Van lieverlede kwam ik terecht bij mijn tweede garagehouder, dit jaar 7 jaar terug. Een mannetje alleen, hier op het durp. Ook duur, maar heeft me nog nooit in de steek gelaten. 1 keer panne gehad (niet ver uit de buurt), is me subiet komen halen... (Die ANWB all-in kaart heb ik in feite wat dat betreft ook voor niets...)... Ik kocht er mijn tweede automobiel, waarover ik op zich niet tevreden ben, maar die me desondanks nog nimmer echt in de steek gelaten heeft... Motorisch is ie best goed en handelbaar, maar qua afwerking suckt hij...
Ikzelf heb het idee dat mijn garagehouder te vertrouwen is, hoewel de keuring afgelopen december nog aardig in de papieren liep (samen met een klein beurtje 480 EURO)... Zeker weten echter doe ik het niet. Het komt, wat mij betreft, aan op vertrouwen, aangezien ik veel te weinig verstand van auto's heb om dit te kunnen controleren. En uiteraard je staat er niet zelf bij als hij constateert dat je remschijven door zijn of zoiets...
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die nog minder verstand hebben van auto's dan ik; niet weten wat of ooit gehoord hebben van een distributieriem is, een verdeler, een koppakking, een koppelingsplaat, een dynamo, een startmoter of een carburator... Mensen die afgaan op de al dan niet mooie ogen dus van de garagehouder of zijn receptionist... De vraag dan is of garagehouders te vertrouwen zijn, immers niet iedereen gaat bijv. als zijn auto is afgekeurd ineens op herkeuring naar de ANWB... En soms, heel soms bekruipt mij, ook bij mijn huidige garagehouder, een gevoel van: nou, gooi het maar in m'n pet, want dit geloof ik toch niet...
Ervaringen...?
Ik kan bijvoorbeeld ook niet zeggen of een Syrische tolk zijn werk goed doet.
quote:Goed idee ja, maar ik heb er weinig of geen verstand van. Er ook nooit onderwijs ingevolgd... Zelf een beetje prutsen lijkt mij niet echt een optie... Hoe doe jij dat m.a.w.? Heb je er onderwijs ingevolgd, van nature technisch, autodidactisch...?
Op maandag 17 februari 2003 19:53 schreef Bushmaster het volgende:
Geen idee, k doe alles zelf. En een garage met een groot BOVAG plakkaat, daar ga ik met een wijde boog omheen. Deze 'organisatie' staat namelijk altijd achter de garagehouder, en is er niet voor de gewone man, die zich door onwetendheid vaak blauw betaalt voor een keuring en/of reparatie.
quote:Ook bij tweedehands auto's niet...?
Op maandag 17 februari 2003 20:11 schreef asco het volgende:
Ik heb jaren lang bij een officiële dealerorganisatie gewerkt. Ik kan je alleen maar zeggen dat je bij zo'n bedrijf echt niet in de nek wordt geslagen, en dat kan ook niet. Men moet daar garant staan voor kwaliteit en tevreden klanten. Is een klant niet tevreden dan kan hij bellen met de importeur en geloof me die nemen het vooral op voor de klant, dus let je als dealer wel op dat je je klanten tevreden houdt. Natuurlijk is een dealer duurder maar ze zullen je niet snel laten zitten en je wordt dus niet in de nek geslagen, nu spreek ik natuurlijk niet voor alle dealers. Het was trouwens een Volvo dealer.
quote:Nee, als jij een auto koopt met garantie (en die krijg je in de meeste gevallen al snel) dan wordt zo'n auto ook echt gemaakt als er iets stuk is, zonder enige discussie. Verder was het zelfs zo dat als een klant ergens aangaf onzeker over te zijn (probleem met remmen ofzo) wij niet automatisch overgingen tot reparatie, een klant werd dan eerlijk uitgelegd dat hij (nog) geen kosten hoefde te maken. Geloof me maar, bij een officiële dealer ben je beter af. Natuurlijk hadden we ook zo nu en dan ontevreden klanten maar echt, er werd ten alle tijde alles aangedaan ook deze mensen tevreden te stellen. Verder moet iedereen weten dat je bij een autobedrijf altijd moet proberen korting te krijgen, je kunt snel een paar tientjes verdienen per beurt.
Op maandag 17 februari 2003 20:13 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Ook bij tweedehands auto's niet...?
quote:Verder is het zo dat echte "gebakjes" zoals wij ze dan noemden (slechte auto's) die werden ingeruild meteen doorverkocht werden naar de handel, alleen auto's die deugden en bij ons in onderhoud waren geweest kwamen in de verkooprij te staan.
Op maandag 17 februari 2003 20:13 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Ook bij tweedehands auto's niet...?
Waarom?
Mijn radiateur was tijdens garantie kapot, een nieuwe zou 360 kosten kon ik krijgen voor 110 bijbetaling of een 2e hands voor niets
Heb de nieuwe gekozen...
Auto klaar, ik haal em op. Komt ie met een lulverhaal dat het steenslag zou zijn. Een monteur komt binnenlopen en zegt : kijk daar bij het ophangpunt lekte ie -> steenslag was gewoon een leugen dus
Ik vraag of ik de rekening mocht zien / copy ervan. Dit kon niet want het was 'deelbon' . Ik maak een opmerking dat het volgens VW 194 zou kosten waarom hij zegt : kan nooit. We speken af dat ik een dag later betaal en neem de auto mee
De volgende dag bel ik es wat rond, neem een offerte mee van VW en kom tot de conclusie dat een imitatie radiateur tussen de 120-160 zou kosten en een VW 194
Ik loop die tent binnen, maar hij is met klanten bezig. Ik zeg ff snel dat we toch es over die 110 euro moeten praten want dat klopt niet en ga buiten in de auto wachten
Direct wanneer de klanten naar buiten lopen ga ik naar binnen, en ja hoor meneer staat druk na te rekenen met de rekening in zn hand en wat staat daar op? -> 120 euro ! En dit terwijl ik 110 zou moeten bijbetalen:) De vuile oplichter.
Maar hij probeerd zich eruit te lullen, hij heeft 60% kortiung bij die leverancier dus 120 / 40 *100 + btw = 357 euro, jaja tuurlijk.
Een heel gebekvecht volgt en hij blijft volhouden dat het onderdeel 360 kost. Dus ik rij direct naar de leverancier toe (stond bovenaan de bon) en daar blijkt dat het onderdeel 214 kost daar, weer een leugen
Ik ga weer terug maar hij blijft volhouden. Op het laatst wordt ik een afperser / oplichter genoemd en mag vertrekken + hoef niet op verdere service te rekenen. Ik ga weg, maar zie de verkoper zijn vader buitenstaan (= klein fam. bedrijfje). Leg hem het hele verhaal uit en zeg morgen er op terug te komen
Dag later hoef ik 60 euro bij te betalen op een nieuwe + krijg verdere service (heb nog 3 maand garantie)
Al met al een leuk voorbeeld van iemand die hoopt op een domme klant maar nog dommer reargeerd wanneer de klant er achter komt dat ie bijna opgelicht werd
Zeker als je een wat meer exotische auto hebt, ben je wel gebonden aan een merkdealer. Ik laat beun de haas of garagebedrijf 'de putdeksel' niet aan mijn Carlos Sainz komen. Echter, bij de dealer hebben ze ook maar 3 x in hun leven zo'n auto van dichtbij gezien, laat staan eraan gesleuteld. Dit brengt 2 nadelen met zich mee: Je auto is een tijd weg en je bent een godsvermogen kwijt aan arbeidsloon, omdat ze alles moeten doen met het boek erbij.
Mijn advies: Zo veel mogelijk zelf doen qua onderhoud. Alleen voor de onmogelijke dingen zoals koppelingsplaten vervangen en distributieriem (bij mij is dat bijna ondoenlijk) naar de merkdealer.
Ik bracht de auto voor een klein beurt.
Werd ik gebeld dat de remschijven niet in orde waren, of het goed was als ze er onder gemonteerd werden. Kosten: 1600 gulden....
Dus ik zeg, waar komt dat vandaan? Zijn ze van goud? Tja euh mevrouwtje ( ) ...zo duur kost het nou eenmaal om een sportauto te rijden.
Daar ging ik dus niet mee accoord, kreeg ik de mededeling dat ik een aantekening op de rekening zou krijgen, het was niet verantwoord om er mee te gaan rijden. Hierover werd ik zo pissig, ik zei: Lel die wielen er NU onder, want ik om 'm NU halen.
De beurt koste iets van 150 gulden, en werd nog eens 100 gulden bovenop gedaan, omdat men de wielen eraf hadden gehaald.. (ongevraagd!)
Ik ben gelijk door gereden, naar de garage waar ik mijn auto altijd laat keuren.
Daar aangekomen, zeg ik tegen die man, kan je ook even kijken naar de remmen, ik heb het gevoel dat het niet goed zit.
Goed, zo gezegd zo gedaan.
Hier hoorde ik een hele andere toon....
Nou, ze waren niet orde, ik moest er geen maand mee rijden...
Dus ik zeg, wat gaat me dat kosten? Hij is aan het nachecken, zegt nog.....oh dat is duur...dus ik denk, tja dan ben ik gewoon aan de beurt, niet dan? Euh ja mevrouw, dat gaat wel 800 gulden kosten. (Ik kon die man wel kussen! )
DE HELFT MENSEN DE HELFT!!!!!!!!!!
Dezelfde remschijven! Enne ik reed een MX-3 daar passen maar 1 soort remschijven op. Dus ze waren ook origineel!
Schandalig, hoe een dealer je behandeld! (Is natuurlijk niet voor elke dealer zo..) Nee, ik ga wel bij dat leuke familie bedrijfje, waar het nog te betalen is.
Ik koop in juni 2002 een splinternieuwe Renault Clio. Over de verkoper niks dan lof, de man zag zelfs kans een showroommodel los te praten uit Groningen, waardoor ik in 2 weken een nieuwe had ipv er 8 weken op te moeten wachten, wat ook nog eens een paar 100 Euro scheelde ivm een prijsverhoging (die niet gold voor auto's die al in NL waren). De service (werkplaats) bij die dealer is echter K met P.
1e beurt na 10K km. was gratis, zei men bij aankoop. Niet dus. Dat had Renault in januari afgeschaft. Oke, verkoper neemt zijn verantwoordelijkheid en geeft zijn fout toe en beurt hoefde niet betaald.
Volgens de werkplaats moest de eerste gewone beurt bij 20.000 km. Stond ook op het kaartje aan het stuur. Ik vond het wat snel, maar goed.. 7 weken na de 1e beurt stond ik er dus voor de 2e Afspraak maken kostte al moeite. Ik werk 100 km van mijn woonplaats af, dus het moest op zaterdag. Na veel heen en weer gezeur kon dat. Auto gebracht en kopje thee genomen en boekje lezen.
Na 1,5 uur is ie klaar. Receptionist: We zijn klaar, maar hij hoefde nog geen beurt hoor. Ik: Oh? Waarom niet? R: pas bij 30.000 km.
Ach, beter teveel dan te weinig maar waarom zeggen ze dat dan niet als ik de afspraak kom maken? Ik dus weg en besluit thuis mijn wagen gelijk even te wassen en zo. daarbij ook even oliecheck.. WTF? Niks olie bijgevuld zoals op het kaartje stond, niks koelvloeistof bijgevuld..
Week later komt de rekening: 65 Euro. Voor niks doen.
na veel heen en weer gebel en gefax (dat duurde 6(!) weken) was men bereid dan 40 Euro te crediteren (kapotte koplamp lamp was vervangen)
Ik had al besloten een dealer bij mijn werk te gaan zoeken. Toen ik de auto daar bracht voor de eerste beurt bij 30.000 bleek dat er een complete isolatieplaat bovenop de motor ontbrak. Dealer gebeld, die hadden er natuurlijk nooit van gehoord, was ze niet opgevallen enz enz. Nieuwe isolatieplaat: 85 Euro. Je zou toch denken dat een dealer die elke dag dezelfde auto's ziet het moet opvallen als je een motorkap opentrekt, dat er een plaat zo groot als morgen de hele dag ontbreekt?
Die aankoop dealer is in ieder geval een klant kwijt. De nieuwe (als het al een Renault wordt, wat ik betwijfel) komt bij iemand anders vandaan.
(Overigens hoorde ik van de nieuwe dealer, dat de garage waar ik hem gekocht heb, op de nominatie staat zijn dealerschap van renault kwijt te raken.. Ik ben dus waarschijnlijk niet de eerste en enige die problemen met hen heeft)
quote:
Op dinsdag 18 februari 2003 08:57 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Je zou toch denken dat een dealer die elke dag dezelfde auto's ziet het moet opvallen als je een motorkap opentrekt, dat er een plaat zo groot als morgen de hele dag ontbreekt?
Zou je wel denken ja...
quote:Nieuwe dealer had gebeld. Of zij hem er misschien afgehaald hadden voor een reparatie en hem nog hadden liggen. Nee natuurlijk. Ze wisten van niks. Een beetje dealer zegt dan: We zetten er wel een nieuwe op, maar zij dus niet. En die nieuwe dealer had zoiets van: Tja, theoretisch kun je hem zelf kwijtgemaakt hebben, dus garantie is het niet..
Op dinsdag 18 februari 2003 09:09 schreef Knuffie het volgende:[..]
![]()
Zou je wel denken ja...
Ik zit nog te dubben of ik er een briefje naar Renault Nederland aan zal wagen. Kijken of ik mn 85 Euro terug kan krijgen
quote:Als je het niet doet, krijg je het nooit...
Op dinsdag 18 februari 2003 09:12 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Ik zit nog te dubben of ik er een briefje naar Renault Nederland aan zal wagen. Kijken of ik mn 85 Euro terug kan krijgen
Trouwens vind het schandalig! Zou iig een klacht indienen!
Pa was zo goed de auto nog een flinke beurt te geven, voordat ik 'm in handen kreeg....
Kosten: 4000 gld!!!! Waaronder die klote remschijven!
Wat bleek, dingen zijn nooit vervangen!
Garagehouder/dealer is dan ook op de fles gegaan....
quote:Tja.. Dat is wel zo, maar wat schiet ik ermee op? Trouwens, stel dat ie op een ochtend niet start. Dan komt er echt geen monteur 100 km om te kijken wat er mis is. Dan zal ik toch naar de plaatselijke Renault boer moeten
Op dinsdag 18 februari 2003 09:15 schreef Knuffie het volgende:[..]
Als je het niet doet, krijg je het nooit...
![]()
Trouwens vind het schandalig! Zou iig een klacht indienen!
quote:En wat als'ie op een avond niet wil starten, als je naar huis wilt? Dan moet je daar ook een Renault dealer in de buurt hebben.
Op dinsdag 18 februari 2003 09:22 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Tja.. Dat is wel zo, maar wat schiet ik ermee op? Trouwens, stel dat ie op een ochtend niet start. Dan komt er echt geen monteur 100 km om te kijken wat er mis is. Dan zal ik toch naar de plaatselijke Renault boer moeten
quote:Lees even mijn posts voor je gaat miepen. Die heb ik dus ook. En die heeft wel goeie service.
Op dinsdag 18 februari 2003 09:55 schreef Light het volgende:[..]
En wat als'ie op een avond niet wil starten, als je naar huis wilt? Dan moet je daar ook een Renault dealer in de buurt hebben.
quote:Ja, maar als je dan een dealer in/bij je woonplaats gaat zoeken dan heb je dus 2 dealers. Ook handig.
Op dinsdag 18 februari 2003 09:59 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Lees even mijn posts voor je gaat miepen. Die heb ik dus ook. En die heeft wel goeie service.
quote:Er zit een dealer in mijn woonplaats. Maar daar heb ik deze dus gekocht... Met alle gevolgen van dien..
Op dinsdag 18 februari 2003 14:43 schreef Light het volgende:[..]
Ja, maar als je dan een dealer in/bij je woonplaats gaat zoeken dan heb je dus 2 dealers. Ook handig.
maar ik moet ook het een en ander repareren aan mn wagen,en dat zijn dingetjes die ik best zelf kan doen,dus ik ga alleen naar die nissan dealer om die onderdeeltjes te bestellen en ik fiets die dingen erin.
dus ik heb alleen de kosten voor de materialen,voor zover ik het zelf kan repareren.
maar ga altijd met iemand die er ook verstand van heb want dan sta je wat sterker
quote:Dat snap ik ook. Dus heb je een dealer gezocht bij je werk. Is logisch, maar in geval van startproblemen 's morgens heb je weer een dealer in de buurt nodig. En bij startproblemen 's avonds heb je de dealer bij je werk nodig. Dus je hebt sowieso 2 dealers nodig eigenlijk. Of gewoon een auto die niet stuk gaat.
Op dinsdag 18 februari 2003 16:32 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Er zit een dealer in mijn woonplaats. Maar daar heb ik deze dus gekocht... Met alle gevolgen van dien..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |