Nee, dat is niet jouw makke (zelfs als het soms wel zo lijkt). Je maakte de juiste beslissingen... en ik kan ook niet zeggen dat je ze te vroeg maakte. Nee het zijn goede kansberekeningen. En soms gaat het goed, soms wat minder goed. Maar jij doet er alles aan om die kittens en moeder... de beste kans voor hun verdere leven te geven.quote:Op zondag 30 juni 2024 00:48 schreef Majoraan het volgende:
[..]![]()
Mijn makke is dat ik altijd vol goede ideeën zit en puntje bij paaltje er niks van terecht komt.
Op Temu zag ik weken geleden knuffelige mandjes die normaal 15 euro kosten., maar die avond waren de witte 2 euro. Ik gokte op 3 kittens + 1 voor toto en bestelde 4. Een gok voor 8 euro, maar de mandjes zijn zo mooi.
Mijn gedachte toen was om voor elke koper een soort van goodybag te maken. Een mandje met de geur van zusjes / broertjes / moeder, een knuffeltje waarmee gespeeld is, een balletje. Een zakje met het het natvoer en een zakje met het droogvoer dat ze hier gewend waren. En een schriftje waarin foto's geplakt zijn en een verslag, bijv tijgertje was altijd de voorste, had als eerste zijn oogjes open en klom als eerste uit de mand, etc. Met aanvullingen en tekeningen van de kleinkinderen: tijgertje vond die oranje veertjes zo leuk.
De goodybag zou niet een verkooppraatje zijn, slechts een een verassing bij het afhalen van de kitten.quote:Op zondag 30 juni 2024 01:12 schreef Also-von-Oder het volgende:
[..]
Nee, dat is niet jouw makke (zelfs als het soms wel zo lijkt). Je maakte de juiste beslissingen... en ik kan ook niet zeggen dat je ze te vroeg maakte. Nee het zijn goede kansberekeningen. En soms gaat het goed, soms wat minder goed. Maar jij doet er alles aan om die kittens en moeder... de beste kans voor hun verdere leven te geven.
En okay mijn ervaring is dat mensen die een kitten willen, geen goodiebag verwachten.
Bij mij konden de gegadigden al na 6 a 8 weken de kittens bekijken. Maar in de wetenschap, dat ze pas in de 13e week konden worden opgehaald.
En wellicht had ik ook een goodiebag mee kunnen geven... maar als de mensen hun kittens gaan ophalen, dan hebben ze doorgaans al alles in huis gehaald. Tenminste dat is mijn ervaring.
Ik geef slechts een wens door (die ik niet kan controleren).... en dat is dat ze een huisdierenverzekering afsluiten!
Ja soms is een verzekering voor huisdieren de moeite waard, om ze te genezen voor wat dan ook.
Maar men kan ook een vast bedrag reserveren op een speciale rekening.
Niet altijd kun je het geslacht van kittens goed zien.quote:Op zondag 30 juni 2024 00:49 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Elke dag meerdere keren even vastpakken en optillen is niks mis mee, het geslacht herkennen na een week ook niet. Heb er zelf geen ervaring mee, maar er zijn hier vast wel deskundigen die kunnen zeggen hoe je een geslacht kunt herkennen. Voor de rest lijkt het een gezond hoopje geluk.
Ja dat snap ik vanuit jouw perspectief. Het is niet dat als ik iets niet zou doen, dat jij dit niet zou moeten doen!quote:Op zondag 30 juni 2024 01:23 schreef Majoraan het volgende:
[..]
De goodybag zou niet een verkooppraatje zijn, slechts een een verassing bij het afhalen van de kitten.
Zodat ik weet dat ze de geur van mama *en mij) nog hebben en hun gewende voer en knuffeltje.
Want ik denk dat ik in tegenstelling tot mama Toto wel tranen met tuiten huil als ze weg gaan en er dan God zegende de greep maar op moet vertrouwen dat er goed en liefdevol voor gezorgd word .
Leuk ideequote:Op zondag 30 juni 2024 00:48 schreef Majoraan het volgende:
[..]![]()
Mijn makke is dat ik altijd vol goede ideeën zit en puntje bij paaltje er niks van terecht komt.
Op Temu zag ik weken geleden knuffelige mandjes die normaal 15 euro kosten., maar die avond waren de witte 2 euro. Ik gokte op 3 kittens + 1 voor toto en bestelde 4. Een gok voor 8 euro, maar de mandjes zijn zo mooi.
Mijn gedachte toen was om voor elke koper een soort van goodybag te maken. Een mandje met de geur van zusjes / broertjes / moeder, een knuffeltje waarmee gespeeld is, een balletje. Een zakje met het het natvoer en een zakje met het droogvoer dat ze hier gewend waren. En een schriftje waarin foto's geplakt zijn en een verslag, bijv tijgertje was altijd de voorste, had als eerste zijn oogjes open en klom als eerste uit de mand, etc. Met aanvullingen en tekeningen van de kleinkinderen: tijgertje vond die oranje veertjes zo leuk.
Je moet inderdaad altijd eindigen met een speeltje (een muisje of een speelhengel) om ze een concrete prooi te geven.quote:Op maandag 1 juli 2024 18:00 schreef Firuze60 het volgende:
Wat betreft een laserpen, heb ik mijn twijfels. Ik heb die ook gebruikt toen mijn katjes nog jong waren en binnen zich moesten vermaken. Maar de frustratie om echt iets vast te kunnen pakken wordt op een gegeven moment best groot. Voor mijn gevoel leek het op treiteren dan. Een zilverpropje (verpakking van een reep ofso) door de kamer gooien werkte beter en al helemaal als dat ook nog terug gebracht werd.
Kittens bij 6-9-12 weken ontwormen. Dosering wel goed afstellen teveel kan bijwerkingen geven. Zijn nog maar kleine wezens hé.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 01:21 schreef Majoraan het volgende:
Ik vind het nog steeds doodeng hoe ze soms over elkaar kruipen en op elkaar liggen en de onderste roerloos ligt.
En hoe Toto de laatste dagen soms een kitten bij de keel grijpt en lijkt hem te vermoorden. en dan komen de andere kittens eraan, alsof ze zeggen ik ook, ik ook. Soms liggen ze heerlijk op de rug als ze gewassen worden en sommige wassen hun eigen pootjes al. Toto is de laatste dagen hongeriger als nooit en ik voer haar zoveel ze wil.
Ik heb geen idee hoe vaak een een moederpoes moet voeden, maar behalve de sporadische pauzes lijkt het alsof moeder ieder half uur klaar ligt.
Ik heb nog wat vragen, google is not your best friend
Voor ontworming haalde ik bij DA [ afbeelding ]
Via google las ik dat je dit niet te vaak mag gebruiken ivm resistentie.
Mijn vraag, is dit een goed middel, mag ik het 4x elke 2 weken gebruiken.
1 schuifje is voor kat van 1 kilo, zal ik dan de kittens ( bijv. 350 gram) 1 dosering met 3 of 2 laten delen of is er een minimum dosering en kan het geen kwaad dat ze eerste elke 2 week teveel krijgen.
Verder kon ik nergens een een kitten antivlo middel vinden.
Niet dat ik een vlo zag of dat ze krabben, gewoon preventie. Toto kreeg een een week geleden een anti=vlo tablet en een paar dagen daarna preventief ontwormingtablet gehaald bij DA
Ik wens je veel sterkte en schroom niet om hier ook jouw vragen te stellen, dan delen we dit topicquote:Op vrijdag 5 juli 2024 01:28 schreef dexamfetamine het volgende:
Ga dit topic volgen. Ik heb nu sinds 9 weken een nestje kittens. Ook uit noodzaak opgevangen. ik had zelf al een kat echter geen ervaring met voor kittens zorgen.
Moederpoes is bevallen van 6 kittens waarvan eentje is gestorven na een week en de ander een lichamelijke afwijking heeft. De kitten heeft een soort cloaca vorming en ze is incontinent. Moederpoes heeft waarschijnlijk diabetes.
Al met al moet ik zeggen dat het best zwaar is om voor zoveel kittens en moederpoes te moeten zorgen. Vooral als ze ook ziek / gehandicapt zijn en je de verzorging alleen moet doen.
Ik ken dat middel niet (staat erop dat het veilig is voor kittens?) maar met kittens wil je echt niet overdoseren. Dus óf een spuitje halen zodat je op maat kunt doseren. En dan opletten of 1 streepje op de spuit van het anti vlooienmiddel 1 ml of een andere hoeveelheid is! Want anders moet je omrekenen. Of bij je dierenarts een ander middel halen, wat makkelijker te doseren en zeker kitten veilig is.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 01:21 schreef Majoraan het volgende:
Ik vind het nog steeds doodeng hoe ze soms over elkaar kruipen en op elkaar liggen en de onderste roerloos ligt.
En hoe Toto de laatste dagen soms een kitten bij de keel grijpt en lijkt hem te vermoorden. en dan komen de andere kittens eraan, alsof ze zeggen ik ook, ik ook. Soms liggen ze heerlijk op de rug als ze gewassen worden en sommige wassen hun eigen pootjes al. Toto is de laatste dagen hongeriger als nooit en ik voer haar zoveel ze wil.
Ik heb geen idee hoe vaak een een moederpoes moet voeden, maar behalve de sporadische pauzes lijkt het alsof moeder ieder half uur klaar ligt.
Ik heb nog wat vragen, google is not your best friend
Voor ontworming haalde ik bij DA [ afbeelding ]
Via google las ik dat je dit niet te vaak mag gebruiken ivm resistentie.
Mijn vraag, is dit een goed middel, mag ik het 4x elke 2 weken gebruiken.
1 schuifje is voor kat van 1 kilo, zal ik dan de kittens ( bijv. 350 gram) 1 dosering met 3 of 2 laten delen of is er een minimum dosering en kan het geen kwaad dat ze eerste elke 2 week teveel krijgen.
Verder kon ik nergens een een kitten antivlo middel vinden.
Niet dat ik een vlo zag of dat ze krabben, gewoon preventie. Toto kreeg een een week geleden een anti=vlo tablet en een paar dagen daarna preventief ontwormingtablet gehaald bij DA
Kittens gaan niet dood van volwassen katten voer. Vaak zijn die brokjes wel wat groot en lomp voor kleine mondjes. En er zitten sowieso minder voedingsstoffen in om te groeien. Daarom wordt kittenvoer aangeraden, zowel voor zogende moeders als voor de kittens.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 01:55 schreef Majoraan het volgende:
Sinds een paar dagen liggen ze in de ruime wasmachine lekbak. Maar vanwege lage temperaturen nog wel met later makkelijk te verwijderen hoge rand erom. Een hoge rand die we sowieso in de nacht en als we even van huis zijn om de mand leggen. Maar Toto lijkt (alweer) supertevreden met haar nieuwe ruime mand,
Is het gevaarlijk als ze nu al een brokje van mama eten? Als ze straks brokjes / natvoer beginnen te eten is het dan goed of juist slecht om ze aan zoveel mogelijk smaken te laten wennen, bijv. eerst Felix, dan AH, dan whiskas etc
Ik zette meestal een laag dienblad vol brokken neer. Kunnen ze zeker in het begin makkelijker bij dan bij een hoger bakje. En er doorheen waggelenquote:Op vrijdag 5 juli 2024 02:00 schreef Majoraan het volgende:
Gaan ze allemaal gezellig uit 1 bord eten, of liever elk zijn eigen bakje.
Moet het afgemeten worden of gewoon zorgen dat er altijd van alles te eten is voor wanneer ze behoefte hebben
Ach Totoquote:Op vrijdag 5 juli 2024 02:25 schreef Majoraan het volgende:
Wat betreft Toto maak ik me ook wel enigszins zorgen. Vanaf onze eerste echte kennismaking al maakt ze soms rare bewegingen met haar ruggengraat als ze nerveus is en ze maakt vaak interne plofgeluiden, ik weet niet hoe het anders te omschrijven. Ze heeft ook een deuk in haar hoofd en begin rug en we vermoedden dat ze mishandeld is geweest,
Vooralsnog lijkt ze nu bijzonder gelukkig en een bijzonder goede moeder. Als dit nest achter de rug is en we haar laten steriliseren vraag ik de DA voor een volledige check up.
Het antiworm middel hebben we bij de dierenarts gehaald en diezelfde dag een anti-vlo tablet aan Toto gegeven, ook bij DA gehaald. En paar dagen daarna antiworm tablet aan Toto gegeven, ook bij DA gehaald. Maandag/Dinsdag zijn de kittens 3 weken oud. Maar ik zal eerst DA bellen met vragen over veiligheid ontwormen,quote:Op zaterdag 6 juli 2024 22:16 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Ik ken dat middel niet (staat erop dat het veilig is voor kittens?) maar met kittens wil je echt niet overdoseren. Dus óf een spuitje halen zodat je op maat kunt doseren. En dan opletten of 1 streepje op de spuit van het anti vlooienmiddel 1 ml of een andere hoeveelheid is! Want anders moet je omrekenen. Of bij je dierenarts een ander middel halen, wat makkelijker te doseren en zeker kitten veilig is.
Kun je het dierenmiddel spul voor Toto gebruiken.
Gratis een iets gerelateerde maar ook ongerelateerde tip: als je vlooien druppels gaat gebruiken, kijk dan HEEL GOED of ze voor hond of kat zijn. Want anti vlooien spul wat gemaakt is voor honden is zwaar giftig voor katten. En ze gaan er vaak dood aan, ook al van een paar drupjes in de nek. Anti vlooienmiddel specifieke voor katten is uiteraard veilig.
[..]
Kittens gaan niet dood van volwassen katten voer. Vaak zijn die brokjes wel wat groot en lomp voor kleine mondjes. En er zitten sowieso minder voedingsstoffen in om te groeien. Daarom wordt kittenvoer aangeraden, zowel voor zogende moeders als voor de kittens.
Zelf hield ik ervan ze op één sort voer (zowel droogvoer als natvoer) te laten als ze nog zo jong zijn. Maagjes en darmpje gaan snel overstuur van diverse soorten voer.
En dan liever een merk als Royal Canin of Hills. Zitten minder niet verteerbare stoffen in (die ze weer uitpoepen en jij mag opruimen) dan de meeste supermarkt merken.
Maar met supermarktvoer worden ze ook prima groot.
[..]
Ik zette meestal een laag dienblad vol brokken neer. Kunnen ze zeker in het begin makkelijker bij dan bij een hoger bakje. En er doorheen waggelen![]()
Maar een paar losse bakjes kan ook, zolang iedereen maar de kans heeft om aan te schuiven (en daarom werkte het dienblad goed).
Afmeten van brokken hoeft nu zeker niet. Zowel Toto als kittens kunnen de voedingsstoffen gebruiken en zullen niet dik worden.
Als de kittens verhuisd zijn (en Toto gesteriliseerd) zul je Toto’s gewicht in de gaten moeten gaan houden.
En ook de kittens mogen tot hun sterilisatie naar hartenlust blijven eten.
Natvoer is handig om een of twee keer per dag ‘op maat’ (= serveer een blikje en kijk of dat snel op gaat. Indien nee dan is het teveel, indien ja dan geef je nog wat extra) apart te serveren. Zeker in de zomer droogt het snel uit en als kittens er doorheen waggelen wordt het knoeiboel.
[..]
Ach TotoGoed dat jullie haar laten nakijken. Want poezen laten slecht pijn zien.
Plofgeluiden als in scheetjes kan ook te maken hebben met voeding.
Maar ze heeft de zwangerschap prima doorstaan en zorgt goed voor haar kittens. Dus wat ook speelt, het zal niet iets accuut zijn. Ik had ooit een (wat lompe) opvangmoeder waarbij de nieuwe baas er na adoptie achter kwam dat ze een verbrijzelde heup hadSuper gezellige poes, baarde en voedde zes kittens op zonder klachten.
Verder ben ik natuurlijk erg benieuwd naar foto’s
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |