abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213898504
Kan er een andere videokaart in mijn game-pc, zonder dat daarmee andere onderdelen moeten worden vervangen? De computer heb ik vier jaar geleden gekocht (op maat laten maken) en doet het nog prima. Het was geen klein bedrag, dus ik zou er nog graag een tijdje mee doen.
pi_213898530
Ja.
Nee.

Je zou kunnen beginnen met het opnoemen van de exacte specificaties van:
- mainboard (merk / type)
- processor (merk / type)
- voeding (merk / type / vermogen)

Anders is het giswerk.

Normaal gesproken kan er wel een andere videokaart in.

Wat ook nog belemmerend kan zijn is de afmeting van de systeemkast, meestal past het wel.
  vrijdag 14 juni 2024 @ 00:15:47 #3
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_213898544
Ligt aan je power supply, of deze genoeg kan leveren en in het geval van een nvidia kaart of je de juiste stekkertjes hebt, je zal sowieso een verloopstekker moeten gebruiken en omdat deze uit de zijkant komt moet je kast ook diep genoeg zijn. De nieuwe kaarten aan de high end kant zijn ook onmogelijk groot dus meet het van te voren even goed af. De 'kleinste' nvidia 4080 bijvoorbeeld is https://tweakers.net/pric(...)ion-16gb-gddr6x.html voor zover ik het heb kunnen vinden.

En welke cpu heb je? Misschien kan je beter een minder krachtige gpu kopen zodat deze nog aansluit op je cpu en deze geen bottleneck wordt. Als je een AMD cpu hebt kan je nog de laatste van de vorige generatie in je moederbord plaatsen. In het geval van Intel is het beperkter.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_213898924
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 00:07 schreef Magister_Artium het volgende:
Kan er een andere videokaart in mijn game-pc, zonder dat daarmee andere onderdelen moeten worden vervangen? De computer heb ik vier jaar geleden gekocht (op maat laten maken) en doet het nog prima. Het was geen klein bedrag, dus ik zou er nog graag een tijdje mee doen.
Welke processor en voeding zitten er in?
Bepaalde onderdelen in je pc kunnen ervoor zorgen dat je onderdelen, hoe individueel goed ook, in de samenwerking tussen de onderdelen haperingen of andere onwenselijkheden kunnen veroorzaken. Dit noem je een bottleneck.
De bottleneck in een game pc vindt meestal plaats tussen de processor (ofwel CPU, Central Processing Unit) en de videokaart (ofwel GPU, Graphical Processing Unit).
Het is dus enorm belangrijk te weten welke processor het beste bij een videokaart past, zodat de bottleneck minimaal blijft.

De voeding (ofwel PSU, Power Supply Unit) is de elektrische voorziening van je systeem. Zonder dit onderdeel gaat je pc niet aan.
De voeding is uitgedrukt in een aantal watt. Dit is de maximale output waarmee onderdelen van je pc van stroom kunnen worden voorzien.
Goede voedingen hebben een certificaat, dit is een 80PLUS certificaat. Deze zijn te vinden in Bronze, Silver, Gold en Platinum certificaten. Ze houden in dat de voeding ten minste 80 procent van de aangegeven watt gegarandeerd kan leveren aan je systeem. Des te hoger de waarde van de aangegeven metalen in de certificaataanduiding, des te beter wordt deze garantie aangeleverd.

De relatie tussen videokaart en voeding is simpel - een videokaart heeft elektriciteit nodig om te kunnen werken. Soms veel elektriciteit, soms weinig. Het hangt af van je eigen wensen. Een videokaart waarmee je games kan spelen op een high setting op 1080p is misschien 150 watt benodigd. Wil je 4K en alles op ultra, dan tikt de videokaart gemakkelijk een stroomverbruik van 400 watt aan.
In zulke gevallen zal je dan ook moeten kijken naar voedingen die meer dan 800 watt aankunnen, aangezien de rest van het systeem ook van stroom moet worden voorzien.
Google is your friend, abuse your friends
pi_213899364
Niet zonder details van je wensen en je huidige systeem.

Een processor, werkgeheugen en videokaart moeten wel een beetje in balans zijn. Je kan wel een Ferrarimotor in een deux chevaux lepelen, maar dat rijdt dan geen 250.

Je pc is inmiddels vier jaar oud, best een leeftijd. Daar zou niet zomaar een kaart van de laatste generatie inhangen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_213900559
Allemaal details waarvan ik geen verstand heb, dus helaas kan ik jullie niet helpen.
Ik denk dat ik dan contact zoek met de leverancier, maar ik zie dat het geen domme vraag is.

Bedankt voor de informatie!
pi_213900811
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 09:52 schreef Magister_Artium het volgende:
Allemaal details waarvan ik geen verstand heb, dus helaas kan ik jullie niet helpen.
Ik denk dat ik dan contact zoek met de leverancier, maar ik zie dat het geen domme vraag is.

Het is geen rocket science hoor.
pi_213901133
quote:

Vergelijk het met een auto. Kan daar een totaal ander motorblok in? Jazeker.

Kan daar elk willekeurig motorblok in wat je maar wil? Absoluut niet. Dat is afhankelijk van een hele hoop andere zaken.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_213901963
Je kan met dit programma zien wat voor hardware je hebt, daarmee kan je de specificaties van je moederbord opzoeken.

https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
pi_213903143
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 10:14 schreef Saekerhett het volgende:

[..]
Wel voor iemand die al op de middelbare school alles van letters, maar niets van cijfertjes wist.
  vrijdag 14 juni 2024 @ 14:10:58 #11
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_213903809
Is het misschien een pre-built pc? van een merk zoals HP of DELL ofzo?
zo ja, welk merk is het en welk model nummer? dan kunnen we zelf de specs opzoeken
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_213904171
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 13:14 schreef Magister_Artium het volgende:

Wel voor iemand die al op de middelbare school alles van letters, maar niets van cijfertjes wist.
Heb je de factuur/kassabon nog met alle specificaties? We hoeven geen bedragen natuurlijk, maar zo veel mogelijk detail van je huidige computerystseem is wel verrektes handig.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_213905016
quote:

Als je al niet eens kan achterhalen wat er momenteel in je pc zit zou ik lekker gwn een nieuwe pre built halen of terug gaan naar die winkel.
pi_213913903
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 10:14 schreef Saekerhett het volgende:

[..]
Nou, dat is het dus wel!

Probeer maar eens, als leek, de timing van je cpu, je geheugen en het videogeheugen perfect op elkaar af te stemmen, om te beginnen.
En daarna de rest.
Standaard wordt in de standaard-bios niet de goede timing en setting aangemaakt, maar het 'overall' werkzame, afhankelijk van de mobofabrikant. En daarna gaat windows ook nog het een en ander verpieteren, want hun os moet wel op alle systemen kunnen werken.
Hierdoor draaien de meeste pc's, denk ik, niet supergeweldig, maar doen slecht(s) hun werk.
En tooltjes zijn een hulpmiddel. De goede settings leer je pas zetten na veel kennis opdoen en eventueel 'trial and error'.

O ja, je kan naar een pc-winkel gaan en een alles d'r op en d'r aan game pc kopen, maar dat is hetzelfde als naar SpaceX gaan en zeggen dat je een pakketje naar de ruimte wil sturen. Dat is geen rocket-science.
pi_213914087
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 04:41 schreef gepromoveerT het volgende:
Nou, dat is het dus wel!

Probeer maar eens, als leek, de timing van je cpu, je geheugen en het videogeheugen perfect op elkaar af te stemmen, om te beginnen.
Volgens mij is de vraag van TS niet hoe alles perfect op elkaar afgestemd moet worden, maar wil TS gewoon (met bijzonder veel tegenzin) weten welke/of een nieuwe GPU in zijn build zou passen/werken. Dát uitvogelen is géén rocket science. En dat zou iemand hier hem ook wel even kunnen vertellen, als ie niet te lui zou zijn om de specs van zijn systeem te achterhalen.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_213914630
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 06:03 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Volgens mij is de vraag van TS niet hoe alles perfect op elkaar afgestemd moet worden, maar wil TS gewoon (met bijzonder veel tegenzin) weten welke/of een nieuwe GPU in zijn build zou passen/werken. Dát uitvogelen is géén rocket science. En dat zou iemand hier hem ook wel even kunnen vertellen, als ie niet te lui zou zijn om de specs van zijn systeem te achterhalen.
Ik reageer ook niet op TS, maar op de mededeling van de commentator, die op zijn beurt weer de TS citeert.
pi_213914648
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 08:40 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]
Ik reageer ook niet op TS, maar op de mededeling van de commentator, die op zijn beurt weer de TS citeert.
TS: Allemaal details (die gaan over de samenstelling van de pc en de relatie die deze zal hebben met een nieuwe GPU, om tot een conclusie te komen mbt TS zijn vraag zoals ik hierboven herformuleer) waarvan ik geen verstand heb, dus helaas kan ik jullie niet helpen.

Commentator: Het (verwijzend naar wat tussen haakjes staat hierboven) is geen rocket science hoor.

Jij: Nou, dat is het dus wel!

Kun je hier uit opmaken waar het bij jou misgaat?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_213914671
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 08:45 schreef Akathisia het volgende:

[..]
TS: Allemaal details (die gaan over de samenstelling van de pc en de relatie die deze zal hebben met een nieuwe GPU, om tot een conclusie te komen mbt TS zijn vraag zoals ik hierboven herformuleer) waarvan ik geen verstand heb, dus helaas kan ik jullie niet helpen.

Commentator: Het (verwijzend naar wat tussen haakjes staat hierboven) is geen rocket science hoor.

Jij: Nou, dat is het dus wel!

Kun je hier uit opmaken waar het bij jou misgaat?
Het zit je nogal hoog lijkt mij; trouwens zelfs een videokaart uitzoeken kan rocket science zijn. Let vooral op de details hè.
pi_213915857
Het is geen rocket science, dat is echt overdreven.

Met een paar gegevens zoals gevraagd in mijn 2e post (en misschien nog een paar aanvullende vragen) kunnen we hier prima vaststellen welke videokaart past.
  zaterdag 15 juni 2024 @ 11:32:55 #20
40566 Ericr
Livewrong
pi_213916204
Waar heb je die pc laten samenstellen en heb je de factuur nog? Dan kan je ook zien wat er in zit.

Geen klein bedrag? Waar moeten we aan denken? Maakt meestal ook wel een verschil uit. Een pc van 500-1000 zal minder uitbreidbaar zijn dan een pc van 1000-2000 euro.

De kast maakt verder ook uit. Als het een klein formaat is zal je modene videokaarten misschien niet eens kunnen plaatsen. Voeding is al genoemd, een 500w voeding ga je bij een sterke gpu ook niet ver komen. Die videokaarten trekken zelf al meer dan 200w.
pi_213916520
quote:

[..]
Nou, dat is het dus wel!

En daarna de rest.
Standaard wordt in de standaard-bios niet de goede timing en setting aangemaakt, maar het 'overall' werkzame, afhankelijk van de mobofabrikant. En daarna gaat windows ook nog het een en ander verpieteren, want hun os moet wel op alle systemen kunnen werken.
Hierdoor draaien de meeste pc's, denk ik, niet supergeweldig, maar doen slecht(s) hun werk.
En tooltjes zijn een hulpmiddel. De goede settings leer je pas zetten na veel kennis opdoen en eventueel 'trial and error'.

O ja, je kan naar een pc-winkel gaan en een alles d'r op en d'r aan game pc kopen, maar dat is hetzelfde als naar SpaceX gaan en zeggen dat je een pakketje naar de ruimte wil sturen. Dat is geen rocket-science.
Wat een onzin. CPU timing instellen? Nooit van gehoord. Je kan je ram timing aanpassen maar dat is alleen voor de ekte ekte nerds die het maximale (lees 1-2% extra) eruit willen halen. De rest slingert met een paar klikken het xmp profiel aan in de bios en klaar is kees.

En denk maar niet dat een PC bouwer je ram timings gaat aanpassen als ze een build voor je doen.

En tuurlijk, het kan best intimiderend zijn voor een leek. En posts als die van jou helpen zeker niet. Maar het is absoluut geen rocket science hoor en met een klein beetje moeite van TS en wat hulp van het internet zou er echt wel een passende oplossing gevonden kunnen worden.

Maar goed, gezien ts er zelf ook geen moeite voor wil doen kan hij idd beter naar een winkel gaan met zijn pc.

[ Bericht 3% gewijzigd door Sjemmert op 15-06-2024 12:31:46 ]
pi_213918582
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 12:01 schreef Sjemmert het volgende:

[..]
Wat een onzin. CPU timing instellen? Nooit van gehoord. Je kan je ram timing aanpassen maar dat is alleen voor de ekte ekte nerds die het maximale (lees 1-2% extra) eruit willen halen. De rest slingert met een paar klikken het xmp profiel aan in de bios en klaar is kees.

En denk maar niet dat een PC bouwer je ram timings gaat aanpassen als ze een build voor je doen.

En tuurlijk, het kan best intimiderend zijn voor een leek. En posts als die van jou helpen zeker niet. Maar het is absoluut geen rocket science hoor en met een klein beetje moeite van TS en wat hulp van het internet zou er echt wel een passende oplossing gevonden kunnen worden.

Maar goed, gezien ts er zelf ook geen moeite voor wil doen kan hij idd beter naar een winkel gaan met zijn pc.
Ha; nee, uiteraard gaat een pc-bouwer de timing niet aanpassen, die flikkeren er passende mem in en klaar. Of 3200 nou op 2400 draait boeit ze ook niet. Als het systeem maar (stabiel) draait.
Ach ja; hoe minder je weet, hoe meer je er denkt van te weten, met je xmp :P
  zaterdag 15 juni 2024 @ 15:54:25 #23
40566 Ericr
Livewrong
pi_213918932
XMP profiel is prima. Gerommel in de marge als je zelf memory timings gaat aanpassen.

Undervolten en dan overclocken is wel interessant maar daar moet de gemiddelde gebruiker niet aan beginnen.

Al helemaal TS niet omdat hij niet eens zijn configuratie kent.
pi_213919766
quote:

[..]
Nou, dat is het dus wel!

En daarna de rest.
Eh nee, dat tweaken is tegenwoordig alleen nodig als je per se die paar extra procent performance wil via overklokken (m.i. een hobby die meer kost qua tijd/geld dan dat het oplevert, dus alleen voor de liefhebber). De rest zet gewoon XMP aan in het BIOS zodat het RAM op de geadverteerde snelheid loopt en dat is het dan.
CPU en GPU liepen automatisch al op de goede snelheid bij mijn laatste Z170 (Intel) en B550 (AMD) platformen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 15:36 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]
Ha; nee, uiteraard gaat een pc-bouwer de timing niet aanpassen, die flikkeren er passende mem in en klaar. Of 3200 nou op 2400 draait boeit ze ook niet. Als het systeem maar (stabiel) draait.
Ach ja; hoe minder je weet, hoe meer je er denkt van te weten, met je xmp :P
Je weet wat XMP is? En dat dat juist gemaakt is zodat een leek het RAM op de goede settings kan laten draaien zonder handmatig getweak? Het enige wat je hoeft te doen als dat niet werkt is het RAM omruilen omdat het dan niet conform is (dat heb ik 1 keer moeten doen met een Corsair setje omdat het systeem meer dan de helft van de keren niet startte op het XMP profiel van de modules, het vervangende G.SKILL setje werkte perfect).
pi_213920443
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 16:36 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]
Eh nee, dat tweaken is tegenwoordig alleen nodig als je per se die paar extra procent performance wil via overklokken (m.i. een hobby die meer kost qua tijd/geld dan dat het oplevert, dus alleen voor de liefhebber). De rest zet gewoon XMP aan in het BIOS zodat het RAM op de geadverteerde snelheid loopt en dat is het dan.
CPU en GPU liepen automatisch al op de goede snelheid bij mijn laatste Z170 (Intel) en B550 (AMD) platformen.
[..]
Je weet wat XMP is? En dat dat juist gemaakt is zodat een leek het RAM op de goede settings kan laten draaien zonder handmatig getweak? Het enige wat je hoeft te doen als dat niet werkt is het RAM omruilen omdat het dan niet conform is (dat heb ik 1 keer moeten doen met een Corsair setje omdat het systeem meer dan de helft van de keren niet startte op het XMP profiel van de modules, het vervangende G.SKILL setje werkte perfect).
Nou, mijn laatste xmp probeersel (MSI MAG 690 Tomahawk en core i9-12.900K; eind 2022) zette laatst mooi de memsnelheid van 3200 op 2400, waar die standaard al op stond. Het werkt hoor, daar niet van en stabiel ook, maar meer ook niet :P

Overklokken levert een paar procent op, grappenmaker. Dat overklokken gebruik ik voor als mijn systeem wat ouder is en ik het laatste eruit wil persen, voordat ik een nieuw mobo en bijbehorende shit koop.
Zo heb ik met mijn oude systeem (Asus Sabertooth x58 en corei7-950) 12 jaar goed kunnen meekomen qua gamen. Van 3,07 overklokt naar 4,5 stabiel met redelijke temperaturen op luchtkoeling en dat zijn geen grappen meer.

Ik schat in dat ik rond 2026 met mijn huidige systeem weer aan overklokken zal moeten gaan denken. Vandaar ook die core i9-12900K. Op de toekomst voorbereid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')