abonnement Unibet Coolblue
pi_213898415
Wie heeft er ervaring met vloerverwarming infrezen in een vloer met een isolatiewaarde van K=2,5?
Kan dat? Wat voor energiegebruik kan je dan verwachten? Waar moet je op letten?
pi_213898601
Goed topic, jammer dat het de rest van de belangrijke informatie
pi_213899947
Als de vloer dik genoeg is kan het.

Ik heb hier twee soorten vloeren
1 betonvloer op zand. De opbouw is 3 cm beton 6cm pir isolatie waarde rd2.5 6cm beton met daar in gestort vloerverwarming.

Deze vloer warmt langzaam op door de dikke laag waar de slangen inliggen maar blijft lekker warm. Er zal wel warmte het zand in verdwijnen, maar uiteindelijk koelt dat niet heel hard meer af.

Een ander stuk vloer is een betonnen broodjesvloer met een kruipruimte er onder. Hier is vloerverwarming ingefreesd en eerst was de vloer ongeisoleerd. De vloer werd sneller warm doordat de slangen hoger liggen, maar het ontbreken van de isolatie zorgde er voor dat de vloer zijn warmte niet vasthield. Nu is er schuim tegen de vloer aan gespoten rd. 3.5 en dat verschil was gelijk merkbaar de vloer houdt nu warmte vast en warmt de ruimte ook goed door.

Verder is isolatie aan de rand van de vloer ook belangrijk aangezien er anders warmte de gevel in lekt.

Hogere rd waardes zijn uiteraard beter, maar het is niet dat een vloer niet meer werkt met een rd waarde van 2.5. Echter zul je geen hele lage temperatuur kunnen stoken.

Ik kan stoken met een watertemperatuur van 50 graden tenzij het een hele gure lange winter wordt.
Dit haalde ik niet voordat de isolatie was aangebracht.
Watch me drijving!
pi_213899956
Energieverbruik hangt af van de temperatuur in de ruimte afmetingen van de ruimte randen isolatie.

Als je een vloer hebt met een isolatie van 6 en die ligt buiten dan stook je voor de mussen.
Watch me drijving!
  vrijdag 14 juni 2024 @ 09:47:22 #5
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_213900494
Als de isolatiewaarde van je vloer daadwerkelijk K=2,5 (praktisch onge´soleerd) is, dan verlies je veel warmte.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_213998897
Excuses. Ik schreef de verkeerde code
Behoudens het glas heeft de schil van mijn huis een Rc waarde van 2,5 m2*K/W dusK=Ug=0,4 W/(m2*K)
De vloer dus ook.
Het glas is HR++ Rc=0,9 m2*K/W dus K=Ug=1,1 W/(m2*K)
I
pi_213998959
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 23:46 schreef Karel050 het volgende:
Wie heeft er ervaring met vloerverwarming infrezen in een vloer met een isolatiewaarde van niet
K=2,5 maar Rc=2,5?
Kan dat? Wat voor energiegebruik kan je dan verwachten? Waar moet je op letten?
pi_213998989
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 17:22 schreef Karel050 het volgende:

[..]

Dan moet je even een transmissieberekening (laten) maken en alle gevraagde parameters nauwkeurig invullen. Kan je op deze manier je-le-maal niks over zeggen namelijk.
pi_214000871
Kunnen de oude topics verwijderd worden. Ik wil een nieuwe maken. Met de juiste gegevens.
pi_214001044
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 19:51 schreef Karel050 het volgende:
Kunnen de oude topics verwijderd worden. Ik wil een nieuwe maken. Met de juiste gegevens.
Je kan een mod vragen om de juiste gegevens in je OP te plaatsen maar dat verandert niks aan het feit dat je gewoon een berekening moet laten maken en je hier niks van kan zeggen obv enkel de isolatiewaarde van de vloer.
pi_214001096
Heb ik inmiddels beide gedaan

Het vloeroppervlak is 33 m2 waarvan 30 m2 moet worden voorzien van vloerverwarming.
Bovendien wordt langs de randen 20 cm vanaf de rand gefrees, waardoor het netto oppervlak nog kleiner wordt.

Behoudens het glas heeft de rest van de schil van mijn huis ook een Rc waarde van 2,5 m2*K/W dus Ug=0,4 W/(m2*K)
Het glas is HR++ Rc=0,9 m2*K/W dus Ug=1,1 W/(m2*K)

Ik heb inmiddels ook een transmissie/warmteverliesberekening gemaakt
Naar buiten (gevels en kruipruimte) verlies ik 603 W (uitg v 30 gr temp verschil)
Naar de buren verlies ik 328 W (uitg v 2 gr temp verschil)
Binnen de woning 1000 W (uitg v 2 gr temp verschil)
Totaal verlies 1930 W
  Moderator zaterdag 22 juni 2024 @ 19:10:08 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_214013717
Er is erg verwarrende informatie gedeeld, die uiteindelijk niet klopt.
Op verzoek van TS sluit ik ook dit topic, en opent hij een nieuwe. :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')