abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214228384
Ben van plan ergens dit jaar mijn huidige auto (Mercedes A) in te ruilen voor een tweedehands (max. 2 jaar oud) Kia Xceed. Met name ook vanwege hogere instap en dat ik het mooiste type in zijn klasse vind. Uitvoeringen van die Xceed zijn er in PHEV, MHEV en benzine.
Voor woon-werkverkeer rij ik ca 50 km per dag. In totaal per jaar circa 20.000 km (waarvan ruim 4.000 km vakantietrip). Kan geen laadpunt aan mijn woning hebben, parkeerplaats van de buurt is wel voorzien van 2 laadpunten.
Heb zelf geen ervaring met elektrisch rijden en vraag me af wat nu het verstandigst is; PHEV, MHEV of gewoon weer benzine uitvoering…
pi_214228859
Als je heel goedkoop kan laden dan is PHEV fijn, ook gezien je korte woon-werkverkeer.

Als het prijsverschil in aanschaf groot is, zou ik het niet doen.

Kijk ook even naar wegenbelasting, die gaat volgend jaar omhoog als je nu nog een PHEV met (op papier) <50 gram CO2 per kilometer hebt.

Ik rij zelf een V60 T8 (ook PHEV) van 1.975 kilo dus dat hakt er wel in ;)
pi_214229000
PHEV loont imo alleen met gratis laden op werk en/of thuis met zonnepanelen.

Mild hybrid of benzine ontloopt elkaar wat minder.

Heb je de Xceed al proefgereden? Vond hem er tof uitzien maar krap tov bijvoorbeeld een Niro.
pi_214229534
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 22:29 schreef Wereldgozer het volgende:
PHEV loont imo alleen met gratis laden op werk en/of thuis met zonnepanelen.

Mild hybrid of benzine ontloopt elkaar wat minder.

Heb je de Xceed al proefgereden? Vond hem er tof uitzien maar krap tov bijvoorbeeld een Niro.
Voor wat betreft het laden is beide geen optie helaas.
Heb nog niet proefgereden. In principe zal de auto voornamelijk voor 2 personen worden gebruikt, krapte is voor ons dus niet zo’n probleem.
pi_214229725
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 22:51 schreef Tyfuszooi het volgende:

[..]
Voor wat betreft het laden is beide geen optie helaas.
Heb nog niet proefgereden. In principe zal de auto voornamelijk voor 2 personen worden gebruikt, krapte is voor ons dus niet zo’n probleem.
Dan zou ik gewoon voor de normale hybrid gaan.
Scheelt wat brandstof.
pi_214230080
Als je niet zelf kan laden is zo’n PHEV de moeite niet waard door zijn extra gewicht en MRB, bovendien komt die ongeblazen 1.6 ook niet vooruit en kan het interieur niet elektrisch verwarmen.

Dan liever een 1.5 DCT7 in GT-Line
.
pi_214230667
Ik heb een phev en het is ideaal als je thuis goedkoop kan laden.

Lukt dat niet dan is het met de huidige stroomprijzen van openbare laadpalen meestal voordeliger om niet te laden maar om gewoon op benzine te rijden.

Afhankelijk van je werk/dagen op kantoor ben je ook echt vaak aan het laden. Dus dan moet je iedere avond ergens een laadpaal zoeken.

Ik weet niet hoe het bij de Kia zit maar meestal kun je ook met een regulier stopcontact laden en dan heb je misschien niet perse een echt laadpunt nodig maar kom je al weg met een buitenstopcontact.

[ Bericht 23% gewijzigd door Kickinalfa op 10-07-2024 05:31:10 ]
pi_214240506
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2024 05:25 schreef Kickinalfa het volgende:
Ik heb een phev en het is ideaal als je thuis goedkoop kan laden.

Lukt dat niet dan is het met de huidige stroomprijzen van openbare laadpalen meestal voordeliger om niet te laden maar om gewoon op benzine te rijden.

Afhankelijk van je werk/dagen op kantoor ben je ook echt vaak aan het laden. Dus dan moet je iedere avond ergens een laadpaal zoeken.

Ik weet niet hoe het bij de Kia zit maar meestal kun je ook met een regulier stopcontact laden en dan heb je misschien niet perse een echt laadpunt nodig maar kom je al weg met een buitenstopcontact.
Lijkt me dan het beste dat ik voor benzineuitvoering ga.
Verder tevreden met je Xceed? Nog advies welke uitvoering (gezien bepaalde opties zoals panoramadaketc.) het meest aan te bevelen is?
pi_214240699
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 20:48 schreef Tyfuszooi het volgende:

[..]
Lijkt me dan het beste dat ik voor benzineuitvoering ga.
Verder tevreden met je Xceed? Nog advies welke uitvoering (gezien bepaalde opties zoals panoramadaketc.) het meest aan te bevelen is?
Ik heb geen Kia maar een vergelijkbare phev van een ander merk, dus daarmee kan ik je niet helpen.

Anders dan dat ik persoonlijk een panorama dak echt top vindt ivm het licht en een auto ook veel groter aanvoelt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')