De ogen van de mens (maar ook die van katten etc) zijn de reflecties van de ziel. Tenminste, dat vind ik.quote:
Oh fantastisch... maar om je niet te lang aan Toto Wolf te laten herinneren; volgens mij heette het hondje van Alice in wonderland ook Toto.quote:Op maandag 24 juni 2024 01:23 schreef Majoraan het volgende:
Moederpoes noem ik steeds moeder vanwege de privacy![]()
Maar eigenlijk heet ze TOTO
Omdat ze in het eerste begin steeds zo griezelig met die enge grille ogen bõse keek. Het was net Toto Wolf met zijn bõse oordoppen en boze gezicht. En ik kan een geheim verklappen: eigenlijk is Toto bijzonder lief
Nog niet heel hoog, maar ik had een katertje (Poeshka) die kon zo tegen een muur opklimmen van 2 meter. De eerste anderhalf meter sprong hij en de rest klom hij.quote:Op maandag 24 juni 2024 00:51 schreef Majoraan het volgende:
Ik denk erover om een buitenren te maken.
Ze leven nu in een binnenruimte van 2.40 x 1.80.
Hoe hoog kunnen kittens van 10 tot 13 weken springen, hoe hoog moet het afgerasterde plekje naast de buitendeur zijn?
Ik begrijp dat heel goed. Het is niet gewoon een inruilbaar dier dat je mist, maar die ene onvervangbare met zijn eigen karakter waar je zo van hield. Het is niet een boek dat je zo voor een ander kan wisselen in de bieb.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 11:23 schreef Cat-astrophe het volgende:
Ik heb zelf, na het overlijden van een van mijn katten, een verjaardagskitten gekregen (men had een optie op een nestje, ik mocht gaan kijken en uitzoeken). En dat heb ik geweigerd. Omdat ik op dat moment niet de tijd had een kitten goed te verwelkomen. Werd me door de gevers niet in dank afgenomen. Hun bedoeling was goed.
Kijk dat is wat ik vooral hoopte, dat moederpoes jouw hand likte. Ja die blijft sowieso bij jou! Dat is een teken van liefde en vertrouwen naar jou toe.quote:Op maandag 24 juni 2024 00:46 schreef Majoraan het volgende:
[..]
Na dag 2 zag ik al dat het babybadje niet handig was en heb ik een nieuwe mand gemaakt. Van een plastic lade uit mijn Ikea Pax kast. Op de bodem ligt een op maat geknipt stuk dekbed en voor de rand een lange reep van dat dekbed, in een verknipte groene satijnkatoen dekbedhoes. Het is genaaid met verkeerde lange lussen, maar dat is de maar de binnenkant.Van dezelfde hoes heb ik een kleed over de tafel waaronder de mand staat gemaakt. Ik heb de voorkant in 4 repen gescheurd, waardoor het beschut is maar moeder toch kan loeren.
De binnenmaat van de bak is voor nu perfect, elke dag verschoon ik het 1x met nieuw matje en nieuw fleece Temu EURO 1,30 dekentje van 40x60. Ik heb daar nu 7 van en ze voelen nooit nat of stinkerig. Moeder likte een paar keer mijn hand terwijl ik aan het verschonen was.![]()
De mooiste kitten (met kleuren van mama) moet ik wel in de gaten houden, want ze klom vanavond al met haar kopje zo hoog als de rand van de doos.
Het oorspronkelijke mandje in babybad gevuld met hydrofiel luiers was een slecht idee. Ik dacht hyfrofiel is zacht en neemt veel vocht op. Maar de nageltjes blijven er ook in hangen en daardoor kunnen ze hoger klimmen dan gewenst.
zie verder volgende post
quote:Op maandag 24 juni 2024 02:35 schreef Also-von-Oder het volgende:
[..]
Kijk dat is wat ik vooral hoopte, dat moederpoes jouw hand likte. Ja die blijft sowieso bij jou! Dat is een teken van liefde en vertrouwen naar jou toe.
Om eerlijk te zeggen de eerste weken heb ik alleen het dekentje gebruikt, Minimeis wilde niet in de mand bevallen. En ook die Egyptische poes zorgde zo goed voor haar jongen, dat in de tijd dat ik daar was, nooit een kitten van het bed gevallen is.
Ach ja ik moest uiteindelijk twee kittens weg doen maar.. ik had 3 gegadigden. Maar ik stond er op dat ze tenminste tot de 13e week bij hun moeder zouden blijven...mede omdat de kittens dan ook zindelijk waren.
Dat gebeurde (gelukkig) bij eentje niet. Ollie. Sterker nog, niet alleen was hij nog niet zindelijk, maar van droge brokjes, moest meneer ook helemaal niets hebben.
En ja meneer Ollie was een brekebeentje, als hij ergens met zijn pootjes tussen terecht kon komen, dan gebeurde dat ook.
Dus degene die hem eerst graag wilde, zei hem af. Want ze had een zorgboerderij voor gehandicapte kinderen en volwassenen, en de verzorging van Ollie kon ze er niet bij hebben.
Een enorme "opvoedkundige fout van haar." Want voor die gehandicapten/ downies en ook geestelijke gehandicapten (etcetera)... had Ollie een voorbeeld kunnen zijn. Hij was deels als hun, en boekte daarna veel progressie. Drie weken later, begreep hij het concept van op de kattenbak gaan, of in de tuin poepen.
En nog een paar maanden later ging hij ook de harde brokjes accepteren.
Had hij dat op de zorgboerderij kunnen laten zien, hadden veel cliënten daarvan kunnen leren.
Overigens heb ik Ollie en zijn beide broertjes wel geleerd om onder een licht warme kraan te staan, zodat ze daar aan gewend waren... mochten ze ooit helemaal onder het vuil thuiskomen. Waardoor ik zelf ook besefde dat je jonge kittens kunt leren dat water niet alleen maar eng is.
quote:Op maandag 24 juni 2024 07:58 schreef Majoraan het volgende:
Een kluwen kittens![]()
[ link | afbeelding ]
We hebben de poezen liever niet in huis en het is in huis ook niet kittenproof / veilig.quote:Op maandag 24 juni 2024 11:03 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]![]()
Die hebben het warm zat. Mooi hoe ze dat regelen, door iets uit elkaar te gaan liggen indien nodig.
Wat betreft springen: met een week of 8 springen ze hier vanaf de grond op het aanrecht. En hekjes met horizontale spijlen zijn uiteraard al eerder prima beklimbaar.
Mag poes (nog) niet in huis? Is de logeerhond er nog?
O wat heerlijk! Dit is waarschijnlijk niet haar eerste worp geweest. Maar misschien wel de eerste worp bij iemand die ze vertrouwde.quote:Op maandag 24 juni 2024 07:58 schreef Majoraan het volgende:
Een kluwen kittens![]()
[ link | afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 40% gewijzigd door Majoraan op 25-06-2024 01:42:29 ]
Ik ga het straks zo moeilijk krijgen. Op dit moment alleen uit medelijden voor Toto waarvan straks haar kleintjes waar ze zo goed voor zorgde worden afgenomen.quote:Op maandag 24 juni 2024 17:28 schreef valentijn101 het volgende:
Omg, wat gruwelijk schattigHet zou me niets verbazen als je van geen enkele afstand kan doen
Ojee, kan het mij voorstellen. Elk kitten zie je opgroeien tot een kat met een eigen karaktertje. Maar ze komen vast allemaal ergens goed terecht en de moederpoes zou ik houden als ik jou was.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 01:19 schreef Majoraan het volgende:
[..]
Ik ga het straks zo moeilijk krijgen. Op dit moment alleen uit medelijden voor Toto waarvan straks haar kleintjes waar ze zo goed voor zorgde worden afgenomen.
En we zitten nog maar in week 1, nog 7 tot 12 weken te gaan![]()
Als moeder hier wil blijven ( en dat denk en hoop ik) doe ik alles om haar gelukkig te maken.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 02:06 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ojee, kan het mij voorstellen. Elk kitten zie je opgroeien tot een kat met een eigen karaktertje. Maar ze komen vast allemaal ergens goed terecht en de moederpoes zou ik houden als ik jou was.
Haha, reken maar op 10 plus jaarquote:Op dinsdag 25 juni 2024 02:08 schreef Majoraan het volgende:
[..]
Als moeder hier wil blijven ( en dat denk en hoop ik) doe ik alles om haar gelukkig te maken.
Dit vind ik zo'n lieve bemoedigende tekst, dank jequote:Op dinsdag 25 juni 2024 02:06 schreef Firuze60 het volgende:
Maar ze komen vast allemaal ergens goed terecht
Waardevolle bijdrage weer Cat!quote:Op dinsdag 25 juni 2024 08:36 schreef Cat-astrophe het volgende:
Je leven staat echt even op zijn kop hé, met deze onverwachte nieuwe bewoner plus gezin
Goed hoe je erover nadenkt ze de beste woonomgeving te bieden.
Voor kitten ongelukjes in huis hoef je niet echt bang te zijn, tenzij ze diarree hebben. De komende twee weken scharrelen ze nog niet rond, en dan kun je een laag plastic bakje met NIET klontvormend grit gaan neerzetten, dichtbij het nest. Ik gebruikte een goed uitgewassen swiffer dweilen bakje.
Hoeft voor dit ene nestje ook geen speciale kitten kattenbak te zijn, binnen twee weken stappen ze zo de grote in. Kun je nog vergemakkelijken door een opgerolde handdoek voor die bak te leggen, als je weinig ruimte hebt voor een extra bakje.
Als die bak makkelijk vindbaar staat dan gaan ze daar automatisch in. Hoef je niks aan te doen of te laten leren. En zo zou je het in huis ook kunnen oplossen. Voor hun ontwikkeling is het goed om leefgeluiden zoals stofzuiger en tv mee te krijgen.
Krassen en halen aan meubels…. Ja, dat is zeker wel een lastige. Want ze gaan klimmen en dan zijn in totaal 90 nageltjes best heftig voor je meubels. En enigszins kitten proof maken is wel verstandig ja.
Kortom: kittens in huis laten spelen zou goed zijn voor hen, maar als je hen in hun kamer voldoende aandacht geeft dan halen ze dat in hun nieuwe huizen wel in. Want dat je zuinig bent op je meubels, dat snap ik. En het is super dat je zomaar dit nestje een thuis wilde bieden.
Ik ben niet technisch, dus over het bouwen van een buitenren kan ik je niet adviseren. Je idee klinkt wel goed, als je hem helemaal kunt afsluiten tenminste. En troost je… op drukke (werk)dagen hebben mijn nestjes ook lang gelogeerd in een kamer die ongeveer even groot is dan de jouwe. Al lukte het me gelukkig wel iedere dag om ze minimaal een uur in de woonkamer rond te laten suizen. Zijn ook prima sociale kittens uit gekomen. Op straat leven is veeeeeeel ongezonder.
Over het afscheid: Toto is geen mens. En die ervaart het afscheid zeker niet zo emotioneel dan jij dat zult doen. Ze zal wellicht even eraan moeten wennen dat de routine anders is. Maar na een week of 10 hebben veel moederpoezen al afstand genomen van hun kittens, mogen ze minder vaak drinken, ze geven de kittens minder aandacht. En ik hoorde ook terug van adoptanten dat moederpoes ervan geniet dat ze de aandacht niet meer hoeft te delen en klaar is met verzorgen. Zou je nu niet zeggen he, met haar 24/7 toewijding maar het werkt wel zo.
Nu we het toch over adoptie hebben: als je kunt… laat ze in tweetallen verhuizen. Of naar een andere speelse kat. Twee kittens is écht minder werk voor de bazen dan eentje! (5 kittens is dan wel weer meer werk dan eentje). Zou mooi zijn als je die matches kan vinden.
quote:Op dinsdag 25 juni 2024 11:49 schreef maily het volgende:
Wanneer mag een moederpoes gesteriliseerd worden?
quote:Op dinsdag 18 juni 2024 00:16 schreef Cat-astrophe het volgende:
Goed om te weten: een week of drie na de bevalling kan poes alweer vruchtbaar zijn! Dus, als het kan, houd haar een paar weken binnen. Zodra de kittens zelf beginnen te eten (na een week of zes) kun je haar laten steriliseren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |