Ja vaak wel haha maar ze deed het ook bij de hordeur daar bij de deur/gordijn als raam dicht was maar dat was schijnt sowieso wel een dingetje te zijn. Kon mijn vorige kat ook niet van afblijven met die nageltjes van haar en lees het vaker.quote:Op maandag 10 februari 2025 17:43 schreef vlindertje89 het volgende:
@:Ama is dat raampje dan open? Misschien wil ze gewoon naar buiten kijken? En wat heb je aan krabmogelijkheden, bv krabpaal of krabkarton? Hier kijken ze bv graag naar buiten, dus ik heb een krabpaal voor het raam staan. En hoeven ze ook niet in de gordijnen om omhoog te kunnen
Dan zou ik voor nu het raampje denk ik even dicht doen, als dat kan. En misschien iets anders om te krabben daar zetten? Ze hebben ook simpele krabpalen met alleen een paal, niet allerlei mandjes enzo, misschien past dat. Of krabkarton? Die van mij krabben vaker op het krabkarton dan aan de krabpaalquote:Op maandag 10 februari 2025 17:57 schreef Ama het volgende:
[..]
Ja vaak wel haha maar ze deed het ook bij de hordeur daar bij de deur/gordijn als raam dicht was maar dat was schijnt sowieso wel een dingetje te zijn. Kon mijn vorige kat ook niet van afblijven met die nageltjes van haar en lees het vaker.
Krabpaal naast de deur lukt echt niet door ruimte maar staat er wel vlakbij en ze ligt ook graag op de bank voor het raam te kijken naar buiten. Maar echt klimmen zoals in de hordeur heeft ze nog niet gedaan (en die heb ik tijdelijk nu weggehaald tot ik een oplossing heb voor dat ding).
Ik weet dat er van dat gaas bestaat wat kat hufterproof is maar volgens mij is dat best duur maar moet ik nog eens beter naar kijken.
Heel jong ja, 6quote:Op maandag 10 februari 2025 11:43 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ja we missen Lily best wel l en dan de wetenschap dat Luna er ook straks niet meer is. Luna is gewoon een hele bijzondere poes en we kunnen eigenlijk niet zonder haar. En ze is nog zo jong, net 6 geworden
Sorry hoor, maar achter dat soort gedrag zit altijd een oorzaak. Katten kunnen bewegingen zien en misschien was de tv een trigger. Raad je aan om toch eens een paar afleveringen van 'My cat from hell' te bekijken.quote:Op maandag 10 februari 2025 11:36 schreef Ama het volgende:
[..]
Overal op springen. Krabben aan de gordijnen. TV staat sinds gisteren ook vast aan de muur omdat ze er de hele tijd tegenaan sprong (niet een keer maar hele tijd).
Ik verwacht niet dat ze alles kan afleren maar heb haar liever niet in de gordijnen en op de salontafel (als ik er bij ben iig hehe). Dit heb ik mn vorige kat als kitten allemaal heel goed af weten af te leren dus daarom mijn vraag of het nog mogelijk is.
Ik ben het zeker met je eens.quote:Op maandag 10 februari 2025 22:32 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar achter dat soort gedrag zit altijd een oorzaak. Katten kunnen bewegingen zien en misschien was de tv een trigger. Raad je aan om toch eens een paar afleveringen van 'My cat from hell' te bekijken.
En sowieso heel erg tegen plantenspuit gebruiken, bah! Jouw huis hoort een veilig territorium te zijn voor je kat.
Toevoeging nog, katten zijn heel gevoelig voor stem, je hoeft maar even UH te roepen en ze houden op wat ze verkeerd aan het doen zijn, zoals op het aanrecht of tafel springen. Je kunt ze niet verwijten dat ze het wel doen als je er niet bent.
Hm, mijn katten hebben deze memo blijkbaar gemist.. die luisteren daar echt niet naar.quote:Op maandag 10 februari 2025 22:32 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Toevoeging nog, katten zijn heel gevoelig voor stem, je hoeft maar even UH te roepen en ze houden op wat ze verkeerd aan het doen zijn, zoals op het aanrecht of tafel springen.
Same, onze kitten Koek ook niet. Zelfs als ik hard schreeuw en in mijn handen klap geeft hij geen fuck. Pas als ik echt opsta en op hem afloop taait ie afquote:Op dinsdag 11 februari 2025 08:49 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Hm, mijn katten hebben deze memo blijkbaar gemist.. die luisteren daar echt niet naar.
hier ook "Nee" of een klap op de tafel of in je handen klappen.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 08:49 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Hm, mijn katten hebben deze memo blijkbaar gemist.. die luisteren daar echt niet naar.
Gordijnen komen uiteindelijk wel goed denk ik (hoor vooral soms wat nagels maar klimmen niet echt volgens mij). Maar als ik de hordeur terugplaats en er een krabpaal naast zou zetten is de kans enorm groot dat ze dat sowieso blijft doen, iets te vaak gelezen dat hordeuren en katten geen beste combinatie zijn.quote:Op maandag 10 februari 2025 18:21 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Dan zou ik voor nu het raampje denk ik even dicht doen, als dat kan. En misschien iets anders om te krabben daar zetten? Ze hebben ook simpele krabpalen met alleen een paal, niet allerlei mandjes enzo, misschien past dat. Of krabkarton? Die van mij krabben vaker op het krabkarton dan aan de krabpaal. Als je dat goedkoop wil uitproberen is action een aanrader!
Dat laatste is denk ik vooral een kwestie van heel consequent haar er direct af te halen als je er bezig bent, al dan niet gecombineerd met een 'nee' en/of een beloning (brokje oid) als ze weer op de grond is.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 11:07 schreef Ama het volgende:
Plantenspuit was ook echt keer uitzondering hoor. Want gebruik dat liever ook niet want vind ik ook zielig.
[..]
Gordijnen komen uiteindelijk wel goed denk ik (hoor vooral soms wat nagels maar klimmen niet echt volgens mij). Maar als ik de hordeur terugplaats en er een krabpaal naast zou zetten is de kans enorm groot dat ze dat sowieso blijft doen, iets te vaak gelezen dat hordeuren en katten geen beste combinatie zijn.
Het zijn ook geen hele erge dingen maar wat kleine dingen die ik liever toch af wil proberen te leren. Zoals bijvoorbeeld op het aanrecht zijn als ik daar met eten bezig ben. Dat soort dingen probeer ik haar wel echt te leren.
Mijn TV is al niet meer interessant nu ze er alleen nog maar achter kan zitten (hij zit sinds zondag eindelijk vast aan de muur).quote:Op dinsdag 11 februari 2025 11:11 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Dat laatste is denk ik vooral een kwestie van heel consequent haar er direct af te halen als je er bezig bent, al dan niet gecombineerd met een 'nee' en/of een beloning (brokje oid) als ze weer op de grond is.
Ik geef zelf mijn katten eten voor ik zelf ga eten, zodat ze dan geen verschrikkelijke trek meer hebben (alsof ze niet sowieso al tig keer per dag wat eten krijgen) en mij met rust laten.
Wat ook kan helpen voor algemeen de energie wat eruit halen, is spelen. Voor etenstijd even 5-10 minuten spelen met hengel/muis/whatever, en dan laten eten. Best kans dat er dan bv ook minder naar de tv gesprongen wordt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij ons ging het altijd vrij snel kan ook aan het ras liggen.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 13:59 schreef Quoi het volgende:
Pffft ik begin inmiddels verdrietig te worden. Nieuw poesje is uiterst relaxed en lief. Huidige poes blaast en gromt onder de deur door. Hopeljk kunnen we progressie boeken.
Wat een liefie @:F_r
Zijn ze wel al een keer bij elkaar geweest (naast de eerste keer bij/in de bench)? Bij ons kwam de doorbraak omdat wij een keer een uurtje weg moesten en - bij gebrek aan bench - de katten niet gescheiden wilden achterlaten. Zonder onze aanwezigheid waren ze heus niet ineens de beste maatjes, maar het continue blazen en grommen was daarna wel klaar. En huis en katten nog heelquote:Op vrijdag 14 februari 2025 13:59 schreef Quoi het volgende:
Pffft ik begin inmiddels verdrietig te worden. Nieuw poesje is uiterst relaxed en lief. Huidige poes blaast en gromt onder de deur door. Hopeljk kunnen we progressie boeken.
Ja, maar durf ik dat aan? Die kleine is wel erg kwetsbaar zoquote:Op vrijdag 14 februari 2025 16:06 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Zijn ze wel al een keer bij elkaar geweest (naast de eerste keer bij/in de bench)? Bij ons kwam de doorbraak omdat wij een keer een uurtje weg moesten en - bij gebrek aan bench - de katten niet gescheiden wilden achterlaten. Zonder onze aanwezigheid waren ze heus niet ineens de beste maatjes, maar het continue blazen en grommen was daarna wel klaar. En huis en katten nog heel.
Maar waarom zadel je je kat op met een inbreker op zijn terrein?quote:Op vrijdag 14 februari 2025 13:59 schreef Quoi het volgende:
Omdat ze anders alleen is en tot ze bij ons was met andere beesten heeft samen geleefd. Omdat het ook goed kan gaan?quote:Op zondag 16 februari 2025 19:25 schreef deadly_kiss het volgende:
[..]
Maar waarom zadel je je kat op met een inbreker op zijn terrein?
Logisch toch, net als mensen zitten ook katten niet altijd op extra bewoners te wachten.
Misschien zal het nooit boteren tussen die 2, helaas kan je dan alleen maar jezelf aankijken je kan het je kat niet kwalijk nemen.
Wat een knapperd!quote:Op vrijdag 14 februari 2025 09:48 schreef F_r het volgende:
[ afbeelding ]
Deze jongen krijg ik als verjaardagscadeau. Voor ons is een kitten al lang geleden. Ben benieuwd hoe het gaat met onze huidige katten en hond. Het is weer een maine coon en die zijn meestal vrij relaxt.
Ik denk dat het wel het beste is om niet al te lang te wachten met bij elkaar laten. Natuurlijk wel tot kitten een beetje aan het huis is gewend, maar daarna even door de zure appel heen. Het is belangrijk dat ze elkaar 'live' kunnen aftasten, zeg maar. Anders wordt de spanning en onzekerheid voor de zittende bewoner(s) steeds groter.quote:Op zondag 16 februari 2025 10:39 schreef Quoi het volgende:
Ik heb de deuren maar gewoon open gezet. Onze Saar blaast en gromt, maar valt niet aan. Ze is uiteindelijk ook wel nieuwsgierig. Beiden zoeken ze geen confrontatie, maar zoeken hun eigen plek. Voor Robin betekent dat dat ze nog niet volledig op verkenning gaat.
Volgens het baasje van het gastgezin waar ze vandaan komt, moet dit goed gaan komen. Fingers crossed!
Wat een leuke anecdotequote:Op maandag 17 februari 2025 09:45 schreef F_r het volgende:
Onze kat werd gisteren door de eigenaren van de cattery gebracht en die gaf ook aan laat ze maar bij elkaar. Nu heb ik net als senesta nog 1 maine coon en 1 waarvan we geen idee hebben wat het is maar die is heel schuw. Onze maine coon vond het reismandje en de mensen interessanter dat de kitten. Nu blaast de kitten wel maar vooral tegen de hond.
Ik weet dat het ook anders kan maine coons zijn gewoon vrij relaxt. Vroeger hebben mijn ouders een een kitten herplaatst omdat onze huidige kat haar echt wegpestte. Nu was dat een zwerfkat en een lapje dat was dus geen succes.
Sorry. Dat is ook de enige keer dat ik dat meegemaakt heb hoor. Wij hebben heel wat katten gehad.quote:Op maandag 17 februari 2025 11:43 schreef Quoi het volgende:
[..]
Wat een leuke anecdote![]()
Superfijn trouwens dat het goed gaat bij jou en wat een dotje!
Ik was vanmiddag bij de dierenarts voor de jaarlijkse controle van mij kat + rabies vaccinaties en mijn kat kroop telkens in mijn schoot. Voor kattenliefhebbers waarschijnlijk niets nieuws, maar je hoort zo vaak dat katten afstandelijk zijn en die van mij is alles behalve dat.quote:Confronted with something strange and upsetting, cats turned to their person for reassurance, says Vitale, who is now a professor of animal behavior at Unity College. Some retreated to a corner of the room; others crawled up into a lap and stayed put.
De 3 die ik heb zijn absoluut niet afstandelijk. Ik denk dat dat een idee is van mensen die nooit een kat hebben gehad.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 05:43 schreef devzero het volgende:
Ik las net dit artikel Your Cat Is Probably More Attached to You Than You Think en dit viel me op:
[..]
Ik was vanmiddag bij de dierenarts voor de jaarlijkse controle van mij kat + rabies vaccinaties en mijn kat kroop telkens in mijn schoot. Voor kattenliefhebbers waarschijnlijk niets nieuws, maar je hoort zo vaak dat katten afstandelijk zijn en die van mij is alles behalve dat.
Het kan prima hoor.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 07:02 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
De 3 die ik heb zijn absoluut niet afstandelijk. Ik denk dat dat een idee is van mensen die nooit een kat hebben gehad.
Natuurlijk kan het ook goed gaan, maar als jij zegt dat je oude kat nog steeds niet staat te springen om de nieuwe kat...quote:Op zondag 16 februari 2025 21:49 schreef Quoi het volgende:
[..]
Omdat ze anders alleen is en tot ze bij ons was met andere beesten heeft samen geleefd. Omdat het ook goed kan gaan?
Net als mensen zullen ze ook best aan elkaar kunnen gaan wennen, ook al zijn ze geen beste maatjes. Ze zijn beiden gelukkig sociaal en lief en thank god conflictvermijdend. Dus ik hoop dat het niet zo dramatisch is zoals jij schetst
Helemaal mee eens. Ik heb nu nog (klinkt wat zielig, haha) twee katten over, een bijna 17-jarige kater en een bijna 12-jarige poes. De poes gedraagt zich nog soms als een kitten, is alert en levendig, maar verknocht aan haar oude vriendje, ze liggen ook altijd samen in een mand. Hij begint wat te sukkelen en is wat strammer, snurkt het liefst de hele dag. Moet er niet aandenken dat de poes alleen overblijft, heb soms zitten twijfelen, zal ik er ......toch nog..... een kitten.... en gelukkig mijzelf steeds ingehouden. De poes is een dominant type, de kater zou nog wel een kitten aan kunnen, da's een goeie sul.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 21:06 schreef deadly_kiss het volgende:
[..]
Natuurlijk kan het ook goed gaan, maar als jij zegt dat je oude kat nog steeds niet staat te springen om de nieuwe kat...
Ik heb er zelf ook nooit bij stilgestaan, mijn katten zijn vanaf geboorte bij elkaar gebleven en zo oud mogen worden. Ik heb heel veel "toegekeken" naar online hulp en adviesberichten de laatste jaren waaruit ik ook moest leren dat ik blijkbaar heel erg veel geluk heb gehad met mijn kattenclan.
Ik heb nu nog 1 kat over, die is opgegroeid met zijn moeder en zusjes en nu sinds een halfjaar alleen over op zijn 17e...
Ik vind het enorm sneu om hem te zien zonder kattenliefde om zich heen maar ik weet ook dat als ik een nieuwe kat of kitten introduceer, dat het moord en doodslag wordt hier![]()
Ze zijn al die jaren hutjemutje geweest maar zo terretoriaal als de pest.
Hij zag zelfs laatst de nieuwe robotstofzuiger aan als vijand
Van berichten die ik lees zie ik vaak dat de introductie tussen katten fout gaat, of men denkt dat ze boteren omdat ze niet vechten maar dan krijgen ze plots katten met blaasproblemen, sproeiers, katten die de bedden onderzeiken of ander gedrag vertonen.
andere ligplekken, aanhankelijker of juist niet, van stress zich kaallikken of vreemde dingen gaan eten, meer of minder naar buiten gaan enz.
Zelfs als ze elkaar tolereren, kan het zijn dat ze niet gelukkig zijn in hun eigen territorium.
Dus ik zou zeggen blijf goed monitoren, blazen zegt eigenijk al dat ze niet akkoord zijn met elkaars aanwezigheid.
Naja, lang l.lverhaal weermaar niks dramatisch maar wel logisch. Succes
Misschien moet ik die eens proberen. Saar is dus tot op heden niet happig op snoepjes en/of tractatiesquote:Op woensdag 19 februari 2025 10:08 schreef vlindertje89 het volgende:
Fijn @:Quoi! Samen spelen en samen eten gaat vast helpen. Misschien af en toe ook zo'n liquid snack of zo doen? En dan afwisselen wie ervan eet? Dan komen ze dicht bij elkaar met een positieve bekrachtiging erbij van het 'snoepje'
Hier zijn ze helemaal wild van Churu's. Op Amazon te krijgen. Voordeel voor mij ten opzichte van de liquid snacks die hier gewoon in de supermarkt liggen is dat een bepaalde doos ook allemaal geschikt is voor mijn kipallergie-kat. Sinds ik deze heb, krijg ik ze moeiteloos in hun mandje naar dierenarts, gewoon een beetje van dat spul in een bakje in de mand zetten, en dan zit kat er zo in. Werkte de laatste keer zelfs met twee tegelijk! En ik heb het de laatste drie keer met ene kat ook daar gegeven om wat meer positieve associaties met dierenarts te krijgen weer, en het verschil tussen die kat en andere kat die nooit wat heeft en er alleen voor controles komt was best groot toen ik er twee weken geleden met beide was, terwijl deze eerder ook doodsbang was daar. Dus lijkt hier wel goed te werken voor positieve bekrachtiging!
Dat lijkt me best lastigquote:Op woensdag 19 februari 2025 10:36 schreef Quoi het volgende:
[..]
Misschien moet ik die eens proberen. Saar is dus tot op heden niet happig op snoepjes en/of tractaties![]()
Wel verse vis, bedenk ik me net.
Moet je wel aardig wat van die dingen geven op een dag of niet?quote:Op woensdag 19 februari 2025 12:10 schreef Quoi het volgende:
![]()
Toen onze 17-jarige een tumor in haar kaak had (ja echt...) hebben we haar alleen maar liquid crack gegeven. Tot ze pijn kreeg en ging kwijlen, toen was het helaas de grens. Maar een zekere kwaliteit van leven hebben we haar toen nog wel gegeven
![]()
Bizarre is dat we nu regelmatig per ongeluk de namen van onze vroegere katten roepen naar de nieuwe. Soort regressie ofzo, voel me bijna bejaard. Niet dat ze luisteren natuurlijk
Dat heeft ook niet zolang geduurtquote:Op woensdag 19 februari 2025 12:12 schreef Ama het volgende:
[..]
Moet je wel aardig wat van die dingen geven op een dag of niet?
Hier is de liquid snack bij allemaal favoriet. Je hebt ze van vitakraft maar action heeft ze ookquote:Op woensdag 19 februari 2025 10:36 schreef Quoi het volgende:
[..]
Misschien moet ik die eens proberen. Saar is dus tot op heden niet happig op snoepjes en/of tractaties![]()
Wel verse vis, bedenk ik me net.
Ik was er ook altijd heel tevreden over. Vorig jaar heb ik inderdaad teken gevonden. Voor de overname was de band een beetje poederig. Dat is nu niet meer. Er is dus iets veranderd.quote:Op woensdag 26 februari 2025 13:22 schreef Ama het volgende:
Wat vinden jullie de beste manier/middel om een kat die buiten komt vlooi en tekenvrij te houden?
Mijn vorige kat kreeg altijd een Seresto vlooienbandje om en daar was ik altijd heel erg tevreden over maar ik lees nu ineens allemaal slechte reviews van het laatste jaar met dat de werking niet goed meer is sinds overname van het bedrijf ofzo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |