abonnement Unibet Coolblue
pi_214035586
https://www.ad.nl/gezond/(...)bij-kanker~a745bc77/

PatiŽnten met lage inkomens krijgen minder uitgebreide behandeling bij kanker

PatiŽnten met een lager inkomen krijgen minder uitgebreide behandelingen als ze kanker hebben dan mensen met een hoger inkomen. Bij uitgezaaide dikkedarmkanker krijgen ze bijvoorbeeld minder vaak chemotherapie om de kanker af te remmen. En bij uitgezaaide melanomen ondergaan mensen met een hoger inkomen vaker immuuntherapie.

Dat blijkt uit onderzoek van het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) dat morgen verschijnt. Het instituut analyseerde voor vijf veelvoorkomende tumorsoorten - borstkanker, niet-kleincellige longkanker, darmkanker, prostaatkanker en melanoom - of mensen met lage inkomens een andere behandeling krijgen dan mensen met hogere inkomens.

PatiŽnten met lage inkomens ondergaan minder vaak een behandeling om de groei van tumoren te remmen, voor genezing of om langer te leven. Ook zijn de behandelingen die ze ondergaan minder ingrijpend. Volgens het IKNL kan er sprake zijn van ‘ongelijkheden in de kankerzorg’.

Ter illustratie: om uitgezaaide melanomen (agressieve vorm van huidkanker) te bestrijden, ondergaat 67 procent van de patiŽnten met een hoger inkomen immuuntherapie. In de lagere inkomens gaat het om 47 procent. Soortgelijke verschillen zijn er ook bij de bestrijding van uitgezaaide dikkedarmkanker. Chemotherapie kan die tumor remmen. Van patiŽnten met hogere inkomens krijgt 54 procent die medicatie, tegenover 39 procent van de mensen met een lager inkomen.

Vrouwen die voor borstkanker een operatie moeten ondergaan, krijgen iets vaker een amputatie als ze een lager inkomen hebben. Vervolgens krijgen ze ook minder vaak meteen een reconstructie. Bij de behandeling van longkanker, zonder uitzaaiingen, worden patiŽnten met een hoger inkomen vaker geopereerd, terwijl minder bedeelde mensen vaker bestraling krijgen.

Uit het onderzoek blijkt dat mensen met een lager inkomen niet vaker bijwerkingen of complicaties hebben van de behandelingen. Dat is dus niet als reden aan te wijzen voor de bestaande verschillen.

Mogelijke verklaringen voor behandelverschillen
Wel ziet het IKNL andere verklaringen. Zo hebben mensen met een lager inkomen vaker meer aandoeningen, zijn ze veelal in slechtere conditie, roken vaker en kampen ze vaker met overgewicht. Met als gevolg dat hun gezondheid misschien niet goed genoeg is voor bepaalde behandelingen. ,,Daarnaast nemen zij mogelijk minder vaak deel aan programma’s die gericht zijn op conditieverbetering voorafgaand aan de kankerbehandeling”, stelt het IKNL.

Ook de gesprekken tussen artsen en patiŽnten kunnen tot verschillen leiden. Mogelijk begrijpen mensen met een lager inkomen de behandelopties niet altijd goed, waardoor ze tot andere beslissingen komen. Of het is lastiger voor ze om Łberhaupt naar het juiste ziekenhuis te reizen, bijvoorbeeld omdat ze simpelweg geen auto hebben.

Om beter te begrijpen waardoor mensen met lagere inkomens andere behandelingen krijgen, is meer onderzoek nodig. Het IKNL roept artsen intussen wel op om in gesprekken met patiŽnten begrijpelijke taal te gebruiken en goed te controleren of mensen hun diagnose begrijpen. Ook adviseert het instituut om in gesprekken altijd te benadrukken dat het belangrijk is om gezond te leven..

Ts.

Tja zat er dik in toch.
Toen ik het zei werd ik nog aangevallen door bepaalde fokkers.

Wel dat zelfde nu anders gaan denken met dit bericht
  Moderator maandag 24 juni 2024 @ 20:14:52 #2
54278 crew  Tijger_m
42
pi_214035617
De titel klopt niet met de inhoud, sowieso weet jouw arts helemaal niet wat jouw inkomen is.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_214035677
quote:
1s.gif Op maandag 24 juni 2024 20:10 schreef suijkerbuijk het volgende:

Wel dat zelfde nu anders gaan denken met dit bericht
Heb je de laatste 3 alinea's van het artikel dat je geplaatst hebt zelf ook gelezen?
pi_214035840
Hoe weten ze je inkomen, geeft de belastingdienst dat door?
En op welk jaarinkomen ligt de grens tussen laag en hoog?
Of zijn het mensen die met pensioen zijn die een lager inkomen hebben, maar ligt het dan niet aan de hoge leeftijd ipv het inkomen?

Wat ik me wel kan voorstellen is dat ze minder moeite doen voor iemand die heel ongezond leeft en bv rookt.
Een uitgeleefd barrel ga je als monteur ook anders mee om dan met een auto die er nog perfect uitziet na 10 jaar. Voor die laatste zul je misschien nog een nieuwe motor adviseren terwijl die andere wel naar de sloop kan.

[ Bericht 28% gewijzigd door Hyaenidae op 24-06-2024 20:39:22 ]
pindazakje
  Moderator maandag 24 juni 2024 @ 20:34:57 #5
54278 crew  Tijger_m
42
pi_214035849
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 20:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Heb je de laatste 3 alinea's van het artikel dat je geplaatst hebt zelf ook gelezen?
Ik heb het vermoeden van niet maar ik vind de titel van het artikel ook nogal misleidend. Pas op het eind word het probleem echt duidelijk en benoemd en gaat het niet om inkomen maar om opleidingsnivo eigenlijk.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  maandag 24 juni 2024 @ 21:02:03 #6
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_214036231
Het lijkt in het begin van het artikel inderdaad erg schokkend, maar daarna wordt er gewoon een logische verklaring gegeven.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_214036288
Het standaardverhaal dat lage inkomens tot een achtergestelde positie leiden, in plaats van randvoorwaarden die tot beide leiden.
  Moderator maandag 24 juni 2024 @ 21:05:25 #8
54278 crew  Tijger_m
42
pi_214036325
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 21:04 schreef nostra het volgende:
Het standaardverhaal dat lage inkomens tot een achtergestelde positie leiden, in plaats van randvoorwaarden die tot beide leiden.
Sowieso kun je ook met een hogere opleiding een heel laag inkomen hebben.
pi_214036565
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 21:05 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ook dat en inkomen en vermogen zijn ook nog verschillende zaken.
  Forum Admin maandag 24 juni 2024 @ 21:36:56 #10
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_214036957
Maar is dat hun eigen keuze of omdat het ze niet word aangeboden?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Moderator maandag 24 juni 2024 @ 21:48:12 #11
54278 crew  Tijger_m
42
pi_214037171
quote:
1s.gif Op maandag 24 juni 2024 21:36 schreef Straatcommando. het volgende:
Combinatie. Als het niet aangeboden word dan komt dat, volgens het artikel, meestal omdat er andere gezondheidsproblemen spelen. Als het wel aangeboden word dan komt het naar verluid voor dat men niet kiest voor bepaalde behandelingen door een combinatie van redenen zoals niet begrijpen of soms, te ver moeten reizen.
pi_214037175
quote:
1s.gif Op maandag 24 juni 2024 21:36 schreef Straatcommando. het volgende:
Staat allemaal uitgelegd in het artikel
No bitch to me
pi_214037331
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 21:05 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
En andersom...
  Moderator maandag 24 juni 2024 @ 22:02:26 #14
54278 crew  Tijger_m
42
pi_214037338
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 22:02 schreef Toine51 het volgende:

[..]
En andersom...
Yep, ook zeker waar.
  maandag 24 juni 2024 @ 22:05:17 #15
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_214037376
quote:
Mogelijke verklaringen voor behandelverschillen
Wel ziet het IKNL andere verklaringen. Zo hebben mensen met een lager inkomen vaker meer aandoeningen, zijn ze veelal in slechtere conditie, roken vaker en kampen ze vaker met overgewicht. Met als gevolg dat hun gezondheid misschien niet goed genoeg is voor bepaalde behandelingen.
Dan is het lagere inkomen geen primaire oorzaak, doch een indirecte.

Discutabele journalistiek.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_214037565
Het AD gaat ook steeds meer de ordinaire clickbaitkant op he? De kop impliceert zowat dat artsen arme mensen expres lekker dood laten gaan, maar de werkelijkheid ligt dus een stuk genuanceerder.

Maar ja, dan klikt er niemand he.
  maandag 24 juni 2024 @ 22:21:18 #17
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_214037782
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 22:13 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Het AD gaat ook steeds meer de ordinaire clickbaitkant op he? De kop impliceert zowat dat artsen arme mensen expres lekker dood laten gaan, maar de werkelijkheid ligt dus een stuk genuanceerder.

Precies dit. En het wordt ronduit irritant.

Voetbalzone is echt een koning hierin.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_214038857
Dit artikel is onzin of in iedergeval misleidend.
Ze kijken naar kankervorm(fase en soort), je conditie en zelfs wat je zelf verwacht en wil. Ze hebben mij nog nooit naar mijn inkomen gekeken of gevraagd. Je bent mogelijk wel wat afhankelijk van de oncologie afdeling. Maar ook dat word door een geheel team besproken.
pi_214039067
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 20:33 schreef Hyaenidae het volgende:
Hoe weten ze je inkomen, geeft de belastingdienst dat door?
En op welk jaarinkomen ligt de grens tussen laag en hoog?
Of zijn het mensen die met pensioen zijn die een lager inkomen hebben, maar ligt het dan niet aan de hoge leeftijd ipv het inkomen?

Wat ik me wel kan voorstellen is dat ze minder moeite doen voor iemand die heel ongezond leeft en bv rookt.
Een uitgeleefd barrel ga je als monteur ook anders mee om dan met een auto die er nog perfect uitziet na 10 jaar. Voor die laatste zul je misschien nog een nieuwe motor adviseren terwijl die andere wel naar de sloop kan.
Nee ze doen zelfs de moeite voor iemand die ongezond leeft. Als dat niet zo zijn zijn dan sta ik zelfs op mijn achterste poten. Dat moet je dus nooit accepteren als maatschappij. Wat is ongezond. Iemand die voor zijn werk jarenlang met kankerverwekkende stoffen heeft gewerkt heeft mogelijk ook bewust ongezond geleeft. Ik heb jarenlang in chemische installaties gewerkt waar je gewoon benzeen ruikte en dus inademde. En nog wel wat meer stoffen die zwaar kankerverwkkend zijn.
Dit terwijl ik wel degelijk wist dat dit niet gezond zou zijn. Maar daar klaag ik niet over. Maar om mij dan een behandelijng niet te geven vanwege mijn levensstijl zou ik niet accpeteren. Dan is de beer los.
pi_214039125
quote:

Al die linkse krantjes toch.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 24 juni 2024 @ 23:42:58 #21
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_214039191
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 23:29 schreef Cherni het volgende:

[..]
Nee ze doen zelfs de moeite voor iemand die ongezond leeft. Als dat niet zo zijn zijn dan sta ik zelfs op mijn achterste poten. Dat moet je dus nooit accepteren als maatschappij. Wat is ongezond. Iemand die voor zijn werk jarenlang met kankerverwekkende stoffen heeft gewerkt heeft mogelijk ook bewust ongezond geleeft. Ik heb jarenlang in chemische installaties gewerkt waar je gewoon benzeen ruikte en dus inademde. En nog wel wat meer stoffen die zwaar kankerverwkkend zijn.
Dit terwijl ik wel degelijk wist dat dit niet gezond zou zijn. Maar daar klaag ik niet over. Maar om mij dan een behandelijng niet te geven vanwege mijn levensstijl zou ik niet accpeteren. Dan is de beer los.
Dat je in een ongezonde werkomgeving werkt is niet jouw schuld maar die van je baas, dat vind ik nog een andere situatie.

Maar mensen die dagelijks een pakjes sigaretten blijven oproken, terwijl er letterlijk met dikke waarschuwingsletters opstaat dat je er kanker van krijgt die moeten daarna ook niet gaan zeuren. Je kiest er dan gewoon op eigen initiatief voor om vroegtijdig te sterven.
pindazakje
  maandag 24 juni 2024 @ 23:56:52 #22
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_214039315
quote:
1s.gif Op maandag 24 juni 2024 20:10 schreef suijkerbuijk het volgende:

PatiŽnten met lage inkomens krijgen minder uitgebreide behandeling bij kanker

Oud nieuws. Het is al lang bekend dat mensen met minder sterke cognitieve capaciteiten 'slechtere' zorg krijgen. Is ook heel makkelijk verklaarbaar. Hoger opgeleiden zullen beter snappen wat een arts zegt en in staat zijn om betere vragen te stellen.

Dat het hier wordt gekoppeld aan inkomen is stemmingmakerij.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_214039337
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 23:42 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Dat je in een ongezonde werkomgeving werkt is niet jouw schuld maar die van je baas, dat vind ik nog een andere situatie.

Maar mensen die dagelijks een pakjes sigaretten blijven oproken, terwijl er letterlijk met dikke waarschuwingsletters opstaat dat je er kanker van krijgt die moeten daarna ook niet gaan zeuren. Je kiest er dan gewoon zelf voor om vroegtijdig te sterven.
Ik kan hier een heel verhaal schrijven hoe ongezond ik geleefd heb. En nee dat gaat niet over roken en alchohol. Maar dat doet er eigenlijk niet toe omdat zeer veel zaken ongezond zijn terwijl je weet dat het niet gezond is.
De eed van Hippocrates van ik toch wel belangrijk ook al is die schijnbaar niet verplicht. Je gaat je op glad ijs begeven als we mensen vanwege hun levensstijl afwijzen. Dat je niet moet zeuren dat je ziek bent geworden door roken is iets anders dan iemand te ontzien van zorg omdat hij rookt, drinkt, etc etc etc

[ Bericht 3% gewijzigd door Cherni op 25-06-2024 00:10:14 ]
  Moderator dinsdag 25 juni 2024 @ 00:14:10 #24
54278 crew  Tijger_m
42
pi_214039443
quote:

Het AD is al jaren een slechte tabloid.
  Moderator dinsdag 25 juni 2024 @ 00:17:09 #25
54278 crew  Tijger_m
42
pi_214039462
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 23:59 schreef Cherni het volgende:

[..]
Ik kan hier een heel verhaal schrijven hoe ongezond ik geleefd heb. En nee dat gaat niet over roken en alchohol. Maar dat doet er eigenlijk niet toe omdat zeer veel zaken ongezond zijn terwijl je weet dat het niet gezond is.
De eed van Hippocrates van ik toch wel belangrijk ook al is die schijnbaar niet verplicht. Je gaat je op glad ijs begeven als we mensen vanwege hun levensstijl afwijzen. Dat je niet moet zeuren dat je ziek bent geworden door roken is iets anders dan iemand te ontzien van zorg omdat hij rookt, drinkt, etc etc etc
Dat is dan ook niet aan de orde. Wat wel aan de orde is; als jij door een ongezonde levensstijl meerdere aandoeningen hebt waardoor je lichaam een zware behandeling niet aankan dan zal de arts jou die behandeling niet voorstellen.
pi_214039505
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 00:17 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat is dan ook niet aan de orde. Wat wel aan de orde is; als jij door een ongezonde levensstijl meerdere aandoeningen hebt waardoor je lichaam een zware behandeling niet aankan dan zal de arts jou die behandeling niet voorstellen.
Dat klopt. Iemand die ver de 80 is gepasserd zal chemo niet meer zo snel krijgen als de patient het niet aankan om maar een voorbeeld te geven. Of die nu rookt of nooit gerookt heeft. Maar de user waar ik op reageerde stelde iets anders. Ze doen gelukkig tot nu toe niet minder voor iemand die rookt, drinkt etc of ongezond leeft. Maar je hoort het wel steeds vaker dat er voorstanders zijn die een weg willen inslaan waar ik in iederegeval nooit voor zou kiezen.
  Moderator dinsdag 25 juni 2024 @ 00:27:35 #27
54278 crew  Tijger_m
42
pi_214039515
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 00:22 schreef Cherni het volgende:

[..]
Dat klopt. Maar de user waar ik op reageerde stelde iets anders. Ze doen gelukkig tot nu toe niet minder voor iemand die rookt, drinkt etc of ongezond leeft. Maar je hoort het wel steeds vaker dat er voorstanders zijn die een weg willen inslaan waar ik in iederegeval nooit voor zou kiezen.
Nou ja...dat kunnen we toch een beetje nuanceren, denk ik, want ze doen wel minder in een bepaald opzicht.

Niet omdat ze willen straffen of afkeuren maar omdat het lichaam van die persoon een andere, zwaardere, behandeling niet aan kan en dat is wel degelijk een consequentie van een ongezond leven als ik het even zo mag samenvatten.
Wat op zijn beurt dus een aandoening die bij een gezond persoon te behandelen was met een goede overlevingskans een dodelijke aandoening kan worden.
pi_214039561
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 00:27 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Nou ja...dat kunnen we toch een beetje nuanceren, denk ik, want ze doen wel minder in een bepaald opzicht.

Niet omdat ze willen straffen of afkeuren maar omdat het lichaam van die persoon een andere, zwaardere, behandeling niet aan kan en dat is wel degelijk een consequentie van een ongezond leven als ik het even zo mag samenvatten.
Wat op zijn beurt dus een aandoening die bij een gezond persoon te behandelen was met een goede overlevingskans een dodelijke aandoening kan worden.
In mijn beleving kijken ze gewoon wat mogelijk is en wat je zelf wil en uiteraard je omgeving(partner en kinderen) want die hebben daar ook een mening over. En uiteraard word er dan gekeken naar je conditie, bloedwaarden etc. Daar heb ik dan ook geen probleem mee. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat bijvoorbeeld in Nederland een behandeling niet gegeven word maar in Belgie wel, En ook al heb je een uitstekende conditie en verder geen andere gonzondheids klachten ben je natuurlijk ook afhankelijk van bijwerkingen. Als die te erg zijn en complicaties veroorzaken zal er ook gekeken worden of die behandeling nog door kan gaan.

Bovendien en dat proef ik wel is of je ook een uitzondelijke vorm hebt die niet in de lectuur als standaard word gezien. Dat is dan weer een uitdaging voor een arts die op die zaak zou kunnen promoveren.

Enfin het zijn talloze factoren. Er schijnen bijvoorbeeld in Maastricht circa 400 verschillende behandelingen mogelijk te zijn. Iedere vorm moet anders behandeld worden volgens een protocol. Heel apart.

[ Bericht 1% gewijzigd door Cherni op 25-06-2024 00:56:59 ]
pi_214039638
Het is wel zo, dat je in veel gevallen met eigen vervoer moet komen, wat eigenlijk vereist dat je partner je in de auto kan brengen. Als je 1 van die 2 niet hebt of als ze niet beschikbaar zijn, wordt het moeilijk.

Zeker bij spoedeisende zaken kan dat een probleem zijn. De ambulance rukt niet voor iedereen uit en als je niet hysterisch genoeg bent, laten ze je lekker doodbloeden. (Dat laatste heb ik ook ervaring mee, het duurde bijna een half uur voordat de ambulance eindelijk aankwam en ik had toen 2 liter bloed verloren. "Zo te horen heeft het geen haast.")
pi_214039690
Totaal onacceptabel artikel.

Hier het daadwerkelijke bericht van februari:

https://iknl.nl/nieuws/2024/persbericht-ses-deel1
  dinsdag 25 juni 2024 @ 05:59:39 #31
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_214039803
*Leest bericht, analyseert eigen gang van zaken en probeert conclusies te trekken*

[ Bericht 14% gewijzigd door Eightyone op 25-06-2024 07:29:45 ]
pi_214040167
Heel iets anders dan hoe het vroeger was met ziekenfonds vs particulier dus.
ONZ / [PAINT] Onzin Paints! #2
Verhuishulp in Drenthe nodig in het weekend van 14/15 september
pi_214040260
Er moet meer gekeken worden naar hoe veel belasting iemand de rest van zijn/haar leven nog kan betalen na behandeling.

Nog veel inkomensbelasting en dure dingen kunnen kopen met 21% BTW? Dan mag je doorgaan met leven.
Uitkering van de staat? Jammer joh.

:+
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_214040381
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 01:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het is wel zo, dat je in veel gevallen met eigen vervoer moet komen, wat eigenlijk vereist dat je partner je in de auto kan brengen. Als je 1 van die 2 niet hebt of als ze niet beschikbaar zijn, wordt het moeilijk.

Zeker bij spoedeisende zaken kan dat een probleem zijn. De ambulance rukt niet voor iedereen uit en als je niet hysterisch genoeg bent, laten ze je lekker doodbloeden. (Dat laatste heb ik ook ervaring mee, het duurde bijna een half uur voordat de ambulance eindelijk aankwam en ik had toen 2 liter bloed verloren. "Zo te horen heeft het geen haast.")
Precies. Een uitgebreide behandeling brengt ook praktische obstakels met zich mee. Dus een ondersteunend netwerk hebben kan ook veel verschil maken. Qua vervoer maar als er altijd iemand met je mee gaat naar gesprekken met de arts helpt dat ook.

Ik kan me voorstellen dat mensen niet voor een uitgebreide behandeling kiezen als ze niet zien hoe ze dat gaan bolwerken logistiek en financieel.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  dinsdag 25 juni 2024 @ 09:02:34 #35
401485 Molo
VŲllig losgelŲst
pi_214040654
Toonzetting van dit bericht komt niet echt overeen met de inhoudelijke conclusies die getrokken worden

Dat psychosociale en financiŽle omstandigheden je leven behoorlijk beÔnvloeden en daarmee dus ook je kansen op een optimale uitkomst van een behandeling, goh, nogal wiedes.

En waar willen ze dit probleem bij adresseren dan? Want dat lijkt me niet echt op te lossen als je al žn de gezondheidszorg bent beland
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_214041344
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 08:32 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Precies. Een uitgebreide behandeling brengt ook praktische obstakels met zich mee. Dus een ondersteunend netwerk hebben kan ook veel verschil maken. Qua vervoer maar als er altijd iemand met je mee gaat naar gesprekken met de arts helpt dat ook.

Ik kan me voorstellen dat mensen niet voor een uitgebreide behandeling kiezen als ze niet zien hoe ze dat gaan bolwerken logistiek en financieel.
Een netwerk om je heen hebben die je steunen en adviseren is volgens mij ook de kern.
pi_214041553
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 21:04 schreef nostra het volgende:
IQ, ontwikkelingsniveau en opleidingsniveau is waar het om draait in deze wereld.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  dinsdag 25 juni 2024 @ 11:20:51 #38
3542 Gia
User under construction
pi_214041765
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 08:32 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Daarvoor heb je taxivervoer. Je moet dan bij de ziektekostenverzekering een machtiging aanvragen. Je betaalt dan een x-bedrag aan eigen bijdrage. Alles daarboven krijg je vergoed. Toen ik bestralingen had, was de eigen bijdrage 90 euro op jaarbasis. Bestraling, bijvoorbeeld, is zo'n 5 weken lang, elke werkdag.

Nu had ik eigen vervoer, dus heb daar geen gebruik van gemaakt. Met de auto kwamen we niet aan die hoge rekening dat dit voor ons nut had om aan te vragen.
  dinsdag 25 juni 2024 @ 11:28:55 #39
3542 Gia
User under construction
pi_214041817
Verder ligt de behandeling die je krijgt ook heel erg aan welk ziekenhuis en je leeftijd.
Het ene ziekenhuis geeft bijvoorbeeld wel chemo adjuvant, het andere kiest eerder voor een totale amputatie (borst).

Ik heb in het ene ziekenhuis een borstsparende operatie gehad, omdat ik destijds 47 was. Daarbij heb ik bestraling, chemo en 5 jaar hormoonkuur gehad. Aanvullend ook nog 6 weken Hyperbare zuurstof therapie voor de gevolgen van de bestraling.
Mijn zus kreeg op haar 60ste borstkanker, ander ziekenhuis. Zij kreeg volledige amputatie en 5 jaar hormoonkuur. Dat was het.

Het is niet zo dat mijn zus een zoveel slechtere gezondheid heeft dan ik destijds had. Ik was al hartpatient toen ik kanker kreeg, was afgekeurd. Mijn zus werkte nog fulltime.

Dus, de afweging die ze maken kan ook per ziekenhuis verschillen, heb ik het idee.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')