abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 juni 2024 @ 08:33:40 #1
498210 KoningWouter
BE THE BEST&FUCK THE REST
pi_214068091
quote:
'Bunq-medewerkers gluurden in rekeningen van klanten'

Bij onlinebank Bunq kunnen vrijwel alle medewerkers eenvoudig de bankgegevens van klanten bekijken. Dat heeft geleid tot misbruik, blijkt uit onderzoek van NRC: medewerkers konden ongehinderd gluren in rekeningen van bijvoorbeeld vrienden, kennissen en collega's.

Dit 'rekeninggluren', waarbij een bankmedewerker zonder goede reden een bankrekening bekijkt, is een overtreding van de bankierseed. Wie er op wordt betrapt, kan door de werkgever worden ontslagen en voor de Tuchtcommissie Banken worden gedaagd. In de meeste gevallen krijgt een medewerker dan een beroepsverbod, in combinatie met een geldboete.

Het stiekem bekijken van rekeningen gaat ook in tegen de eigen gedragscode van Bunq. Die schrijft voor dat medewerkers "persoonlijke informatie met de grootste zorgvuldigheid en in overeenstemming met de privacywetten behandelen".

Date blijkt al relatie te hebben
Desondanks spoorde NRC vier (oud-)werknemers van Bunq op die zonder gevolgen in bankrekeningen van anderen gluurden. Zo bekeek een oud-medewerker de bankrekening van zijn date. Uit de bankgegevens bleek dat deze persoon al een relatie had en samenwoonde.

Een andere Bunq-medewerker geeft aan NRC toe rekeningen van collega's te hebben bekeken om te checken hoeveel zij verdienen. "Het was te verleidelijk", zegt ze tegen de krant.

"Als dat waar is, betekent dit dat zij hun belofte en verantwoordelijkheden ernstig hebben geschonden", zegt Bunq in een reactie. De bank vroeg NRC om de identiteit van de vier (oud-)medewerkers te onthullen. De krant gaat, vanwege bronbescherming, niet in op dit verzoek.

Doordat bankrekeningen zonder gevolgen ingekeken kunnen worden, is volgens diverse medewerkers een angstcultuur op de werkvloer ontstaan. Zo vrezen werknemers bijvoorbeeld ook dat managers via de bankgegevens kunnen controleren of iemand echt ziek is.

Om die reden willen meerdere werknemers geen rekening bij Bunq openen. Dat wordt ze niet in dank afgenomen: de bank vindt het een slecht signaal dat de eigen medewerkers hun geld ergens anders stallen.

Wie heeft er toegang?
Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) hebben bij de traditionele banken de meeste medewerkers helemaal geen toegang tot klantgegevens. "Wie dat wel heeft, kan alleen die gegevens inzien die nodig zijn voor zijn of haar taak binnen de bank", zegt een woordvoerder. Bunq is geen lid van de NVB.

"Bij Bunq stellen we onze gebruikers centraal", zegt de bank in een reactie aan NRC. "Daarom willen we dat (vrijwel) alle medewerkers, van de ceo tot de bedrijfsjurist, onze gebruikers moeten kunnen helpen met hun vragen. Hiervoor is toegang tot gebruikersgegevens nodig."

Volgens de bank volgen medewerkers onder meer privacy- en securitytrainingen om veilig met de gegevens om te kunnen gaan. "Eventuele misstanden kunnen gemeld worden bij de team lead, via de whistleblower procedure of de company confidant."

Geen extra controles
In 2021 voerde de bank volgens NRC verschillende niveaus van toegang in. Daardoor kon bijvoorbeeld de afdeling juridische zaken nog wel veel bankgegevens inzien, maar andere afdelingen niet meer. Maar dit systeem werd hetzelfde jaar weer afgeschaald, omdat bankmedewerkers klaagden dat ze niet meer bij alle gegevens konden.

De top van Bunq zou in 2022 de risico's van werknemers die grasduinen in rekeningen van bekenden hebben besproken. Desondanks kwamen er geen extra controles op.

Bunq daagde ook nog nooit een medewerker voor de Tuchtcommissie voor het zogenoemde rekeninggluren. Dit in tegenstelling tot de traditionele banken, die de afgelopen vijf jaar 43 keer een betrapte medewerker naar de commissie hebben gestuurd.
https://nos.nl/artikel/25(...)keningen-van-klanten

Die bank is echt een karikatuur op een bank. :')

Eerst al dat die hufter van een Ali Niknam er voor zorgt dat er een ontzettende angstcultuur heerst.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-beter-gaan-a4168629

Dan het plunderen van bankrekeningen en het niet hebben van een telefonische klantenservice.
https://radar.avrotros.nl(...)q-onbereikbaar-60558

Wat mensen bezielt om daar te gaan werken of een rekening te openen is mij echt een raadsel.
Nooit meer slapen
pi_214068117
Als ik op mijn rekening kijk zie ik vooral: af, af, af, af

Jumbo, Rabobank, avia, Netflix etc

Echt heel boeiend
  donderdag 27 juni 2024 @ 08:39:50 #3
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_214068131
quote:
Bij onlinebank Bunq kunnen vrijwel alle medewerkers eenvoudig de bankgegevens van klanten bekijken. Dat heeft geleid tot misbruik, blijkt uit onderzoek van NRC: medewerkers konden ongehinderd gluren in rekeningen van bijvoorbeeld vrienden, kennissen en collega's.
Dat geldt voor elke bank. Hoe is dit nieuws?
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_214068140
quote:
10s.gif Op donderdag 27 juni 2024 08:39 schreef Caland het volgende:

[..]
Dat geldt voor elke bank. Hoe is dit nieuws?
Bij de groot banken kan dit helemaal
Niet zomaar, bij bunq kan blijkbaar bijna iedereen dit die er werkt. Ook zonder reden.
  donderdag 27 juni 2024 @ 08:43:05 #5
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_214068151
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 08:41 schreef 111210 het volgende:

[..]
Niet zomaar, bij bunq kan blijkbaar bijna iedereen dit die er werkt. Ook zonder reden.
Ik werk bij één van de grootbanken en praktisch iedereen kan gewoon in de klantsystemen waaronder ook in de transactiegeschiedenis. Dat het niet mag als je er niks te zoeken hebt is ook voor iedereen duidelijk, maar ook bij de grootbanken heb je incidenten van werknemers die dan even bij de ex-vrouw of man gaan kijken.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_214068157
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 08:41 schreef 111210 het volgende:

[..]
Maak jezelf maar geen illusies, bij andere grote banken kan dit ook. Zo ook: Iedere agent kan je dossier zien, iedere ziekenhuismedewerker kan je medischdossier inzien, ook als je daar niet ligt.

Alleen is de controle wat beter
  donderdag 27 juni 2024 @ 08:48:27 #7
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_214068180
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 08:33 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)keningen-van-klanten

Die bank is echt een karikatuur op een bank. :')

Eerst al dat die hufter van een Ali Niknam er voor zorgt dat er een ontzettende angstcultuur heerst.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-beter-gaan-a4168629

Dan het plunderen van bankrekeningen en het niet hebben van een telefonische klantenservice.
https://radar.avrotros.nl(...)q-onbereikbaar-60558

Wat mensen bezielt om daar te gaan werken of een rekening te openen is mij echt een raadsel.
Move fast - ✓
Break things - ✓
File for bankruptcy - ⧖
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
  donderdag 27 juni 2024 @ 08:49:52 #8
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_214068186
quote:
Om die reden willen meerdere werknemers geen rekening bij Bunq openen. Dat wordt ze niet in dank afgenomen: de bank vindt het een slecht signaal dat de eigen medewerkers hun geld ergens anders stallen.
Dit is wel echt heel vreemd trouwens. Een werkgever moet zich daar helemaal niet mee bemoeien.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_214068315
Ah, another day, another bunq-bashing topic.

Bunq is geweldig.
pi_214068321
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 09:05 schreef myShizzle het volgende:
Ah, another day, another bunq-bashing topic.

Bunq is geweldig.
Dit kan echt niet. Heeft weinig met bashen te maken
pi_214068384
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_214068510
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 09:06 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Dit kan echt niet. Heeft weinig met bashen te maken
Als consumenten van bedrijven een cultvorm beginnen aan te nemen, dan weet je wel voldoende. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_214068549
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 08:49 schreef Caland het volgende:

[..]
Dit is wel echt heel vreemd trouwens. Een werkgever moet zich daar helemaal niet mee bemoeien.
Dat gebeurt vaker, die bekende vrouw van de Albert Heijn reclame mag contractueel niet eens boodschappen doen bij een concurrent, bijvoorbeeld.

Maar het is wel tekenend dat Ali zelf zijn geld ergens anders dan bij bunq stalt. Het is ook tekenend dat medewerkers een boete krijgen als ze met de media praten.
pi_214068563
Cult is gelul. Bunq werkt gewoon goed en simpel.

Dit soort berichten wordt de ether in geslingerd door bestaande oudbanken die de strijd beginnen te verliezen.

Hoorde laatst (podcast Nachtzuster) dat je bij ING (?) nog steeds briefjes moet aanvragen (kopen) om geld van je spaar- naar je betaalrekening over te maken en dan een dag of vijf moet wachten.

Kom op zeg. Hou op met me.
pi_214068581
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 09:38 schreef myShizzle het volgende:

Dit soort berichten wordt de ether in geslingerd door bestaande oudbanken die de strijd beginnen te verliezen.

Hoorde laatst (podcast Nachtzuster) dat je bij ING (?) nog steeds briefjes moet aanvragen (kopen) om geld van je spaar- naar je betaalrekening over te maken en dan een dag of vijf moet wachten.

Oké, Ali
pi_214068585
Ik ben al jaren Bunq-klant, maar prive ben ik al een tijdje weg daar, al voordat al deze shit naar buiten kwam. Zakelijk ben ik nog wel klant, maar dat gaat de komende maanden ook veranderen.

Prive ben ik daar weggegaan omdat ik er achter kwam dat ze bij Bunq klantsupport totaal niet belangrijk vinden. Ik werd letterlijk voor alles verwezen naar "de community", een forum met andere gebruikers. Dan moet je daar je soms hele privacygevoelige financiele issues gaan voorleggen aan niet-bankmedewerkers. Intussen, dat was in de tijden van de negatieve rentes, rekenden ze wel -1,5% negatieve rente (3x het destijds gebruikelijke percentage) op saldo > ¤100.000, dat ze dan eufemistisch als "safekeeping fee" op de factuur zetten.

Ali Niknam bezuinigt graag op alles dat niet tot het primaire proces behoort: klantsupport, interne audits, etc. Dat was al zo toen ie Transip begon, en dat is met Bunq niet anders.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  donderdag 27 juni 2024 @ 09:42:03 #17
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_214068591
quote:

Dat geldt natuurlijk alleen voor de mensen (lees: hoogbejaarden) die absoluut geen internetbankieren willen. Hoe wil je dat dan op een andere manier oplossen?
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_214068592
quote:

Dat de ironie van deze twee statements achter elkaar je volledig ontgaat is tekenend.
pi_214068598
quote:
10s.gif Op donderdag 27 juni 2024 09:42 schreef Caland het volgende:

[..]
Dat geldt natuurlijk alleen voor de mensen (lees: hoogbejaarden) die absoluut geen internetbankieren willen. Hoe wil je dat dan op een andere manier oplossen?
Die mensen weiger je gewoon als klant. Weer een probleem opgelost!
pi_214068601
quote:

Huh? Wat?
Mijn vriendin kan gewoon in een paar klikken in een paar seconden haar geld verplaatsen van spaar- naar betaalrekening hoor.
  donderdag 27 juni 2024 @ 09:45:16 #21
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_214068616
quote:
10s.gif Op donderdag 27 juni 2024 09:43 schreef DJKoster het volgende:

[..]
Huh? Wat?
Mijn vriendin kan gewoon in een paar klikken in een paar seconden haar geld verplaatsen van spaar- naar betaalrekening hoor.
Is ook gewoon flauwekul. Die papieren briefjes worden nog in stand gehouden voor een extreem klein gedeelte mensen die geen internet hebben. En daar moet je dan inderdaad ook flink voor betalen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_214068626
quote:
Ik hoorde in de podcast van je moeder dat ze de was nog steeds noodgedwongen met de hand in een wastobbe doet. Ik vind het vrij asociaal dat je niet even een wasmachine voor haar koopt.
pi_214068665
quote:
Zolang het werkt werkt het goed. En ze hebben ook een hele goede API. Maar klantsupport is een drama en zowel hun interne als externe security is below par. In plaats van dat ze van die infantiele gokspelletjes (rad van fortuin) in hun app bouwen, kunnen ze beter aandacht besteden aan support en security.
quote:
Juist dit bericht werd aangekaart door Bunq-medewerkers

quote:
Gelul, dat kan gewoon via internetbankieren, instant. Er is vast ook een duur alternatief voor mensen die geen internet hebben.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_214068756
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 09:56 schreef recursief het volgende:

[..]
Zolang het werkt werkt het goed. En ze hebben ook een hele goede API. Maar klantsupport is een drama en zowel hun interne als externe security is below par. In plaats van dat ze van die infantiele gokspelletjes (rad van fortuin) in hun app bouwen, kunnen ze beter aandacht besteden aan support en security.
[..]
Juist dit bericht werd aangekaart door Bunq-medewerkers
[..]
Gelul, dat kan gewoon via internetbankieren, instant. Er is vast ook een duur alternatief voor mensen die geen internet hebben.
Een hele goede API.
Top argument, andere banken hebben dat niet.
pi_214068770
quote:

...knip....

...knip....
.
Andere banken, zoals de Rabo hebben dit ook. Je stuurt opdrachtformulieren naar een centraal adres in Nederland. De kosten vallen op zich mee, en mijn bejaarde moeder is er blij mee.

Wat ik destijds veel erger vond, en tegen het criminele aan, was toen de Rabobank op internetsparen 1,1% meer rente op jaarbasis gaf, dan op een papieren spaarrekening.
Ik heb toen een brief geschreven naar de Rabobank, dat de mensen die de bank groot gemaakt hebben, nu het meest genaaid worden. En dat het veel fairder zou zijn om dezelfde rente te geven, en bijvoorbeeld een bedrag te rekenen van vijf euro per transactie met die spaarrekening (voor diegenen die geen internet hebben).

Ik ben sindsdien nooit meer uitgenodigd voor een lezing bij de bank, waarin een meer of minder bekende gast werd uitgenodigd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')