quote:
Op zondag 9 juni 2024 13:40 schreef rosita1 het volgende: Ik kan op internet en in het instructieboekje nergens iets vinden over mijn onderstaande vraagstukken.
Die bikes zijn allemaal merkloos of hebben een leuke fantasienaam, dus voor een handleiding moet je niet op zogenaamde merknaam van de bike zoeken. Maar zoek op het merk van de elektronica de motor en en vooral de "display" die je daarbij gekregen hebt.
De display is dat geval met knopjes en schermpje waar je de standen kunt instellen. Dit is ook een klein computertje met overige instellingen. Die instellingen bereik je alleen maar via een apparte toetscombinatie in te drukken. In die instellingen staan een aantal zaken als "Wielmaat", Maximale snelheid" Km of Mijlen" etc. etc.
Nu wordt het even beetje technisch...
De motor zit in het wiel en op de trapas zit een magnitische cadans sensor, wanneer je rondgaat met de trappers gaat er bij elke omwenteling wat magneetjes langs de sensor die dan een impuls krijgt. Via dit impuls krijgt de motor via de controler het signaal er wordt nu gefiets, nu starten met ondersteuning.
In de meeste display computertjes vind je een instelling waarmee je de gevoeligheid van de sensor kunt aanpassen met instellen bij hoeveel omwentelingen van de trapas te beginnen met ondersteunen. Bv. bij 1 impuls is meteen knallen, bij 3 impulsen enz. start het pas wanneer je al paar meter aan het fietsen bent. Dan gaat het allemaal wat soepeler en wordt je minder drastisch weggeduwd. Waar je dit op instelt doe je natuurlijk op eigen gevoel daar is geen 'one size fits all' standaard maat voor. Maar de fabrikant moet natuurlijk ergens beginnen.
Dus kijk naar het merk van de display en google op "Display xxx manual pdf" en daarin staat beschreven hoe die werkt en hoe je bij de onderliggende extra settings kunt komen, wat ze inhouden en hoe in te stellen.
Hoe je met een ebike omgaat met de snelheidsbepaling dus dat stand 1 t/m 5 doe je op gevoel in combinatie met de versnellingen van de fiets zelf. Leren fietsen is niet alleen maar niet omvallen maar wanneer je ze hebt ook de versnellingen leren gebruiken. Dus de verzetten leren kennen en daarmee de juiste keuze te maken met welk verzet te beginnen en te voelen wanneer over te schakelen naar een ander verzet. Dit is niet uit te leggen omdat dit een gevoelskwestie is. Jij moet aanvoelen welk verzet het prettigst voor jou fietst. Dus fietsen en veel met de versnellingen spelen en voelen wat het doet en van daaruit de keuze maken, dan leer je dit het snelst. Denk met schakelen vooruit, zie je een berg schakel op tijd terug en niet pas wanneer het zwaar wordt. Zo spaar je ketting, tandwielen en motor.
Daarnaast de motor helpt jou met trapondersteuning maar jij helpt ook weer de motor met te trappen in het juiste verzet. Trapondersteuning is een samenwerking van beide... E-Bike is andere manier van fietsen die je moet leren aanvoelen.
Edit: Weet het niet zeker maar beetje zoeken lijkt het erop dat de je een Shengmilo LCD Display op dat ding hebt.
https://nl.shengmilo-bike(...)-m5-display-settingsWat er precies op zit moet je zelf even uitvogelen, vraag het de verkoper.
[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 10-06-2024 07:30:06 ]