abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214174229
Ik overweeg een elektrische fiets van zo'n 2500 tot 3000 euro te kopen. Kun je daar nog een beetje op afdingen en zo ja, hoeveel?
  vrijdag 5 juli 2024 @ 22:24:13 #2
264415 Jahr00n
Fakkelteit
pi_214174266
bij van moof kun je aardig afdingen hoorde ik
pi_214174409
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 22:24 schreef Jahr00n het volgende:
bij van moof kun je aardig afdingen hoorde ik
Ik dacht dat die failliet waren? :?

Verder bedoel ik gewoon de lokale fietsenwinkel.
  VIVA vrijdag 5 juli 2024 @ 22:31:21 #4
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_214174427
100%
What lies behind makes no sense in my mind
pi_214174461
Ik zou zeggen dat je er een tientje voor over hebt, je hebt immers ook al te maken met hogere onderhoudskosten en een hogere afschrijving.
pi_214174862
Toevallig vorige week twee nieuwe fietsen gekocht.
Uiteindelijk 400 euro van de totaalprijs af gekregen.

Weet niet waar je vandaan komt, maar kan je mra fietsen aanraden.
Ze hebben een vestiging in Zwolle en in Drenthe zitten.

Grote voorraad, scherpe prijzen en gelijk meenemen.
En je kan nog een beetje onderhandelen :Y
pi_214175191
Ik heb een vriend die geen gêne heeft, en van hem heb ik geleerd dat je echt óveral op kunt afdingen.
pi_214176624
Waarschijnlijk 0 als je alleen een ''kale'' fiets koopt. De marge is niet zo heel hoog bij die dingen. Heb je wat in te ruilen of wil je er accessoires bij, of 1 of ander onderhoudscontract dan is er vaak wel wat meer mogelijk.

quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 22:50 schreef GM78 het volgende:
Toevallig vorige week twee nieuwe fietsen gekocht.
Uiteindelijk 400 euro van de totaalprijs af gekregen.

Weet niet waar je vandaan komt, maar kan je mra fietsen aanraden.
Ze hebben een vestiging in Zwolle en in Drenthe zitten.

Grote voorraad, scherpe prijzen en gelijk meenemen.
En je kan nog een beetje onderhandelen :Y
Dat zijn dan waarschijnlijk niet de nieuwste modellen
pi_214178102
15% in de regel.
pi_214178660
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 01:40 schreef FvanS het volgende:
Waarschijnlijk 0 als je alleen een ''kale'' fiets koopt. De marge is niet zo heel hoog bij die dingen. Heb je wat in te ruilen of wil je er accessoires bij, of 1 of ander onderhoudscontract dan is er vaak wel wat meer mogelijk.
[..]
Dat zijn dan waarschijnlijk niet de nieuwste modellen
Die van ons is model 2023.
Is maar net wat je belangrijk vind natuurlijk.
Zelfde techniek als de modellen van 2024. Enige verschil is dat de 2024 modellen uitgebracht zijn in een andere kleur of een net wat ander model.
Vind het persoonlijk zonde van mijn geld om een dikke 1000 euro meer uit te geven, zodat je het nieuwste model heb maar met de techniek van 2023.
Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk.
pi_214179407
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 11:03 schreef GM78 het volgende:

[..]
Die van ons is model 2023.
Is maar net wat je belangrijk vind natuurlijk.
Zelfde techniek als de modellen van 2024. Enige verschil is dat de 2024 modellen uitgebracht zijn in een andere kleur of een net wat ander model.
Vind het persoonlijk zonde van mijn geld om een dikke 1000 euro meer uit te geven, zodat je het nieuwste model heb maar met de techniek van 2023.
Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk.
zelfde techniek :')
pi_214190900
Ik dacht dat verschillende bedrijven met een overschot aan e-bikes zitten en dat er viel te shoppen?
pi_214199625
Update:

Ik heb uitendelijk een modeljaar 2024 Gazelle fiets gekocht voor 9,1% onder de catalogusprijs.

Conclusies:
- bij handelaren die al een flink stuk onder de catalogusprijs zitten is er nauwelijks onderhandelingsruimte;
- bij handelaren die stug de catalogusprijs hanteren moet je dus juist afdingen.
  donderdag 11 juli 2024 @ 00:03:21 #14
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_214246355
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 16:49 schreef KvanG het volgende:
Update:

Ik heb uitendelijk een modeljaar 2024 Gazelle fiets gekocht voor 9,1% onder de catalogusprijs.

Conclusies:
- bij handelaren die al een flink stuk onder de catalogusprijs zitten is er nauwelijks onderhandelingsruimte;
- bij handelaren die stug de catalogusprijs hanteren moet je dus juist afdingen.
Wanneer bij een lokale FM gekocht, ga je dit zelf terugbetalen bij onderhoud en of bij storing buiten de garantie.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_214246651
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 00:03 schreef buzz1291 het volgende:

[..]
Wanneer bij een lokale FM gekocht, ga je dit zelf terugbetalen bij onderhoud en of bij storing buiten de garantie.
leg uit
  donderdag 11 juli 2024 @ 20:18:06 #16
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_214254546
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 00:36 schreef KvanG het volgende:
Wanneer bij een lokale FM gekocht, ga je dit zelf terugbetalen bij onderhoud en of bij storing buiten de garantie.
Daar valt weinig aan uit te leggen. Dat ga je wel ervaren zodra je iets van die FM nodig hebt qua service, onderhoud of reparatie.

Wat wel te doen gebruikelijk is, is om een grotere accu dan de standaard te vragen zonder meerprijs. Of een model met ingebouwde GPS voor de standaard prijs. Tenslotte zit er meer marge op de extra's dan op de basis fiets. Maar zelfs dan praat je over prijsverschillen van max 200-250 euro op een fiets van meer dan 3000 euro.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_214254584
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 20:18 schreef buzz1291 het volgende:

[..]
Daar valt weinig aan uit te leggen. Dat ga je wel ervaren zodra je iets van die FM nodig hebt qua service, onderhoud of reparatie.
Ik kan toch gewoon bij iedere dealer terecht?
  donderdag 11 juli 2024 @ 21:04:44 #18
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_214254985
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 20:21 schreef KvanG het volgende:

[..]
Ik kan toch gewoon bij iedere dealer terecht?
Nog erger, een merk fiets kopen bij een FM in de regio en dan voor onderhoud of reparatie naar de FM in het dorp gaan. Haal vooral de sticker van de leverancier van het achterspatbord af.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_214255028
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 21:04 schreef buzz1291 het volgende:

[..]
Nog erger, een merk fiets kopen bij een FM in de regio en dan voor onderhoud of reparatie naar de FM in het dorp gaan. Haal vooral de sticker van de leverancier van het achterspatbord af.
Jij werkt bij een fietsenmaker die niet blij is met fietsen gekocht bij een andere zaak? :?
  vrijdag 12 juli 2024 @ 19:44:12 #20
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_214265503
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 21:13 schreef KvanG het volgende:

Nee, maar ik ken de markt en weet hoe daar, met name buiten de grote steden mee omgegaan wordt.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_214266479
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 19:44 schreef buzz1291 het volgende:

[..]
Nee, maar ik ken de markt en weet hoe daar, met name buiten de grote steden mee omgegaan wordt.
Dus kleine fietsenmakers uit het dorp zijn boos op de grote jongens uit de stad en als consument merk je dat? Ook als de kleine fietsenmakers niet het soort fiets dat je zoekt op voorraad hebben?
  zaterdag 13 juli 2024 @ 20:32:28 #22
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_214276739
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:18 schreef KvanG het volgende:

[..]
Dus kleine fietsenmakers uit het dorp zijn boos op de grote jongens uit de stad en als consument merk je dat? Ook als de kleine fietsenmakers niet het soort fiets dat je zoekt op voorraad hebben?
Ze zijn helemaal niet boos en zullen je gewoon helpen. Maar je moet een onderscheid maken tussen een merk en een type. Van een merk dat niet verkocht wordt, weet iedere FM waar die wel verkocht wordt. Van een type dat ze niet op voorraad hebben , en door de importeur of fabrikant voor dit jaar niet meer geleverd kan worden, is er een levendige handel tussen de FM's onderling want iedere dealer weet waar welke wel nog op voorraad staat, en dat kan om een type of een bepaalde maat gaan.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_214284395
Wanneer je nu een nieuwe elektrische merkfiets gekocht hebt, dan is het sowieso handig om tijdig een 2de batterij erbij te kopen. De batterij die er nu in of op zit zal om en nabij de 1000 laadbeurten meegaan en dan is die aan vervanging toe. Hoelang dit is in tijd en hoeveel km in afstand is afhankelijk van gebruik, uit eigen ervaring kan ik aangeven rond de 5000km of eerder begint het gestaag af te lopen met actieradius per laadbeurt.

Nu is inmiddels het al om bekende nadeel van elektrische merkfietsen dat iedere fabrikant er zijn eigen modellen er op na houdt om te concurreren. En zijn onderdelen onderling tussen de verschillende merken niet uitwisselbaar en niet compatibel, zo ben je dus altijd gedwongen in jouw geval om voor onderdelen zoals eventueel nieuwe batterij bij Gazelle aan te kloppen. Vooral wanneer de meeste techniek frame geïntegreerd is...

Wacht je daarmee totdat je huidige batterij compleet plat is, zo tussen de 2 en de 4 jaar, dan is de kans groot dat jouw specifieke batterijmodel niet meer in productie is omdat er alweer een aantal nieuwe modellen met nieuwere innovaties overheen gegaan zijn. Indien dan nog op voorraad is het NOS waar een extra + prijskaartje aanhangt. En indien niet meer op voorraad moet je naar een revisiebedrijf die nieuwe cellen in het batterijhuis kan bouwen, die dan qua manuren duurder uitkomen dan de prijs van de nieuwe batterij af fabriek. Zo zou ook de controller of de motor na x periode mankementen kunnen vertonen, waarvoor hetzelfde geldt. Ook deze stromen uit qua onderdelen met de komst van nieuwere modellen. Die tijd houdt voorlopig nog wel even aan, de elektrische fiets staat ondanks booming qua ontwikkeling nog in de kinderschoenen. Nieuwe modellen en nieuwe innovaties schieten als paddenstoeltjes uit de grond.

En dit is helaas wat de doorsnee leek niet meeneemt in de calculatie bij de aanschaf en verkopers beloven allemaal doorgaans gouden bergen.

Dus wat kost de batterij? Zal tussen de ¤ 400 en ¤ 800 kunnen zitten... Is die batterij er over 4 jaar nog? Laten reviseren bij de batterijboer is gemiddeld 40% duurden dan de nieuwprijs. Wat kost de juiste lader en neem deze dan ook gelijk maar mee. Je kunt niet zomaar een lader kiezen als de originele niet meer voorradig is. Er wordt expliciet voor gewaarschuwd dat lader incompatibiliteit brand gevaarlijk zou kunnen zijn.

Afijn vraag het na of zoek het op en overweeg of het verstandig is om tijdig een reserve batterij + lader erbij te kopen. :) De batterij zal waarschijnlijk als eerste de geest geven als slijtage onderdeel. Het opgegeven aantal laadcyclussen kan al een beeld vormen wat je en wanneer je vervanging kunt verwachten. Wacht je daar op de goede gok te lang mee, dan kost het je veel geld om je oude elektrische fiets op de weg te houden. Dan ga je dus met je huidige korting alsnog flink de boot in. En om de fiets na 4 jaar af te schrijven en een nieuwe kopen zal ook niet in de planning zitten verwacht ik zo...

Nu ben ik beetje de partypooper omdat je het al aangeschaft hebt. Sorry daarvoor.. Maar voor de volgende met het idee elektrische fiets. Koop liever een universeel ombouw kit om een goede reguliere stadsfiets of sportfiets om te bouwen. Hiermee kun je voor +/- ¤ 500 mee klaar zijn en bestaat uit uitwisselbare opbouw onderdelen die nog lang op de markt zullen zijn. Minder netjes, wat werk maar is functioneel net zo goed. ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 14-07-2024 13:35:05 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')