Mijn Britje heeft dat 1 keer ondergaan en moest er een nacht voor blijven. Nou moet ik wel vermelden dat-ie een hartruis had (hij is er wel 16,5 mee geworden) en hij moest onder gasnarcose. Vanwege het nachtje verblijven was dat volgens mij rond de 200 euro destijds.quote:Op woensdag 24 juli 2024 09:28 schreef Aberkullie het volgende:
Wat ben je ongeveer kwijt bij de dierenarts voor een gebitsreiniging? Heeft het zin om dat bijv 1 keer per jaar standaard te doen?
Die guppies van mij hebben er wel aanleg voor.
Hangt van de staat van het gebit af. En de tarieven die je dierenarts hanteert. Als ik even kijk bij mijn eigen DA (omgeving Utrecht, echt moderne eerstelijnspraktijk) dan zie ik dat de vanafprijs 139 euro is voor een kat. Moeten er elementen getrokken worden, dan zal het duurder worden, of als de behandeling langer duurt omdat er heel veel tandsteen verwijderd moet worden.quote:Op woensdag 24 juli 2024 09:28 schreef Aberkullie het volgende:
Wat ben je ongeveer kwijt bij de dierenarts voor een gebitsreiniging? Heeft het zin om dat bijv 1 keer per jaar standaard te doen?
Die guppies van mij hebben er wel aanleg voor.
Hij hield zich keurig aan het predicaat Britquote:Op woensdag 24 juli 2024 09:51 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Mijn Britje heeft dat 1 keer ondergaan en moest er een nacht voor blijven. Nou moet ik wel vermelden dat-ie een hartruis had (hij is er wel 16,5 mee geworden) en hij moest onder gasnarcose. Vanwege het nachtje verblijven was dat volgens mij rond de 200 euro destijds.
Als ik het me goed herinner wel ja, om te zien of zijn hart daar goed van zou herstellen.quote:Op woensdag 24 juli 2024 11:16 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Hij hield zich keurig aan het predicaat Brit![]()
Wilden ze hem monitoren de nacht na de behandeling, dat 'ie moest blijven?
Wel netjes dat ze hem wilden opvolgen als ze daar niet helemaal zeker over warenquote:Op woensdag 24 juli 2024 11:39 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Als ik het me goed herinner wel ja, om te zien of zijn hart daar goed van zou herstellen.
Ik zie trouwens bij mijn ex FIP katertje dat-ie ook slecht tandvlees heeft, dat bleek ook uit de bloedanalyses die hij vanwege FIP had. (alle alarmerende waardes waren verdwenen, alleen de ontstekingswaarde bleef iets te hoog, waarschijnlijk vanwege dat ontstoken tandvlees). Maar die arme jongen heeft net 6 maanden injecties, bloedafnames en gedoe aan zijn lijf ondergaan en ik wil hem dat nu even niet aandoen. Net zomin als vaccinaties eigenlijk.
Ik geef dentabites echt enkel als extra lekkere beloning in de avond, wanneer we even nog een spelletje doen voor het slapen gaan. (Soort van afkopen schuldgevoel, want 's avonds naar binnen moeten is ECHT HEEUL ERUG STOM. Aldus Simon). Maar dat zijn er per dag een stuk of 4-5. Het blijft wel gewoon snoep.quote:Op woensdag 24 juli 2024 11:39 schreef Morgane89 het volgende:
Geven jullie je katten ook dentasnacks en zo ja, hoeveel? Op bijv. Whiskas of Jumbo dentabites staat max. 15 of 16 stuks per dag maar dat lijkt me vrij veel en duur.
Ze krijgt ze omdat ze er dol op is, andere snoepjes zijn het niet 😂 maar echt niet zoveel per dag en ook niet iedere dag. Daar is ze het niet mee eens, wanneer ik spullen op het aanrecht leg wanneer ik naar bed ga staat ze naast me want “ik wil snoepjes “quote:Op woensdag 24 juli 2024 11:39 schreef Morgane89 het volgende:
Geven jullie je katten ook dentasnacks en zo ja, hoeveel? Op bijv. Whiskas of Jumbo dentabites staat max. 15 of 16 stuks per dag maar dat lijkt me vrij veel en duur.
Zeker, ik haal ze bij de Action. Ze krijgen denk ik een stuk of 6 per dagquote:Op woensdag 24 juli 2024 11:39 schreef Morgane89 het volgende:
Mijn kater (die met het slechte gebit dus) had al tijden rode randjes tandvlees. Twee weken metacam geprobeerd: randjes weg! En omdat zijn arthoselijf er ook blij van werd krijgt hij dat nu.quote:Op woensdag 24 juli 2024 11:39 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Als ik het me goed herinner wel ja, om te zien of zijn hart daar goed van zou herstellen.
Ik zie trouwens bij mijn ex FIP katertje dat-ie ook slecht tandvlees heeft, dat bleek ook uit de bloedanalyses die hij vanwege FIP had. (alle alarmerende waardes waren verdwenen, alleen de ontstekingswaarde bleef iets te hoog, waarschijnlijk vanwege dat ontstoken tandvlees). Maar die arme jongen heeft net 6 maanden injecties, bloedafnames en gedoe aan zijn lijf ondergaan en ik wil hem dat nu even niet aandoen. Net zomin als vaccinaties eigenlijk.
Volgens mij heb ik nog een tube in de koelkast liggen van zijn FIP-periodequote:Op woensdag 24 juli 2024 15:56 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Mijn kater (die met het slechte gebit dus) had al tijden rode randjes tandvlees. Twee weken metacam geprobeerd: randjes weg! En omdat zijn arthoselijf er ook blij van werd krijgt hij dat nu.
Eenmaal daags zon 5 ml vocht over zijn voer. Smaakloos, dus hij eet het zo op.
Kost me zo'n 15 euro per maand schat ik.
Moet natuurlijk wel kunnen qua leverwaarden, maar wellicht iets om te overwegen in overleg met je DA natuurlijk.
Zeker, alleen starten in overleg met je dierenarts.quote:Op woensdag 24 juli 2024 18:21 schreef Candaasje het volgende:
Dagelijks en voor langere tijd metacam geven is niet geheel zonder risico. Het belast de nieren, (dan echt blijven checken op nierfalen) en zonder maagbeschermer erbij kunnen maagzweren ontstaan. (Klinkt niet heel ernstig, kan het wel worden. We zijn er patiënten aan verloren door sepsis)
Ik zou dan eerder gaan bekijken of een injectie tegen de artrosepijn een optie is. (Solensia).
Eventueel is het wel een idee om te kijken of pijnstilling verschil maakt: dus probeer een weekje metacam of onsior.
dus zo'n liquid snackje vind hij dan ook niet lekker? pilletje tussen 2 lepels crushen en mengen met dat spul. Mijn kat zit ook aan de antibiotica op het moment maar die is gek op nat voer en alles wat ik daar doorheen gooi eet ze zonder problemen op. Alleen nat voer dan, liquid snacks etc vreet de mijne ook niet.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 14:52 schreef Sorella het volgende:
Mijn kat heeft een klein hartprobleempje, hij heeft een hartecho gekregen en daaruit is gebleken dat bij de rechter ader waar het bloed zijn hart instroomt er ook weer een klein beetje bloed terug stroomt en dat hoort natuurlijk niet.
Nu heeft hij clopidogrel 75 mg gekregen en daarvan elke dag 1/4 pilletje.
Het is niet echt een goede natvoer eter (dat blijft vaak te lang staan) en hij ruikt het op 1 of andere manier dus door zijn voer werkt niet, fijn maken en door kattenmelk of kattenpasta werkt ook niet, in zijn bekje mikken ging de eerste keer goed daarna werkte dat ook niet meer.
Hij wordt in november 13 dus heeft (hopelijk) nog een paar jaar te gaan maar als het elke dag een strijd wordt dan houdt het pillen geven op.
Iemand andere ideen om het te geven ?
Hoelang doe je met zo,n klein staafje ?quote:Op dinsdag 30 juli 2024 15:53 schreef Morgane89 het volgende:
Bij mijn moeilijke eter werkt Easypill al heel lang goed met zijn hartmedicijnen.
Dat ligt eraan hoe groot de pilletjes zijn. Ik heb zelf kleine pillen en geef maar een kwart tablet per keer.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 16:33 schreef Sorella het volgende:
[..]
Hoelang doe je met zo,n klein staafje ?
Ik koop het wel maar is wel prijzig als je er maar 5 keer mee kan doen.
Ik zie verschillende easypill's, voor gewrichen, haarballen, voor de nieren etc, zijn die ook kneedbaar dan kan ik b.v. die voor haarballen kopen ?
Easypill heeft zowel het 'deeg' om om tabletten heen te boetseren, als voedingssupplementen (bv dus inderdaad voor gewrichten of tegen haarballen)quote:Op dinsdag 30 juli 2024 17:07 schreef Morgane89 het volgende:
[..]
Dat ligt eraan hoe groot de pilletjes zijn. Ik heb zelf kleine pillen en geef maar een kwart tablet per keer.
Deze bedoel ik, niet de voedingssupplementen.
https://www.brekz.nl/supplementen-kat/easypill-voor-de-kat.html
Was een stuk makkelijker geweest, jammer genoeg trapt die van mij daar niet inquote:Op dinsdag 30 juli 2024 17:07 schreef F_r het volgende:
Ik vermaal medicatie en roer het door een liquidsnack
Misschien ook wel, maar die ken ik zelf niet.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 17:50 schreef Sorella het volgende:
[..]
Was een stuk makkelijker geweest, jammer genoeg trapt die van mij daar niet in
De easypill kneedbaar dus, wel jammer dat je met de supplementen niet kan boetseren.
Ik ga bestellen, tnx allemaal.
Mijn ervaring is hoe meer je er een gedoe van maakt met handelingen hoe erger ze tegenwerken.quote:Op woensdag 31 juli 2024 13:47 schreef Sorella het volgende:
Ik heb ff op youtube gekeken voor tips en daar was een mevr. die een pilletje neer legde en daar liquid snack overheen deed dus ik naar mijn buurtjes of zij ook liquidsnack gebruikte en dat deden ze en een ander merk, dus hup kat op de aanrecht, liquid snack op het blad en hij lebberen, volgende stap kwart pilletje op het aanrecht liquid snack erover heen hij weer lebberen en spuugt het pilletje uit, toen vermalen, hij heel even lebberen en begon toen te kwijlen, geen succes dus
Vanavond ga ik het met yoghurt proberen heb ik me nu bed8 aangezien Banjer altijd het yoghurt bakje van mijn man uitlikt. Niet geschoten is altijd mis.
Ook is het nu afwachten wanneer de easypil binnen komt kijken wat dat doet.
whiskas ga ik ook proberen.
Deadly_kiss: dat heb ik ook gebrobeerd en dat ging de eerste dag goed, de tweede dag liep ik krassen op.
Ik kan ook proberen om het pilletje te geven tijdens zijn maaltijd zo ff tussendoor vlug ?.
ik heb ook zo,n pilleninjecteerder ? geen succes.
Ik hou deze in gedachten voor als niets meer werkt, dan moet banjer er wel aan geloven op die manier maar gewoon met wat lekkers is natuurlijk het fijnst. We gaan het belevenquote:Op woensdag 31 juli 2024 14:11 schreef deadly_kiss het volgende:
[..]
Mijn ervaring is hoe meer je er een gedoe van maakt met handelingen hoe erger ze tegenwerken.
Probeer een cyclus aan te houden,
Pilletje naar binnen duwen zonder smeersels en dingen, en daarna een snoepje gaan pakken.
Ik had bijv een diabeet die bleef niet zitten voor de spuit.
Gaan oefenen met in positie zitten- nekvelletje optillen- iets vrolijks zeggen en een aai geven en dan roep ik "snoepjesss" en liepen we naar de keuken.
Op een gegeven moment het spuitje erbij toegevoegd en zo wist mijn kat wat de bedoeling was.
Op een gegeven moment riep ik "prikjestijd!" En ging ze klaar zitten![]()
In jouw geval dus pil geven, of paar keer herhalen tot hij er in zit en zo snel mogelijk duidelijk maken dat de beloning komt.
Desnoods ga je 10x per dag zonder daadwerkelijke pil oefenen maar voer je verder exact hetzelfde uit, doe alsof je wat geeft.
Doe dit ook steeds op dezelfde plaats in dezelfde houding
Mijn vorige kat moest op zijn eind 2 maal daags een tabletje.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 14:52 schreef Sorella het volgende:
Mijn kat heeft een klein hartprobleempje, hij heeft een hartecho gekregen en daaruit is gebleken dat bij de rechter ader waar het bloed zijn hart instroomt er ook weer een klein beetje bloed terug stroomt en dat hoort natuurlijk niet.
Nu heeft hij clopidogrel 75 mg gekregen en daarvan elke dag 1/4 pilletje.
Het is niet echt een goede natvoer eter (dat blijft vaak te lang staan) en hij ruikt het op 1 of andere manier dus door zijn voer werkt niet, fijn maken en door kattenmelk of kattenpasta werkt ook niet, in zijn bekje mikken ging de eerste keer goed daarna werkte dat ook niet meer.
Hij wordt in november 13 dus heeft (hopelijk) nog een paar jaar te gaan maar als het elke dag een strijd wordt dan houdt het pillen geven op.
Iemand andere ideen om het te geven ?
Toen mijn kat net begon met de pilletjes was zijn schildklier te snel en schokte hij ook alles op wat maar op de grond viel.quote:Op woensdag 31 juli 2024 16:23 schreef Kaatje1 het volgende:
Als ik dit allemaal lees ben ik zo blij met mijn kat. 2x per daags een pilletje en ze eet het nog net niet uit mijn hand.
Vroegere kat was meer van jullie voorbeelden, daar kreeg zelfs de dierenarts niets naar binnen.
Ze krijgt inderdaad schildklier medicatie. Maar ze is nooit moeilijk geweest met eten, kaapte zelfs van haar huisgenote de brokjes aan de achterkant van de surefeederquote:Op woensdag 31 juli 2024 16:28 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Toen mijn kat net begon met de pilletjes was zijn schildklier te snel en schokte hij ook alles op wat maar op de grond viel.
Maar een na en voordeel van een stabiele schildklier is dat ze niet zo idioot hongerig meer zijn. Dus daarna werd het moeilijker.
Ik heb nu 2 poezen die totaal niet geïnteresseerd zijn in eten, dat heb ik nog nooit meegemaakt
Die wij nu hebben moeten er niks van weten maar bij onze oude kat deed ik er een paar druppels valeriaan bij. Dat vond hij heerlijk en proefde niks anders.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 17:50 schreef Sorella het volgende:
[..]
Was een stuk makkelijker geweest, jammer genoeg trapt die van mij daar niet in
De easypill kneedbaar dus, wel jammer dat je met de supplementen niet kan boetseren.
Ik ga bestellen, tnx allemaal.
Wat cutequote:Op zaterdag 3 augustus 2024 23:03 schreef Notorious_Roy het volgende:
Je moet je kat gewoon vragen het pilletje te nemen
https://www.instagram.com(...)MWdjZjZqODg2em4wNg==
Zo gaat het hier ook bijna. Laat alleen dit filmpje niet zien, ik stop zonder voer of liquid snack de pil erinquote:Op zaterdag 3 augustus 2024 23:03 schreef Notorious_Roy het volgende:
Je moet je kat gewoon vragen het pilletje te nemen
https://www.instagram.com(...)MWdjZjZqODg2em4wNg==
Rosbief of carpaccio om de pil kneden werkt bij die van mij. Of een beetje paté. (daar koop ik van die miniworstjes van Kips voor, dan blijft het vers) succesquote:Op zondag 11 augustus 2024 10:33 schreef Sorella het volgende:
Nou het is gebeurd, de easypill werkt niet meer. Banjer neemt het in zijn bek kauwt er wat op en spuugt het uit, groot bolletje, klein bolletje, het maakt niet uit, s'morgens, s'middags, s'avonds, voor het eten of na het eten . Eerst een klein stukje zonder en dan stukje met zijn pilletje maakt ook niet meer uit, zonder eet hij op met spuugt hij uit.
Gefrustreerd ben ik nu![]()
, morgen maar ff overleggen met de DA.
Ik heb hem wel eens een stukje vlees gegeven kip, ham of tartaar etc. maar daar trekt hij zijn neus voor op.quote:Op zondag 11 augustus 2024 11:55 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Rosbief of carpaccio om de pil kneden werkt bij die van mij. Of een beetje paté. (daar koop ik van die miniworstjes van Kips voor, dan blijft het vers) succes
Ik zou morgen even je dierenarts bellen en met hen overleggen of het iets is wat je aan kan kijken of nietquote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:06 schreef onlogisch het volgende:
Ik ben pas een weekje op vakantie geweest. Mijn katten (ik heb er 2) bleven thuis. Mijn broer is iedere dag langs geweest om ze naar buiten te laten, de bak te doen en ze eten te geven.
De poes daar is iets mee. Ik merk dat ze veel overgeeft en diarree heeft. De diarree lijkt inmiddels verleden tijd. Maar zojuist gaf ze weer over. En kwam wat eten mee en een stukje gras. Ze geeft eigenlijk nooit over.
Een paar dagen geleden vond ik ook op een aantal verschillende plekken resten van braak.
Reden tot zorg of nog even een weekje aankijken?
Haarbal?quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:06 schreef onlogisch het volgende:
Ik ben pas een weekje op vakantie geweest. Mijn katten (ik heb er 2) bleven thuis. Mijn broer is iedere dag langs geweest om ze naar buiten te laten, de bak te doen en ze eten te geven.
De poes daar is iets mee. Ik merk dat ze veel overgeeft en diarree heeft. De diarree lijkt inmiddels verleden tijd. Maar zojuist gaf ze weer over. En kwam wat eten mee en een stukje gras. Ze geeft eigenlijk nooit over.
Een paar dagen geleden vond ik ook op een aantal verschillende plekken resten van braak.
Reden tot zorg of nog even een weekje aankijken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |