abonnement Unibet Coolblue
pi_214009745
Beste FOK!ers,

Laatst een huisje gekocht waarbij ik ook een bouwdepot op mijn hypotheek heb gedaan.

Nou is dit bouwdepot verdeeld over 3 werkzaamheden, wat stucwerk in de gevel, vocht uit muren halen en het dak.

Volgens degene die destijds voor de koop de bouwkundige inspectie deed was het dak op en moest vervangen worden. Het grootste gedeelde vanuit het bouwdepot is dus voor het dak.
Echter heb ik 3 aannemers langs laten komen en deze raden mij allemaal aan het dak te laten zitten, verkeerd nog in prima staat, zonde om nu te vervangen.

De kosten voor het dak vallen dus best mee (alleen isoleren en enigszins renoveren), kosten voor het vocht in de muren vallen echter weer hoger uit.

Als ik nou geld van mijn dak bouwdepot naar het bouwdepot voor het vocht in de muren wil sturen moet er een heel nieuw bouwplan gemaakt worden + taxatie...

Dit zal ongetwijfeld niet helemaal te bedoeling zijn, maar is er een manier om het geld uit je bouwdepot gewoon op je rekening te storten zodat je bij enige verandering in het plan het geld gewoon paraat hebt en niet telkens opnieuw hoeft te taxeren?

In mijn situatie, dakpannen en andere benodigdheden inkopen, laten uitkeren en retourneren?

Ben benieuwd hoe jullie dit doen, als ik bij elke kleine verandering een taxatie a 1000 moet doen schiet het uiteraard niet echt op:)...
pi_214009790
Als het een hypotheek met nhg is kom je hier wel aan te geloven. Waardeloos I know, met een beetje pech (bij een vervelende geldverstrekker) zal je dit ook moeten laten doen.

Ga in overleg met je geldverstrekker of schuiven in de potjes mogelijk is.

De enige manier om geld op je rekening te krijgen is een factuur indienen waar de werkzaamheden opstaan waar het “potje” voor bedoelt is.
pi_214009817
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 12:58 schreef Nismo1991 het volgende:
Ja, of meerwerk?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_214009819
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 12:58 schreef Nismo1991 het volgende:
Als het een hypotheek met nhg is kom je hier wel aan te geloven. Waardeloos I know, met een beetje pech (bij een vervelende geldverstrekker) zal je dit ook moeten laten doen.

De enige manier om geld op je rekening te krijgen is een factuur indienen waar de werkzaamheden opstaan waar het “potje” voor bedoelt is.
Wij hebben inderdaad NHG.

Maakt dit nog verschil?
pi_214009830
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 13:02 schreef KawaZ het volgende:

[..]

Maakt dit nog verschil?
Als je huis boven die waarde uit zou komen na verbouwing? Klinkt als mogelijk risico.
Schuiven tussen al toegewezen potjes zal geen klap maken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_214009837
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 13:02 schreef KawaZ het volgende:

[..]

Maakt dit nog verschil?
Dan kun je het vergeten. Die houden zich vast aan de verbouwspecificatie in het taxatierapport.
pi_214009846
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 13:03 schreef ludovico het volgende:

[..]
Als je huis boven die waarde uit zou komen na verbouwing? Klinkt als mogelijk risico.
Schuiven tussen al toegewezen potjes zal geen klap maken.
Nee joh dan alleen voor het gedeelte dat er boven komt geen nhg.
pi_214009871
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 13:05 schreef Nismo1991 het volgende:

[..]
Nee joh dan alleen voor het gedeelte dat er boven komt geen nhg.
Oh dat is wel lekker in dat geval.

quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 13:04 schreef Nismo1991 het volgende:
Dan kun je het vergeten. Die houden zich vast aan de verbouwspecificatie in het taxatierapport.
Hoe kun je mogelijk meerwerk niet incalculeren?
pi_214009887
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 13:08 schreef ludovico het volgende:

[..]
Oh dat is wel lekker in dat geval.
[..]
Hoe kun je mogelijk meerwerk niet incalculeren?
NHG says no. Dan had dat op voorhand in de specificatie moeten staan, of je houdt bijvoorbeeld 2k over aan potje keuken dat je dan in heel goed overleg kan schuiven naar potje vochtige muur.

Heel erg waardeloos maar zo werkt het. Ik heb een hekel aan verbouwingen die in het taxatierapport moeten komen en vooral met NHG :P echt het minst leuke aan het vak.
  Moderator zaterdag 22 juni 2024 @ 13:12:03 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_214009892
Dit past beter in Werk, Geldzaken en Recht dan in Klussen en Wonen.
Schopje K&W --> WGR
pi_214009907
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 13:10 schreef Nismo1991 het volgende:

[..]
NHG says no. Dan had dat op voorhand in de specificatie moeten staan, of je houdt bijvoorbeeld 2k over aan potje keuken dat je dan in heel goed overleg kan schuiven naar potje vochtige muur.

Heel erg waardeloos maar zo werkt het. Ik heb een hekel aan verbouwingen die in het taxatierapport moeten komen en vooral met NHG :P echt het minst leuke aan het vak.
Zelf dus geld opzij houden voor verschillen met een mogelijke voorcalculatie. Wel erg kansarm overigens, gezien de kans op meerwerkkosten toch wel aanwezig zijn?
pi_214010010
En het inkopen en retourneren van materialen?

Het is ongetwijfeld niet de juiste manier van handelen, maar ik moet zeggen dat elke declaratie die ik tot nu toe heb gedaan direct wordt goedgekeurd en uitgekeerd...
pi_214010116
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 13:13 schreef ludovico het volgende:

[..]
Zelf dus geld opzij houden voor verschillen met een mogelijke voorcalculatie. Wel erg kansarm overigens, gezien de kans op meerwerkkosten toch wel aanwezig zijn?
Is het ook. Heb nog wel ergere voorbeelden die ik mee heb gemaakt. Beste is verbouwen als je al overwaarde hebt, dan kun je het in de meeste gevallen vrij besteedbaar opnemen (als je al een hypotheek nodig hebt) met eigen geld is natuurlijk nog beter als je die ruimte hebt.
pi_214010283
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 13:24 schreef KawaZ het volgende:
En het inkopen en retourneren van materialen?

Het is ongetwijfeld niet de juiste manier van handelen, maar ik moet zeggen dat elke declaratie die ik tot nu toe heb gedaan direct wordt goedgekeurd en uitgekeerd...
Dit dus :Y
  Moderator zaterdag 22 juni 2024 @ 15:42:19 #15
5428 crew  miss_sly
pi_214011109
Wij hadden geen NHG, maar wel een stukje lening voor verduurzaming. We konden met goed aanleveren van argumenten en begroting wel het ene potje wat verkleinen en het andere wat verhogen. Daar werd ook niet moeilijk over gedaan, het moest alleen wel officieel geregeld zijn voor er een factuur betaald kon worden.

Heeft de hypotheekverstrekker gezegd dat er een heel nieuw plan moet komen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_214011638
even los van dat het dus fraude is en je hypotheekverstrekker je hypotheek hiervoor kan annuleren...

je hebt bij het aanvragen hypotheek een specificatie ingediend waarvoor je dat geld ging gebruiken. daarovor is het geld beschibkaar gesteld. het bouwdepot is er juist voor gemaakt omdat mensen niet te vertrouwen zijn en op eigen houtje dat geld voor andere dingen gingen gebruiken zonder de hypotheekverstrekker daarover in te lichten.

wat je moet doen is contact opnemen met je hypotheekverstrekker, uitleggen wat je wilt doen (zowel dak als vochtprobleem -= waardevermeerdering dus zie niet meteen een probleem) en dan kun je toestemming krijgen. zul je wel een nieuwe verbouwspecificatie in moeten dienen.

de praktijk (en bij controle kan het je hypotheek kosten) leert echter dat je een factuur kan indienen voor "uren" en deze altijd betaald worden.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_214012059
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 15:42 schreef miss_sly het volgende:
Wij hadden geen NHG, maar wel een stukje lening voor verduurzaming. We konden met goed aanleveren van argumenten en begroting wel het ene potje wat verkleinen en het andere wat verhogen. Daar werd ook niet moeilijk over gedaan, het moest alleen wel officieel geregeld zijn voor er een factuur betaald kon worden.

Heeft de hypotheekverstrekker gezegd dat er een heel nieuw plan moet komen?
Omdat hij NHG heeft zijn ze hier heel streng mee en zal hij waarschijnlijk opnieuw moeten laten taxeren. Tijdje terug verkocht iemand 3x3 tuingrond aan de buren voor een paar honderd euro. Geldverstrekker kwam hier via het kadaster achter en daardoor moest hij opnieuw laten taxeren a 700,00 omdat NHG.
pi_214012504
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 16:21 schreef freak1 het volgende:
het bouwdepot is er juist voor gemaakt omdat mensen niet te vertrouwen zijn en op eigen houtje dat geld voor andere dingen gingen gebruiken zonder de hypotheekverstrekker daarover in te lichten
Dat komt uit je dikke duim. De negatieve optie "mensen zijn niet te vertrouwen" kan natuurlijk nooit de basis zijn van welke regeling dan ook.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_214012796
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 17:35 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat komt uit je dikke duim. De negatieve optie "mensen zijn niet te vertrouwen" kan natuurlijk nooit de basis zijn van welke regeling dan ook.
dat komt niks uit de dikke duim.
vroeger kregen mensen bouwdepots op de rekening, en wat denk je dat er gebeurde? reisjes, luxe dingen, nieuwe tvs, allerlei shit werd ermee gekocht..

terwijl dat geld is verstrekt met het huis als onderpand om de waarde van het huis te verhogen.
vaak is de hypotheek ter waarde van 95 procent tot 100 procent van het huis, het bouwdepot is dan nog, laten we zeggen, 10 procent van die waarde er boven op en is nog niet gerealiseerde waarde. als die waarde niet gerealiseerd wordt omdat de huis eigenaar een boot ervan koopt dan wordt er geen overwaarde gerealiseerd en heeft de hypotheek verstrekker een onderpand van, laten we zeggen 100K tegen een lening van 120K
om van dat gezeik af te zijn hebben ze die bouwdepots steeds strakker en strakker gemaakt.
dus als je nu geld leent voor doel A, dan moet je dat ook voor doel A gebruiken.

dus niks dikke duim, mensen kregen vrijheid, misbruikten dat en krijgen dus meer controle om zich aan de regels te houden.
en dank u meneer Dood,
pi_214012886
Tsja. Ik vind dit "anekdotisch" "bewijs".

Kun je misschien een robuuste link geven naar de geschiedenis van dit proces?
pi_214013626
Bouwdepot is dus gewoon een verkapte lening?
pindazakje
pi_214014555
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 18:02 schreef freak1 het volgende:

[..]
dat komt niks uit de dikke duim.

Het komt uit jouw fantasie, tot je de bron hebt gegeven. Je vindt het wel lekker logische klinken dus het mot wel waar zijn. Mea culpa kan je krijgen als je de bron hebt gegeven.

OT: overleg gewoon even met de geldverstrekker. Die weet het beter dan wij allemaal.
pi_214015793
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 19:00 schreef Hyaenidae het volgende:
Laat dat verkapte maar weg
pi_214016663
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 21:46 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Laat dat verkapte maar weg
Geld lenen naast een hypotheek is gewoon dom.
pindazakje
pi_214017219
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 22:40 schreef Hyaenidae het volgende:

Jouw opmerking ook een beetje.
pi_214017284
Ik had een tijdje terug dezelfde vraag. Na contact opgenomen te hebben met de hypotheekverstrekker bleek het geen probleem te zijn als er geschoven werd tussen potjes. Het bleek zelfs geen probleem te zijn als er 1 post helemaal verviel (badkamer) en dit geld ten bate kwam van een post die nog niet op de verbouwingsspecificatie stond (keuken). Ook geld dat voor iets stond gereserveerd op de verbouwingsspecificatie dat we uiteindelijk zelf hebben gedaan kon worden aangewend voor de overige potjes. Ik zou dus adviseren om met je hypotheekverstrekker in overleg te gaan.
  zondag 23 juni 2024 @ 09:16:23 #27
51385 baskick
Juist ja!
pi_214018737
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 22:40 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Je weet dat een bouwdepot gewoon een stukje hypotheek is?

quote:
Wat is een bouwdepot?
Als u een huis gaat verbouwen of een nieuwbouwwoning koopt, dan kunt u dat financieren via uw hypotheek. Een bouwdepot is een aparte rekening waar (een deel van) uw hypotheek op gestort wordt. Met het geld uit het bouwdepot betaalt u de rekeningen voor de bouw of verbouwing van uw woning.
Bron: https://www.abnamro.nl/nl(...)bouwdepot/index.html
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_214018902
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 18:08 schreef Bart2002 het volgende:
Tsja. Ik vind dit "anekdotisch" "bewijs".

Kun je misschien een robuuste link geven naar de geschiedenis van dit proces?
prima, fair point. geen enkele hypotheekverstrekker zal op zijn site zetten "we vertrouwen je niet" maar lees de aangescherpte algemene voorwaarde en spreek met iedere hypotheek adviseur waarom die regels zijn aangescherpt en je krijgt dit antwoord.
en dank u meneer Dood,
pi_214021495
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2024 09:37 schreef freak1 het volgende:
prima, fair point. geen enkele hypotheekverstrekker zal op zijn site zetten "we vertrouwen je niet" maar lees de aangescherpte algemene voorwaarde en spreek met iedere hypotheek adviseur waarom die regels zijn aangescherpt en je krijgt dit antwoord.
Het wordt er niet beter op.
pi_214023357
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2024 14:39 schreef Queller het volgende:

[..]
Ik heb flink gezocht maar ik kwam (ook) niet tegen dat frauderen met het bouwdepot de regel was indertijd.
Als het al kon is het behoorlijk onverstandig natuurlijk om er een speedboot van te kopen.
Ik sluit echter de menselijke domheid niet uit. :) Maar bewijs is niet echt te vinden.
pi_214023396
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 18:02 schreef freak1 het volgende:
vroeger kregen mensen bouwdepots op de rekening
Dit klopt natuurlijk niet. Daarom heet het "depot". Het is geld wat je pas krijgt als je een kloppende factuur indient.
Dat er indertijd gesjoemeld werd daarmee is niet uit te sluiten maar bewijs daarvan vinden en daardoor aangescherpte regels is lastig.
  Moderator zondag 23 juni 2024 @ 16:41:45 #32
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_214023418
Bij Aegon moest ik mn nota's inleveren en daarna gingen zij het overmaken aan mij.
Bij de Rabobank had ik een losse rekening bij mijn internetbankieren en kon ik het zelf overmaken met een hercontrole (geen idee of we die hebben gehad tho)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accnt aigu
pi_214031075
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2024 16:40 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dit klopt natuurlijk niet. Daarom heet het "depot". Het is geld wat je pas krijgt als je een kloppende factuur indient.
Dat er indertijd gesjoemeld werd daarmee is niet uit te sluiten maar bewijs daarvan vinden en daardoor aangescherpte regels is lastig.
vroeger kon men (en ja ik heb dat ook nog meegemaakt een goede 20 jaar geleden) bouwdepots gewoon laten uitkeren en vond er slechts mondjesmaat controle plaats. handgeschreven bonnen mochten prima ingediend worden en je hoefde geen bewijs aan te leveren.

dat dat niet hoorde ben ik met je eens maar het gebeurde wel.

quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2024 16:41 schreef Rene het volgende:
Bij Aegon moest ik mn nota's inleveren en daarna gingen zij het overmaken aan mij.
Bij de Rabobank had ik een losse rekening bij mijn internetbankieren en kon ik het zelf overmaken met een hercontrole (geen idee of we die hebben gehad tho)
dit dus.
en dank u meneer Dood,
pi_214031445
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2024 14:39 schreef Queller het volgende:

[..]
wie is er nu vanuit de onderbuik aan het reageren?

ik had een lange reactie staan maar dankzij het comment systeem is die verloren gegaan. poep.
als we het niet eens zijn prima, dan is dat maar zo.
o.a. op rechtspraak staan er een 88 zaken die gaan over fraude met het bouwdepot.
bron: rechtsspraak.justitie.nl
en dat zijn de mensen die zijn gepakt. bel een willekeurig aannemer en vraag of ze een bonnetje iets hoger kunnen maken en het verschil cash willen betalen. geen een aannemer zegt nee.
bron : 20 jaar ervaring in de bouw en met huizen
prima als jij denkt dat de continu aanscherping van de bouwdepot regels een andere reden hebben, dan hoor ik graag van jou wat de reden is.
en dank u meneer Dood,
  maandag 24 juni 2024 @ 11:49:22 #35
505198 AardappelSchotel
Aardappel Bengel
pi_214031735
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2024 16:41 schreef Rene het volgende:
Bij de Rabobank moet je tegenwoordig ook nota's inleveren, zij maken het geld over.

Ik had gelukkig zoveel overwaarde dat ik vorig jaar gewoon het begrote geld, waar ik mijn hypotheek voor verhoogde voor mijn verbouwing, op mijn rekening kreeg. Ik moet daarmee zelf de nota's betalen.

Nu is dat niet meer mogelijk, wist mijn hypotheekadviseur mij te vertellen.
Als je meent over anderen te moeten oordelen, dan ben jij diegene die sad is.
pi_214034006
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 19:00 schreef Hyaenidae het volgende:
Een hypotheek is ook een lening.
pi_214035603
quote:
1s.gif Op maandag 24 juni 2024 11:49 schreef AardappelSchotel het volgende:

[..]
Bij de Rabobank moet je tegenwoordig ook nota's inleveren, zij maken het geld over.

Ik had gelukkig zoveel overwaarde dat ik vorig jaar gewoon het begrote geld, waar ik mijn hypotheek voor verhoogde voor mijn verbouwing, op mijn rekening kreeg. Ik moet daarmee zelf de nota's betalen.

Nu is dat niet meer mogelijk, wist mijn hypotheekadviseur mij te vertellen.
Bij de Rabobank is dit nog steeds niet nodig. Wel nota’s bewaren voor als je controle krijgt maar eigenlijk is de Rabo nog het walhalla voor een verbouwing zonder gezeik :P
  maandag 24 juni 2024 @ 20:55:59 #38
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_214036073
Wij hebben geen NHG maar van het energiebesparende maatregelen naar het reguliere meerwerk potje deed onze hypotheekverstrekker behoorlijk moeilijk over. Terwijl zij het verkeerd hadden verdeeld :{w Het ligt dus maar net aan de partij waarmee je in zee bent gegaan blijkbaar.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_214045284
Bij mijn geldverstrekker was het heel gemakkelijk juist, zolang het plan (of in ieder geval: de resultaten ervan) maar uitgevoerd worden worden de rekeningen gewoon goedgekeurd. En een geldverstrekker weet ook wel dat een raming van te voren kan afwijken van de daadwerkelijke kosten. Als de muur wat duurder uitvalt, en het dak goedkoper is dat prima. Althans, dat was bij mij zo ;)

Geld naar je eigen rekening zonder factuur mag alleen niet. Het wordt altijd direct naar de aannemer uitbetaald, of terugbetaald aan jou als het voorgeschoten was.
Weg met de monarchie! http://hetis2013.nl
pi_214045865
Wij hebben 2 jaar geleden een bouwdepot gehad.
We hadden een kostenspecificatie maar daar werd niet heel vast naar gekeken.
Ook NHG.

Ik heb gemerkt dat ze nooit moeilijk deden. De keuken viel duurder uit, iets anders weer goedkoper. Geen vragen. Geen probleem.

Wel eerst factuur, dan uitbetalen. Niet alleen naar derden maar ook eigen rekening (facturen van bouwmarkten).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')