Door de jaren heen, als het goed is vanaf 2007 iets van 100+ emails aangemaakt, zonder te overdrijven. Afgelopen maand dacht ik: Laten we de zooi eens opruimen. Ik dacht dat het een paar uurtjes werk zou zijn, maar we zijn nu bijna anderhalve maand verder en nog steeds herinner ik me telkens weer een emailadres.
Uiteindelijk houd ik er precies 10 over: 3 Outlooks, 3 Gmails, en 2 voor mijn vader en 2 nepmails. Ik wou het terugbrengen tot 5, maar al die emails zijn wel aan iets gekoppeld.
Het is echt heel vermoeiend. Volgens
https://haveibeenpwned.com/ heb ik ook 3 emailadressen waarbij de gegevens zijn gelekt. 1 daarvan heb ik gesloten, de tweede zou de gebruikersnaam niet bestaan, en de derde is gehackt en er is een alias aangemaakt, waardoor
Microsoft ook weer de melding geeft dat die gebruikersnaam niet bestaat. De alias lijkt echter ook geblokkeerd te zijn, en doordat er als herstelemail een @tempinemail.com is opgegeven vermoed ik dat de hacker daar ook zelf niet meer inkan. Verder heb ik nog een paar e-mailadressen waar ik gewoonweg niet meer inkom, en soms denk ik ook dat ik niet eens zeker weet of het wel of niet van mij is.

Maar ook zie ik bijvoorbeeld op Quora mijn account (ben niet ingelogd, maar als ik zoek op voor- en achternaam kom ik daar), maar ik heb geen idee meer welk emailadres daaraan gekoppeld is.
Allemaal dus zeer verwarrend, moet wel zeggen dat er bij niks behalve 3 emailadressen een datalek was. En bij die 3 emailadressen kwam het door een Myspace lek.
Wat ook heel vervelend is, is dat ik soms zie dat een google account gekoppeld is aan een service. Bijvoorbeeld ik heb een gmail/google die gekoppeld is aan Tiktok blijkbaar. Dus ik naar TikTok, maar als ik daar inlog moet ik me eerst aanmelden door mijn geboortedatum in te voeren? Is er dan wel of geen koppeling?
Voor nu hebben we een stuk of 50 accounts, ook heb ik zoveel mogelijk internet acounts gesloten en gegevens hier en daar verwijderd. Het houdt daadwerkelijk niet op: indeed, vacaturebank, facebook, amazon account, etsy account etc. En het ergste is dat ik nooit alles wegkrijg. Als ik heb moeten solliciteren in mijn leven doe ik dat veel. Waardoor ik nu geen idee heb waar al mijn gegevens liggen.
Mijn grootste angst is identiteitsfraude. Maar eigenlijk verspil ik mijn tijd. Ik kan opruimen wat ik wil, er zullen altijd wel gegevens van mij ergens online zijn. Als het al niet via mij is, dan via de gemeente of een andere instantie. Dus ik leg me er bij neer. En ik merk het wel als er ineens een huis in Barbados op mijn naam staat, en een creditcardrekening in de VS, en een stuk grond in Peru.
Wat ik overigens zeer kwalijk vindt: Gmail accounts uit 2009, 2011, 2014, 2017 etc waar ik nooit meer inlogde, bestonden gewoon nog! Dat is toch bizar? Waarom deleten mailservers accounts waarbij niet meer wordt ingelogd niet?
POLL