Het gaat niet goed met Bradley Wiggins (44), de Tourwinnaar van 2012. De in Gent geboren Brit werd vorige week na jaren van financiële problemen failliet verklaard. In ‘The Daily Mail’ vertelt zijn advocaat Alan Sellers nu dat Wiggins zelfs praktisch dakloos is. ,,Hij heeft geen stuiver meer.”![?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp]()
De financiële problemen van Bradley Wiggins zijn niet nieuw. In november vorig jaar werd al duidelijk dat Wiggins nog niets van de 1,15 miljoen euro aan schulden van zijn bedrijfje Wiggins Rights Limited had terugbetaald.
,,De financiële problemen houden al een paar jaar aan, zonder duidelijke uitkomst”, zei hij daar toen over in de Britse pers. ,,Het is een historische kwestie waarbij de professionele nalatigheid van anderen voor een hoop ellende zorgt die dan mijn naam draagt. Het komt wel meer voor bij sporters.”
Iets meer dan een week geleden werd ‘Wiggo’, zoals de bijnaam van de flamboyante Brit luidt, dan ook failliet verklaard door de districtsrechtbank van Lancaster. Er werden curatoren aangesteld om zijn bezittingen in beslag te nemen en te verkopen. Ook zijn ex-vrouw Catherin, waarvan hij in 2020 scheidde en waarmee hij twee kinderen heeft, behoort tot de 21 schuldeisers.
Wiggins was tot vorig jaar als analist aan de slag bij Eurosport en was daarna vooral in podcasts te gast, een graag geziene gast vanwege zijn kunst om smeuïge anekdotes te vertellen. ‘Sir Wiggo’ deed zijn commentaar en verhalen bovendien altijd met de nodige humor en zelfspot, waarmee hij zelfs de meest langdradige etappes nog van wat glans kon voorzien. Inkomsten had Wiggins na zijn wielerpensioen in 2016 dus nog wel, maar het is niet genoeg gebleken om zijn hoofd boven water te kunnen houden.
Alan Sellers, advocaat van Bradley Wiggins.Ondertussen is Wiggins' huis al verkocht. De voormalig Tourwinnaar met Team Sky, waar hij van 2010 tot 2015 zijn beste jaren beleefde, is nu aangewezen op familieleden en vrienden om te overnachten. Alan Sellers, zijn advocaat, vertelde afgelopen weekend in de Britse krant ‘The Daily Mail’ dat Wiggins aan ‘couch surfing’ doet - van bank naar bank.
,,Het is een puinhoop. Hij is alles, maar dan ook alles kwijt. Zijn huis, zijn andere woning op Mallorca, zijn spaargeld en zijn investeringen... Hij heeft geen stuiver meer. Het is heel triest. Ik weet niet waar hij afgelopen nacht heeft geslapen en ik weet niet waar hij vannacht of morgen zal slapen. Hij heeft geen vast adres.”
Het leven van ‘Sir’ Bradley Wiggins - hij werd in 2013 tot ridder geslagen (CBE) in Groot-Brittannië - blijft er zo een van hoogtes en laagtes. Zijn sportieve successen zijn niet in één adem te noemen: hij won in 2012 als eerste Brit ooit de Tour de France en kroonde zich ook tot olympisch én wereldkampioen tijdrijden, in 2012 en 2014. Bij het baanwielrennen veroverde hij over vijf verschillende Olympische Spelen maar liefst acht gouden medailles.
Misbruik, depressie en alcoholproblemenMaar tegenover zijn glansrijke carrière staat ook het verhaal van een moeilijke jeugd. In 2022 getuigde Wiggins in ‘Men’s Health UK’ hoe hij als jonge tiener werd misbruikt door een coach. ,,Het gebeurde toen ik jong was, ongeveer dertien jaar oud. Ik heb dat nooit volledig geaccepteerd en het heeft invloed op mij gehad als volwassene.”
Wiggins kon destijds bij niemand terecht. Zijn vader - die in 2008 overleed - verliet al vroeg het gezin, zijn stiefvader was dan weer gewelddadig tegenover de jonge Bradley. ,,Dus probeerde ik het te vergeten”, vervolgde Wiggins. ,,Ik was een eenling. Ik voelde me eenzaam en wilde weg uit mijn omgeving. Ja, ik was een nogal vreemde tiener. Ik denk dat ik door mijn tegenslagen ben beginnen te fietsen, om zoveel mogelijk alleen te kunnen zijn.”
Wigginis bouwde op de fiets een mooie carrière op, maar bleef ook in zijn jaren als wielerprof worstelen met zichzelf. Hij leed aan depressie en dronk in periodes veel alcohol. Zijn financiële downfall is een nieuw dieptepunt in zijn leven. Komt hij ook die weer te boven?
https://www.ad.nl/wielren(...)lles-kwijt~aeed85bf/
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !