abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214155799
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 17:11 schreef Elan het volgende:

[..]
Heus wel maar ligt er aan wat voor woning, welke buurt, waar in De Randstad, energielabel etc. Je hebt zat appartementen (ook in Rotterdam en Den Haag) met een prijs onder de 2500 per m2....

https://www.funda.nl/deta(...)nweg-117-c/89969538/

Bijvoorbeeld.
Dit is wel in een kutbuurt en er moet nog worden gerenoveerd. Dus bepaald geen gemiddelde woning.
pi_214155804
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 17:06 schreef Elan het volgende:

[..]
Oké geen idee, misschien woon je heel mooi aan De Veluwe of zo of een elitewijk in Enschede maar dat zijn full on Randstadprijzen. In elk geval niet representatief voor de hele Oostelijke regio van het land.
Ergens tussen die beide regio's, ca 10km van een grotere stad.
pi_214155880
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 17:20 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dit is wel in een kutbuurt en er moet nog worden gerenoveerd. Dus bepaald geen gemiddelde woning.
Die tweeondereenkapper van 5 ton in het Oosten des land zal ook niet in een gemiddelde staat zijn en in een gemiddeld dorpje staan gezien de hoge M2prijs.

Het gaat natuurlijk om gemiddelden, niet individuele objecten, en dan zie je dat in het Noorden en Oosten en Zuiden de prijzen (gemiddeld) veel lager liggen dan in De Randstand.
blablablabla
pi_214155925
Dat door schaarste/inflatie de prijzen stijgen oké.

Maar blijkbaar hebben mensen daadwerkelijk voldoende vermogen én het geld ervoor over om >500k neer te leggen voor woninkjes met ca. 70 m2 oppervlak in een yuppen- of Vinexwijk van één of andere grote stad. Je moet het maar willen, een gemiddeld dorp heeft meer uitstraling als je het mij vraagt. Om nog maar te spreken van voormalige huur krotten in kutbuurten die wel verkocht worden.

Maar ergens strookt dat niet met al het geklaag dat men oh zo moeilijk rond komt. Kan er niet echt rauwig om zijn als je volledige inkomen moet aanspreken voor een veel te hoge hypotheek om ergens 'hip & happening' te wonen om vervolgens 'moeilijk' rond te komen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Justinn op 04-07-2024 17:33:27 ]
pi_214155949
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 17:25 schreef Elan het volgende:

[..]
Die tweeondereenkapper van 5 ton in het Oosten des land zal ook niet in een gemiddelde staat zijn en in een gemiddeld dorpje staan gezien de hoge grondprijs.

Het gaat natuurlijk om gemiddelden, niet individuele objecten, en dan zie je dat in het Noorden en Oosten en Zuiden de prijzen (gemiddeld) veel lager liggen dan in De Randstand.
Op zich heb je geen ongelijk. Al denk ik dat een stad als Eindhoven duurder zal zijn dan Rotterdam. Maar Utrecht en zeker Amsterdam zijn dan weer duidelijk duurder dan Eindhoven.

En dat terwijl het voetbal in Eindhoven veel beter is!

(zoekt snel dekking)
pi_214155981
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 17:27 schreef Justinn het volgende:

Maar blijkbaar hebben mensen daadwerkelijk voldoende vermogen én het geld ervoor over om >500k neer te leggen voor woninkjes met ca. 70 m2 oppervlak in een yuppen- of Vinexwijk van één of andere grote stad. Je moet het maar willen, een gemiddeld dorp heeft meer uitstraling als je het mij vraagt.

Maar ergens strookt dat niet met al het geklaag dat men oh zo moeilijk rond komt. Kan er niet echt rauwig om zijn als je volledige inkomen moet aanspreken voor een veel te hoge hypotheek om ergens 'hip & happening' te wonen.
De huizenprijzen zouden niet stijgen als niemand het kon betalen dus blijkbaar valt er voor die groep kopers weinig te klagen.
pi_214156063
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 17:27 schreef Justinn het volgende:

Maar blijkbaar hebben mensen daadwerkelijk voldoende vermogen én het geld ervoor over om >500k neer te leggen voor woninkjes met ca. 70 m2 oppervlak in een yuppen- of Vinexwijk van één of andere grote stad. Je moet het maar willen, een gemiddeld dorp heeft meer uitstraling als je het mij vraagt.

Maar ergens strookt dat niet met al het geklaag dat men oh zo moeilijk rond komt. Kan er niet echt rauwig om zijn als je volledige inkomen moet aanspreken voor een veel te hoge hypotheek om ergens 'hip & happening' te wonen.
Wat ook nog eens meespeelt is dat woningen niet alleen maar duurder zijn geworden, maar ook groter en beter. Vooral dat laatste.

Ga er maar aanstaan. De afgelopen 10 jaar is er best wat uitgegeven aan verduurzaming. En natuurlijk de keuken en badkamer. Aircootje erbij...

Dus dan krijg je dat die woning die gekocht is voor 250.000 euro een nieuwe keuken en badkamer heeft gekregen, zonnepanelen, HR++ glas en nieuwe kozijnen, vloerverwarming, nieuw stucwerk beneden, uitbouwtje... en dan is die weliswaar in 10 jaar tijd het dubbele waard, maar er is ook voor bijna een ton tegenaan gegooid.

En natuurlijk heeft niet iedereen dat gedaan, maar in de prijsstijgingen zitten wel al die verbouwingen.

Nog even afgezien van dat alles wat nieuw gebouwd wordt zeer duur gebouwd wordt door alle normen die er zijn. Er komt dus aan woningvoorraad spul bij wat kwalitatief veel hoogstaander is dan de gemiddelde bestaande bouw.
pi_214156110
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 17:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wat ook nog eens meespeelt is dat woningen niet alleen maar duurder zijn geworden, maar ook groter en beter. Vooral dat laatste.

Ga er maar aanstaan. De afgelopen 10 jaar is er best wat uitgegeven aan verduurzaming. En natuurlijk de keuken en badkamer. Aircootje erbij...

Dus dan krijg je dat die woning die gekocht is voor 250.000 euro een nieuwe keuken en badkamer heeft gekregen, zonnepanelen, HR++ glas en nieuwe kozijnen, vloerverwarming, nieuw stucwerk beneden, uitbouwtje... en dan is die weliswaar in 10 jaar tijd het dubbele waard, maar er is ook voor bijna een ton tegenaan gegooid.

En natuurlijk heeft niet iedereen dat gedaan, maar in de prijsstijgingen zitten wel al die verbouwingen.

Nog even afgezien van dat alles wat nieuw gebouwd wordt zeer duur gebouwd wordt door alle normen die er zijn. Er komt dus aan woningvoorraad spul bij wat kwalitatief veel hoogstaander is dan de gemiddelde bestaande bouw.
Tv's worden ook steeds groter en beter maar niet duurder.
Plaats hier uw advertentie
pi_214156139
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 17:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Hier geloof ik niet in. Een uitbouw of verduurzaming kun je maar beperkt meenemen in je vraagprijs. Sterker nog, waarom zou je betalen voor een keuken of badkamer die niet jouw smaak is?
pi_214156185
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 17:39 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Tv's worden ook steeds groter en beter maar niet duurder.
Maar dat is dan ook niet helemaal vergelijkbaar. Wat zeg ik: helemaal niet. De bouwkosten van woningen stijgen fors. Elektronica wordt ieder jaar goedkoper om te produceren.
pi_214156208
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 17:40 schreef Electric_Eye het volgende:

[..]
Hier geloof ik niet in. Een uitbouw of verduurzaming kun je maar beperkt meenemen in je vraagprijs. Sterker nog, waarom zou je betalen voor een keuken of badkamer die niet jouw smaak is?
Ons huis is verdubbeld in 6 jaar toen het nieuw opgeleverd werd, van 540K naar 1.1 miljoen, het enige wat wij geinvesteerd hebben is een airco en extra zonnepanelen, voor totaal 5.000 euro.

Ik vind het eigenlijk ronduit schandalig en ik begrijp dondersgoed waarom mensen klagen, dit is onhoudbaar of zou onhoudbaar moeten zijn.
pi_214156215
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 17:46 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ons huis is verdubbeld in 6 jaar toen het nieuw opgeleverd werd, van 540K naar 1.1 miljoen, het enige wat wij geinvesteerd hebben is een airco en extra zonnepanelen, voor totaal 5.000 euro.

Ik vind het eigenlijk ronduit schandalig en ik begrijp dondersgoed waarom mensen klagen, dit is onhoudbaar of zou onhoudbaar moeten zijn.
Dus mocht je de hut gaan verkopen zet je het voor 650k te koop of hoe zit dat ?
pi_214156223
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 17:47 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Dus mocht je de hut gaan verkopen zet je het voor 650k te koop of hoe zit dat ?
Nee, natuurlijk niet, ik vind het een slechte zaak maar ik ben niet gek :P
pi_214156225
quote:

[..]

Gewild wijkje dan.

Edit: mensen die 1,1 miljoen betalen voor een huis hebben geen enkel recht om te klagen.
pi_214156226
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 17:40 schreef Electric_Eye het volgende:

[..]
Dat hangt toch echt af van wat je aan een woning hebt gedaan. En geloof mij dat voor een woning die af is de hoofdprijs wordt betaald.

Dat je niet altijd 100% van het geïnvesteerde geld terugkrijgt is vers twee.

Echter, heb je een woning gekocht met een kleine benedenverdieping, dan is een uitbouw, zeker als die goed is gedaan al snel tegen de 100% waard. Dat geldt ook wel voor verduurzaming mits goed gedaan.

Wat je niet moet doen is zeer smaakgevoelig verbouwen. Wie een roze badkamer gaat maken, die loopt inderdaad wel aan tegen een slechter ROI. Maar als jij een badkamer uit het jaar kruik smaakvol verbouwt, dan is dat zeker waardeverhogend.
pi_214156264
quote:

[..]

Welk postcodegebied en welke jaren. Kan ik het even natrekken.

(het kan natuurlijk ook dat je rekent met het bedrag bij tekenen van de koopovk en dat je niet meeneemt dat je ook verborgen kosten hebt zoals dat je al aan het betalen bent voordat je erin komt, de woning behangklaar wordt geleverd en je dus aan vloeren, stucwerk, schilderen, tuin, enz. ook nog een flink bedrag kwijt bent, enz.)
pi_214156287
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2024 17:48 schreef Electric_Eye het volgende:

[..]
Gewild wijkje dan.

Edit: mensen die 1,1 miljoen betalen voor een huis hebben geen enkel recht om te klagen.
Nou ja, het punt is natuurlijk dat de stijging te hard gaat, jouw inkomen gaat geen 100% omhoog in 6 jaar normaliter, huizen doen dat wel momenteel.
pi_214156323
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 17:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Welk postcodegebied en welke jaren. Kan ik het even natrekken.

(het kan natuurlijk ook dat je rekent met het bedrag bij tekenen van de koopovk en dat je niet meeneemt dat je ook verborgen kosten hebt zoals dat je al aan het betalen bent voordat je erin komt, de woning behangklaar wordt geleverd en je dus aan vloeren, stucwerk, schilderen, tuin, enz. ook nog een flink bedrag kwijt bent, enz.)
Mischien heb je wel eens van het concept "privacy" gehoord? Zo ja dan zal je begrijpen dat ik je vraag niet ga beantwoorden.
pi_214156340
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 10:56 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Klopt wel, jaren 60/70 huis verkocht, moet alles uit in principe qua keuken en badkamer etc, tuin zal je volledig op de schop moeten nemen.

Paar mensen probeerde het voor 300 a 315k, komt er opeens iemand die boven de vraagprijs ging hangen a 345k.

Paar jaar terug was dat huis nog 220k.
De dochter van een collega heeft vorige week 10.000 euro boven op de vraagprijs voor een huis geboden, maar werd vervolgens zelf met 70.000 euro overboden... 8)7
  donderdag 4 juli 2024 @ 18:02:28 #120
338319 ZarB
Piña colada
pi_214156386
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 11:09 schreef Zoddie het volgende:

[..]
Tot je te oud wordt en je huis verkoopt en een bejaardewoning huurt, dan heb je een half miljoen op de bank waar je niets meer mee doet om dat je te oud bent.
Nou ja, leuk voor de kinderen als je dood gaat, dan kunnen hun een huis kopen misschien.
Mijn ouders (65+) hebben ongeveer 4 ton overwaarde want hypotheek afgelost. Als ze willen verhuizen naar een kleinere woning dan kunnen ze een appartementje kopen voor minimaal 450k in de regio. De wachttijd voor sociale huur is ongeveer minimaal 10 jaar en vrije verhuur is absurd duur. Tenzij ze dus met heel veel geluk een appartementje van ruim onder de 4 ton vinden of ergens 200 km verderop gaan wonen, zitten ze tot hun dood in dit huis en hebben ze geen fluit aan al die overwaarde. Dat vooruitzicht maakt mij moedeloos _O-
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_214156388
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 11:54 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ik weet oprecht niet of de situatie in de VS te vergelijken is met die van ons en dit soort geluiden van een aanstaande huizencrash horen we volgens mij al geruime tijd, maar het gebeurt maar niet.
Die huizencrash zal in de "blauwe banaan" (waar het grootste deel van Nederland in valt) dan ook nooit plaats gaan vinden.
pi_214156394
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 17:52 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Nou ja, het punt is natuurlijk dat de stijging te hard gaat, jouw inkomen gaat geen 100% omhoog in 6 jaar normaliter, huizen doen dat wel momenteel.
100% vind ik heel sterk. Het huis wat ik in 2014 heb gekocht voor 193k staat nu te koop voor 325k.
Dat is op 10 jaar tijd niet eens een verdubbeling. En die mensen hebben vorig jaar de hele benedenverdieping verbouwd.
  donderdag 4 juli 2024 @ 18:03:42 #123
338319 ZarB
Piña colada
pi_214156395
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 11:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Maar wat heb ik als huizenbezitter hier nou zelf aan? Op papier heb ik een flink vermogen maar ik kan het niet vrij besteden. Als ik mijn woning verkoop ben ik dakloos en moet ik of een duur nieuw huis kopen of tegen absurde bedragen gaan huren. Sociale huur kom ik niet voor in aanmerking terwijl mijn huidige hypotheeklast lager is dan de maximale huurprijs van een sociale huurwoning.
Dit ja. Ons huis is bijna verdubbeld in 4 jaar tijd maar alleen als we naar een arbeiderswoning of caravan gaan hebben we wat leuks aan die overwaarde.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_214156415
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 17:55 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Mischien heb je wel eens van het concept "privacy" gehoord? Zo ja dan zal je begrijpen dat ik je vraag niet ga beantwoorden.
Ja, want met die 4 cijfers ben jij meteen ontmaskerd.

In het centrum van Eindhoven is over de afgelopen 6 jaar de stijging net aan geen 50%. En Eindhoven heeft het heel goed gedaan.

Dus ik vermoed dat het wat genuanceerder ligt dan jij zegt.
pi_214156436
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 18:03 schreef ZarB het volgende:

[..]
Dit ja. Ons huis is bijna verdubbeld in 4 jaar tijd
De verhalen worden sterker en sterker.

4 jaar in Eindhoven centrum is 30% stijging. Nou ja, 30,9%.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')