abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213872351
Sinds kort kan ik aan de pomp e85 tanken
Mag volgens het boekje van de auto maar ik heb het nog niet gedaan omdat het veel afgeraden word lees ik overal

Het is wel een stuk goedkoper, is het net zo zuinig of verbruikt een auto dan meer omdat er minder kracht in zit?
pi_213872412
Tank het een paar weken/maanden, hou het verbruik bij en je komt er precies achter.
pindazakje
pi_213872458
Kreeg ik vandaag via de ANWB nieuwsbrief binnen

quote:
E85: brandstof met 85 procent bio-ethanol
Naast E10 en E5 bestaat er ook nog E85. Als E5 maximaal 5 procent en E10 maximaal tien procent bio-ethanol bevat, laat het zich eenvoudig raden hoeveel ethanol er in E85 zit: 85 procent. Omdat deze brandstof voor het overgrote deel uit bio-ethanol (gewonnen uit planten, zoals tarwe, mais en suikerbiet) bestaat en maar voor een klein deel uit benzine, wordt E85 ook vaak aangeduid als bio-ethanol.

Tank niet zomaar E85!
In Nederland is E85 schaars. In onder andere Frankrijk en Scandinavische landen kun je E85 wél bij veel pompen vinden. En de prijs is een stuk lager. Maar laat je niet verleiden, want E85 tanken komt je duur te staan. Deze brandstof is namelijk alleen geschikt voor auto's die hier speciaal op aangepast zijn. En dat zijn er in Nederland maar weinig!
En ook

quote:
Verschil in verbruik
Omdat ethanol een lagere energiedichtheid heeft dan pure benzine, bevat ook E10-benzine iets minder energie per liter dan de oude Euro 95 of huidige E5-benzine. In de praktijk betekent dit dat je circa 2,5 tot 5 procent hoger verbruik zult hebben met E10-benzine.
Dus je kan nog even doortellen voor E85
pi_213872626
ja
#Anoniem graag
pi_213872668
Is gewoon bagger, zeker niet de moeite waard.
pi_213872753
Ja er zit minder energie in een liter ethanol, in vergelijking met een liter benzine. E85 is 85% ethanol. Dus je zal meer liters ervan verbruiken.

Maar in theorie kunnen motoren wel meer energie leveren ermee.
.
pi_213872760
Tja. de prijs aan de pomp of benzine verbruikt.. dat moet je wel even goed overwegen.
Oude auto is anders in elkaar dan moderne.. hangt ook af van de voet van de bestuurder.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  Moderator dinsdag 11 juni 2024 @ 22:09:00 #8
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_213875224
Als je weinig rijdt of weinig brandstof gebruikt (bv door plug in hybride) zou ik het sowieso niet doen. Alcohol trekt immers vocht aan.
Kranplätze müssen verdichtet sein
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')