abonnement Unibet Coolblue
pi_214037956
Voor 2x UTP wilen we een kabelbuis trekken. Deze buis past nog precies door de ruimte die over is tussen het gat in de fundering en de rioolbuis van de wasbak in de garage. Één maat groter is nauwelijks daardoorheen te krijgen en als ik niet hoef te boren dan doe ik dat ook niet :N

Wat is jullie inschatting? Als je hier 20-25 meter van legt met bochten enzo, is het dan een beetje te doen daar deze kabels (2 stuks) doorheen te krijgen?

maandag 24 juni 2024 @ 22:36:45 #2
197456 ytram
...dacht je!
pi_214038086
Ligt de buis er al of moet je hem nog leggen. Het lijkt flexibele buis, maakt het doorgaans niet makkelijker. Als je de mogelijkheid hebt om de kabels er vooraf al door te trekken en pas dan de buis op de plek leggen waar hij moet komen zal het met wat geduld, een trekveer en iemand duwen, iemand trekken en niet al te dikke utp kabels kunnen lukken.

Kabels trekken is altijd een (rot)klusje, maar je gaat jezelf de jaren erna zo dankbaar zijn dat je het gedaan hebt en je een stabiele en snelle verbinding hebt.
- Logica brengt je van A naar B...Fantasie brengt je overal... -
pi_214038135
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 22:36 schreef ytram het volgende:
Ligt de buis er al of moet je hem nog leggen. Het lijkt flexibele buis, maakt het doorgaans niet makkelijker. Als je de mogelijkheid hebt om de kabels er vooraf al door te trekken en pas dan de buis op de plek leggen waar hij moet komen zal het met wat geduld, een trekveer en iemand duwen, iemand trekken en niet al te dikke utp kabels kunnen lukken.

Kabels trekken is altijd een (rot)klusje, maar je gaat jezelf de jaren erna zo dankbaar zijn dat je het gedaan hebt en je een stabiele en snelle verbinding hebt.
Buis moet nog gelegd, en de reden dat ik de utp grondkabels toch in een buis leg is omdat ik ze in de toekomst wil kunnen vervangen makkelijk als dat nodig mocht zijn. Voor nu is het makkelijk, boven de grond gaan ze er makkelijk in als je de buis uitrolt, maar het gaat me erom als ze ooit vervangen zouden moeten door schade oid.
pi_214039120
Waarom 2 kabels?

Heb hier trouwens een glasvezelkabel getrokken naar de garage, door een buis maar het idee is hetzelfde.
pi_214039431
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 23:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Waarom 2 kabels?

Heb hier trouwens een glasvezelkabel getrokken naar de garage, door een buis maar het idee is hetzelfde.
Ik heb me laten vertellen dat sommige autoladers een P1 & UTP willen. Aan UTP kabel kan je natuurlijk RJ11 monteren voor de P1 poort.
Waarom glasvezel?
pi_214039439
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 22:39 schreef DIR het volgende:
Buis moet nog gelegd
Dan ABSOLUUT geen flexbuis doen, gewoon harde, is net zo duur en ben je over 10 jaar VEEL blijer mee als je wilt gaan vervangen.

Oh en gebruik GEEN zeep voor het doortrekken, nooit. Dat droogt op, wordt hard, en dan kan je het daarna dus nooit meer vervangen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 00:10 schreef DIR het volgende:
Waarom glasvezel?
Omdat je daar veel meer overheen kan sturen dan over utp (inclusief hetzelfde). Wel een stuk duurder.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_214039465
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 00:13 schreef DX11 het volgende:

[..]
Dan ABSOLUUT geen flexbuis doen, gewoon harde, is net zo duur en ben je over 10 jaar VEEL blijer mee als je wilt gaan vervangen.

Oh en gebruik GEEN zeep voor het doortrekken, nooit. Dat droogt op, wordt hard, en dan kan je het daarna dus nooit meer vervangen.
[..]
Omdat je daar veel meer overheen kan sturen dan over utp (inclusief hetzelfde). Wel een stuk duurder.
Harde buis leggen is niet te doen in deze situatie. Teveel bochten bij de in- en uitgang van de kruipruimte.... De kruipruimte is ook dusdanig laag dat daar in- en uitkomen of eronder iets doen bijna niet te doen is.
pi_214039503
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 00:17 schreef DIR het volgende:

[..]
Harde buis leggen is niet te doen in deze situatie. Teveel bochten bij de in- en uitgang van de kruipruimte.... De kruipruimte is ook dusdanig laag dat daar in- en uitkomen of eronder iets doen bijna niet te doen is.
Ik zou het toch maar proberen, of desnoods alleen een paar hoekjes flex buis. (Overigens heb je ook harde hoeken natuurlijk). Iets wat volledig door een flexbuis ligt, ZEKER 2 kabels, ga je never nooit meer later vervangen, dat blijft elke 3cm hangen.
pi_214039522
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 00:22 schreef DX11 het volgende:

[..]
Ik zou het toch maar proberen, of desnoods alleen een paar hoekjes flex buis. (Overigens heb je ook harde hoeken natuurlijk). Iets wat volledig door een flexbuis ligt, ZEKER 2 kabels, ga je never nooit meer later vervangen, dat blijft elke 3cm hangen.
Geloof me, dat is niet te doen. Dan moet je onder de vloer gaan kloten met lijmen van pvc verloopjes in een ruimte waar centimeters water staan en die hooguit 40 cm hoog is. Kan ik niet één glasvezelkabel trekken en de uiteinden splitsen, dusdanig dat ik er UTP & P1 overheen krijg? Een dunne glasvezel moet makkelijk door 1 zo'n flesbuiz gaan.

Wat ik eerder gedaan heb om coax voor UTP te vervangen (die onder de vloer liep) is de kabels met een stuk shrinktube van een meter aan elkaar vastmaken en dan gewoon de ene kabel erin trekken terwijl je de andere eruit trekt.

En ja, ik heb een dompelpomp maar je kan er niet tegen pompen zo hard komt het grondwater terug omhoog.
pi_214039559
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 00:28 schreef DIR het volgende:
Geloof me, dat is niet te doen. Dan moet je onder de vloer gaan kloten met lijmen van pvc verloopjes in een ruimte waar centimeters water staan en die hooguit 40 cm hoog is.
Neehoor, je hoeft niks te lijmen, je hebt gewoon buizen met een schuif systeem, dus buizen tegen elkaar aan en een strak verloopje over de 2 buizen, super simpel, en ook gewoon water dicht mits het niet ONDER water ligt.

quote:
Kan ik niet één glasvezelkabel trekken en de uiteinden splitsen, dusdanig dat ik er UTP & P1 overheen krijg? Een dunne glasvezel moet makkelijk door 1 zo'n flesbuiz gaan.
Ja dat kan maar een glasvezel kabel gaat waarschijnlijk kapot als je hem door een flexbuis trekt, veel te gevoelig voor al die ribbels, en dat is zonde van je geld.

quote:
Wat ik eerder gedaan heb om coax voor UTP te vervangen (die onder de vloer liep) is de kabels met een stuk shrinktube van een meter aan elkaar vastmaken en dan gewoon de ene kabel erin trekken terwijl je de andere eruit trekt.
En toen je die coax verving zat hij in een flexbuis waar hij al 10 jaar in lag (dan worden ze droog)? Dan heb je gigantische mazzel gehad.
pi_214039564
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 00:36 schreef DX11 het volgende:

[..]
Neehoor, je hoeft niks te lijmen, je hebt gewoon buizen met een schuif systeem, dus buizen tegen elkaar aan en een strak verloopje over de 2 buizen, super simpel, en ook gewoon water dicht mits het niet ONDER water ligt.
[..]
Ja dat kan maar een glasvezel kabel gaat waarschijnlijk kapot als je hem door een flexbuis trekt, veel te gevoelig voor al die ribbels, en dat is zonde van je geld.
En het ligt wel *onder* water :'( Als ik niet pomp staat er zeker een decimeter grondwater.
pi_214039571
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 00:38 schreef DIR het volgende:

[..]
Volgens mij is de binnenkant van mijn buis glad. En het ligt wel degelijk *onder* water :'( Als ik niet pomp staat er zeker een decimeter grondwater.
Een flexbuis is nooit glad van binnen, dan is het geen flexbuis.

Ik zou toch maar eens kijken of je niet gewoon een harde buis tegen het plafond van je kruipruimte kan klemmen op 1 of andere manier, gaat je echt gigantisch veel gedoe schelen later.

Overigens als de buis jaren onderwater gaat liggen kan je ook geen normale flexbuis gebruiken, dan moet je een grondbuis kopen, en die zijn stukken duurder.
pi_214039601
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 00:40 schreef DX11 het volgende:

[..]

Ik zou toch maar eens kijken of je niet gewoon een harde buis tegen het plafond van je kruipruimte kan klemmen op 1 of andere manier, gaat je echt gigantisch veel gedoe schelen later.

Overigens als de buis jaren onderwater gaat liggen kan je ook geen normale flexbuis gebruiken, dan moet je een grondbuis kopen, en die zijn stukken duurder.
Klopt, ding heeft wel ribbels. En aan het plafond van de kruipruimte zit volledig piepschuim...

Ik heb deze flexbuis: https://www.wildkamp.nl/p(...)-10-m-zwart/15084044

De UTP is ook een grondkabel en niet een gewone UTP overigens.

quote:
De buis is geschikt voor plaatsing in de bodem.
PP zou volgens mij prima zeer langdurig tegen water moeten kunnen.
pi_214039658
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 00:54 schreef DIR het volgende:
De UTP is ook een grondkabel en niet een gewone UTP overigens.
Dan heb je al helemaal een probleem als die er ooit nog uit moet (veel stugger).
Maargoed, je bent al overtuigd van je eigen plan en gaat er niet vanaf, dus doe je ding, je bent gewaarschuwd.
pi_214039833
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 01:42 schreef DX11 het volgende:

[..]
Dan heb je al helemaal een probleem als die er ooit nog uit moet (veel stugger).
Maargoed, je bent al overtuigd van je eigen plan en gaat er niet vanaf, dus doe je ding, je bent gewaarschuwd.
Ik wil het best anders doen, maar ik weet dat niet-flexibele buis onder de vloer niet gaat werken. Is het anders beter om de grondkabels los te leggen zonder mantelbuis? Er loopt reeds één UTP van meterkast naar garage die bedoelt is om als UTP te dienen (aan een switch). Ik zou natuurlijk ipv een kabel vanaf de meterkast een kortere kabel vanaf de garage kunnen trekken, dan heb je niks onder de vloer en kan je wel rechte buis gebruiken.

Voor P1 kan je natuurlijk hetzelfde doen: een 2e UTP kabel vanaf meterkast los naar de garage die in een patchpaneel eindigt en vanaf daar een 2e kabel in een rechte buis naar de autolader. Dan kan je wel rechte buis leggen maar hoef je niet onder de meterkast.
  dinsdag 25 juni 2024 @ 08:23:34 #16
197456 ytram
...dacht je!
pi_214040294
Over het vervangen, ik heb sinds 1999 utp kabel in huis liggen, 1x moest ik een kabel vervangen omdat muizen aan het kabeltje hadden geknaagd en hij niet meer werkte. Daar lag de kabel overigens niet in een buis. Dus ja, hoe groot is de kans dat je het daadwerkelijk gaat vervangen en als je dat wilt doen, ga je toch beide kabels vervangen en kan je de nieuwe kabels aan de oude binden en er doorheen trekken, of zelfs de buis met kabels vervangen.

Ook heb al meer dan 15 jaar gewone utp in elektrabuis (wel gelijmd) in de grond liggen. Die doet het ook nog steeds.
- Logica brengt je van A naar B...Fantasie brengt je overal... -
pi_214040697
Tip. Leg er een (paar) extra loze kabel bij in. Die je kunt gebruiken om andere kabels te trekken. Zal je veel frustraties schelen in de toekomst
Just say hi!
pi_214044345
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 09:06 schreef Chandler het volgende:
Tip. Leg er een (paar) extra loze kabel bij in. Die je kunt gebruiken om andere kabels te trekken. Zal je veel frustraties schelen in de toekomst
Als het past...
Ik ben vandaag even teruggeweest en heb de flexbuis omgeruild voor tyleen (in 2 maten, ik mag er 1 terugbrengen). Moet even zien wat past, maar ik vermoed dat het 20mm buiten en 16mm binnen wordt.
pi_214044921
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 00:40 schreef DX11 het volgende:

[..]

Dat klopt niet. Er bestaat al jaren flexbuis in alle soorten en maten met een gladde binnenvoering.
pi_214045357
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 16:34 schreef DIR het volgende:

[..]
Als het past...
Ik ben vandaag even teruggeweest en heb de flexbuis omgeruild voor tyleen (in 2 maten, ik mag er 1 terugbrengen). Moet even zien wat past, maar ik vermoed dat het 20mm buiten en 16mm binnen wordt.
Kunnen ook gewoon een paar installatie draden zijn hé, als je maar iets hebt waarmee je de kabels gemakkelijk door je buis kan trekken! :)
Just say hi!
pi_214045836
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 00:10 schreef DIR het volgende:

[..]
Ik heb me laten vertellen dat sommige autoladers een P1 & UTP willen. Aan UTP kabel kan je natuurlijk RJ11 monteren voor de P1 poort.
Ah, ok, de informatie in je OP was een beetje summier dus dat kon ik er niet uithalen ;)

Maar dan is het wel handig idd.

quote:
Waarom glasvezel?
Omdat het kan ;)
ICT is m'n werk geweest dus dan ga je ook in de hobbysfeer wel eens een beetje overboord ;)

Maar het werkt wel fijn en garage en woning zijn qua netwerk galvanisch gescheiden (omdat glasvezel niet stroom geleidend is). In theorie verkleint het de kans op schade bij een blikseminslag, al komt het stroomnet nog wel vanaf dezelfde meterkast.

Bij bedrijven op 2 locaties in zelfde straat / industrieterrein zou ik het wel altijd met glasvezel doen.
pi_214050071
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 17:54 schreef Chandler het volgende:

[..]
Kunnen ook gewoon een paar installatie draden zijn hé, als je maar iets hebt waarmee je de kabels gemakkelijk door je buis kan trekken! :)
Of (laatst gedaan) stofzuiger aan het einde eraan en een touwtje opzuigen :D Was over 22 meter.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')