abonnement Unibet Coolblue
pi_213992187
Goedenavond,

Een tweetal weken geleden hebben wij te horen gekregen, dat ons bod geaccepteerd zou zijn. Wij hebben toen meteen een bedrijf geregeld die de bouwtechnische keuring zou kunnen doen. Helaas is na een week de verkoop van het huis niet doorgegaan, omdat de verkoper toch afzag van de verkoop van het huis. Wij hadden nog geen koopcontract ondertekend.

Wij hebben toen 72 uur van tevoren de bouwtechnische keuring afgezegd, echter hebben wij nu toch een rekening ontvangen van 210,00 euro, omdat het bedrijf aangeeft dat dit in hun algemene voorwaarden staat. Wat zijn onze rechten hierin? Kunnen wij aanspraak doen op het herroepingsrecht van consumenten of moeten wij toch betalen? We hebben helaas geen rechtsbijstandsverzekering. Alvast dank voor jullie antwoorden.
pi_213992363
Zij geven nu ook aan dat het herroepingsrecht niet van toepassing is, omdat ze al kosten gemaakt zouden hebben.
pi_213992452
Mailen dat je het niet eens bent met hun oordeel en zeggen dat je het bij je rechtsbijstand gaat neer leggen (ook al heb je die niet) en verder negeren
pi_213992529
Dat heb ik al meerdere keren gedaan, maar zij geven aan dat ze meerdere kosten gemaakt hebben, etc.
pi_213992949
Zo'n bedrijf heeft ook een planning, en zo'n keuring die toch wel een paar uur in beslag neemt, is het vaak lastig die 3 dagen van te voren die planning weer te kunnen vullen. Het kan ook zijn dat ze al wat vooronderzoek hebben gedaan bij het kadaster ed. En dan zijn het gewoon gemaakte onkosten.

Wat is de termijn die hun stellen in de algemene voorwaarden? Het moet natuurlijk wel redelijk zijn.

Herroepingsrecht zal je weinig aan hebben hier.
pi_213993279
Volgende keer niet meer zo dom zijn om al dingen te regelen voordat je beide daadwerkelijk getekend hebt en je verlies nemen in deze.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_213993380
Herroepingsrecht geldt voor de aankoop van de woning, niet voor zo'n aanvullende dienst voor zover ik weet. Daarbij: zo'n bedrijf heeft toch niets te maken met afspraken tussen jou en de verkoper? Verder: wat zeggen de algemene voorwaarden waarmee je bent akkoord gegaan op het moment van het accepteren van de offerte van het keuringsbedrijf?
pi_213993397
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 06:00 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Volgende keer niet meer zo dom zijn om al dingen te regelen voordat je beide daadwerkelijk getekend hebt en je verlies nemen in deze.
Dit ja.

En dat bedrijf heeft kosten gemaakt in de vorm van de dag plannen, die niet ineens meer op te vullen is en een vooronderzoek. Daarvoor gaf jij opdracht dus staan ze in hun recht.
Vakman pur sang
  Moderator vrijdag 21 juni 2024 @ 09:07:58 #9
5428 crew  miss_sly
pi_213994071
Wat staat er in de algemene voorwaarden waar naar wordt verwezen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_213994116
Lijkt mij niet meer dan logisch dat er kosten gemaakt zijn en 200 euro lijkt mij billijk.

Snap niet dat je er moeilijk over doet. Het is je eigen fout dat je dingen regelt voordat je zekerheid hebt. Er is geen enkele reden te bedenken waarom je een bouwkundige keuring alvast zou inplannen, na het tekenen en 3 dagen bedenktijd als koper (mogelijk uit te breiden in het koopcontract overigens) is er meer dan genoeg tijd.

Aangezien het wel zonde geld is zou je kunnen overwegen om contact te zoeken met het bedrijf en te kijken of het bijvoorbeeld mogelijk is om als het wel nodig is, en die kans is groot aangezien jullie actief op zoek / aan het bieden zijn, ze alsnog in te schakelen. Wellicht is het dan mogelijk om bijvoorbeeld 100 euro korting te krijgen op de volgende keuring die wel doorgaat.
pi_213994157
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 09:14 schreef GereDathan het volgende:
Lijkt mij niet meer dan logisch dat er kosten gemaakt zijn en 200 euro lijkt mij billijk.

Snap niet dat je er moeilijk over doet. Het is je eigen fout dat je dingen regelt voordat je zekerheid hebt. Er is geen enkele reden te bedenken waarom je een bouwkundige keuring alvast zou inplannen, na het tekenen en 3 dagen bedenktijd als koper (mogelijk uit te breiden in het koopcontract overigens) is er meer dan genoeg tijd.

Aangezien het wel zonde geld is zou je kunnen overwegen om contact te zoeken met het bedrijf en te kijken of het bijvoorbeeld mogelijk is om als het wel nodig is, en die kans is groot aangezien jullie actief op zoek / aan het bieden zijn, ze alsnog in te schakelen. Wellicht is het dan mogelijk om bijvoorbeeld 100 euro korting te krijgen op de volgende keuring die wel doorgaat.
Die kans heeft die al verspeelt als die bij mij had aangeklopt, zeuren is incasseren
Vakman pur sang
pi_213994172
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 09:22 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Die kans heeft die al verspeelt als die bij mij had aangeklopt, zeuren is incasseren
Bij mij ook, maar het is het beste wat je kan proberen in deze situatie. Excuses aanbieden dat je er zo hard in ging en je nu beseft hoe het zit en bla bla mea culpa. Misschien dat er dan iets te redden is van die 200 euro.

Aan de andere kant, een huis zoeken en kopen kost sowieso tonnen. Dan maak je je toch niet druk over 200 euro? Het kan ook dat je wel een keuring laat doen en dan alsnog niet koopt, ben je het geld (meer nog dan 200) ook kwijt. Hoort bij het spelen van het spel.
  vrijdag 21 juni 2024 @ 09:25:17 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213994184
Het is toch ook best gebruikelijk om juist vóórdat het koopcontact wordt getekend al een bouwkundige keuring uit te laten voeren, zodat eventuele te verwachten kosten al in de onderhandeling over de prijs kunnen worden meegenomen of dat je met een keuring die heel slecht uitvalt als potentiële koper nog makkelijk onder de aankoop uit kunt.

Als je de keuring pas na tekenen laat doen, mag je hopen dat je een goede clausule in het contact hebt laten opnemen zodat je nog onder de koop uit kunt als de keuring slecht uitvalt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_213994389
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juni 2024 23:05 schreef mir1986 het volgende:
Goedenavond,

Een tweetal weken geleden hebben wij te horen gekregen, dat ons bod geaccepteerd zou zijn. Wij hebben toen meteen een bedrijf geregeld die de bouwtechnische keuring zou kunnen doen. Helaas is na een week de verkoop van het huis niet doorgegaan, omdat de verkoper toch afzag van de verkoop van het huis. Wij hadden nog geen koopcontract ondertekend.

Wij hebben toen 72 uur van tevoren de bouwtechnische keuring afgezegd, echter hebben wij nu toch een rekening ontvangen van 210,00 euro, omdat het bedrijf aangeeft dat dit in hun algemene voorwaarden staat. Wat zijn onze rechten hierin? Kunnen wij aanspraak doen op het herroepingsrecht van consumenten of moeten wij toch betalen? We hebben helaas geen rechtsbijstandsverzekering. Alvast dank voor jullie antwoorden.
Misschien verhalen op de verkoper die zijn mondelinge overeenkomst niet is nagekomen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213994501
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 09:54 schreef blomke het volgende:
Misschien verhalen op de verkoper die zijn mondelinge overeenkomst niet is nagekome
Nee Blom, als koper én verkoper particulier zijn, dan geldt het schriftelijkheidsvereiste.
pi_213994503
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 09:25 schreef Lienekien het volgende:
Het is toch ook best gebruikelijk om juist vóórdat het koopcontact wordt getekend al een bouwkundige keuring uit te laten voeren, zodat eventuele te verwachten kosten al in de onderhandeling over de prijs kunnen worden meegenomen of dat je met een keuring die heel slecht uitvalt als potentiële koper nog makkelijk onder de aankoop uit kunt.

Als je de keuring pas na tekenen laat doen, mag je hopen dat je een goede clausule in het contact hebt laten opnemen zodat je nog onder de koop uit kunt als de keuring slecht uitvalt.
Dat is alles behalve gebruikelijk om dit voor het tekenen te doen.

Gebruikelijk is dat je een koopcontract tekent waarin je een aantal ontbindende voorwaarden opneemt, bijvoorbeeld het voorbehoud op financiering en het voorbehoud op een bouwtechnische keuring waaruit maximaal bedrag X komt.

En mocht onverhoopt die bouwtechnische keuring de koop kunnen ontbinden dan is het regelmatig zo dat je vervolgens met de verkoper in onderhandeling gaat over deze kosten cq. lagere aankoopprijs. Of je accepteert de kosten als koper, het is geen verplichting om te ontbinden, het is een recht.
pi_213994508
quote:

[..]
Misschien verhalen op de verkoper die zijn mondelinge overeenkomst niet is nagekomen.
Kansloos, de verkoop van een huis is niet vormvrij en er is pas een overeenkomst nadat het koopcontract door beide partijen is getekend.
pi_213994512
quote:

[..]
Een mondelinge overeenkomst heeft 0 waarde bij de koop van een huis. Zonder koopcontract ben je nergens. En voor de verkoper is het zelfs nog lastiger omdat ondanks een getekend koopcontract er nog steeds een bedenktijd is van minimaal 3 dagen voor de koper. Waar overigens altijd van afgeweken kan worden voor zowel koper als verkoper, maar nooit minder dan de 3 dagen voor de koper.
pi_213994537
quote:

[..]
En stel dat je akkoord geeft voor een offerte van een uitbouw, keuken en badkamer? Die kosten ook verhalen op de verkoper?

Of gewoon accepteren dat je soms even moet wachten voor je akkoord op iets geeft? ;)
  vrijdag 21 juni 2024 @ 10:24:18 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213994672
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 10:10 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Dat is alles behalve gebruikelijk om dit voor het tekenen te doen.

Gebruikelijk is dat je een koopcontract tekent waarin je een aantal ontbindende voorwaarden opneemt, bijvoorbeeld het voorbehoud op financiering en het voorbehoud op een bouwtechnische keuring waaruit maximaal bedrag X komt.

En mocht onverhoopt die bouwtechnische keuring de koop kunnen ontbinden dan is het regelmatig zo dat je vervolgens met de verkoper in onderhandeling gaat over deze kosten cq. lagere aankoopprijs. Of je accepteert de kosten als koper, het is geen verplichting om te ontbinden, het is een recht.
Dat het ongebruikelijk is, ben ik echt niet met je eens. Het werd ons ook gewoon aangeraden, 12 jaar geleden, om de keuring uit te laten voeren na acceptatie van het bod en voor het tekenen van het koopcontract.
pi_213994728
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 10:24 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dat het ongebruikelijk is, ben ik echt niet met je eens. Het werd ons ook gewoon aangeraden, 12 jaar geleden, om de keuring uit te laten voeren na acceptatie van het bod en voor het tekenen van het koopcontract.
Dat is zo ongeveer het domste advies wat je had kunnen krijgen en naar geluisterd hebt. Daarmee heb je als koper onnodige risico's gelopen. Als de verkoper in die tijd bijvoorbeeld een beter bod had ontvangen dan hadden ze zonder problemen de boel kunnen verkopen aan de ander.

quote:
De ontbindende voorwaarden die je met de koper hebt afgesproken. Met een ontbindende voorwaarde kan de koper in bepaalde gevallen nog van de koop af. Bijvoorbeeld als de geldlening door de bank wordt geweigerd of als de keuring daartoe aanleiding geeft.
https://www.eigenhuis.nl/(...)rdracht/koopcontract

En dat is maar 1 van de miljoen bronnen die je kunt vinden op het internet omtrent dit onderwerp. Ontbindende voorwaarden zet je in een (voorlopig) koopcontract.
pi_213994901
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 10:24 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Wij hebben onze huidige woning gekocht zonder de keuring als ontbindende voorwaarde op te nemen. Die hebben we zo snel als kon laten uitvoeren, nog voor het tekenen van het koopcontract of in ieder geval voor het aflopen van de bedenktermijn. Het is het slimst om zo'n keuring net na het tekenen te plannen en voor het aflopen van de bedenktermijn.

Ik zie dit trouwens niet als een fout, maar als een risico dat je neemt in een verkopersmarkt. Je wil laten zien dat je een serieuze koper bent en je wil vaart maken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_213994925
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 10:31 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Dat is zo ongeveer het domste advies wat je had kunnen krijgen en naar geluisterd hebt. Daarmee heb je als koper onnodige risico's gelopen. Als de verkoper in die tijd bijvoorbeeld een beter bod had ontvangen dan hadden ze zonder problemen de boel kunnen verkopen aan de ander.
En ik vind dat je elk perspectief kwijt bent als je het risico op het nodeloos uitgeven van 210 euro belangrijker vindt dan het veiligstellen van de aankoop van een woning die je vele tonnen gaat kosten.
pi_213994932
wat zeggen de algemene voorwaarde?

het bedrag is overigens billijk, zij hebben kosten gemaakt en dat jij het huis niet koopt is niet hun probleem.

gewoon betalen.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_213994943
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 10:54 schreef freak1 het volgende:
wat zeggen de algemene voorwaarde?

het bedrag is overigens billijk, zij hebben kosten gemaakt en dat jij het huis niet koopt is niet hun probleem.

gewoon betalen.
Welke kosten denk je trouwens dat ze hebben gemaakt? Mijn ervaring was toen ik een woning kocht en verkocht dat keuringsbedrijven het heel druk hadden. Een gat in de planning hadden ze makkelijk kunnen vullen. Maken ze in zo'n geval meer kosten dan administratiekosten?

Bij dit bedrijf staat in de voorwaarden dat je tot 24 uur tevoren kosteloos kunt annuleren. Dat stond ook in de voorwaarden van het bedrijf dat voor ons de keuring heeft gedaan (ik heb het even nagekeken).
  vrijdag 21 juni 2024 @ 11:02:16 #26
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213995041
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 10:31 schreef GereDathan het volgende:

[..]
[..]
https://www.eigenhuis.nl/(...)rdracht/koopcontract

En dat is maar 1 van de miljoen bronnen die je kunt vinden op het internet omtrent dit onderwerp. Ontbindende voorwaarden zet je in een (voorlopig) koopcontract.
Wat ben je weer heerlijk aan het overdrijven, zeg.

Dit zegt Vereniging Eigen Huis:

quote:
Bouwtechnische keuring voor aankoop
Van plan een huis te kopen? Een Bouwtechnische keuring kan dan op drie momenten:

- Tijdens de onderhandelingen met de verkoper. Je wilt je definitieve beslissing laten afhangen van de uitkomst van de Bouwtechnische keuring. Risico: de verkoper verkoopt het huis in de tussentijd aan een ander.
- Tijdens de drie dagen bedenktijd, na ondertekening van het koopcontract door zowel jou als de verkoper. Binnen deze drie dagen kun je de overeenkomst kosteloos en zonder opgave van reden ontbinden.
- Na het tekenen van het koopcontract; je neemt de uitkomst van de Bouwtechnische keuring mee als ontbindende voorwaarde in het koopcontract.
https://www.eigenhuis.nl/(...)uwtechnische-keuring
pi_213995153
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 11:02 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Wat ben je weer heerlijk aan het overdrijven, zeg.
Je hebt de OP zeker weer niet gelezen? "Overdrijven"? Hele topic is gebaseerd op exact wat ik omschrijf.

quote:
Dit zegt Vereniging Eigen Huis:
[..]
https://www.eigenhuis.nl/(...)uwtechnische-keuring
Ja, je kan het ook 10 jaar voor aankoop laten doen (en hopen dat iemand de deur open doet) of als je er 10 jaar woont. Van de genoemde momenten is enkel de laatste logisch en ook het meest gebruikelijk. Het geeft zekerheid voor koper en verkoper en sluit alle risico's uit. Tevens hebben zowel de koper, verkoper en het bedrijf wat de keuring doet een stuk minder tijdsdruk wat ook allerlei risico's met zich meebrengt.
pi_213995282
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 11:19 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Meid, wat een ellende maak je mee.

Overigens is het geen discussie, ik heb je verteld hoe het zit. Daar is geen reactie op nodig verder.
Onzin. Jij zegt dat het ongebruikelijk is, maar dat is het niet. Daardoor ontstaat er een discussie, op een forum. Als je niet met een veelheid aan visies om kunt gaan, dan ben je hier misschien niet op je plek.
pi_213995362
- Maak jij je maar druk over je aanvallende manier van reageren in plaats van of andere mensen kloons zijn of niet. Daar hoef jij je sowieso niet druk over te maken -

[ Bericht 86% gewijzigd door CoolGuy op 23-06-2024 10:30:48 ]
pi_213995389
quote:
10s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 11:37 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Jij denkt dat ik al vijfentwintig jaar een kloon ben?
Waarom niet? Ik ken er wel meer hier. Beter gezegd, ik ben het ook al 25 jaar _O-

Maar om op je reactie te reageren, het feit dat iets kan maakt het niet meteen gebruikelijk. Dan is het nog steeds ongebruikelijk. Want elke andere keus dan in het koopcontract levert over het algemeen nodeloze risico's op. En tenzij je mij kan overtuigen dat onnodige risico's nemen gebruikelijk is voor de meeste mensen denk ik dat we het er wel over eens kunnen zijn dat het ongebruikelijk is om het buiten het koopcontract om te doen.

En de reden waarom dat ongebruikelijk en onnodig risicovol is blijkt uit de OP.
pi_213995428
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 11:39 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Waarom niet? Ik ken er wel meer hier. Beter gezegd, ik ben het ook al 25 jaar _O-
Het getuigt wel van volharding. :D Maar in dit geval zou Lienekien dan een kloon van mij moeten zijn.

quote:
Maar om op je reactie te reageren, het feit dat iets kan maakt het niet meteen gebruikelijk. Dan is het nog steeds ongebruikelijk. Want elke andere keus dan in het koopcontract levert over het algemeen nodeloze risico's op. En tenzij je mij kan overtuigen dat onnodige risico's nemen gebruikelijk is voor de meeste mensen denk ik dat we het er wel over eens kunnen zijn dat het ongebruikelijk is om het buiten het koopcontract om te doen.

En de reden waarom dat ongebruikelijk en onnodig risicovol is blijkt uit de OP.
In periodes waarin het moeilijker is om een huis te kopen, worden dit soort zaken gebruikelijker. Kopers voelen zich gedwongen om meer risico's te nemen.

Maar ik denk dat je dit los moet zien van deze specifieke kwestie, want die gaat meer over de rechtmatigheid van deze voorwaarde. Zelf kan ik dat niet beoordelen. Ik weet alleen dat er meerdere keurders zijn die geen geld vragen na annulering, behalve als die een dag tevoren of op de dag zelf plaatsvindt. Dat roept in mijn optiek terecht de vraag op van TS of het mogelijk is om ertegenin te gaan.

@mir1986, ben je lid van Vereniging Eigen Huis?
  vrijdag 21 juni 2024 @ 11:49:40 #32
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213995474
Bij elke bouwkundige keuring calculeer je in dat de koop misschien niet doorgaat om wat er mogelijk uit de keuring blijkt.

De kans dat een koper zich nog terugtrekt tussen geaccepteerd bod en tekenen van het contract is er altijd, maar echt vaak zal dat in de praktijk niet gebeuren.
pi_213995639
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 11:49 schreef Lienekien het volgende:
Bij elke bouwkundige keuring calculeer je in dat de koop misschien niet doorgaat om wat er mogelijk uit de keuring blijkt.

De kans dat een koper zich nog terugtrekt tussen geaccepteerd bod en tekenen van het contract is er altijd, maar echt vaak zal dat in de praktijk niet gebeuren.
Dat is ook zo. Het risico is er altijd dat je het geld 'voor niets' hebt uitgegeven. Alleen is het niet voor niets, want je doet het voor je gemoedsrust en om andere risico's af te dekken.

Het is ons overkomen dat ons bod op een huis was geaccepteerd, een afspraak voor het tekenen van het koopcontract was gemaakt en net ervoor de verkopers op een ander bod ingingen. Daar was onze makelaar zeer ontstemd over; ze had het in haar lange carrière nog niet meegemaakt.
pi_214001388
Dank jullie wel voor jullie reacties. De volgende keer zullen we een bedrijf uitkiezen, waarbij we wel kunnen annuleren. Dank, wijze les.
pi_214003571
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 20:24 schreef mir1986 het volgende:
Dank jullie wel voor jullie reacties. De volgende keer zullen we een bedrijf uitkiezen, waarbij we wel kunnen annuleren. Dank, wijze les.
Nee dan heb je het nog niet begrepen. |:)
Vakman pur sang
pi_214006481
Ze zijn er wel, waar je kosteloos kan annuleren. Wellicht dat we ook gaan nadenken over een bouwtechnische keuring na tekenen van koopcontract, maar dat moeten we goed bespreken.
pi_214006578
Net nog even uitgezocht, bij veel bedrijven hoef je geen annuleringskosten te betalen bij annuleren meer dan 24 uur van tevoren, dus waarom zouden wij dan nog weer voor dit bedrijf kiezen. Zij zijn ons als klant kwijt.
pi_214006663
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 09:25 schreef Lienekien het volgende:

Meestal is er een x bedrag aan kosten als clausule. Is niet heel bijzonder. Een keuring voor iemand überhaupt koopt, succes met de koop. Maar mijn huis gaat wel naar de volgende bieder. Maar dat denk ik sowieso bij iedereen met voorwaarden.

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 10:11 schreef Deshain het volgende:

[..]
Kansloos, de verkoop van een huis is niet vormvrij en er is pas een overeenkomst nadat het koopcontract door beide partijen is getekend.
En dan nog heeft diegene ook 3 dagen volgens standaard contract. Althans die van de makelaars die ik trof

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 10:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Welke kosten denk je trouwens dat ze hebben gemaakt? Mijn ervaring was toen ik een woning kocht en verkocht dat keuringsbedrijven het heel druk hadden. Een gat in de planning hadden ze makkelijk kunnen vullen. Maken ze in zo'n geval meer kosten dan administratiekosten?

Bij dit bedrijf staat in de voorwaarden dat je tot 24 uur tevoren kosteloos kunt annuleren. Dat stond ook in de voorwaarden van het bedrijf dat voor ons de keuring heeft gedaan (ik heb het even nagekeken).
210¤ is dan nog niet veel he

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 11:44 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het getuigt wel van volharding. :D Maar in dit geval zou Lienekien dan een kloon van mij moeten zijn.
[..]
In periodes waarin het moeilijker is om een huis te kopen, worden dit soort zaken gebruikelijker. Kopers voelen zich gedwongen om meer risico's te nemen.

Maar ik denk dat je dit los moet zien van deze specifieke kwestie, want die gaat meer over de rechtmatigheid van deze voorwaarde. Zelf kan ik dat niet beoordelen. Ik weet alleen dat er meerdere keurders zijn die geen geld vragen na annulering, behalve als die een dag tevoren of op de dag zelf plaatsvindt. Dat roept in mijn optiek terecht de vraag op van TS of het mogelijk is om ertegenin te gaan.

@:mir1986, ben je lid van Vereniging Eigen Huis?
Dat andere keurders het risico accepteren dat hun keurmeester een halve dag geen werk heeft.... Maakt niet dat deze dat ook moet
pi_214007699
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 20:24 schreef mir1986 het volgende:
je hebt er echt niks van begrepen;

je probleem is veel groter. niet alleen snap je de woningmarkt gewoon niet maar ook ga je overeenkomsten aan die je niet leest;

-de woningmarkt is een vragersmarkt. hoe meer voorwaarden jij vooraf gaat instellen of gaat opstellen bij het koopcontract des te minder kans maak je.
-als jij nu een koopcontract opstelt met ontbindende voorwaarde zoals een bouwtechnische keuring of (en ja ook ik vind dit bizar) voorbehoud van financiering, allemaal dingen die 10 jaar geleden als standaard golden, dan is er altijd wel een eikel die zegt, oh maar ik koop het wel zonder al die dingen.. en dat is als verkoper gewoon aanlokkelijker. dus succes met allerlei keuringen vooraf te doen nog voor je de pen op papier zet. voor jou 30 anderen.
-verder overschat je de waarde van een bouwtechnische keuring. de eerste paar regels van de algemene voorwaarde s;uiten vaak al alle aansprakelijkheid uit. tenzij je echt geen verstand van huizen hebt (hoe ga je dan in godesnaam onderhoud doen) is de toegevoegde waarde miniem. neem liever een goede aannemer mee. maargoed, that is neither here nor there.

dan je kunst van overeenkomsten sluiten
-je had vooraf gewoon de algemene voorwaarden kunnen lezen. dat heb je verzaakt. je annuleert en het bedrijf gebruik die algemene voorwaarde om geld te claimen voor de moeite. daar mag je vanalles van vinden maar je bklijft het maar wenden op dat het bedrijf hier fout zit. nee, jij zit fout. jij hebt gegokt en verloren. verder wil je ook geen overeenkomst delen of de voorwaarde dus het blijft giswerk. maar het feit dat je zo snel je keutel intrekt zegt mij wel iets over hoe veel kans je zelf schat te maken.
-als je overeenkomsten blijft afsluiten zonder voorwaardes te lezen dan wordt je probleem veel groter.

oftewel, trek je big girl pants aan, stel je niet zo aan, je hebt een overeenkomst afgesloten, dan moet je ook niet gaan miepen als de andere partij zicha an die overeenkomst houd
en dank u meneer Dood,
pi_214007783
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 08:30 schreef freak1 het volgende:

[..]
je hebt er echt niks van begrepen;

je probleem is veel groter. niet alleen snap je de woningmarkt gewoon niet maar ook ga je overeenkomsten aan die je niet leest;

-de woningmarkt is een vragersmarkt. hoe meer voorwaarden jij vooraf gaat instellen of gaat opstellen bij het koopcontract des te minder kans maak je.
-als jij nu een koopcontract opstelt met ontbindende voorwaarde zoals een bouwtechnische keuring of (en ja ook ik vind dit bizar) voorbehoud van financiering, allemaal dingen die 10 jaar geleden als standaard golden, dan is er altijd wel een eikel die zegt, oh maar ik koop het wel zonder al die dingen.. en dat is als verkoper gewoon aanlokkelijker. dus succes met allerlei keuringen vooraf te doen nog voor je de pen op papier zet. voor jou 30 anderen.
-verder overschat je de waarde van een bouwtechnische keuring. de eerste paar regels van de algemene voorwaarde s;uiten vaak al alle aansprakelijkheid uit. tenzij je echt geen verstand van huizen hebt (hoe ga je dan in godesnaam onderhoud doen) is de toegevoegde waarde miniem. neem liever een goede aannemer mee. maargoed, that is neither here nor there.

dan je kunst van overeenkomsten sluiten
-je had vooraf gewoon de algemene voorwaarden kunnen lezen. dat heb je verzaakt. je annuleert en het bedrijf gebruik die algemene voorwaarde om geld te claimen voor de moeite. daar mag je vanalles van vinden maar je bklijft het maar wenden op dat het bedrijf hier fout zit. nee, jij zit fout. jij hebt gegokt en verloren. verder wil je ook geen overeenkomst delen of de voorwaarde dus het blijft giswerk. maar het feit dat je zo snel je keutel intrekt zegt mij wel iets over hoe veel kans je zelf schat te maken.
-als je overeenkomsten blijft afsluiten zonder voorwaardes te lezen dan wordt je probleem veel groter.

oftewel, trek je big girl pants aan, stel je niet zo aan, je hebt een overeenkomst afgesloten, dan moet je ook niet gaan miepen als de andere partij zicha an die overeenkomst houd
Je brengt het rottig, maar dit is een goede posting. De enige kanttekening die ik hier bij wil plaatsen, is dat je algemene voorwaarden niet zonder meer te accepteren hebt. Een bedrijf moet algemene voorwaarden bijvoorbeeld kenbaar maken, zichtbaar maken en klare taal gebruiken. En een klant moet de algemene voorwaarden aanvaarden. Daarnaast mag een bedrijf er niet wat dan ook in zetten.

@mir1986, ik vind het jammer dat je niet wat meer ingaat op de postings. Ik vroeg je bijvoorbeeld of je lid bent van Vereniging Eigen Huis. Dat is omdat ze een mogelijk bieden om op een laagdrempelige manier juridisch advies in te winnen. Ik vind zelf het lidmaatschap alleen al hierom waardevol. Als je een huis koopt en bezit, zijn er geregeld momenten waarop je in conflict kunt komen over gebreken aan het huis. Het is fijn om een hulplijn te hebben.
pi_214007806
@Claudia_x
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 08:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Je brengt het rottig, maar dit is een goede posting. De enige kanttekening die ik hier bij wil plaatsen, is dat je algemene voorwaarden niet zonder meer te accepteren hebt. Een bedrijf moet algemene voorwaarden bijvoorbeeld kenbaar maken, zichtbaar maken en klare taal gebruiken. En een klant moet de algemene voorwaarden aanvaarden. Daarnaast mag een bedrijf er niet wat dan ook in zetten.

@:mir1986, ik vind het jammer dat je niet wat meer ingaat op de postings. Ik vroeg je bijvoorbeeld of je lid bent van Vereniging Eigen Huis. Dat is omdat ze een mogelijk bieden om op een laagdrempelige manier juridisch advies in te winnen. Ik vind zelf het lidmaatschap alleen al hierom waardevol. Als je een huis koopt en bezit, zijn er geregeld momenten waarop je in conflict kunt komen over gebreken aan het huis. Het is fijn om een hulplijn te hebben.
rottig.. ik kies voor direct.
bovenstaand is meerdere malen gemeld aan TS en is ronduit genegeerd. dan maar duidelijkheid verschaffen. je hebt spijkers en schroeven in de wereld, voor ieder soort zijn eigen tool. TS heeft overduidelijk de hamer nodig.

mbt algemene voorwaarden, uiteraard. die kun ej vooraf onderhandelen, kunt er voor kiezen geen gebruik van de diensten te maken en ja ze moeten vooraf wel aan je verstrekt zijn of je had er vanaf moeten kunnen weten. maar dit alles is, voor zover ik kan zien, allemaal niet im frage. TS heeft een contract gesloten, niks vooraf gelezen en moet nu op de blaren zitten.

en TS laat zich niet meer zien. dat is de tendens van WGR. we zouden het moeten hernoemen naar
"jurisch advies om mijn eigen inzicht te bevestigen en anders zijn jullie stom"
en dank u meneer Dood,
pi_214007826
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 08:57 schreef freak1 het volgende:
@:claudia_x
[..]
rottig.. ik kies voor direct.
bovenstaand is meerdere malen gemeld aan TS en is ronduit genegeerd. dan maar duidelijkheid verschaffen. je hebt spijkers en schroeven in de wereld, voor ieder soort zijn eigen tool. TS heeft overduidelijk de hamer nodig.

mbt algemene voorwaarden, uiteraard. die kun ej vooraf onderhandelen, kunt er voor kiezen geen gebruik van de diensten te maken en ja ze moeten vooraf wel aan je verstrekt zijn of je had er vanaf moeten kunnen weten. maar dit alles is, voor zover ik kan zien, allemaal niet im frage. TS heeft een contract gesloten, niks vooraf gelezen en moet nu op de blaren zitten.

en TS laat zich niet meer zien. dat is de tendens van WGR. we zouden het moeten hernoemen naar
"jurisch advies om mijn eigen inzicht te bevestigen en anders zijn jullie stom"
Direct is in dit geval een eufemisme voor onaardig en lullig, maar ik snap je frustratie.
pi_214007837
Ik lees een hoop ruis en weinig nuttige antwoorden, dus:

Het ligt eraan hoe het bedrijf benaderd is en hoe de afspraak tot stand is gekomen, daar zie ik niets over staan in de TS.

1) Is het via een website geregeld? Of gebeld?
2) Ben je ergens langsgegaan?

Bij de eerste kun je annuleren en zijn er geen kosten binnen 14 dagen, want koop op afstand. Diensten zijn niet uitgesloten (behalve maatwerk en specifieke zaken)
Zie https://www.consumentenbo(...)elefonische-aankopen

Je hebt het over 2 weken nadat je contact hebt opgenomen, hoeveel dagen na het contact heb je geannuleerd?

Bij het tweede Is het lastiger en ligt het er aan wat de voorwaarden zijn, die zou je dan eerst moeten bekijken.
pi_214007886
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 09:05 schreef enlightenedwizza het volgende:

Bij de eerste kun je annuleren en zijn er geen kosten binnen 14 dagen, want koop op afstand. Diensten zijn niet uitgesloten (behalve maatwerk en specifieke zaken)
Zie https://www.consumentenbo(...)elefonische-aankopen
Valt dit niet onder "diensten waarvoor u een datum of periode afspreekt, zoals verhuur van vakantiehuisjes, goederenvervoer, autoverhuur, catering en tickets voor evenementen of tentoonstellingen"? Bron
pi_214007995
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 09:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Valt dit niet onder "diensten waarvoor u een datum of periode afspreekt, zoals verhuur van vakantiehuisjes, goederenvervoer, autoverhuur, catering en tickets voor evenementen of tentoonstellingen"? Bron
Dit valt altijd onder maatwerk, koop op afstand kan met 14 dagen kosteloos retourneren is hier nooit van toepassing.
Net als je een schilder opdracht geeft.
Vakman pur sang
pi_214008146
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 09:32 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dit valt altijd onder maatwerk, koop op afstand kan met 14 dagen kosteloos retourneren is hier nooit van toepassing.
Net als je een schilder opdracht geeft.
Waarom valt dit onder maatwerk?
Je bent nogal stellig zonder bronnen te vermelden om het de onderbouwen.

Maatwerk:
In de wet heet het “zaken die zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper” (art. 7:46d lid 4(b)(1) BW). Dat betekent dat je als koper dingen moet hebt aangegeven over hoe het product eruit moet gaan zien. Bijvoorbeeld dus de tekst die op het shirt moet komen, of de laklaag die men op de auto moet spuiten.

Iemand die nog langs moet komen om een rapport op te maken die bij elk ander huis ook kan worden opgemaakt valt niet onder maatwerk.
Was het rapport al opgemaakt, valt het daar wel onder.
pi_214008207
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 09:57 schreef enlightenedwizza het volgende:

[..]
Waarom valt dit onder maatwerk?
Je bent nogal stellig zonder bronnen te vermelden om het de onderbouwen.

Maatwerk:
In de wet heet het “zaken die zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper” (art. 7:46d lid 4(b)(1) BW). Dat betekent dat je als koper dingen moet hebt aangegeven over hoe het product eruit moet gaan zien. Bijvoorbeeld dus de tekst die op het shirt moet komen, of de laklaag die men op de auto moet spuiten.

Iemand die nog langs moet komen om een rapport op te maken die bij elk ander huis ook kan worden opgemaakt valt niet onder maatwerk.
Was het rapport al opgemaakt, valt het daar wel onder.
Retour/anuleringsnrecht is bedoeld voor (consumenten) aritikelen.
Eén opdracht tot een bouwfysische inspectie, maar ook elk ander soort specialisme is altijd maatwerk.

Tevens is die wet puur voor de aankopen op webshops.
Vakman pur sang
pi_214008228
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 10:11 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Retour/anuleringsnrecht is bedoeld voor (consumenten) aritikelen.
Eén opdracht tot een bouwfysische inspectie, maar ook elk ander soort specialisme is altijd maatwerk.

Tevens is die wet puur voor de aankopen op webshops.
Als je de 2 links leest die ik al heb gepost, lees je dat je stelling onjuist is:

-Het geld niet alleen voor artikelen, ook voor diensten.
-Niet alleen voor overeenkomsten via webshops, ook via telefoon geld het.

En wederom: Je bent nogal stellig zonder bronnen te vermelden om het de onderbouwen.
pi_214009422
Als het niet via VEH is gegaan, dan moet je goed kijken naar de algemene voorwaarden van het keuringsbedrijf in kwestie.

Zo’n bedrijf maakt wel onkosten natuurlijk, zeker als je dit pas 72uur van te voren af zou zeggen, terwijl je die afspraak 2 weken geleden hebt gemaakt.

Die vragen waarschijnlijk tekeningen op en dergelijke en andere administratieve kosten.
pi_214010322
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 08:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

@:mir1986, ik vind het jammer dat je niet wat meer ingaat op de postings. Ik vroeg je bijvoorbeeld of je lid bent van Vereniging Eigen Huis. Dat is omdat ze een mogelijk bieden om op een laagdrempelige manier juridisch advies in te winnen. Ik vind zelf het lidmaatschap alleen al hierom waardevol. Als je een huis koopt en bezit, zijn er geregeld momenten waarop je in conflict kunt komen over gebreken aan het huis. Het is fijn om een hulplijn te hebben.
En voor 80 euro meer heb je een RBV die breder inzetbaar is en je ook gewoon kan bellen.

Maar ik ben het er mee eens dat mensen dit soort dingen ergens moeten regelen als ze het zelf niet kunnen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')