abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 9 juni 2024 @ 13:40:16 #1
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_213845724
Ik heb een nieuwe fatbike gekocht en ik vind het lastig om te bepalen welke stand ik het beste kan gebruiken.
Aangezien de fiets nieuw is, wil ik eerst rustig wennen (lees: langzaam rijden). Nu is het natuurlijk een kwestie van uitproberen maar ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen met zo'n fiets. Ik kan op internet en in het instructieboekje nergens iets vinden over mijn onderstaande vraagstukken.

De versnellingen zijn voor de mate hoe licht of zwaar je trapt. 1 t/m 7 geloof ik. Is het beter om weg te fietsen in de 1ste, 2de of 3de versnelling? Hoe doen jullie dat? Is het zo als je start met de 3de versnelling je ook meteen een flinke 'stoot' naar voren kunt verwachten vanuit de trapondersteuning?

Dan heb je nog de trapondersteuning van 1 tot 5 bedienbaar met '+' en '-'. Laatst had ik hem in de 2de gezet maar ik merkte dat mijn stuur licht begon te zwabberen. Is dat omdat ik het in de 2 had gezet, terwijl ik nog maar net wegreed? Dat ik beter in de 1 kan beginnen? Dat de stand dus misschien te hoog was voor het aantal KM wat ik daadwerkelijk aan het rijden was?

Ten slotte nog een laatste vraag: Stel dat ik mijn versnelling in de 2 zet en trapondersteuning in de 1 als ik wegrijd en dan harder trap, gaat zo'n trapondersteuning dan automatisch naar de 2 en ook weer terug bij afremmen? Of is dan alleen handmatig te bedienen?

Tevens las ik in het boekje dat er cruise control opzit. Maar hoe schakel je die in? Of is dat alleen mogelijk met een gashendel (die ik niet heb, en wil).

Ik ben zeer dankbaar als iemand antwoord kan geven op deze vragen :-)
  Spellchecker zondag 9 juni 2024 @ 13:41:29 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_213845734
Dat zijn toch allemaal dingen die je in de winkel vraagt? 8)7
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 9 juni 2024 @ 13:42:09 #3
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiėr:
pi_213845738
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 13:40 schreef rosita1 het volgende:
Aangezien de fiets nieuw is, wil ik eerst rustig wennen (lees: langzaam rijden)
Ik neem aan dat je er sowieso niet met 30+ (of erger) mee over de reguliere straten gaat jagen zoals al die kinders de laatste tijd, ook als je er aan gewend bent?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zondag 9 juni 2024 @ 13:42:31 #4
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_213845740
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 13:42 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ik neem aan dat je er sowieso niet met 30+ mee over de reguliere straten gaat jagen, ook als je er aan gewend bent?
Absoluut niet, nee.
  zondag 9 juni 2024 @ 13:43:24 #5
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_213845747
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2024 13:41 schreef maily het volgende:
Dat zijn toch allemaal dingen die je in de winkel vraagt? 8)7
Ik snap je reactie. Ik dacht dat het me duidelijk was maar toch kreeg ik gaandeweg dit weekend wat extra vragen. Misschien kan iemand me op dit forum helpen. ;)
pi_213845758
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 13:40 schreef rosita1 het volgende:
Laatst had ik hem in de 2de gezet maar ik merkte dat mijn stuur licht begon te zwabberen.
Als je stuur zwabbert komt dat meestal door een slecht uitgelijnd en/of een te slap frame.
  zondag 9 juni 2024 @ 13:47:04 #7
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_213845765
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 13:45 schreef Farenji het volgende:

[..]
Als je stuur zwabbert komt dat meestal door een slecht uitgelijnd en/of een te slap frame.
Dank voor de reactie. Ik moet sowieso nog even terug naar de winkel einde van de week om een extra rekje te laten monteren. Zal dit meteen even laten controleren. Toch leek het er misschien ook op dat het kwam omdat de stand te hoog stond tov mijn daadwerkelijke vaart. Maar ben hier niet zeker van.
  zondag 9 juni 2024 @ 13:58:23 #8
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_213845820
Nog een extra vraag: Hoe doen jullie dat met bijvoorbeeld als je snel boodschappen wilt doen <3 minuten bijvoorbeeld bij een bakker. Neem je dan de accu mee? Of zet je hem dan gewoon op alarm (accu blijft erin en aan, display uit) en natuurlijk wel op slot.
pi_213846856
Volgens de lokale jeugd zet je hem op de hoogste snelheid, maximale ondersteuning. Vervolgens rijd je ermee alsof voor jouw de verkeersregels niet tellen
.
pi_213855168
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 13:40 schreef rosita1 het volgende:
Ik kan op internet en in het instructieboekje nergens iets vinden over mijn onderstaande vraagstukken.
Die bikes zijn allemaal merkloos of hebben een leuke fantasienaam, dus voor een handleiding moet je niet op zogenaamde merknaam van de bike zoeken. Maar zoek op het merk van de elektronica de motor en en vooral de "display" die je daarbij gekregen hebt.

De display is dat geval met knopjes en schermpje waar je de standen kunt instellen. Dit is ook een klein computertje met overige instellingen. Die instellingen bereik je alleen maar via een apparte toetscombinatie in te drukken. In die instellingen staan een aantal zaken als "Wielmaat", Maximale snelheid" Km of Mijlen" etc. etc.

Nu wordt het even beetje technisch... :{

De motor zit in het wiel en op de trapas zit een magnitische cadans sensor, wanneer je rondgaat met de trappers gaat er bij elke omwenteling wat magneetjes langs de sensor die dan een impuls krijgt. Via dit impuls krijgt de motor via de controler het signaal er wordt nu gefiets, nu starten met ondersteuning.

In de meeste display computertjes vind je een instelling waarmee je de gevoeligheid van de sensor kunt aanpassen met instellen bij hoeveel omwentelingen van de trapas te beginnen met ondersteunen. Bv. bij 1 impuls is meteen knallen, bij 3 impulsen enz. start het pas wanneer je al paar meter aan het fietsen bent. Dan gaat het allemaal wat soepeler en wordt je minder drastisch weggeduwd. Waar je dit op instelt doe je natuurlijk op eigen gevoel daar is geen 'one size fits all' standaard maat voor. Maar de fabrikant moet natuurlijk ergens beginnen.

Dus kijk naar het merk van de display en google op "Display xxx manual pdf" en daarin staat beschreven hoe die werkt en hoe je bij de onderliggende extra settings kunt komen, wat ze inhouden en hoe in te stellen.

Hoe je met een ebike omgaat met de snelheidsbepaling dus dat stand 1 t/m 5 doe je op gevoel in combinatie met de versnellingen van de fiets zelf. Leren fietsen is niet alleen maar niet omvallen maar wanneer je ze hebt ook de versnellingen leren gebruiken. Dus de verzetten leren kennen en daarmee de juiste keuze te maken met welk verzet te beginnen en te voelen wanneer over te schakelen naar een ander verzet. Dit is niet uit te leggen omdat dit een gevoelskwestie is. Jij moet aanvoelen welk verzet het prettigst voor jou fietst. Dus fietsen en veel met de versnellingen spelen en voelen wat het doet en van daaruit de keuze maken, dan leer je dit het snelst. Denk met schakelen vooruit, zie je een berg schakel op tijd terug en niet pas wanneer het zwaar wordt. Zo spaar je ketting, tandwielen en motor.

Daarnaast de motor helpt jou met trapondersteuning maar jij helpt ook weer de motor met te trappen in het juiste verzet. Trapondersteuning is een samenwerking van beide... E-Bike is andere manier van fietsen die je moet leren aanvoelen.

Edit: Weet het niet zeker maar beetje zoeken lijkt het erop dat de je een Shengmilo LCD Display op dat ding hebt.
https://nl.shengmilo-bike(...)-m5-display-settings

Wat er precies op zit moet je zelf even uitvogelen, vraag het de verkoper.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 10-06-2024 07:30:06 ]
  maandag 10 juni 2024 @ 09:39:27 #11
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_213855924
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 06:57 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Die bikes zijn allemaal merkloos of hebben een leuke fantasienaam, dus voor een handleiding moet je niet op zogenaamde merknaam van de bike zoeken. Maar zoek op het merk van de elektronica de motor en en vooral de "display" die je daarbij gekregen hebt.

De display is dat geval met knopjes en schermpje waar je de standen kunt instellen. Dit is ook een klein computertje met overige instellingen. Die instellingen bereik je alleen maar via een apparte toetscombinatie in te drukken. In die instellingen staan een aantal zaken als "Wielmaat", Maximale snelheid" Km of Mijlen" etc. etc.

Nu wordt het even beetje technisch... :{

De motor zit in het wiel en op de trapas zit een magnitische cadans sensor, wanneer je rondgaat met de trappers gaat er bij elke omwenteling wat magneetjes langs de sensor die dan een impuls krijgt. Via dit impuls krijgt de motor via de controler het signaal er wordt nu gefiets, nu starten met ondersteuning.

In de meeste display computertjes vind je een instelling waarmee je de gevoeligheid van de sensor kunt aanpassen met instellen bij hoeveel omwentelingen van de trapas te beginnen met ondersteunen. Bv. bij 1 impuls is meteen knallen, bij 3 impulsen enz. start het pas wanneer je al paar meter aan het fietsen bent. Dan gaat het allemaal wat soepeler en wordt je minder drastisch weggeduwd. Waar je dit op instelt doe je natuurlijk op eigen gevoel daar is geen 'one size fits all' standaard maat voor. Maar de fabrikant moet natuurlijk ergens beginnen.

Dus kijk naar het merk van de display en google op "Display xxx manual pdf" en daarin staat beschreven hoe die werkt en hoe je bij de onderliggende extra settings kunt komen, wat ze inhouden en hoe in te stellen.

Hoe je met een ebike omgaat met de snelheidsbepaling dus dat stand 1 t/m 5 doe je op gevoel in combinatie met de versnellingen van de fiets zelf. Leren fietsen is niet alleen maar niet omvallen maar wanneer je ze hebt ook de versnellingen leren gebruiken. Dus de verzetten leren kennen en daarmee de juiste keuze te maken met welk verzet te beginnen en te voelen wanneer over te schakelen naar een ander verzet. Dit is niet uit te leggen omdat dit een gevoelskwestie is. Jij moet aanvoelen welk verzet het prettigst voor jou fietst. Dus fietsen en veel met de versnellingen spelen en voelen wat het doet en van daaruit de keuze maken, dan leer je dit het snelst. Denk met schakelen vooruit, zie je een berg schakel op tijd terug en niet pas wanneer het zwaar wordt. Zo spaar je ketting, tandwielen en motor.

Daarnaast de motor helpt jou met trapondersteuning maar jij helpt ook weer de motor met te trappen in het juiste verzet. Trapondersteuning is een samenwerking van beide... E-Bike is andere manier van fietsen die je moet leren aanvoelen.

Edit: Weet het niet zeker maar beetje zoeken lijkt het erop dat de je een Shengmilo LCD Display op dat ding hebt.
https://nl.shengmilo-bike(...)-m5-display-settings

Wat er precies op zit moet je zelf even uitvogelen, vraag het de verkoper.
Superbedankt voor de uitleg! Enorm gewaardeerd. Goede tip inderdaad om op het merk van de display te zoeken, had ik totaal niet aan gedacht ;) Thanks!
pi_213855952
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2024 16:10 schreef Fer het volgende:
Volgens de lokale jeugd zet je hem op de hoogste snelheid, maximale ondersteuning. Vervolgens rijd je ermee alsof voor jouw de verkeersregels niet tellen
Vooral geen rekening houden met verkeer van rechts en stug zonder te kijken vol gas door racen :Y
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')