Groep A
We beginnen met groep A. Duitsland, Schotland, Hongarije en Zwitserland. Vrijdag 14 juni wordt er afgetrapt, Duitsland tegen Schotland. De dag erna krijgen we Hongarije - Zwitserland. Duitsland speelt de tweede wedstrijd tegen Hongarije en pas de derde tegen Zwitserland.
Als we kijken naar deze vier landen zien we maar 1 land die ooit de Europese titel heeft behaald. Uiteraard gaat het om Duitsland. Voetballend het beste land van Europa, als we West-Duitsland meetellen. 4 wereldtitels, 3 Europese titels. De laatste dateert voor het thuisland alweer van 1996. Daarna was het toch wel even vrij moeizaam. In 2000 en 2004 niet door de groepsfase. Wel de finale in 2008 en een halve eindstrijd in 2012 en 2016. Afgelopen editie was wel dramatisch. De groepsfase had het zomaar helemaal mis kunnen gaan, tegen Hongarije moest alles uit de kast worden gehaald voor een 2-2. Daarna ging het tegen Engeland alsnog mis in de achtste finale. Ja, gewoon niet zo goed. Nu zit Hongarije weer in de groep, dat was dus toen gegeven. Met dat in het achterhoofd zal er toch zeker nog 2x nagedacht worden. Maar ja, in de eerste twee wedstrijden een overwinning scoren moet toch wel lukken, dan ben je al bijna door. 4 punten is zeker genoeg, 3 punten kan ook zomaar eens genoeg zijn. Het blijft een kutformat, maar ja. De laatste 2 WKs werd na een overwinning in 2014 ook al 2x de groepsfase niet overleefd. Matig, slecht. Maar ja, verloren van Japan, eigen schuld.
De selectie bestaat uit liefst 21 spelers die in Duitsland spelen. Verder nog Rudiger, Ter Stegen en Gundogan bij Real danwel Barcelona, Havertz en Gross spelen in de Premier League. Er is nog altijd gedoe over de keepers, met Neuer en Ter Stegen die beide een grote staat van dienst hebben, waarbij Neuer misschien wel wat oud wordt. Maakte ook een behoorlijke fout in de oefenpot tegen de Grieken las ik. Verder gaan veel spelers van Leverkusen en Stuttgart hun opwachting maken. Logisch, die waren goed dit jaar. Wirtz en Andrich op het middenveld, Anton en Mittelstadt achterin. Ik hoop wel dat Musiala eindelijk eens gaat leveren, die is in het nationale elftal toch vooral tegenvallend. Fullkrug scoorde al 11 keer in 16 interlands, dat is er wel eentje om flink op te letten. Vrij gevaarlijke spits.
Schotland is de eerste tegenstander voor Duitsland. Deed al mee in 1992, 1996 en 2020. In 1996 toch eruit na 4 punten, we danken de 4-1 van Kluivert. Toen wonnen ze van een van de huidige tegenstanders in Zwitserland. Vier jaar daarvoor werd van het onafhankelijke team CIS gewonnen, een feitelijke voortzetting van de Sovjets. Vorige editie was er een 0-0 tegen Engeland. Callum McGregor scoorde de enige goal in een nederlaag tegen Kroatië. In de kwalificatie deed Schotland het niet slecht. Thuis 2-0 gewonnen van Spanje, dat is echt geen slecht resultaat. Uiteindelijk 2e in de groep na 5 overwinningen en een nederlaag tegen Spanje, gelijk thuis tegen Noorwegen en uit bij Georgië. Met het sterke Noorwegen achter zich is dat toch echt prima.
14 spelers spelen in Engeland, dat is toch wel behoorlijk. Wel een paar op het tweede niveau, ook niet een grote verrassing. Er keept ook ene Liam Kelly, al lijkt dat een reservekeeper. Niet te verwarren met die dikke Ier die mislukte bij Feyenoord. Dat waren nog eens tijden. 8 man spelen in Schotland, de meeste bij Celtic of Rangers. McGregor, man van de enige goal vorig EK, speelt ook bij Celtic en is er weer bij. Wie er ook bij is is Kieran Tierney, linksback van Sociedad. Een van de betere spelers, maar daar ligt wel een probleem. De beste Schot is Andy Robertson, ook een linksback. Ik verwacht dat een van de twee centraal achterin zal spelen of als controleur. In de aanval zal het wel moeten komen van Che Adams en James Forrest, toch wel een beetje spelers die over hun top zijn. Dit lijkt mij het zwakste team in groep A, al met al.
Hongarije was ooit een grootmacht. In de jaren 50, Ferenc Puskas, Albert, Koscis, Kubala, ja, mooie tijden. In 1986 voor het laatst op een WK. Op het EK drie jaar geleden nog, maar slechts 2 punten en geen overwinning. Toch was dat niet slecht, 2-2 tegen Duitsland en ook een gelijkspel tegen Frankrijk, echt niet de minste landen. Ook in 1972 en 1964, toen waren er slechts 4 landen, deed Hongarije mee. De eindperiode van de topjaren van het land. Verloren van Spanje in 1964 en de Sovjets in 1972. Toen was er overigens nog een wedstrijd om P3, die werd in 1964 gewonnen van Denemarken. 8 jaar later helaas niet. De eerste keer met 24 landen was Hongarije er ook al bij en bleef het ongeslagen in de groep. 3-3 tegen Portugal, Hongarije heeft een abonnement op goede uitslagen tegen toplanden. België blijkt hieruit geen topland, die wonnen toen met 4-0 van de Hongaren in de achtste finale. In de kwalificatie was Hongarije vrijwel foutloos. 5 overwinningen, 3x gelijk. Was wel een simpele groep, met Servië, Montenegro, het tegenwoordig zwakke Bulgarije en Litouwen, dat is geen reeks aan toplanden. Thuis alles winnen en uit in Servië ook gewonnen, niet slecht.
In de defensie vinden we flink wat spelers uit de Bundesliga. Gulacsi, die al sinds jaar en dag keeper is bij Leipzig, zal dit toernooi ook wel keepen. Orbán is de naam van de premieur, maar ook van de verdediger van Leipzig, die daar ook veel speelt. Ook die jonge back die bij AZ speelde, Milos Kerkez, is een Hongaar. Die zie ik wel spelen op linksback, toch wel een groot talent. Bekendste naam is natuurlijk Szoboszlai van Liverpool, al speelt die daar lang niet alles. Die kan wel het verschil maken, al is dat ook geen wonderspeler. Doelpunten zullen wel weer van Freiburg-speler Sallai moeten komen. Die was afgelopen toernooi ook al belangrijk. Oh, er spelen 8 spelers uit de selectie nog in de Hongaarse competitie. Allesbehalve een sterke competitie, dus wat ik daar van mag verwachten heb ik geen idee.
Het laatste land dat deelneemt is Zwitserland. Geen topland, maar de laatste jaren doen ze wel steeds vaker mee op voetballend gebied. In 1996 nog een schamel puntje tegen Engeland gepakt, en in 2004 ook 1 puntje tegen Kroatië. 2008 werd er gewonnen tegen Portugal toen uitschakeling al een feit was, maar afgelopen twee toernooien ging het beter en werd de KO-fase gehaald. Daarin werd na penalties verloren van Polen. In 2020 slechts 3e in de groep en dus in de achtste finale tegen Frankrijk. Dat was een spektakelstuk, 3-3, pingels, Frankrijk naar huis na een geweldige performance van keeper Sommer. Die heeft zich daar defenitief naar de top gekeept. Tegen Spanje ging het, weer na pingels, wel mis. Maar goed, kwartfinale, mooi resultaat. Kan nu zomaar weer, al wordt het team erg oud en de kwalificatie liep niet lekker. Maar 4 overwinningen en 1 nederlaag in een makkelijke groep. Achter Roemenië geeindigd. Maar net voor Israël, er kon 2x niet gewonnen van Kosovo, tsja.
Het is een beetje een bejaardensoos he? Sommer is inmiddels 35 en ook middenvelders Freuler, Xhaka, Shaqiri, die jaren het middenveld vormden, zijn een beetje op. Shaqiri speelt inmiddels in Amerika, ja, dat zegt ook wel genoeg. Schär is ook al oud. Er is wel wat aanwas, maar die is beperkt. Akanji is nu wel op zijn top bij City. Kobel is nu wel echt een goede doelman, zou ik serieus overwegen boven Sommer, ook al ben ik fan van Sommer. Okafor is 24 en daarmee een van de jongste spelers, en de enige die echt een beetje ervaring heeft. Al speelt ook ene Stergiou bij het sterke Stuttgart, dat is ook nog wel aanwas. Ik zie Zwitserland nog zo 3e of zelfs 4e worden in deze groep.
Het is een open groep, ik vond Duitsland ook niet overtuigend voorlopig, die kunnen zomaar worden verrast. Daarachter geef ik alle drie landen goede kans. Zwitserland lijkt mij met de beste spelers toch wel de beste kans houden op plaats 2, maar het is wel een bejaardensoos. Hongarije verraste mij vorige keer, maar had toen wel thuisvoordeel en daar deden ze iets minder moeilijk over Covid. Toch zie ik die ook nog wel de volgende ronde halen. Schotland zou mijn keuze zijn voor plaats 4, maar die kunnen ook 'zomaar' gewoon 2x winnen. Zeker van Zwitserland, dat in de kwalificatie allesbehalve indrukwekkend was.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]