abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 30 juni 2024 @ 01:12:43 #176
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_214098699
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 00:48 schreef Majoraan het volgende:

[..]
O+

Mijn makke is dat ik altijd vol goede ideeën zit en puntje bij paaltje er niks van terecht komt.
Op Temu zag ik weken geleden knuffelige mandjes die normaal 15 euro kosten., maar die avond waren de witte 2 euro. Ik gokte op 3 kittens + 1 voor toto en bestelde 4. Een gok voor 8 euro, maar de mandjes zijn zo mooi.
Mijn gedachte toen was om voor elke koper een soort van goodybag te maken. Een mandje met de geur van zusjes / broertjes / moeder, een knuffeltje waarmee gespeeld is, een balletje. Een zakje met het het natvoer en een zakje met het droogvoer dat ze hier gewend waren. En een schriftje waarin foto's geplakt zijn en een verslag, bijv tijgertje was altijd de voorste, had als eerste zijn oogjes open en klom als eerste uit de mand, etc. Met aanvullingen en tekeningen van de kleinkinderen: tijgertje vond die oranje veertjes zo leuk.
Nee, dat is niet jouw makke (zelfs als het soms wel zo lijkt). Je maakte de juiste beslissingen... en ik kan ook niet zeggen dat je ze te vroeg maakte. Nee het zijn goede kansberekeningen. En soms gaat het goed, soms wat minder goed. Maar jij doet er alles aan om die kittens en moeder... de beste kans voor hun verdere leven te geven.

En okay mijn ervaring is dat mensen die een kitten willen, geen goodiebag verwachten.
Bij mij konden de gegadigden al na 6 a 8 weken de kittens bekijken. Maar in de wetenschap, dat ze pas in de 13e week konden worden opgehaald.
En wellicht had ik ook een goodiebag mee kunnen geven... maar als de mensen hun kittens gaan ophalen, dan hebben ze doorgaans al alles in huis gehaald. Tenminste dat is mijn ervaring.
Ik geef slechts een wens door (die ik niet kan controleren).... en dat is dat ze een huisdierenverzekering afsluiten!
Ja soms is een verzekering voor huisdieren de moeite waard, om ze te genezen voor wat dan ook.
Maar men kan ook een vast bedrag reserveren op een speciale rekening.
pi_214098739
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 01:12 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]
Nee, dat is niet jouw makke (zelfs als het soms wel zo lijkt). Je maakte de juiste beslissingen... en ik kan ook niet zeggen dat je ze te vroeg maakte. Nee het zijn goede kansberekeningen. En soms gaat het goed, soms wat minder goed. Maar jij doet er alles aan om die kittens en moeder... de beste kans voor hun verdere leven te geven.

En okay mijn ervaring is dat mensen die een kitten willen, geen goodiebag verwachten.
Bij mij konden de gegadigden al na 6 a 8 weken de kittens bekijken. Maar in de wetenschap, dat ze pas in de 13e week konden worden opgehaald.
En wellicht had ik ook een goodiebag mee kunnen geven... maar als de mensen hun kittens gaan ophalen, dan hebben ze doorgaans al alles in huis gehaald. Tenminste dat is mijn ervaring.
Ik geef slechts een wens door (die ik niet kan controleren).... en dat is dat ze een huisdierenverzekering afsluiten!
Ja soms is een verzekering voor huisdieren de moeite waard, om ze te genezen voor wat dan ook.
Maar men kan ook een vast bedrag reserveren op een speciale rekening.
De goodybag zou niet een verkooppraatje zijn, slechts een een verassing bij het afhalen van de kitten.
Zodat ik weet dat ze de geur van mama *en mij :+ ) nog hebben en hun gewende voer en knuffeltje.
Want ik denk dat ik in tegenstelling tot mama Toto wel tranen met tuiten huil als ze weg gaan en er dan God zegende de greep maar op moet vertrouwen dat er goed en liefdevol voor gezorgd word .
  zondag 30 juni 2024 @ 01:27:51 #178
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_214098748
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 00:49 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Elke dag meerdere keren even vastpakken en optillen is niks mis mee, het geslacht herkennen na een week ook niet. Heb er zelf geen ervaring mee, maar er zijn hier vast wel deskundigen die kunnen zeggen hoe je een geslacht kunt herkennen. Voor de rest lijkt het een gezond hoopje geluk. :S___D
Niet altijd kun je het geslacht van kittens goed zien.
Mijn Minimeis kreeg 3 kittens. Op basis van hun geslacht dacht ik dat het 2 katers waren en een meisje ( degene ik ik gehouden heb).
Dus zoals ik soms wel eens "raar doe" wilde ik dat Ollie zijn eigen naam zou kiezen.
Na een paar uur... wilde ik het bijna opgeven... tot Louis Armstrong op de radio voorbij kwam. Met het nummer "hello Dolly"... ik herhaalde de naam Dolly naar mijn Ollie. En hij reageerde hier op met een duidelijke miauw.
Dus Dolly het bleef een paar weken. Een meisjesnaam.

Maar wat later bleek was dat Ollie's geslachtsorganen wat achter liepen. Maar ineens werd het duidelijk dat Ollie toch een mannetje was. En sindsdien heette hij geen Dolly meer, maar gewoon Ollie!
pi_214098766
Ik dacht even dat Dolly op de transgender kattenbak moest :)
pi_214098855
Leuk topic!

Heb laatst een zwerfkat gehad, maar die was te schuw om iets mee te kunnen. Vorig jaar nadat ze haar nestje hier had gedropt proberen te vangen om te laten helpen maar niet gelukt helaas. Al haar kittens heb ik destijds onder kunnen brengen via via en daarna zag ik haar zelden tot eigenlijk niet. Dit jaar was ze er weer met een dikke buik. Ik ben blijven voeren zodat ze terug kwam en haar nestje vond ik na wat zoeken ook weer dichtbij. Alle 4 de kittens zijn inmiddels onder gebracht en met hulp van een stichting is moeder ook geholpen nu.

Wel een gedoe, constant kijken of ze er alle 4 nog wel waren, maar door met regelmaat voeren en altijd even oppakken kwamen ze op een gegeven moment gewoon op me af als ik naar buiten ging :') Ben blij dat ze nu een goed huis hebben. Zou sneu geweest zijn als die beestjes ook een zwervend bestaan tegenmoet zouden moeten zien.

Mooi om te lezen hoe je van 'geen idee' naar 'kittenopvang' bent gegaan, well done ^O^
“Surrounded by losers, misfits and boozers”
  zondag 30 juni 2024 @ 02:46:25 #181
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_214098872
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 01:23 schreef Majoraan het volgende:

[..]
De goodybag zou niet een verkooppraatje zijn, slechts een een verassing bij het afhalen van de kitten.
Zodat ik weet dat ze de geur van mama *en mij :+ ) nog hebben en hun gewende voer en knuffeltje.
Want ik denk dat ik in tegenstelling tot mama Toto wel tranen met tuiten huil als ze weg gaan en er dan God zegende de greep maar op moet vertrouwen dat er goed en liefdevol voor gezorgd word .
Ja dat snap ik vanuit jouw perspectief. Het is niet dat als ik iets niet zou doen, dat jij dit niet zou moeten doen!
Ik vind het persoonlijk wel heel sympathiek, van jou! :Y
En nee, ergens zijn we beiden (en ook miljoenen of miljarden) anderen... die gewoon onze best doen om onze katten te laten voortplanten of juist weer niet. :N

We zijn geen goden. Ik en waarschijnlijk jij ook sowieso niet. We kunnen slechts naar ons eigen geweten te handelen. En zou er al een God bestaan? Dan zou deze God geen God zijn van het oude Testament!
pi_214099207
pi_214099280
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 00:48 schreef Majoraan het volgende:

[..]
O+

Mijn makke is dat ik altijd vol goede ideeën zit en puntje bij paaltje er niks van terecht komt.
Op Temu zag ik weken geleden knuffelige mandjes die normaal 15 euro kosten., maar die avond waren de witte 2 euro. Ik gokte op 3 kittens + 1 voor toto en bestelde 4. Een gok voor 8 euro, maar de mandjes zijn zo mooi.
Mijn gedachte toen was om voor elke koper een soort van goodybag te maken. Een mandje met de geur van zusjes / broertjes / moeder, een knuffeltje waarmee gespeeld is, een balletje. Een zakje met het het natvoer en een zakje met het droogvoer dat ze hier gewend waren. En een schriftje waarin foto's geplakt zijn en een verslag, bijv tijgertje was altijd de voorste, had als eerste zijn oogjes open en klom als eerste uit de mand, etc. Met aanvullingen en tekeningen van de kleinkinderen: tijgertje vond die oranje veertjes zo leuk.
Leuk idee O+ iets mee met een bekend luchtje zal zeker fijn zijn bij het verhuizen. En het vertrouwde voer mee is ook zeker een goed idee. Ons 3tal (nestje broer en 2 zussen) kregen ook voer mee toen we ze uit het asiel ophaalden. Later heeft de mevrouw die ze als gastgezin in huis had ons nog een paar foto’s doorgemaild. Zo schattig 🥰
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  zondag 30 juni 2024 @ 11:15:44 #184
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_214100420
Een dekentje of handdoekje met hun eigen geurtje is wel heel fijn voor een kitten, denk ik. Doen ze iig in asiels ook en mijn twee kerels uit het asiel (voormalige zwerfkatjes met veel angst) hadden in de eerste dagen en ook later nog veel steun aan hun handdoek met geurtje.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  maandag 1 juli 2024 @ 00:59:09 #185
2283 speedcore
uw reclame hier
pi_214112701
my 2 eurocentjes en ervaringen:

kittens gewoon oppakken en mee spelen. Ze zijn niet van marsepein en zo socializeer je ze. Als je dat niet doet vertrouwen ze jou en/of hun toekomstig personeel niet.

wat betreft samenleven. zoals al eerder in topic aangegeven, kittens uit hetzelfde nest gaat vaak wel goed. moederpoes met poezen is meestal ook geen probleem. Moederpoes en katerjes wel. die worden op een bepaald moment verstoten. Dit is moeder natuur`s manierm om inteelt te voorkomen. Overigens is het geen garantie wat betreft succesvolle combinaties. ze ontwikkelen hun eigen karakters nog en kittens die knettergek zijn op elkaar kunnen toch ruzie krijgen als ze groter worden.

Houd niet teveel kittens zlef. ze hebben de ruimte nodig. teveel kat ten op zichte van beschikbare ruimte kan vechtpartijen opleveren. Ze hebben in principe allemaal hun eigen prive territoriumpje. ook binnen.

Als je het hele spul of een deel wilt houden, hecht dan niet teveel waarde meer aan je meubelen, behang of wat dan ook. kittens onderwerpen werkelijk alles aan een tandentest. De bank en je behang zijn nog steeds beter om nagels te scherpen dan die mooie krabpaal/palen die je hebt staan. verberg kabels zodat ze er niet bij kunnen. dikkere kabels zullen ze niet doorheen komen maar die landpiranhas zijn binnen no time door jde glasvezelkabel van je internet heen.

de wereld van een kat/kitten is 3D en waar een wil is, is een katteweg. Ik heb er 2 van 3 maanden hier ronddartelen en stond er van te kijken hoe snel ze via een wel heel creatiev manier een weg weten te vinden als iets hun interesseert waar ze niet bij kunnen.

Verder spelen met je landpiranha`s kune je het beste via speeltjes doen. Voorkom dat ze je handen als speelgoed gaan zien, want dan kom je er heel snel achter hoe scherp nagels en tandjes zijn. handen zijn om te aaien en te kroelen niet omm mee t6e spelen.Overigens, zelfs bij aaien kan het instinct het overnemen en zulllen ze vroeg of laat een keer in je vingers hangen, maar over het algemeen kun je aan de lichaamstaal zien of hun jachtinstinct wordt getriggerd. Als het gebeurd, niet boos worden. Dit is instinct/reflex en niet vals bedoeld.

Kittens enkatten laten zich niet trainen als honden. Maar wat bij mij heel goed werkt is de kattenafstandbediening. laserpen aan en hop daar gaan ze achter de stip aan. Kun je ze mooi mee besturen. Speeltjes de goeie kant op gooien werkt ook heel goed.

en last but not least: kittens zijn in principe geestelijk gestoord. geniet van de gekte. niks zo mooi als een paar kittens die als 2 minitornado`s door je huiskamer razen.
opinions are like assholes. they all stink except for mine, which smells like roses
pi_214118209
Wat betreft een laserpen, heb ik mijn twijfels. Ik heb die ook gebruikt toen mijn katjes nog jong waren en binnen zich moesten vermaken. Maar de frustratie om echt iets vast te kunnen pakken wordt op een gegeven moment best groot. Voor mijn gevoel leek het op treiteren dan. Een zilverpropje (verpakking van een reep ofso) door de kamer gooien werkte beter en al helemaal als dat ook nog terug gebracht werd. :D
pi_214118864
Ow ja, apporteren. Dat heeft onze Lotje zeker een jaar gedaan. Liefst met een propje papier.
Verder heb ik ze vanaf het begin regelmatig opgepakt, af en toe eens in een oor gekeken, aan een teen gefriemeld, een tandje bekeken, aan ze gesnuffeld en dat soort dingen. Dit zodat ze het al gewend zijn als ze naar de dierenarts moeten of hun nagels geknipt zouden moeten worden. (doel is niet dat ze het leuk gaan vinden maar dat ze er niet bang voor zijn ;) ) Ik denk dat ze mij best een raar mens vinden dat gelukkig wel blikjes kan openen. _O- O+
pi_214125262
Het is niet dat ik de kittens niet wil of durf aan te raken.
Ik wil ze gewoon lekker met rust laten hun eerste weken.
Lekker drinken en lekker veel slapen. En Toto is het met me eens.
Natuurlijk gaan we na week 3 veel knuffelen en spelen mits de kittens dat fijn vinden, maar ook dan laat ik ze het liefst met rust als ze dat willen. Ik denk dat lekker drinken en warm slapen in dit stadium beter is dan door iedereen geaaid en schattig gevonden worden.
Met de omgevings geluiden zit het ook wel goed.
Hun hok heeft 3 deuren. Een achterdeur, een keukendeur die meestal openstaat met naast de deur de vaatwasser, en 2 meter verderop de andere deur van de bijkeuken met o.a. wasmachine en wasdroger.
Verder wordt hun hokje elke dag gestofzogen en hebben we irritante buren verderop met, als het mooi weer is
vaak luide “muziek”. Van smartlappen tot gangsta rap tot Servische hoempapa. :+

[ Bericht 7% gewijzigd door Majoraan op 02-07-2024 08:27:26 ]
  dinsdag 2 juli 2024 @ 10:27:05 #189
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_214126428
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2024 18:00 schreef Firuze60 het volgende:
Wat betreft een laserpen, heb ik mijn twijfels. Ik heb die ook gebruikt toen mijn katjes nog jong waren en binnen zich moesten vermaken. Maar de frustratie om echt iets vast te kunnen pakken wordt op een gegeven moment best groot. Voor mijn gevoel leek het op treiteren dan. Een zilverpropje (verpakking van een reep ofso) door de kamer gooien werkte beter en al helemaal als dat ook nog terug gebracht werd. :D
Je moet inderdaad altijd eindigen met een speeltje (een muisje of een speelhengel) om ze een concrete prooi te geven.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  dinsdag 2 juli 2024 @ 12:40:44 #190
194233 Friday12
Originele kloon
pi_214127623
Ik doe mijn kat meestal eventjes "pesten" met de laser als hij alleen maar op de andere kat aan het jagen is. En daarna gaat hij gewoon met speeltjes spelen.
pi_214161000
Ik vind het nog steeds doodeng hoe ze soms over elkaar kruipen en op elkaar liggen en de onderste roerloos ligt.
En hoe Toto de laatste dagen soms een kitten bij de keel grijpt en lijkt hem te vermoorden. en dan komen de andere kittens eraan, alsof ze zeggen ik ook, ik ook. Soms liggen ze heerlijk op de rug als ze gewassen worden en sommige wassen hun eigen pootjes al. Toto is de laatste dagen hongeriger als nooit en ik voer haar zoveel ze wil.

Ik heb geen idee hoe vaak een een moederpoes moet voeden, maar behalve de sporadische pauzes lijkt het alsof moeder ieder half uur klaar ligt.

Ik heb nog wat vragen, google is not your best friend

Voor ontworming haalde ik bij DA
Via google las ik dat je dit niet te vaak mag gebruiken ivm resistentie.

Mijn vraag, is dit een goed middel, mag ik het 4x elke 2 weken gebruiken.

1 schuifje is voor kat van 1 kilo, zal ik dan de kittens ( bijv. 350 gram) 1 dosering met 3 of 2 laten delen of is er een minimum dosering en kan het geen kwaad dat ze eerste elke 2 week teveel krijgen.

Verder kon ik nergens een een kitten antivlo middel vinden.
Niet dat ik een vlo zag of dat ze krabben, gewoon preventie. Toto kreeg een een week geleden een anti=vlo tablet en een paar dagen daarna preventief ontwormingtablet gehaald bij DA
  vrijdag 5 juli 2024 @ 01:28:06 #192
391904 dexamfetamine
Om te studeren
pi_214161009
Ga dit topic volgen. Ik heb nu sinds 9 weken een nestje kittens. Ook uit noodzaak opgevangen. ik had zelf al een kat echter geen ervaring met voor kittens zorgen.

Moederpoes is bevallen van 6 kittens waarvan eentje is gestorven na een week en de ander een lichamelijke afwijking heeft. De kitten heeft een soort cloaca vorming en ze is incontinent. Moederpoes heeft waarschijnlijk diabetes.

Al met al moet ik zeggen dat het best zwaar is om voor zoveel kittens en moederpoes te moeten zorgen. Vooral als ze ook ziek / gehandicapt zijn en je de verzorging alleen moet doen.
  vrijdag 5 juli 2024 @ 01:30:12 #193
391904 dexamfetamine
Om te studeren
pi_214161013
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 01:21 schreef Majoraan het volgende:
Ik vind het nog steeds doodeng hoe ze soms over elkaar kruipen en op elkaar liggen en de onderste roerloos ligt.
En hoe Toto de laatste dagen soms een kitten bij de keel grijpt en lijkt hem te vermoorden. en dan komen de andere kittens eraan, alsof ze zeggen ik ook, ik ook. Soms liggen ze heerlijk op de rug als ze gewassen worden en sommige wassen hun eigen pootjes al. Toto is de laatste dagen hongeriger als nooit en ik voer haar zoveel ze wil.

Ik heb geen idee hoe vaak een een moederpoes moet voeden, maar behalve de sporadische pauzes lijkt het alsof moeder ieder half uur klaar ligt.

Voor ontworming haalde ik bij DA [ afbeelding ]

1 schuifje is voor kat van 1 kilo, zal ik dan de kittens ( bijv. 350 gram) 1 dosering met 3 of 2 laten delen of is er een minimum dosering en kan het geen kwaad dat ze eerste elke 2 week teveel krijgen.

Niet dat ik een vlo zag of dat ze krabben, gewoon preventie. Toto kreeg een een week geleden een anti=vlo tablet en een paar dagen daarna preventief ontwormingtablet gehaald bij DA
Kittens bij 6-9-12 weken ontwormen. Dosering wel goed afstellen teveel kan bijwerkingen geven. Zijn nog maar kleine wezens hé.

Kan je niet doseren met ml? Bij mijn spuit moet ik de ontwormingspasta met een kleine opzuigen uit een grotere spuit waar het spul in zit. De eenheid die hierbij wordt gebruikt is mL.
pi_214161022
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 01:28 schreef dexamfetamine het volgende:
Ga dit topic volgen. Ik heb nu sinds 9 weken een nestje kittens. Ook uit noodzaak opgevangen. ik had zelf al een kat echter geen ervaring met voor kittens zorgen.

Moederpoes is bevallen van 6 kittens waarvan eentje is gestorven na een week en de ander een lichamelijke afwijking heeft. De kitten heeft een soort cloaca vorming en ze is incontinent. Moederpoes heeft waarschijnlijk diabetes.

Al met al moet ik zeggen dat het best zwaar is om voor zoveel kittens en moederpoes te moeten zorgen. Vooral als ze ook ziek / gehandicapt zijn en je de verzorging alleen moet doen.
Ik wens je veel sterkte en schroom niet om hier ook jouw vragen te stellen, dan delen we dit topic O+
pi_214161041
Sinds een paar dagen liggen ze in de ruime wasmachine lekbak. Maar vanwege lage temperaturen nog wel met later makkelijk te verwijderen hoge rand erom. Een hoge rand die we sowieso in de nacht en als we even van huis zijn om de mand leggen. Maar Toto lijkt (alweer) supertevreden met haar nieuwe ruime mand,

Is het gevaarlijk als ze nu al een brokje van mama eten? Als ze straks brokjes / natvoer beginnen te eten is het dan goed of juist slecht om ze aan zoveel mogelijk smaken te laten wennen, bijv. eerst Felix, dan AH, dan whiskas etc
pi_214161047
Gaan ze allemaal gezellig uit 1 bord eten, of liever elk zijn eigen bakje.
Moet het afgemeten worden of gewoon zorgen dat er altijd van alles te eten is voor wanneer ze behoefte hebben
pi_214161068
Wat betreft Toto maak ik me ook wel enigszins zorgen. Vanaf onze eerste echte kennismaking al maakt ze soms rare bewegingen met haar ruggengraat als ze nerveus is en ze maakt vaak interne plofgeluiden, ik weet niet hoe het anders te omschrijven. Ze heeft ook een deuk in haar hoofd en begin rug en we vermoedden dat ze mishandeld is geweest,

Vooralsnog lijkt ze nu bijzonder gelukkig en een bijzonder goede moeder. Als dit nest achter de rug is en we haar laten steriliseren vraag ik de DA voor een volledige check up.
pi_214161423
Wat betreft voer geef ik mijn 3 tal alles door elkaar. Niet alleen om aan smaken te wennen maar het zou me niet verbazen dat de informatie op de zakken niet helemaal klopt. (als ze bij mensenvoer al pony in de zweedse balletjes stoppen….) dus door af te wisselen hoop ik dat ze toch alles binnen krijgen wat ze nodig hebben. Die van mij zijn ondertussen wel zo verwend dat ze niet 3 dagen na elkaar hetzelfde voer willen. Droge brokjes hebben ze hier altijd staan. Bij sommige katten gaat dat niet omdat ze dan teveel eten. Bij kittens verwacht ik hier nog geen problemen mee. Die verbranden genoeg met groeien en spelen. Natvoer gaven we ze op 3 aparte bordjes. Op 1 bord was ook vast goed gegaan.
pi_214189333
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 01:21 schreef Majoraan het volgende:

Voor ontworming haalde ik bij DA [ afbeelding ]

Ik ken dat middel niet (staat erop dat het veilig is voor kittens?) maar met kittens wil je echt niet overdoseren. Dus óf een spuitje halen zodat je op maat kunt doseren. En dan opletten of 1 streepje op de spuit van het anti vlooienmiddel 1 ml of een andere hoeveelheid is! Want anders moet je omrekenen. Of bij je dierenarts een ander middel halen, wat makkelijker te doseren en zeker kitten veilig is.
Kun je het dierenmiddel spul voor Toto gebruiken.
Gratis een iets gerelateerde maar ook ongerelateerde tip: als je vlooien druppels gaat gebruiken, kijk dan HEEL GOED of ze voor hond of kat zijn. Want anti vlooien spul wat gemaakt is voor honden is zwaar giftig voor katten. En ze gaan er vaak dood aan, ook al van een paar drupjes in de nek. Anti vlooienmiddel specifieke voor katten is uiteraard veilig.

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 01:55 schreef Majoraan het volgende:
Sinds een paar dagen liggen ze in de ruime wasmachine lekbak. Maar vanwege lage temperaturen nog wel met later makkelijk te verwijderen hoge rand erom. Een hoge rand die we sowieso in de nacht en als we even van huis zijn om de mand leggen. Maar Toto lijkt (alweer) supertevreden met haar nieuwe ruime mand,

Is het gevaarlijk als ze nu al een brokje van mama eten? Als ze straks brokjes / natvoer beginnen te eten is het dan goed of juist slecht om ze aan zoveel mogelijk smaken te laten wennen, bijv. eerst Felix, dan AH, dan whiskas etc
Kittens gaan niet dood van volwassen katten voer. Vaak zijn die brokjes wel wat groot en lomp voor kleine mondjes. En er zitten sowieso minder voedingsstoffen in om te groeien. Daarom wordt kittenvoer aangeraden, zowel voor zogende moeders als voor de kittens.
Zelf hield ik ervan ze op één sort voer (zowel droogvoer als natvoer) te laten als ze nog zo jong zijn. Maagjes en darmpje gaan snel overstuur van diverse soorten voer.
En dan liever een merk als Royal Canin of Hills. Zitten minder niet verteerbare stoffen in (die ze weer uitpoepen en jij mag opruimen) dan de meeste supermarkt merken.
Maar met supermarktvoer worden ze ook prima groot.

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 02:00 schreef Majoraan het volgende:
Gaan ze allemaal gezellig uit 1 bord eten, of liever elk zijn eigen bakje.
Moet het afgemeten worden of gewoon zorgen dat er altijd van alles te eten is voor wanneer ze behoefte hebben
Ik zette meestal een laag dienblad vol brokken neer. Kunnen ze zeker in het begin makkelijker bij dan bij een hoger bakje. En er doorheen waggelen _O-
Maar een paar losse bakjes kan ook, zolang iedereen maar de kans heeft om aan te schuiven (en daarom werkte het dienblad goed).
Afmeten van brokken hoeft nu zeker niet. Zowel Toto als kittens kunnen de voedingsstoffen gebruiken en zullen niet dik worden.
Als de kittens verhuisd zijn (en Toto gesteriliseerd) zul je Toto’s gewicht in de gaten moeten gaan houden.
En ook de kittens mogen tot hun sterilisatie naar hartenlust blijven eten.
Natvoer is handig om een of twee keer per dag ‘op maat’ (= serveer een blikje en kijk of dat snel op gaat. Indien nee dan is het teveel, indien ja dan geef je nog wat extra) apart te serveren. Zeker in de zomer droogt het snel uit en als kittens er doorheen waggelen wordt het knoeiboel.

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 02:25 schreef Majoraan het volgende:
Wat betreft Toto maak ik me ook wel enigszins zorgen. Vanaf onze eerste echte kennismaking al maakt ze soms rare bewegingen met haar ruggengraat als ze nerveus is en ze maakt vaak interne plofgeluiden, ik weet niet hoe het anders te omschrijven. Ze heeft ook een deuk in haar hoofd en begin rug en we vermoedden dat ze mishandeld is geweest,

Vooralsnog lijkt ze nu bijzonder gelukkig en een bijzonder goede moeder. Als dit nest achter de rug is en we haar laten steriliseren vraag ik de DA voor een volledige check up.
Ach Toto ;( Goed dat jullie haar laten nakijken. Want poezen laten slecht pijn zien.
Plofgeluiden als in scheetjes kan ook te maken hebben met voeding.
Maar ze heeft de zwangerschap prima doorstaan en zorgt goed voor haar kittens. Dus wat ook speelt, het zal niet iets accuut zijn. Ik had ooit een (wat lompe) opvangmoeder waarbij de nieuwe baas er na adoptie achter kwam dat ze een verbrijzelde heup had :o Super gezellige poes, baarde en voedde zes kittens op zonder klachten.

Verder ben ik natuurlijk erg benieuwd naar foto’s ;)
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_214193145
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 22:16 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Ik ken dat middel niet (staat erop dat het veilig is voor kittens?) maar met kittens wil je echt niet overdoseren. Dus óf een spuitje halen zodat je op maat kunt doseren. En dan opletten of 1 streepje op de spuit van het anti vlooienmiddel 1 ml of een andere hoeveelheid is! Want anders moet je omrekenen. Of bij je dierenarts een ander middel halen, wat makkelijker te doseren en zeker kitten veilig is.
Kun je het dierenmiddel spul voor Toto gebruiken.
Gratis een iets gerelateerde maar ook ongerelateerde tip: als je vlooien druppels gaat gebruiken, kijk dan HEEL GOED of ze voor hond of kat zijn. Want anti vlooien spul wat gemaakt is voor honden is zwaar giftig voor katten. En ze gaan er vaak dood aan, ook al van een paar drupjes in de nek. Anti vlooienmiddel specifieke voor katten is uiteraard veilig.
[..]
Kittens gaan niet dood van volwassen katten voer. Vaak zijn die brokjes wel wat groot en lomp voor kleine mondjes. En er zitten sowieso minder voedingsstoffen in om te groeien. Daarom wordt kittenvoer aangeraden, zowel voor zogende moeders als voor de kittens.
Zelf hield ik ervan ze op één sort voer (zowel droogvoer als natvoer) te laten als ze nog zo jong zijn. Maagjes en darmpje gaan snel overstuur van diverse soorten voer.
En dan liever een merk als Royal Canin of Hills. Zitten minder niet verteerbare stoffen in (die ze weer uitpoepen en jij mag opruimen) dan de meeste supermarkt merken.
Maar met supermarktvoer worden ze ook prima groot.
[..]
Ik zette meestal een laag dienblad vol brokken neer. Kunnen ze zeker in het begin makkelijker bij dan bij een hoger bakje. En er doorheen waggelen _O-
Maar een paar losse bakjes kan ook, zolang iedereen maar de kans heeft om aan te schuiven (en daarom werkte het dienblad goed).
Afmeten van brokken hoeft nu zeker niet. Zowel Toto als kittens kunnen de voedingsstoffen gebruiken en zullen niet dik worden.
Als de kittens verhuisd zijn (en Toto gesteriliseerd) zul je Toto’s gewicht in de gaten moeten gaan houden.
En ook de kittens mogen tot hun sterilisatie naar hartenlust blijven eten.
Natvoer is handig om een of twee keer per dag ‘op maat’ (= serveer een blikje en kijk of dat snel op gaat. Indien nee dan is het teveel, indien ja dan geef je nog wat extra) apart te serveren. Zeker in de zomer droogt het snel uit en als kittens er doorheen waggelen wordt het knoeiboel.
[..]
Ach Toto ;( Goed dat jullie haar laten nakijken. Want poezen laten slecht pijn zien.
Plofgeluiden als in scheetjes kan ook te maken hebben met voeding.
Maar ze heeft de zwangerschap prima doorstaan en zorgt goed voor haar kittens. Dus wat ook speelt, het zal niet iets accuut zijn. Ik had ooit een (wat lompe) opvangmoeder waarbij de nieuwe baas er na adoptie achter kwam dat ze een verbrijzelde heup had :o Super gezellige poes, baarde en voedde zes kittens op zonder klachten.

Verder ben ik natuurlijk erg benieuwd naar foto’s ;)
Het antiworm middel hebben we bij de dierenarts gehaald en diezelfde dag een anti-vlo tablet aan Toto gegeven, ook bij DA gehaald. En paar dagen daarna antiworm tablet aan Toto gegeven, ook bij DA gehaald. Maandag/Dinsdag zijn de kittens 3 weken oud. Maar ik zal eerst DA bellen met vragen over veiligheid ontwormen,
De kittens lijken zo gezond en voorlijk, ze wassen al zelf hun pootjes en likken elkaar, en spelen al een beetje met elkaar. Als mama ze een ruige wasbeurt geeft liggen ze heerlijk op hun rug het te ondergaan.
Vandaag is het gaas voor de buitenren gekomen en die is nu bijna klaar. nu nog wachten op warm zomerweer.

Wat brokjes betreft heb ik alleen Purina One Junior, al ruim voor Toto beviel. Het geschikt maken van woonruimte en verzorgen en voeden kost me zo'n rib uit mijn lijf dat ik Hills en Royal canin echt niet kan betalen. Gelukkig krijg ik aanstaande week na een onbeschaamde schooimail een gratis 5-kitten pakket van de geweldig lieve mensen van Purina en Beeztees _O_

Toto lijkt weer uitgehongerd en krijgt naast de brokjes het ene na het andere zakje natvoer. En reageerd weer als vanouds als ze de koelkast hoort. Zal vast niet goed voor haar zijn (zoals twix en drop niet goed voor mij is), maar ze komt weer lekker schooien voor een stukje paardenworst of metworst of kaas :)

Ik denk zelf dat Toto misschien soms nog te schrokkerig is en daardoor veel lucht meehapt.
Ze ziet er tevreden uit, maar ik begrijp wat je bedoeld met goed pijn kunnen verbergen. :'(

Ik ben heel blij en dankbaar voor de tips en feedback hier.
Ik doe nu wat mijn gevoel me ingeeft met in mijn achterhoofd alle feedback O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')