Wanneer je nu een nieuwe elektrische merkfiets gekocht hebt, dan is het sowieso handig om tijdig een 2de batterij erbij te kopen. De batterij die er nu in of op zit zal om en nabij de 1000 laadbeurten meegaan en dan is die aan vervanging toe. Hoelang dit is in tijd en hoeveel km in afstand is afhankelijk van gebruik, uit eigen ervaring kan ik aangeven rond de 5000km of eerder begint het gestaag af te lopen met actieradius per laadbeurt.
Nu is inmiddels het al om bekende nadeel van elektrische merkfietsen dat iedere fabrikant er zijn eigen modellen er op na houdt om te concurreren. En zijn onderdelen onderling tussen de verschillende merken niet uitwisselbaar en niet compatibel, zo ben je dus altijd gedwongen in jouw geval om voor onderdelen zoals eventueel nieuwe batterij bij Gazelle aan te kloppen. Vooral wanneer de meeste techniek frame geïntegreerd is...
Wacht je daarmee totdat je huidige batterij compleet plat is, zo tussen de 2 en de 4 jaar, dan is de kans groot dat jouw specifieke batterijmodel niet meer in productie is omdat er alweer een aantal nieuwe modellen met nieuwere innovaties overheen gegaan zijn. Indien dan nog op voorraad is het NOS waar een extra + prijskaartje aanhangt. En indien niet meer op voorraad moet je naar een revisiebedrijf die nieuwe cellen in het batterijhuis kan bouwen, die dan qua manuren duurder uitkomen dan de prijs van de nieuwe batterij af fabriek. Zo zou ook de controller of de motor na x periode mankementen kunnen vertonen, waarvoor hetzelfde geldt. Ook deze stromen uit qua onderdelen met de komst van nieuwere modellen. Die tijd houdt voorlopig nog wel even aan, de elektrische fiets staat ondanks booming qua ontwikkeling nog in de kinderschoenen. Nieuwe modellen en nieuwe innovaties schieten als paddenstoeltjes uit de grond.
En dit is helaas wat de doorsnee leek niet meeneemt in de calculatie bij de aanschaf en verkopers beloven allemaal doorgaans gouden bergen.
Dus wat kost de batterij? Zal tussen de ¤ 400 en ¤ 800 kunnen zitten... Is die batterij er over 4 jaar nog? Laten reviseren bij de batterijboer is gemiddeld 40% duurden dan de nieuwprijs. Wat kost de juiste lader en neem deze dan ook gelijk maar mee. Je kunt niet zomaar een lader kiezen als de originele niet meer voorradig is. Er wordt expliciet voor gewaarschuwd dat lader incompatibiliteit brand gevaarlijk zou kunnen zijn.
Afijn vraag het na of zoek het op en overweeg of het verstandig is om tijdig een reserve batterij + lader erbij te kopen.

De batterij zal waarschijnlijk als eerste de geest geven als slijtage onderdeel. Het opgegeven aantal laadcyclussen kan al een beeld vormen wat je en wanneer je vervanging kunt verwachten. Wacht je daar op de goede gok te lang mee, dan kost het je veel geld om je oude elektrische fiets op de weg te houden. Dan ga je dus met je huidige korting alsnog flink de boot in. En om de fiets na 4 jaar af te schrijven en een nieuwe kopen zal ook niet in de planning zitten verwacht ik zo...
Nu ben ik beetje de partypooper omdat je het al aangeschaft hebt. Sorry daarvoor.. Maar voor de volgende met het idee elektrische fiets. Koop liever een universeel ombouw kit om een goede reguliere stadsfiets of sportfiets om te bouwen. Hiermee kun je voor +/- ¤ 500 mee klaar zijn en bestaat uit uitwisselbare opbouw onderdelen die nog lang op de markt zullen zijn. Minder netjes, wat werk maar is functioneel net zo goed.
[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 14-07-2024 13:35:05 ]