Geen botten, alleen de bouillon.quote:Op woensdag 26 juni 2024 15:15 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Eten zou niet te zout moeten zijn, dat is heel slecht voor hun nieren. Dus ik weet niet of je de bouillon geeft of het bot.
Ik weet niet hoe ik kan editten op mobiel, maar het staat er onduidelijk.quote:Op woensdag 26 juni 2024 14:30 schreef Majoraan het volgende:
Ik had zondag voor kippensoep bouillon gemaakt en de botten extra lang getrokken. Deze keer alleen winterwortel en geen ui of prei of kruiden erbij gedaan. En Toto vond het heerlijk, nog lekkerder dan de stukjes kip.
Is dit gezond voor een kat? Ik heb namelijk wat voor haar ingevroren in een ijsblokjes vorm.
Dan kan ik af en toe 1 ontdooien voor haar. Of vinden ze ijsjes ook lekker als het heel warm weer is?
quote:
quote:Op woensdag 26 juni 2024 15:21 schreef Majoraan het volgende:
[..]
Geen botten, alleen de bouillon.
Gewoon water niet gezouten of gekruid. Alleen een winterwortel meegetrokken
Prima hoor. Zonder zout is dat een smakelijke aanvulling plus extra vocht, wat ze nu goed kan gebruiken.quote:Op woensdag 26 juni 2024 15:21 schreef Majoraan het volgende:
[..]
Geen botten, alleen de bouillon.
Gewoon water niet gezouten of gekruid. Alleen een winterwortel meegetrokken
enquote:Op dinsdag 25 juni 2024 23:29 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Het Sjors nest was een zwart met beetje blauw zorgennest! Blije kwakkelkittens waren ze.En ik weet niet of TS geholpen is met deze verhalen.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 23:29 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Het Sjors nest was een zwart met beetje blauw zorgennest! Blije kwakkelkittens waren ze.
Menneke heeft er een half jaar over gedaan voor dat hij mocht verhuizen ivm zijn huidproblemen. Twee broers inmiddels zowat alle tandjes kwijt en een zus overleden… ik denk echt dat het Inteelt was in die groep. Gelukkig doen de overlevers (klinkt wel erg dramatisch) het nu allemaal goed.
En ik weet niet of TS geholpen is met deze verhalen.
Goed om van mijn nestjes te weten: hoe langer je opvangt, hoe sneller je risicovolle nesten krijgt. De makkelijke gaan naar de nieuwe vrijwilligers. Dus ik had bovengemiddeld veel ‘gedoe’.
En jouw nest doet het zo te zien en te lezen prima: goede moeder, dikke tevreden kittens
Goed om van mijn nestjes te weten: hoe langer je opvangt, hoe sneller je risicovolle nesten krijgt. De makkelijke gaan naar de nieuwe vrijwilligers. Dus ik had bovengemiddeld veel ‘gedoe’.
En jouw nest doet het zo te zien en te lezen prima: goede moeder, dikke tevreden kittens
top!quote:Op dinsdag 25 juni 2024 23:29 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Het Sjors nest was een zwart met beetje blauw zorgennest! Blije kwakkelkittens waren ze.
Menneke heeft er een half jaar over gedaan voor dat hij mocht verhuizen ivm zijn huidproblemen. Twee broers inmiddels zowat alle tandjes kwijt en een zus overleden… ik denk echt dat het Inteelt was in die groep. Gelukkig doen de overlevers (klinkt wel erg dramatisch) het nu allemaal goed.
En ik weet niet of TS geholpen is met deze verhalen.
Je doet er Toto waarschijnlijk geen pijn mee, als je kittens afstaat. Op een gegeven moment krijgen moeder poes en sommige van haar nakomelingen toch vaak ruzie.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 01:19 schreef Majoraan het volgende:
[..]
Ik ga het straks zo moeilijk krijgen. Op dit moment alleen uit medelijden voor Toto waarvan straks haar kleintjes waar ze zo goed voor zorgde worden afgenomen.
En we zitten nog maar in week 1, nog 7 tot 12 weken te gaan![]()
Mee eens, denk dat twee kittens samen wel goed gaan uit hetzelfde nest, maar dat een moederpoes het snel zat is om een van haar jonkies bij zich te houden. Een groep katten is niet hetzelfde als een roedel honden, mijn ervaring is dat het wisselt wie de baas is of juist te kattig.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 00:46 schreef Also-von-Oder het volgende:
[..]
Je doet er Toto waarschijnlijk geen pijn mee, als je kittens afstaat. Op een gegeven moment krijgen moeder poes en sommige van haar nakomelingen toch vaak ruzie.
Niet altijd, maar sommige kittens komen in de puberteit en willen moeder gaan domineren.
En natuurlijk heb ik ook bij een ex van mij gezien, dat het ook goed kan gaan. Die hadden alleen maar witte katten.
Maar natuurlijk gezien, is de moederpoes klaar met moeder zijn na zo'n 13 weken. Dan is haar rol vervuld en zou ze een volgend nestje kittens krijgen... dan zijn haar eerdere jongen de vijand waarvoor ze het nieuwe nestje moet beschermen.
Ik heb geen idee, maar ook nog niet onderzocht.quote:
Een fijne gedachte dat moeder blij is als ze straks weer opgesodemieterd zijnquote:Op vrijdag 28 juni 2024 00:46 schreef Also-von-Oder het volgende:
[..]
Je doet er Toto waarschijnlijk geen pijn mee, als je kittens afstaat. Op een gegeven moment krijgen moeder poes en sommige van haar nakomelingen toch vaak ruzie.
Niet altijd, maar sommige kittens komen in de puberteit en willen moeder gaan domineren.
En natuurlijk heb ik ook bij een ex van mij gezien, dat het ook goed kan gaan. Die hadden alleen maar witte katten.
Maar natuurlijk gezien, is de moederpoes klaar met moeder zijn na zo'n 13 weken. Dan is haar rol vervuld en zou ze een volgend nestje kittens krijgen... dan zijn haar eerdere jongen de vijand waarvoor ze het nieuwe nestje moet beschermen.
Mits ik ze kwijtraak natuurlijkquote:Op zaterdag 29 juni 2024 23:20 schreef Majoraan het volgende:
[..]
Een fijne gedachte dat moeder blij is als ze straks weer opgesodemieterd zijn
Bij mijn ex vriendin was het best bijzonder. Moeder kat en haar al volwassen jongen lagen vaak met hun zessen op de bank bij elkaar, alsof er een sneeuwstorm binnen was geweest! Wel leuk, maar echt sterke karakters zaten er niet tussen. Geen van hen viel op (ze leken ook allemaal hetzelfde qua gedrag en uiterlijk).quote:Op zaterdag 29 juni 2024 19:09 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Mee eens, denk dat twee kittens samen wel goed gaan uit hetzelfde nest, maar dat een moederpoes het snel zat is om een van haar jonkies bij zich te houden. Een groep katten is niet hetzelfde als een roedel honden, mijn ervaring is dat het wisselt wie de baas is of juist te kattig.
In elk geval heeft mijn moederpoes de kittens die "de deur uitgingen" nooit gemist. Maar andersom waren die kittens wel in paniek. En heeft het soms wel 4 dagen geduurd voordat ze hun nieuwe baasjes/ bedienden vertrouwden. Maar goed dat had ook te maken met hun moeder, die panisch was als er een onbekende in mijn woning was. Ja dat heeft ze in elk geval doorgegeven aan haar kittens.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 23:20 schreef Majoraan het volgende:
[..]
Een fijne gedachte dat moeder blij is als ze straks weer opgesodemieterd zijn
quote:Op zondag 30 juni 2024 00:32 schreef Also-von-Oder het volgende:
[..]
Bij mijn ex vriendin was het best bijzonder. Moeder kat en haar al volwassen jongen lagen vaak met hun zessen op de bank bij elkaar, alsof er een sneeuwstorm binnen was geweest! Wel leuk, maar echt sterke karakters zaten er niet tussen. Geen van hen viel op (ze leken ook allemaal hetzelfde qua gedrag en uiterlijk).
Mijn Minimeis en haar zoon Ollie hebben uiteindelijk wel vaker ruzie gekregen. Ja Ollie wilde een half jaar nog steeds moedermelk hebben. Nee dat kan dus niet, dus heb ik Ollie op kattenmelk dieet gezet.
Je hebt misschien wel eens zwerfkatten rond de Middellandse Zee gezien. Met een hele groep te samen, maar er zijn altijd katten die meer eten krijgen en altijd een paar katten, die minder eten krijgen van de toeristen of lokale bevolking. Maar ze blijven wel bij elkaar. En ik denk dat je ook wel gelijk hebt wie de baas (alfa kat/ poes is).
Helaas is dat binnen een vakantie van 2 weken niet na te gaan. Daarvoor zou ik er meer dan een jaar moeten zijn.
Elke dag meerdere keren even vastpakken en optillen is niks mis mee, het geslacht herkennen na een week ook niet. Heb er zelf geen ervaring mee, maar er zijn hier vast wel deskundigen die kunnen zeggen hoe je een geslacht kunt herkennen. Voor de rest lijkt het een gezond hoopje geluk.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 23:18 schreef Majoraan het volgende:
[..]
Ik heb geen idee, maar ook nog niet onderzocht.
Ik raak ze nog amper aan, alleen 1x daags de mand verschonen.
Maar dat kun je toch pas zien als ze een week of 6 zijn?
Kijk, daar zou ik nou weer nooit aan gedacht hebben, zo'n wasmachine lekbak. Hoe kom je er op?! Altijd interessant te lezen met welke oplossingen katten "stiefmama's" komen aanzetten.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 23:57 schreef Majoraan het volgende:
Moeder neemt al wat meer afstand, Ze verzorgt ze nog steeds uitmuntend, maar de tijden dat er niet gevoed of gewassen hoeft te worden, ligt ze niet meer in de mand. Althans overdag niet.
Maar ik denk dat dat komt omdat de mand te krap is geworden met 5 van die vreetzakkies.
[ link | afbeelding ]
Daarom een wasmachine lekbak gekocht. Meer ruimte en makkelijker over de rand terug in de mand stappen.
En de rand net hoog genoeg om er tegenaan te liggen. (70x70x10).
De hele avond als amateur proberen te naaien (mijn gemoedstoestand en taal was alsof ik een wedstrijd van Oranje keek).
[ link | afbeelding ]
In ieder geval is het zachte kussen gevuld met stuk dekbed klaar.
Morgen verder met de rand, nu een glas wijn en wat bijlezen.
quote:Op zondag 30 juni 2024 00:53 schreef Majoraan het volgende:
Ondertussen is mijn echtgenoot de hele dag bezig geweest (ook niet zijn hobby of talent) met het bouwen van het geraamte van een kitten ren. Het staat soms wat uit het lood, maar is met liefde gebouwd, en ik ben er zo blij mee.
Het is nu te donker voor een foto, die volgt nog.
Hij zegt steeds dat het mijn kat is, maar hij is diegene die het buitenhok van een nieuw golfplaten dak voorzag, die een buiten opberg box omtoverde tot droog slaapplekje. Hij was diegene die zei poes mag ook wel in ons klompenhokje wonen i.p.v. buiten en hij maakte het kattenluikje,
Ik vind hem sinds jaren bijna net zo schattig als de kittens![]()
Tot nog toe heb ik alleen moeder gekroeld en geprezenquote:Op zondag 30 juni 2024 00:51 schreef Also-von-Oder het volgende:
[..]
Kijk, daar zou ik nou weer nooit aan gedacht hebben, zo'n wasmachine lekbak. Hoe kom je er op?! Altijd interessant te lezen met welke oplossingen katten "stiefmama's" komen aanzetten.![]()
En ja, zodra de kittens hun oogjes open doen, kan de moederpoes haar beschermende functie iets losser laten... want hey ze vertrouwd jou ook. Zo heeft ze wat meer tijd om zelf ook wat meer aandacht te krijgen. En terecht natuurlijk, want moederpoes heeft die kittens wel zelf op de wereld gezet. Al dan niet met wat hulp van jou... of die van mij (in mijn geval).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |