Dag allemaal,

wij zijn op het moment bezig met ons huis verbouwen - specifiek het voorbereiden op het leed wat badkamers heet.
We hebben een offerte gehad van een lokale (wat luxere) badkamerboer. Mooie producten, maar véél te duur voor hetgeen wat we uit willen geven. Of liever gezegd, de prijs die in de winkel stond was magisch x2 in de offerte ('maar nog wel exclusief korting hoor'). Daar willen wij dus eigenlijk niet mee door, ik heb er niet zo'n goed gevoel bij.

Nu krijgen wij van meerdere mensen de vraag waarom we de spullen niet in Duitsland bestellen, omdat dat waarschijnlijk een stuk goedkoper zou zijn. Zeker aangezien onze beoogde badkamerboer alleen de producten zou leveren en tekeningen zou maken, en niet zou installeren. Onze architect geeft aan dat zij wel de tekeningen/leidingwerk op zich kunnen nemen i.o.m. de aannemer - wij zouden dus alleen spullen hoeven te bestellen en op te slaan.

Heeft iemand suggesties hoe we dit het beste kunnen aanvliegen? Ik ben totaal niet bekend met de Duitse markt en wat voor bedrijven daar aangeraden worden. Is het handig om daar gewoon heen te rijden en daar dan offertes op te gaan vragen?

In context, op onze tekening staan nu bijvoorbeeld een Antao bad met bodemvulling van V&B, Antao waskom van V&B, en Axor kranen (alhoewel ik Hotbath ook een príma optie pricewise vind, maar mijn man heeft zijn zinnen gezet op de touchbediening). Wastafel, spiegel en douche is nt.b. en hangt ook enigszins af van welke kranen we voor gaan - de douche is een gesloten hokje en ook niet direct zichtbaar.

Tips en input zijn welkom!

Bericht 0% gewijzigd door kirsten. op 19-06-2024 09:42:04
Huh?
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 09:28 schreef kirsten. het volgende:
Is het handig om daar gewoon heen te rijden en daar dan offertes op te gaan vragen?
Ik denk dat dit wel een aanrader is en dat je de producten van je keuze kunt zien en aanraken en van daaruit een keuze maken. Ongezien kopen vanaf een foto op internet is altijd risiko dat het in de werkelijkheid anders uitziet, aanvoelt en tegenvalt. En dan zit je met het op en af retour gedoe te kijken.

Overal wordt natuurlijk ook budget meuk van twijfelachtige kwaliteit verkocht daar is Duitsland niet van gevrijwaard. Maar over het algemeen staat service en klantgerichtheid wel iets hoger aangeschreven dan bij ons nuchtere Nederlanders. Daarnaast heeft Duitsland een ander en voor ons vaak voordeliger belastingstelsel een groter land met meer vraag en aanbod wat op de prijzen reflecteert.

Nu heb ik niet direct ervaring met sanitair, maar bv. het merk Plieger wat hier erg veel wordt verkocht is inmiddels van een Duits bedrijf uit Bremen.Verder heb ik geen ervaring met sanitair kopen in Duitsland maar ben een vervent 'doe het zelver' en woon een steenworp van de Duitse grens en wanneer ik wat dan ook nodig heb, informeer ik ook altijd bij verkopers in Duitsland. Met name speciaal gereedschap vaak van Duitse makelij, waar hier minder vraag naar is gaat 3 of 4 x over de kop qua prijs en is alleen ergens in het land bij speciaalzaken te vinden. Waarschijnlijk vraag en aanbod, omdat het hier dan als dood kapitaal lang op lager ligt of zelfs in backorder staat.

En in Duitsland trek ik het dan zo van het rek bij de eerste beste gereedschapswinkel voor 1/3 van de prijs wat ze er hier voor durven vragen. Daar kan soms echt een debiel verschil in zitten, daar ¤ 30 en hier ¤89.95 hetzelfde ding van hetzelfde merk. Wat hier dan als speciaal wordt aangemerkt en in donker krochten weggestopt is zou daar zomaar alledaags gangbaar kunnen zijn, vooral wanneer het Duitse merk producten zijn.

Edit: Oh ja, zo heb ik dit ook eens gehad met een speciale slang voor een kraandouche in de keuken. Hier in Nederland nergens te vinden, overal alleen maar op bestelling met X levertijd, allemaal moeilijk-moeilijk.... Hop ik de grens over naar bouwmarkt "Alles bei OBI" hangen er daar 3 verschillende lengtes en modellen zomaar in het rek vanaf ¤10,- en klaar.

Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 20-06-2024 10:59:10
0s.gif Op donderdag 20 juni 2024 10:46 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Ik denk dat dit wel een aanrader is en dat je de producten van je keuze kunt zien en aanraken en van daaruit een keuze maken. Ongezien kopen vanaf een foto op internet is altijd risiko dat het in de werkelijkheid anders uitziet, aanvoelt en tegenvalt. En dan zit je met het op en af retour gedoe te kijken.

Overal wordt natuurlijk ook budget meuk van twijfelachtige kwaliteit verkocht daar is Duitsland niet van gevrijwaard. Maar over het algemeen staat service en klantgerichtheid wel iets hoger aangeschreven dan bij ons nuchtere Nederlanders. Daarnaast heeft Duitsland een ander en voor ons vaak voordeliger belastingstelsel een groter land met meer vraag en aanbod wat op de prijzen reflecteert.

Nu heb ik niet direct ervaring met sanitair, maar bv. het merk Plieger wat hier erg veel wordt verkocht is inmiddels van een Duits bedrijf uit Bremen.Verder heb ik geen ervaring met sanitair kopen in Duitsland maar ben een vervent 'doe het zelver' en woon een steenworp van de Duitse grens en wanneer ik wat dan ook nodig heb, informeer ik ook altijd bij verkopers in Duitsland. Met name speciaal gereedschap vaak van Duitse makelij, waar hier minder vraag naar is gaat 3 of 4 x over de kop qua prijs en is alleen ergens in het land bij speciaalzaken te vinden. Waarschijnlijk vraag en aanbod, omdat het hier dan als dood kapitaal lang op lager ligt of zelfs in backorder staat.

En in Duitsland trek ik het dan zo van het rek bij de eerste beste gereedschapswinkel voor 1/3 van de prijs wat ze er hier voor durven vragen. Daar kan soms echt een debiel verschil in zitten, daar ¤ 30 en hier ¤89.95 hetzelfde ding van hetzelfde merk. Wat hier dan als speciaal wordt aangemerkt en in donker krochten weggestopt is zou daar zomaar alledaags gangbaar kunnen zijn, vooral wanneer het Duitse merk producten zijn.
Thanks! Op zich heb ik referentiemateriaal om naar te zoeken - Ik weet van een groot deel van de producten de lijnen en die hebben we bij de Nederlandse badkamerboer ook kunnen voelen en beoordelen.

Gister vond mijn man de webshop B-cube die zo te zien alles heeft wat we nodig hebben. De 'sale' prijzen zijn een beetje misleidend want de adviesprijs waar ze het vanaf berekenen is niet wat er in de winkel gerekend wordt (hier althangs), maar een korte zoektoch maakt dat we alsnog zo'n 15k goedkoper uitzijn met inkoop dan dat we geoffreerd kregen in Nederland - haal er nog een beetje korting vanaf er het is alsnog 10-12k. Ze hebben ook een showroom dus daar gaan we zeker een keer heen voordat we alles bestellen.

Ik dacht eigenlijk dat Duitsland een beetje achterliep :D Ik weet niet zo goed waarom. Ik had in mijn hoofd dat we waarschijnlijk geen webshop zouden vinden die dit had - ook omdat een aantal van de producten die wij willen in Nederland vaak alleen via dealers gaan (en dus geen prijzen online hebben staan). Dus het valt me vooralsnog alles mee!
Huh?
6s.gif Op donderdag 20 juni 2024 10:59 schreef kirsten. het volgende:
Ik dacht eigenlijk dat Duitsland een beetje achterliep :D
Ze lopen niet achter en ook niet echt voor het is met 83,8 miljoen inwoners meer dan 6 x zo groot als ons kikkerlandje. Dus de vraag en aanbod is eerlijker verdeeld en dus meer eerlijke concurrentie. Hier is de vakman zowat uitgestorven en zoeken naar de speld in een hooibergje op 17 miljoen inwoners die elkaar zowat op de schoot zitten. Hier zegt de werknemer "Baas!" je bent werkgever en een hond heeft een baas! Zeur niet zoveel, voor jou 10 anderen. Overal staan ze te springen om onvindbaar technisch personeel. Aannemers etc. kunnen vragen wat ze willen en krijgen hun werk niet af. Het is hier schering en inslag dat je hoort dat aannemers de klanten met half werk laten zitten omdat de klant teveel zeurt in hun beleving. Dus waanzinnige prijzen en willen dan nog alleen maar dankjewel horen.

In Duitsland is dit nog wel anders geregeld. Daar is er nog een baas en de chef werkplaats of een bouwopzichter heeft de titel 'Meister' en wordt ook met Her Meister door de mindere aangesproken anders zwaait er wat. Andere markt andere Anstand und hiërarchie en een andere vorm van respect. :)

Praat eens in Duitsland met een werkeloze... Die lopen allemaal door de stad lege flesjes en blikjes in prullenbakken zoeken zodat ze centje extra hebben i.v.m. statiegeld.

Maar goed ook daar wordt schlamperei gebouwd en wonen boeven. Ergere boeven dan hier.

Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 20-06-2024 12:35:46
Nico987
Je bent bij 1 badkamer boer geweest?
En wat voor tekening gaat de architect dan maken?

Wij zijn naar 5 badkamer boeren geweest in Nederland. Dmg ontlopen. Zij maken een 3d tekening terwijl je je wensen verteld. Uiteindelijk een kwart betaald in vergelijking met de eerste. Daarvoor zijn we naar een winkel geweest die zij geef de offerte maar dan maak ik een prijs, daar mag je over nadenken, maar ik ga niet onderhandelen meer. Hij was klaar, vervolgens nog wat gratis accesoires er bij geregeld en klaar, ben in de loop der jaren een paar keer terug gemoeten, de wc bril brak, en de temperatuur van de mengkraan zat vast. Ook buiten de garantie keurig opgelost.

Ik kan me niet voorstellen dat het Duitsland zoveel zou schelen dat ik dat risico wil lopen, je moet er sws een paar keer heen..

En ik snap wel dat de architect graag een tekening maakt, uurtje factuurtje. Terwijl je krijgt bij alle keuken boeren gewoon een tekening met alle benodigde maten.

Dit soort spul gaat zomaar 5-6 keer over de inkoop prijs. Vriend van mij wilde keuken apparatuur van een bepaald merk. 2 ovens, kookplaat zoiets. Bij de fabrieks winkel 12000 euro. Uiteindelijk had hij het gevonden voor 5, maar dan moest hij een bedrijfspand aanvragen. Toen zei zijn aannemer, ik regel het het verschil dat ik onder de 5 zit delen we...
Hij heeft iets meer dan 4500 euro betaald. Dus er is uiteindelijk rond de 4000 betaald voor spullen met een advies prijs van 12000..

Voor een beetje vakman is dat echt voldoende om een badkamer te maken.

Ooit ook veel geld gestoken in tekeningen van een architect, de timmerman heeft het 1 keer aangeraakt.
Voor Rood-Wit gezongen
Ik heb veel dure badkamer en toiletspullen besteld bij Sonono.de. Scheelde ongeveer 30% met de NL prijzen.

Erg goedkoop en met wisselende reviews, dus ik wist dat het een risico was. Als je de levertijd even buiten beschouwing laat was de ervaring prima. Netjes geleverd, zeer goed verpakt en met een fatsoenlijke transporteur bezorgd. De levertijd was lang, maar ik kan niet beoordelen of het bij een ander korter zou zijn geweest.

Punt van aandacht is wel dat ik ook al 2 garantiezaken heb gehad. Betrof een Grohe doucheset en nu 2 V&B toiletbrillen. Gelukkig zijn uitgerekend deze niet bij Sonono gekocht maar bij Bol.com en Sanitairwinkel.nl. Van die bedrijven kan ik bevestigen dat de service uitstekend is! Gezien de reviews vermoed ik dat dat bij het Duitse Sonono.de een heel stuk lastiger zou zijn geweest.
Begin je eens in te lezen in het badkamertopic op tweakers. Genoeg ervaringen daar over badkamerwinkels.

Daarnaast vergelijk je prijzen eens op idealo.de

Bijna alles is goedkoper in Duitsland. Gereedschap, bouwmaterialen, boodschappen, drank,benzine, tabak enz.

Sommige dingen wil je nu eenmaal eerst zien, zoals tegels. Maar een HansGrohe kraan in de kleur Brushed bronze is in Duitsland identiek hetzelfde als hier. Dus kun je prima online bestellen als je in Nederland al had besloten dat je die wilt, is wel een flink stuk voordeliger. Hotbath kranen kennen ze daar dan weer niet.

Zoek op EAN nummers, dan weet je zoiezo dat je identiek hetzelfde product krijgt.
steun FOK! en koop via een van deze links
Coolblue Bitvavo