abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213940431
Beste FOK!'ers,

Gisteren kreeg ik ineens een berichtje via Telegram van een voor mij totaal onbekende. Deze persoon claimde te werken voor een bedrijf genaamd Zetenta Interactive Marketing.

Hiermee zou je crypto in de vorm van USDT/C kunnen verdienen middels het subscriben van bepaalde YouTube kanalen die via een aparte Telegram groep elke dag als nieuwe taken in de groep gepost worden. Als introductie krijg je na 2 proeftaken 20 USDC overgemaakt die inderdaad daadwerkelijk betaald worden. Hierna wordt je na een 3e groep geloodsd waar het "echte" werk begint.

Voor zover je dacht dat ik zelf nog níet direct achterdochtig was, dat was ik uiteraard al wel. Maar ik ben natuurlijk wel geïnteresseerd wat hier nu precies achter schuilt. Je gaat mij iet wijs maken dat ze doodleuk iedereen die meedoet elke keer klakkeloos geld over maken voor een simpele subscription die je net zo makkelijk weer ongedaan kunt maken. Ik heb dat dus eerst eens een dag "gevolgd" zonder daadwerkelijk iets met de opdrachten die voorbij komen te doen. Volgens de spelregels die ze hanteren worden er elke dag tevens éxtra bonus opdrachten tussendoor gepost waarmee je extra USDC kunt verdienen. En híermee is waar het échte addertje onder het gras tevoorschijn komt:

Er is namelijk een schema opgetuigd waarin, afhankelijk van het aantal beschikbare plekken, je je kunt inschrijven en vervolgens een x bedrag moet overmaken, afhankelijk van je gekozen positie. Dit zou je binnen 10 minuten volgens hen gecrediteerd zou krijgen. De top positie van 30K zou dan na 10 minuten worden terugbetaald met 42,5K. Iedereen met een beetje verstand snapt natuurlijk dat het dáár fout gaat. Dat of wanneer er zoveel klachten in de groep of online verschijnen dat het systeem vanzelf in elkaar dondert en de oprichters er met de poet vandoor zijn natuurlijk.

Iemand al bekend met deze vorm van oplichting?

pi_214088964
Er zijn vooral 3 vormen van scams.

Bij de ene vorm doe je "klusjes" voor weinig geld en als die op zijn ga je voor "grotere klussen".
Je vergoedingen lopen snel op en op het moment dat je wil uitbetalen is er een probleem en moet je eerst zelf geld overmaken om dat geld vrij te laten komen. Uiteraard zie je vervolgens nooit meer wat terug van dat geld. Je zit meestal in een groep met AI bots of leden van de scam, dus alles lijkt legitiem tot je wil cashen. Het levert per keer niet veel op maar omdat ze duizenden van die Telegram of Whatsapp groepjes tegelijk managen, stroomt het wel aardig binnen. En als je vanuit India opereert is $100 een hoop geld.

De andere vorm is gewoon een piramidespel, dat kan je natuurlijk op verschillende manieren aankleden. Als je zelf geld moet betalen of inleggen en er met treden / trappen gewerkt wordt dan weet je al dat het die vorm is.

De derde is dan nog de ponzi, waarbij je geld inlegt en dat kwijt bent.
Soms is daar nog een variant op waarbij je ingelegde geld veel geld waard lijkt te worden en op het moment dat je dat wil cashen, er een probleem is met het uitbetalen. Je moet dan geld storten om het geld vrij te maken en op dat moment ben je je ingelegde geld + dat extra geld kwijt.

Op het moment dat iemand jou benadert om geld te verdienen dan kan je er 100% vanuit gaan dat het een scam is.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 29-06-2024 13:12:24 ]
  Moderator zaterdag 29 juni 2024 @ 18:05:40 #3
18653 crew  D.
pi_214092213
Daar is het wel mee gezegd :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')