Ik blijf het toch enigszins anders bekijken.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 07:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Kortom, enorme financiële voordelen. Ga nou niet doen alsof je het als huizenbezitter net zo zwaar hebt als een niet-huizenbezitter.
Je mogelijkheden zijn groter met koopwoning en je wooncomfort idem.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 09:12 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Ik blijf het toch enigszins anders bekijken.
Wij hebben 10 jaar geleden een huis gekocht omdat we groter wilden wonen. Dat zat er toen nog niet in omdat we amper gespaard hadden. Wel konden we een hypotheek krijgen die qua maandlasten gunstig was maar alsnog veel hoger lag dan de huurlasten. Dan reken ik het onderhoud aan een eigen huis niet mee. Met de overwaarde en stijging in salaris hebben we 8 jaar later ons droomhuis kunnen kopen. Ik hoop dat we tegen ons 55e levensjaar vrij zitten maar de komende jaren worden wel de zwaarste voor ons. Hoge maandlasten en studerende kinderen.
Onderaan de streep zie ik er tot mijn 55e, wat met een beetje tegenslag ook 65 kan worden, heel weinig van terug. Financieel gezien dan. Het onderhoud blijft ook doorlopen. Onder aan de streep denk ik gewoon dat je de financiële voordelen pas kunt benutten bij verkoop, als appeltje voor de dorst maar dan zit je leven er al op. Dan ben je op leeftijd, ga je wat dingetjes mankeren en mag je de portemonnee trekken omdat je vermogend bent. Wil je je geld weggeven, dan zijn het vooral de kleinkinderen die er wat aan hebben. Tegen de tijd dat ik 75 ben zijn minden kinderen hopelijk al 25 jaar het huis uit.
Op een heel leven denk ik dat huizenbezitters er zelf nog niet direct van profiteren in financieel opzicht. Het is voornamelijk een keuze gebaseerd op wooncomfort. En als je dik verdiend en tevreden bent in je huurhuisje, hoef je daar financieel gezien ook niet slechter van te worden. Je uitgavenpatroon zal dan over je hele leven wat anders zijn.
Waar doe ik precies alsof ik het zwaar heb?quote:Op vrijdag 5 juli 2024 07:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Al heel vaak benoemd hier, je hebt hier heel veel aan:
1. Je huidige lasten zijn doordat je op tijd hebt gekocht misschien wel twee of drie keer zo laag als de starters die nu de woningmarkt op komen.
2. Je hebt de mogelijkheid om je hypotheek te verhogen waardoor je wel degelijk een deel van je overwaarde kunt verzilveren en het bijvoorbeeld zou kunnen beleggen.
3. Je kunt je hypotheek omzetten naar aflossingsvrij als je huis minimaal twee keer meer waard is dan je hypotheek. Dan betaal je alleen nog maar een klein beetje rente en ik gok zomaar dat die bij jou ook niet al te hoog is.
Kortom, enorme financiële voordelen. Ga nou niet doen alsof je het als huizenbezitter net zo zwaar hebt als een niet-huizenbezitter.
Ik had hem wat korter kunnen houden. Veel mensen zien een koophuis als investering. Dat is natuurlijk ook wel zo maar of je daar zelf van profiteert is nog een tweede.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 09:17 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je mogelijkheden zijn groter met koopwoning en je wooncomfort idem.
Als huurder betaal je ook voor allerhande 3e partijen die zich met jou moeten bezighouden, en niet te vergeten, idioten tussen de huurders waar ze kosten op maken, dat moeten ze terugverdienen over de gehele populatie.
Tjah. Eigen beheer is snel goed, je zit er bovenop en hebt met niemand te maken.
Op de korte termijn meer betalen omdat je snel verhuisd etc? Ja, logisch.
Maar waarom ben je 10 jaar geleden dan niet groter gaan huren in plaats van groter kopen?quote:Op vrijdag 5 juli 2024 09:22 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Ik had hem wat korter kunnen houden. Veel mensen zien een koophuis als investering. Dat is natuurlijk ook wel zo maar of je daar zelf van profiteert is nog een tweede.
Ik geloof niet dat er veel verhuurders zijn die het zouden zien zitten als je een inpandige ruimte omtovert tot opnamestudio. Wij hebben gekocht om uiteindelijk iets groters te kunnen kopen. We hadden ook kunnen blijven sparen in ons huurhuis maar dan had ik mijn geld moeten/kunnen beleggen en daar had ik destijds geen verstand van.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 09:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar waarom ben je 10 jaar geleden dan niet groter gaan huren in plaats van groter kopen?
Zie daar een van de voordelen van kopen.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 09:28 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat er veel verhuurders zijn die het zouden zien zitten als je een inpandige ruimte omtovert tot opnamestudio. Wij hebben gekocht om uiteindelijk iets groters te kunnen kopen. We hadden ook kunnen blijven sparen in ons huurhuis maar dan had ik mijn geld moeten/kunnen beleggen en daar had ik destijds geen verstand van.
In mijn vorige post ook gewoon benoemd, keuze op basis van wooncomfort, niet uit financieel belang.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 09:29 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Zie daar een van de voordelen van kopen.
Naja, je spreekt een percentage af he, en dat betaal je dan voor zolang je het vast zet. Dit in tegentelling tot huren, waar je elk jaar meer gaat betalen. Maar ja, jij betaald schijnbaar qua hypotheek veel meer dan dat je aan huur betaalde, maar dat is op zich ook logisch als je (veel) groter bent gaan wonen, maar dan ben je appels met peren aan het vergelijken.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 09:30 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
In mijn vorige post ook gewoon benoemd, keuze op basis van wooncomfort, niet uit financieel belang.
Maar je onderstreept mijn punt
In woongenot.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 09:22 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Ik had hem wat korter kunnen houden. Veel mensen zien een koophuis als investering. Dat is natuurlijk ook wel zo maar of je daar zelf van profiteert is nog een tweede.
Luxeproblemen. Niet te vergelijken met de starter die nu voor netto 2500-3000 per maand kwijt is aan hypotheeklasten.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 08:49 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Voordelen in de situatie dat je blijft wonen waar je woont. Als je een stap wilt maken met je partner of gezin wordt het heel anders.
dat kan ook 30% negatief zijn, de meesten kopen er een mooie auto van eens in de drie jaarquote:Op vrijdag 5 juli 2024 09:47 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Luxeproblemen. Niet te vergelijken met de starter die nu voor netto 2500-3000 per maand kwijt is aan hypotheeklasten.
Plus, zoals eerder uitgelegd, er zijn grote financiële mogelijkheden als je een beetje omdenk. Vrijwel iedereen met een koophuis hier heeft een idioot lage rente. Je hypotheek verhogen en een deel van de overwaarde uitcashen levert op de beurs al snel een rendement van 7 procent per jaar op. Ik zou het wel weten.
Een stap willen maken vanwege je gezinssituatie (gezinsuitbreiding bijvoorbeeld) is een luxeprobleem tegenwoordig?quote:
Het is toch wel treurig dat ik jou als huizenbezitter moet gaan uitleggen op wat voor pot met goud je precies woont.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 09:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Waar doe ik precies alsof ik het zwaar heb?
Je voorbeelden slaan overigens nergens op.
1: mijn woonlast is afhankelijk van de hoogte van mijn hypotheek en de rente. Als mijn huis in waarde stijgt of daalt veranderen mijn woonlasten niet. Het klopt dat ik relatief lage lasten in vergelijking met iemand die nu een woning zoekt, maar dat ligt dus aan de prijs waarvoor ik mijn woning gekocht heb, niet aan de stijging van de waarde. Op deze manier profiteer ik dus niet van de waardestijging.
2: als ik mijn hypotheek verhoog, dan stijgt ook mijn woonlast. Ik profiteer dus niet van mijn toegenomen waarde, ik leen via een constructie via de bank geld van mijzelf en betaal de rente aan de bank.
3: als ik mijn hypotheek omzet in aflossingsvrij profiteer ik niet van mijn overwaarde, ik stop simpelweg met het aflossen van mijn schuld. En het klopt, mijn rente is bijzonder laag. 1,55% en het staat nog tot 2040 vast.
Keuzes, eigen verantwoordelijkheid.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 09:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat kan ook 30% negatief zijn, de meesten kopen er een mooie auto van eens in de drie jaar
Naja, 'idioot laag' is natuurlijk niet waar want je bent afhankelijk van de grillen van de markt, en wat dus op enig moment de gangbare rentetarieven waren.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 09:47 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Luxeproblemen. Niet te vergelijken met de starter die nu voor netto 2500-3000 per maand kwijt is aan hypotheeklasten.
Plus, zoals eerder uitgelegd, er zijn grote financiële mogelijkheden als je een beetje omdenk. Vrijwel iedereen met een koophuis hier heeft een idioot lage rente. Je hypotheek verhogen en een deel van de overwaarde uitcashen levert op de beurs al snel een rendement van 7 procent per jaar op. Ik zou het wel weten.
Voor mijn generatie wel, dat jij dat dus nog niet als een luxeprobleem ziet geeft de grote kloof tussen de haves en have nots aan.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 09:51 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Een stap willen maken vanwege je gezinssituatie (gezinsuitbreiding bijvoorbeeld) is een luxeprobleem tegenwoordig?
Voor de nieuwe generatie absoluut ja.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 09:51 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Een stap willen maken vanwege je gezinssituatie (gezinsuitbreiding bijvoorbeeld) is een luxeprobleem tegenwoordig?
Ons eerste koophuis was qua maandlasten duurder dan het huurhuis. Op termijn uiteraard zou dat lager zijn. Huizen waren identiek, zelfde straat. Dan heb ik het onderhoud zelf nog niet meegenomen.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 09:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Naja, je spreekt een percentage af he, en dat betaal je dan voor zolang je het vast zet. Dit in tegentelling tot huren, waar je elk jaar meer gaat betalen. Maar ja, jij betaald schijnbaar qua hypotheek veel meer dan dat je aan huur betaalde, maar dat is op zich ook logisch als je (veel) groter bent gaan wonen, maar dan ben je appels met peren aan het vergelijken.
Dat begrijp ik, maar er zullen nog maar heel weinig mensen zijn die echt met rentes van 8 of 9 procent opgescheept zitten. Dat is lang geleden.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 09:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Naja, 'idioot laag' is natuurlijk niet waar want je bent afhankelijk van de grillen van de markt, en wat dus op enig moment de gangbare rentetarieven waren.
Als ik naar mezelf kijk, van 2008 t/m 2017 betaalde ik 5,05% rente, van 2017 t/m 2021 2,6% en van de helft van 2021 tot nu is het 1,6%, terwijl de huizen groter zijn geworden. Ik ging van 110m2 (rij, bj 2005) naar 147m2 (rij, bj 1934) naar 158m2 (2kapper, bj 2010+). Oftewel, steeds iets groter tegen steeds lager wordende rente.
Maar ik betaalde dus wel de rentes die op dat moment gangbaar waren.
Ah, aan dát soort rentes refereer je. Ja dat was echt voor mijn tijd inderdaad. Maar ook dié rentes waren destijds gangbaar. Maar inderdaad, binnen de context van vergelijken met 'nu' is dat inderdaad erg hoog. Maar dat was toen het normaal.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 10:04 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, maar er zullen nog maar heel weinig mensen zijn die echt met rentes van 8 of 9 procent opgescheept zitten. Dat is lang geleden.
Klopt. En zelfs met jouw hoogste rentepercentage van 5,05 procent rente kan er (zeker als je de hypotheekaftrek meeneemt) op de beurs meer verdiend worden.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 10:08 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ah, aan dát soort rentes refereer je. Ja dat was echt voor mijn tijd inderdaad. Maar ook dié rentes waren destijds gangbaar. Maar inderdaad, binnen de context van vergelijken met 'nu' is dat inderdaad erg hoog. Maar dat was toen het normaal.
Met geleend geld naar de beurs gaan, ja dat is een verstandig adviesquote:Op vrijdag 5 juli 2024 10:12 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Klopt. En zelfs met jouw hoogste rentepercentage van 5,05 procent rente kan er (zeker als je de hypotheekaftrek meeneemt) op de beurs meer verdiend worden.
Dus als mensen nu klagen dat ze niets aan hun overwaarde hebben zou ik zeggen: Je bent altijd vrij om je hypotheek weer wat te verhogen en het vrijgekomen geld in betere investeringen te stoppen.
Je kan dezelfde argumenten herhalen, dat verandert niets aan mijn weerleggingen.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 09:54 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Het is toch wel treurig dat ik jou als huizenbezitter moet gaan uitleggen op wat voor pot met goud je precies woont.
1. Ondanks dat je woonlasten direct afhankelijk zijn van de hoogte van je hypotheek en de rente, profiteer je indirect wel degelijk van de waardestijging van je woning. Een hogere woningwaarde vergroot namelijk je overwaarde, wat je financiële flexibiliteit vergroot. Dit kan bijvoorbeeld gunstig zijn bij het herfinancieren van je hypotheek tegen betere voorwaarden, het verkrijgen van een tweede hypotheek voor verbouwingen, of het verkopen van je woning met een aanzienlijke winst. Hierdoor kan je uiteindelijk wel degelijk profiteren van de waardestijging, ook al veranderen je maandelijkse woonlasten niet direct.
2. Een hogere hypotheek verhoogt inderdaad je maandelijkse lasten, maar de toegenomen waarde van je woning biedt wel degelijk voordelen. De extra overwaarde kan benut worden voor investeringen, (denk eens aan beleggingen) renovaties, of andere grote uitgaven die je anders wellicht niet zou kunnen bekostigen. Daarnaast kan de verhoogde overwaarde bij verkoop van de woning leiden tot een aanzienlijke winst, waardoor je financieel beter af bent dan wanneer de woningwaarde niet was gestegen.
3. Hoewel het omzetten van je hypotheek naar aflossingsvrij betekent dat je stopt met aflossen, profiteer je wel van lagere maandlasten, wat je financiële ruimte vergroot. Daarnaast behoud je de overwaarde in je woning, die je op elk gewenst moment kunt verzilveren door verkoop of herfinanciering. Dit geeft je flexibiliteit en mogelijkheden voor toekomstige financiële beslissingen. Bovendien kan de overwaarde gebruikt worden voor investeringen (beleggingen) die potentieel hogere rendementen bieden dan de lage rente van 1,55%, waardoor je uiteindelijk toch financieel voordeel hebt.
Zo ingewikkeld is het allemaal niet.
Precies even verstandig als met geleend geld een huis kopen lijkt mij.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 10:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Met geleend geld naar de beurs gaan, ja dat is een verstandig advies
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |