten dat er nog meer (verboden) middelen gebruikt worden. De sport heeft een naam, ze balanceren ook altijd op het randje van wat toelaatbaar is heb ik het gevoel.

Anyway, ik geniet gewoon van de koers. Over 15 jaar horen we het anders wel (of niet..).
  Redactie Sport maandag 15 juli 2024 @ 08:49:56 #10
451829 crew  H.Vviv
pi_214296246
UnibetSpeel mee met Lucky Day en win!
  maandag 15 juli 2024 @ 09:26:53 #11
463507 De_Verschoppeling
pi_214296511
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2024 08:45 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Materiaal is natuurlijk oneindig veel beter, al ga je daar niet zoveel sneller van fietsen dan de erkende dopeurs.

Ikdenk echter dat de laatste pak 'm beet 10 jaar, door voeding, training echt héél veel winst is geboekt. Wielrennen was wat ouderwets. We doen een siroopje in de bidon, want dat is lekker en doen we altijd al. Dat is nu gewoon uit den boze als data dat afkeurt. Trainingen en voedingen zijn specifiek per renner uitgetekend.

Tegenwoordig begin je als talent al jong aan het profrennen. Dat is mogelijk gemaakt door juist dit allemaal op een lichaam af te stemmen. Een jonge renner heeft dus ook nog eens het voordeel van meer jaren ervaring en meer jaren professionele opbouw tov vroeger. Een goed ronderenner was je toch pas vaak met 27/28 jaar.

Ketonen. En natuurlijk is er niet uit te sluiten dat er nog meer (verboden) middelen gebruikt worden. De sport heeft een naam, ze balanceren ook altijd op het randje van wat toelaatbaar is heb ik het gevoel.

Anyway, ik geniet gewoon van de koers. Over 15 jaar horen we het anders wel (of niet..).
Je vergeet het beste ziekenhuis ter wereld. Het Baskische universiteitsziekenhuis te Gasteiz.
  maandag 15 juli 2024 @ 09:32:59 #12
498835 Wienerschnitzels
pi_214296556
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2024 08:45 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]

Er was laatst een artikel van een professor bij de NOS (die onderzoek doet voor o.a. Visma), die zei dat de enkele verbetering van de voedselinname tijdens de koers t.o.v. pak em beet 10 jaar geleden al tot wel 17% winst oplevert. Ketonen ter vergelijking 0-2%.
  maandag 15 juli 2024 @ 09:34:48 #13
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_214296572
Combloux is nog niet eens een jaar geleden en het is nu al nauwelijks een top 3 Vingegaard prestatie meer, absurd.
Put these foolish ambitions to rest.
  maandag 15 juli 2024 @ 09:43:52 #14
336226 Geschiedkundige
pi_214296642
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2024 09:32 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Er was laatst een artikel van een professor bij de NOS (die onderzoek doet voor o.a. Visma), die zei dat de enkele verbetering van de voedselinname tijdens de koers t.o.v. pak em beet 10 jaar geleden al tot wel 17% winst oplevert. Ketonen ter vergelijking 0-2%.
Ik denk serieus dat er forse stappen zijn gemaakt door het wetenschappelijk te benaderen. Wielrennen is gewoon heel lang een sport geweest waar je deed, wat altijd zo werd gedaan. En soms waren er wat extra snoepjes te verkrijgen.

Maar ook nu zoeken ze echt wel de grenzen op van wat toelaatbaar/mogelijk is.
  maandag 15 juli 2024 @ 10:11:52 #15
203062 Marcoss
pi_214296935
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2024 09:43 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Ik denk serieus dat er forse stappen zijn gemaakt door het wetenschappelijk te benaderen. Wielrennen is gewoon heel lang een sport geweest waar je deed, wat altijd zo werd gedaan. En soms waren er wat extra snoepjes te verkrijgen.

Maar ook nu zoeken ze echt wel de grenzen op van wat toelaatbaar/mogelijk is.
Maar dat doet Visma ook al veel langer en toch zet Vingegaard met een gebrekkige voorbereiding nog een stap tov vorig jaar..

Tuurlijk is het wat dat betreft een enorm verschil met Pantani in 1998, maar het verschil met bijvoorbeeld 2020 zal er niet zoveel zijn, lijkt me
  maandag 15 juli 2024 @ 10:17:22 #16
203062 Marcoss
pi_214297016
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2024 08:49 schreef H.Vviv het volgende:
[ afbeelding ]
Over de hele klim was Pogi wel sneller dus, verschil wordt vooral gemaakt in de tijd dat Vingegaard vol op kop brommerde. Al blijft Pogi daarna ook gewoon winnen, terwijl dat het deel is waar Pantani ook volle bak ging
  maandag 15 juli 2024 @ 10:28:25 #17
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_214297135
quote:

[..]
denk dat het papiertje van die professor door de shredder heen moet.
  maandag 15 juli 2024 @ 10:30:06 #18
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_214297154
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2024 10:17 schreef Marcoss het volgende:

[..]
Over de hele klim was Pogi wel sneller dus, verschil wordt vooral gemaakt in de tijd dat Vingegaard vol op kop brommerde. Al blijft Pogi daarna ook gewoon winnen, terwijl dat het deel is waar Pantani ook volle bak ging
En Pantani zat vol met dope, toch?
  maandag 15 juli 2024 @ 10:52:28 #19
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_214297311
quote:

[..]
Ja, je mag het van sommigen niet zeggen want dan worden we uitgelachen, maar voeding is echt een gamechanger. Op mijn amateuristische niveau merk ik het ook.

Toen ik 10 jaar geleden begon met fietsen was het zelfs stoer om weinig te eten. Als je na een uur al aan je eerste reepje begon werd er bijna lacherig over gedaan. Ik denk dat ik toen amper 30-40 gram koolhydraten per uur nam. Op kortere ritten nog veel minder.

Nu zit ik op 60-80 bij langere ritten (nog steeds te weinig) en je merkt dat je nog echt veel meer power in je benen hebt in het laatste uur. Als ik naar 100+ ga zal dat nog veel beter zijn.
  maandag 15 juli 2024 @ 11:06:16 #20
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_214297434
quote:
7s.gif Op maandag 15 juli 2024 10:52 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ja, je mag het van sommigen niet zeggen want dan worden we uitgelachen, maar voeding is echt een gamechanger. Op mijn amateuristische niveau merk ik het ook.

Toen ik 10 jaar geleden begon met fietsen was het zelfs stoer om weinig te eten. Als je na een uur al aan je eerste reepje begon werd er bijna lacherig over gedaan. Ik denk dat ik toen amper 30-40 gram koolhydraten per uur nam. Op kortere ritten nog veel minder.

Nu zit ik op 60-80 bij langere ritten (nog steeds te weinig) en je merkt dat je nog echt veel meer power in je benen hebt in het laatste uur. Als ik naar 100+ ga zal dat nog veel beter zijn.
Combloux was een jaar geleden, vriend.
Put these foolish ambitions to rest.
Speel mee met Lucky Day en win!Unibet
  maandag 15 juli 2024 @ 11:09:36 #21
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_214297461
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2024 11:06 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Combloux was een jaar geleden, vriend.
Vriend, ik reageer op iemand die het over de verbetering van de voedselinname tijdens de koers van 10 jaar geleden had.
  maandag 15 juli 2024 @ 11:21:28 #22
29768 TAmaru
pi_214297516
Ik kan me van iemand als Pantani of Armstrong ook niet indenken dat ze heel bewust met voeding bezig waren. Tuurlijk, genoeg innemen om geen klopje te krijgen, dat wel. Maar voeding is wel heel erg veranderd hoor. Armstrong stopte vroeger toen hij een jonge renner was gewoon elk uur voor een snickers en een cola ofzo.
Mja
  maandag 15 juli 2024 @ 11:21:33 #23
336226 Geschiedkundige
pi_214297517
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2024 10:11 schreef Marcoss het volgende:

[..]
Maar dat doet Visma ook al veel langer en toch zet Vingegaard met een gebrekkige voorbereiding nog een stap tov vorig jaar..

Tuurlijk is het wat dat betreft een enorm verschil met Pantani in 1998, maar het verschil met bijvoorbeeld 2020 zal er niet zoveel zijn, lijkt me
Zeker, daarom stel ik ook dat ze constant de limieten opzoeken van wat mag en ook lichamelijk kan. Nu ook weer dat over de koolmonoxide.

En zoals ik stelde zullen er nu ook gewoon mogelijk (toekomstig) verboden middeltjes worden gebruikt,maar dat zal de tijd ons vanzelf leren. Maar dat door de wetenschap te implementeren het basisniveau naar EPO-tijdperkwaardes gaat, dat geloof ik helemaal hoor.

Wat dan inderdaad zo'n sprong in een jaar maakt, dat weten we niet. Kunnen verboden snoepjes zijn of toch een wetenschappelijke doorbraak. Time will tell.
  maandag 15 juli 2024 @ 12:06:01 #24
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_214297853
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2024 11:21 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Zeker, daarom stel ik ook dat ze constant de limieten opzoeken van wat mag en ook lichamelijk kan. Nu ook weer dat over de koolmonoxide.

En zoals ik stelde zullen er nu ook gewoon mogelijk (toekomstig) verboden middeltjes worden gebruikt,maar dat zal de tijd ons vanzelf leren. Maar dat door de wetenschap te implementeren het basisniveau naar EPO-tijdperkwaardes gaat, dat geloof ik helemaal hoor.

Wat dan inderdaad zo'n sprong in een jaar maakt, dat weten we niet. Kunnen verboden snoepjes zijn of toch een wetenschappelijke doorbraak. Time will tell.
Ik zeg het niet graag, maar denk toch wel dat er iets EPO- of bloeddoping-achtigs een rol speelt dat nog niet goed op te sporen is. Pogacar met geblondeerd haar, Evenepoel met mouwstukken op een warme zomerdag... dat zijn dezelfde tekenen als 20 jaar geleden.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 15 juli 2024 @ 12:09:56 #25
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_214297887
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2024 11:21 schreef TAmaru het volgende:
Ik kan me van iemand als Pantani of Armstrong ook niet indenken dat ze heel bewust met voeding bezig waren. Tuurlijk, genoeg innemen om geen klopje te krijgen, dat wel. Maar voeding is wel heel erg veranderd hoor. Armstrong stopte vroeger toen hij een jonge renner was gewoon elk uur voor een snickers en een cola ofzo.
Ook dan is vier minuten sneller op 40 minuten koers wel echt bi-zar.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval

quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 1 / 3
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')