Dus je hebt al een maand een gedetailleerde offerte en tekening liggen, wat zei je leverancier toen je het vroeg?quote:Op zondag 7 juli 2024 09:22 schreef Karel050 het volgende:
Het vloeroppervlak is 33 m2 waarvan 30 m2 moet worden voorzien van vloerverwarming.
Bovendien wordt langs de randen 20 cm vanaf de rand gefreesd, waardoor het netto oppervlak nog kleiner wordt.
Je bedoelt 42…quote:Op zondag 7 juli 2024 10:39 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Dus je hebt al een maand een gedetailleerde offerte en tekening liggen, wat zei je leverancier toen je het vroeg?
Ik denk trouwens 12 als antwoord op je vraag
Het antwoord op allesquote:Op zondag 7 juli 2024 14:17 schreef Zedi het volgende:
[..]
Je bedoelt 42…
En on a serious note:
Hebben mensen in de buurt met een soortgelijk huis geen vloerverwarming die je kunnen vertellen hoe het in de praktijk bij hun gaat?
En dat zal komen doordat?quote:Op vrijdag 12 juli 2024 20:11 schreef Karel050 het volgende:
Tot nog toe in deze chat weinig antwoorden waar ik wat mee kan.
Dat dus, als je minimaal hetzelfde afgiftevermogen hebt dan kan je dezelfde temperatuur handhaven als nu met de bestaande installatie.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 20:18 schreef Karel050 het volgende:
Mijn inziens is een andere meer eenvoudige manier. Het vergelijken van de warmteafgifte van de huidige radiatoren te vergelijken met de warmteafgifte van de toekomstige vloerverwarming.
Dan heb je dus geen transmissieberekening of je snapt niet hoe je hem moet interpreteren. Er staan geen aannames in, dan had het wel een transmissiegok geheten.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 20:35 schreef Karel050 het volgende:
Echter daarbij moet je teveel aannames doen over aangrenzende ruimtes.
Ja dat kan je wel leuk vinden maar je opent hier nu drie topics over hetzelfde onderwerp zonder enig idee waar het over gaat en enige vooruitgang.quote:De oorspronkelijke radiatoren lijken me een beter uitgangspunt.
Nee, op basis van een berekening (met onderliggende normen inderdaad). Het is een verbouwing dus die oude normen zijn een rechtens verkregen niveau en dus gewoon prima.quote:Die zijn idestijds door ontwerper mmers afgestemd op de warmtebehoefte op basis van geldende normen.
Als je op Google naar warmteverliesberekening zoekt dan heb je zat hits om het zelf te laten doen:quote:Op zaterdag 13 juli 2024 09:16 schreef Karel050 het volgende:
Ik tref overigens op internet geen enkele installateur aan die aanbied onderzoek te gaan doen naar de geschiktheid van een ruimte om vloerverwarming te kiezen. Nergens wordt een transmissieberekening (warmteverlies versus vermogen/warmte aanbod) aangeboden.
Misschien heeft die tegelvloer wel een Rd van 0,036 oid.quote:Op zondag 21 juli 2024 14:10 schreef Karel050 het volgende:
Bedankt voor de link. Ik vind het vreemd dat de installateurs dat niet zelf benoemen of aanbieden.
Deze websites heb ik nog gevonden wat betreft warmte afgifte.
https://warmtepomp-weetje(...)r_vierkantemeter.png
&
https://warmtepomp-weetje(...)ing/#google_vignette
&
https://benem.nl/media/wy(...)warming_16_x_2_1.jpg
Daarbij vraag ik met af waarom een vloerverwarming onder een parket vloer 28% minder warmte levert dan een tegelvloer terwijl de isolatiewaarde van parket slechts R,l,b=0,05 (m2*K/W) is! Heeft de isoliewaarde van de vloer daar geen invloed op?
Ik bedoel als de vloer geïsoleerd is (In mijn geval Rc=2,5 (m2*K/W) of niet dat zal toch behoorlijk veel uitmaken.
Anders gezegd wordt mijn warmteafgifte beter als ik de vloer aan de onderkant nog beter isoleer. Bijvoorbeeld Rc=5 (m2*K/W).
Wat ook bij vloerverwarming verder opvalt des te hoger te bereiken binnentemperatuur, des te minder is de warmteafgifte. Wat meer logisch is.
Dat is bij een CV-ketel geen voordeel. Je wil bij een moderne ketel juist een hoge Delta-T en een relatief lage flow, dus een groot verschil tussen aanvoer en retour.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 11:02 schreef Karel050 het volgende:
Het voordeel is dat de ketel minder warmte hoeft bij te stoken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |