Het laat vooral zien, mits de cijfers van straatcommando kloppen, dat huizen ten opzichte van het modale inkomen qua maandlasten net zo duur zijn als in 1990. Was er toen ook een woningtekort? Waren de prijzen toen ook hoog?quote:Op donderdag 11 juli 2024 18:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Tja, dus misschien valt het hele 'vroeger was alles beter' wel een beetje mee. Of tegen, het is maar hoe je het zien wil.
Ik heb een willekeurig jaar gekozen overigens, geen idee. Ik was toen net geborenquote:Op vrijdag 12 juli 2024 11:31 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Het laat vooral zien, mits de cijfers van straatcommando kloppen, dat huizen ten opzichte van het modale inkomen qua maandlasten net zo duur zijn als in 1990. Was er toen ook een woningtekort? Waren de prijzen toen ook hoog?
Lol ik dacht dat jij veel ouder was.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 11:32 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb een willekeurig jaar gekozen overigens, geen idee. Ik was toen net geboren
Het jaartal zelf is niet zo relevant, de markt zal op en neer gaan. Er is een tijd dat huizen wat duurder zijn en een tijd dat ze wat goedkoper zijn.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 11:32 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb een willekeurig jaar gekozen overigens, geen idee. Ik was toen net geboren
Dat wordt gedaan omdat de moeilijkheden om een huis te kunnen kopen dan volledig buiten henzelf gelegd kan worden. Het is veel makkelijker om 100% van waarom jij geen huis kunt kopen buiten jezelf te leggen, dan hoef je niet naar je eigen gedrag dan wel uitgavenpatroon te kijken en kun je vrijuit kankeren op alles en iedereen.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 11:40 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Het jaartal zelf is niet zo relevant, de markt zal op en neer gaan. Er is een tijd dat huizen wat duurder zijn en een tijd dat ze wat goedkoper zijn.
Wat het voor mij vooral laat zien is dat het in 1990 net zo duur was, de maandlasten tov het inkomen. Het is vooral ons uitgavenpatroon en welvaart wat drastisch veranderd is.
Ik ben van mening dat er best nog wat mogelijk is, ook voor starters maar dan zul je dingen moeten laten. Duren dat de huizenprijzen hoog zijn schiet niemand iets mee op.
Ik zie daarnaast in dit topic ook random huizenprijzen voorbij komen die ik niet erg realistisch vind. Men heeft het hier bv over rijtjeshuizen van 400-500k. Dat zie ik op funda niet terug maar er wordt net gedaan alsof dat de gangbare prijs voor een rijtjeshuis is.
moeten ouderen dan maar ergens onder een brug gaan slapen ?quote:Op vrijdag 12 juli 2024 11:25 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Waarom moet jij alles betrekken op de ouderen? Dat is toch totaal irrelevant?
Waar slaat dat nou weer op?quote:Op vrijdag 12 juli 2024 12:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
moeten ouderen dan maar ergens onder een brug gaan slapen ?
of emigreren naar Spanje in een greenacres huis
Speelt wel meer mee natuurlijk. Volgens mij moet je nu ook (een stuk )meer eigen geld mee brengen en is de huizen voorraad kleiner waardoor je weer zaken als overbieden hebt.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 11:40 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Het jaartal zelf is niet zo relevant, de markt zal op en neer gaan. Er is een tijd dat huizen wat duurder zijn en een tijd dat ze wat goedkoper zijn.
Wat het voor mij vooral laat zien is dat het in 1990 net zo duur was, de maandlasten tov het inkomen. Het is vooral ons uitgavenpatroon en welvaart wat drastisch veranderd is.
Ik ben van mening dat er best nog wat mogelijk is, ook voor starters maar dan zul je dingen moeten laten. Duren dat de huizenprijzen hoog zijn schiet niemand iets mee op.
Ik zie daarnaast in dit topic ook random huizenprijzen voorbij komen die ik niet erg realistisch vind. Men heeft het hier bv over rijtjeshuizen van 400-500k. Dat zie ik op funda niet terug maar er wordt net gedaan alsof dat de gangbare prijs voor een rijtjeshuis is.
Over 20 jaar is men razend enthousiast over een appartement van 70m² voor ¤ 600.000, dan is het een koopjequote:Op vrijdag 12 juli 2024 10:51 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Zouden mensen dan toch wat minder enthousiast worden om 6 ton af te tikken voor voor een 60-70 m2 appartement?
Ja, dat moet je, dus als je nu iets wil moet je ineens jezelf daar op voorbereid hebben in plaats van álles maar op de pof te doen maar dat betekent wel dat je moet sparen. Dan krijgen we weer het standaard cirkeltje dat mensen niet kunnen sparen want te veel huur etc etc en dat zal voor een deel zo zijn maar ik denk vooral dst mensen niet bereid zijn om de tering naar de nering te zetten om iets te bereiken wat ze (zeggen te) willen.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 12:03 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Speelt wel meer mee natuurlijk. Volgens mij moet je nu ook (een stuk )meer eigen geld mee brengen en is de huizen voorraad kleiner waardoor je weer zaken als overbieden hebt.
Dit is gewoon 2010/2011 tm 2014 zo ongeveer all over againquote:Op vrijdag 12 juli 2024 12:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Over 20 jaar is men razend enthousiast over een appartement van 70m² voor ¤ 600.000, dan is het een koopje
Als FOK! dan nog bestaat, en ik er ook nog ben, kom ik dan als bejaarde mijn eigen post nog wel even quoten
Edit: staat in mijn agenda voor 12 juli 2044
Boeit niet, als ze hun hypotheek gewoon afgelost hadden dan hadden ze al >10 jaar kunnen gaan en staan waar ze willen.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 12:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
moeten ouderen dan maar ergens onder een brug gaan slapen ?
of emigreren naar Spanje in een greenacres huis
Je kunt nu maximaal 100% van de koopwaarde lenen dus k.k. Komt voor eigen rekening. Als je dat al niet kunt betalen moet je m.i. sowieso geen huis kopen.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 12:03 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Speelt wel meer mee natuurlijk. Volgens mij moet je nu ook (een stuk )meer eigen geld mee brengen en is de huizen voorraad kleiner waardoor je weer zaken als overbieden hebt.
Weet je wat echt lachen is? Als je voor boomer wordt uitgemaakt zoals ik op basis van mijn geboortedatum. Maar je eigenlijk in het grijze gebied in de overgang naar Gen X zit. Zodat je wordt beschuldigd van het gebruiken van allerlei voorzieningen als eeuwig student kunnen zijn, betere beursen, etc. tot en met vut en vroegpensioen toe. Terwijl je weet dat al die regelingen voor je ogen werden afgeschaft net voor je er gebruik van zou kunnen maken. Dus niet zoals anderen horen dat het zo was, maar letterlijk het moment dat jij ervoor in aanmerking kon komen de regeling werd afgeschaft of versoberd. Dat is pas leuk.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 16:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Veel boomere zijn uitstekend voorzien geworden, konden jaren langer studeren en met de VUT, zagen hun huis meermaals over de kop gaan in waarde en een pensioen op basis van eindloon.
De generaties daarna betalen nu daarvoor.
Dito, ik zelf ook.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 12:27 schreef HiZ het volgende:
[..]
Weet je wat echt lachen is? Als je voor boomer wordt uitgemaakt zoals ik op basis van mijn geboortedatum. Maar je eigenlijk in het grijze gebied in de overgang naar Gen X zit. Zodat je wordt beschuldigd van het gebruiken van allerlei voorzieningen als eeuwig student kunnen zijn, betere beursen, etc. tot en met vut en vroegpensioen toe. Terwijl je weet dat al die regelingen voor je ogen werden afgeschaft net voor je er gebruik van zou kunnen maken. Dus niet zoals anderen horen dat het zo was, maar letterlijk het moment dat jij ervoor in aanmerking kon komen de regeling werd afgeschaft of versoberd. Dat is pas leuk.
Volgens mij ging het over nieuwbouw rijtjeshuizen van 400-500k. En dat is wel het geval nu in de meeste steden als je het hebt over nieuwbouw.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 11:40 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Ah, dat heb ik dan niet meer helemaal helder op het netvlies staan. Maar dan nog, welke starter koopt een nieuwbouw rijtjeshuis als er genoeg aanbod voor beduidend minder is. Ik heb zojuist even op funda gekeken. In mijn vorige woonplaats staan 62 huizen beschikbaar, daarvan zijn er 8 boven 1M¤ die al ruime tijd te koop staan. 37 huizen onder de 400K en daarboven een aantal rijtjeshuizen maar het grootste gedeelte toch wat ouder vrijstaand. Dat dorp was zeker niet het goedkoopste dorp in de omgeving en op sommige punten zelfs duurder dan de nabij gelegen grote steden. Het aanbod is weliswaar wat mager maar er is zeker wat mogelijk met de juiste mindset.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 12:36 schreef Ixia het volgende:
[..]
Volgens mij ging het over nieuwbouw rijtjeshuizen van 400-500k. En dat is wel het geval nu in de meeste steden als je het hebt over nieuwbouw.
Maar dat laatste is waar het mis gaat, want dat betekent dat je je eigen (uitgave/spaar)gedrag onder de loep moet nemen. Dat is eigen verantwoordelijkheid nemen en dan wordt het lastig want dat past niet in het trucje van met de vinger wijzen naar alles en iedereen als zijnde de schuldige van waarom jij geen huis kunt kopen.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 12:41 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Ah, dat heb ik dan niet meer helemaal helder op het netvlies staan. Maar dan nog, welke starter koopt een nieuwbouw rijtjeshuis als er genoeg aanbod voor beduidend minder is. Ik heb zojuist even op funda gekeken. In mijn vorige woonplaats staan 62 huizen beschikbaar, daarvan zijn er 8 boven 1M¤ die al ruime tijd te koop staan. 37 huizen onder de 400K en daarboven een aantal rijtjeshuizen maar het grootste gedeelte toch wat ouder vrijstaand. Dat dorp was zeker niet het goedkoopste dorp in de omgeving en op sommige punten zelfs duurder dan de nabij gelegen grote steden. Het aanbod is weliswaar wat mager maar er is zeker wat mogelijk met de juiste mindset.
Spijker en kop. Ik ken ook een stel van 35+ met beiden een zeer royaal salaris en mazzel met een erfenis van 50k. Maar toch zijn ze nog steeds niet ingestapt want 'deze markt vinden ze te gek'.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 15:08 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dat laatste is waar het mis gaat, want dat betekent dat je je eigen (uitgave/spaar)gedrag onder de loep moet nemen. Dat is eigen verantwoordelijkheid nemen en dan wordt het lastig want dat past niet in het trucje van met de vinger wijzen naar alles en iedereen als zijnde de schuldige van waarom jij geen huis kunt kopen.
Maar mogen die mensen dan niet gewoon tevreden zijn met hun appartement van ¤1700 per maand?quote:Op zaterdag 13 juli 2024 09:01 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Spijker en kop. Ik ken ook een stel van 35+ met beiden een zeer royaal salaris en mazzel met een erfenis van 50k. Maar toch zijn ze nog steeds niet ingestapt want 'deze markt vinden ze te gek'.
Zal allemaal best maar ondertussen loopt hun huurappartement van 1700 euro per maand (20k per jaar) al jaren door.
Zelf verder nauwelijks een cent gespaard en toch blijven klagen. Ten opzichte van de vroege starters die zo verstandig waren om gewoon in hun twintiger jaren in stappen loop je dan letterlijk tonnen achter. Het lijkt er soms op alsof mensen echt geen flauw idee hebben wat voor gevolgen hun keuzes hebben. En dan ben je dus hoogopgeleid.
jawel en anders is er toch de voedselbank als je minder dan100 euro te besteden hebt voor de zorgverzekeringquote:Op zaterdag 13 juli 2024 09:03 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Maar mogen die mensen dan niet gewoon tevreden zijn met hun appartement van ¤1700 per maand?
Donder jij nou eens lekker op met je idiote uitspraken elke keer. Als ze in een appartement wonen van ¤1700 p/m huur, dan zal het driedubbele wel binnenkomen.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 09:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jawel en anders is er toch de voedselbank als je minder dan100 euro te besteden hebt voor de zorgverzekering
of ze worden dan ZZP er dat kan ook
Als ze er met 6 personen in wonen dan kan dat bestquote:Op zaterdag 13 juli 2024 09:10 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Donder jij nou eens lekker op met je idiote uitspraken elke keer.
Als ze in een appartement wonen van ¤1700 p/m huur, dan zal het driedubbele wel binnenkomen.
Het gaat om een stel, die huren dus niet met 6 personen.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 09:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als ze er met 6 personen in wonen dan kan dat best
ik moet er niet aan denken 1700 eur per maandquote:Op zaterdag 13 juli 2024 09:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het gaat om een stel, die huren dus niet met 6 personen.
Nokken met je getroll.
Maar dat zijn ze dus niet. Ze hebben de boot gemist door te denken dat de huizenprijzen zouden gaan zakken en klagen nu dat het schandalig is.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 09:03 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Maar mogen die mensen dan niet gewoon tevreden zijn met hun appartement van ¤1700 per maand?
Nee, we weten dat de realiteitszin bij jou volledig ontbreekt.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 09:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik moet er niet aan denken 1700 eur per maand
Ze hebben in ieder geval een dak boven hun hoofd.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 09:47 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Maar dat zijn ze dus niet. Ze hebben de boot gemist door te denken dat de huizenprijzen zouden gaan zakken en klagen nu dat het schandalig is.
En dat terwijl ze in 2020 voor die ¤ 1.700 per maand nog een hypotheek van ruim 450K zouden hebben gehad, en je toen voor 450K ook nog een aardige woning kon kopen.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 09:47 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Maar dat zijn ze dus niet. Ze hebben de boot gemist door te denken dat de huizenprijzen zouden gaan zakken en klagen nu dat het schandalig is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |