abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport zaterdag 8 juni 2024 @ 20:20:07 #1
274204 crew  Mexicanobakker
pi_213837655
Tijd voor wat voorbeschouwingen dit weekend. De selecties zijn bekend, het is duidelijk wat er gaat gebeuren. Duitsland is het land waar het gaat gebeuren. Geeft wel een beetje meer beleving dan zo'n toernooi over 10 landen heen. Twee oud-winnaars zijn afwezig: De Sovjet-Unie was in 1960 winnaar maar Rusland is geschorst, toch het land dat ik als directe afleiding van de Sovjets zie. Griekenland is er ook niet bij, werd uitgeschakeld door Nederland. Ja, Tsjechoslowakije is er ook niet bij. Won in 1976, Panenka, enzovoorts. Gaf een doodschop tegen ONS las ik laatst, helemaal geen sympathieke voetballer. Tsjechië en Slowakije echter, allebei aanwezig. Gaat ook wel makkelijk he, met 24 landen? Ik vind het geen verbetering, zo'n toernooi met 24 landen. Teveel prutsers, nummers 3 die doorgaan zorgen ook voor een nogal gedevalueerde groepsfase waar 1 overwinning vaak al voldoende is, en de kans op een 'moeilijke kant' en een 'makkelijke kant' in het schema bleek de afgelopen 2x ook behoorlijk groot. Portugal had niet de lastigste tegenstand in 2016. Vorige editie was het wel iets beter. Doe mij maar 16 landen. Sommige mensen van de oude stempel zullen zeggen dat 8 nog beter zou zijn, maar dan is het wel vlot voorbij. Maakt wel de kwalificatie een stuk spannender. Maar goed, met zoveel landen vind ik dat wel erg weinig.

Duitsland was de organisator in 1988. Als we dus kijken naar het verleden, wordt Nederland kampioen. Ook de bijna-wereldtitel van 1974, en 2006 deden we Duitsland al aan. Die laatste keer was minder succesvol en kans dreigt dat we opnieuw Portugal redelijk vroeg in het toernooi tegenkomen. Ook Duitsland gaat niet winnen, want de laatste keer dat het thuisland nog eens won was 1984. Niet echt een goede track record. 2x achter elkaar het EK winnen lijkt ook onmogelijk dus Italië valt ook al af. We houden niet veel meer over. Straks wint België nog. Of Oekraine ofzo. Je weet het niet. Merkwaardige sport enzo.

Het toernooi wordt dus pas voor de derde keer deze eeuw in één land gehouden. Daarvoor gebruikelijk, maar na de duo-organisatie van Nederland en België was het in 2008 aan Oostenrijk en Zwitserland en in 2012 aan Polen en Oekraïne. 2020 heb ik al besproken. Of nouja, 2021, maar het was gewoon het EK van 2020 ofzo. Raar gedoe. Nouja, daardoor had alleen Duitsland gratis kwalificatie. Die moeten er toch wel zijn gekomen, ook zonder die gratis plaats.

Voor de pooltjesinvullers noem ik maar 3 landen als échte kanshebbers op de Europese titel. Zul je zien dat ze alle 3 niet winnen, maar ik doe het toch. Engeland, Frankrijk, Portugal. Noteer maar. De rest gaat het niet doen.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Redactie Sport zaterdag 8 juni 2024 @ 21:24:07 #2
pi_213838433
Groep A

We beginnen met groep A. Duitsland, Schotland, Hongarije en Zwitserland. Vrijdag 14 juni wordt er afgetrapt, Duitsland tegen Schotland. De dag erna krijgen we Hongarije - Zwitserland. Duitsland speelt de tweede wedstrijd tegen Hongarije en pas de derde tegen Zwitserland.

Als we kijken naar deze vier landen zien we maar 1 land die ooit de Europese titel heeft behaald. Uiteraard gaat het om Duitsland. Voetballend het beste land van Europa, als we West-Duitsland meetellen. 4 wereldtitels, 3 Europese titels. De laatste dateert voor het thuisland alweer van 1996. Daarna was het toch wel even vrij moeizaam. In 2000 en 2004 niet door de groepsfase. Wel de finale in 2008 en een halve eindstrijd in 2012 en 2016. Afgelopen editie was wel dramatisch. De groepsfase had het zomaar helemaal mis kunnen gaan, tegen Hongarije moest alles uit de kast worden gehaald voor een 2-2. Daarna ging het tegen Engeland alsnog mis in de achtste finale. Ja, gewoon niet zo goed. Nu zit Hongarije weer in de groep, dat was dus toen gegeven. Met dat in het achterhoofd zal er toch zeker nog 2x nagedacht worden. Maar ja, in de eerste twee wedstrijden een overwinning scoren moet toch wel lukken, dan ben je al bijna door. 4 punten is zeker genoeg, 3 punten kan ook zomaar eens genoeg zijn. Het blijft een kutformat, maar ja. De laatste 2 WKs werd na een overwinning in 2014 ook al 2x de groepsfase niet overleefd. Matig, slecht. Maar ja, verloren van Japan, eigen schuld.

De selectie bestaat uit liefst 21 spelers die in Duitsland spelen. Verder nog Rudiger, Ter Stegen en Gundogan bij Real danwel Barcelona, Havertz en Gross spelen in de Premier League. Er is nog altijd gedoe over de keepers, met Neuer en Ter Stegen die beide een grote staat van dienst hebben, waarbij Neuer misschien wel wat oud wordt. Maakte ook een behoorlijke fout in de oefenpot tegen de Grieken las ik. Verder gaan veel spelers van Leverkusen en Stuttgart hun opwachting maken. Logisch, die waren goed dit jaar. Wirtz en Andrich op het middenveld, Anton en Mittelstadt achterin. Ik hoop wel dat Musiala eindelijk eens gaat leveren, die is in het nationale elftal toch vooral tegenvallend. Fullkrug scoorde al 11 keer in 16 interlands, dat is er wel eentje om flink op te letten. Vrij gevaarlijke spits.

Schotland is de eerste tegenstander voor Duitsland. Deed al mee in 1992, 1996 en 2020. In 1996 toch eruit na 4 punten, we danken de 4-1 van Kluivert. Toen wonnen ze van een van de huidige tegenstanders in Zwitserland. Vier jaar daarvoor werd van het onafhankelijke team CIS gewonnen, een feitelijke voortzetting van de Sovjets. Vorige editie was er een 0-0 tegen Engeland. Callum McGregor scoorde de enige goal in een nederlaag tegen Kroatië. In de kwalificatie deed Schotland het niet slecht. Thuis 2-0 gewonnen van Spanje, dat is echt geen slecht resultaat. Uiteindelijk 2e in de groep na 5 overwinningen en een nederlaag tegen Spanje, gelijk thuis tegen Noorwegen en uit bij Georgië. Met het sterke Noorwegen achter zich is dat toch echt prima.

14 spelers spelen in Engeland, dat is toch wel behoorlijk. Wel een paar op het tweede niveau, ook niet een grote verrassing. Er keept ook ene Liam Kelly, al lijkt dat een reservekeeper. Niet te verwarren met die dikke Ier die mislukte bij Feyenoord. Dat waren nog eens tijden. 8 man spelen in Schotland, de meeste bij Celtic of Rangers. McGregor, man van de enige goal vorig EK, speelt ook bij Celtic en is er weer bij. Wie er ook bij is is Kieran Tierney, linksback van Sociedad. Een van de betere spelers, maar daar ligt wel een probleem. De beste Schot is Andy Robertson, ook een linksback. Ik verwacht dat een van de twee centraal achterin zal spelen of als controleur. In de aanval zal het wel moeten komen van Che Adams en James Forrest, toch wel een beetje spelers die over hun top zijn. Dit lijkt mij het zwakste team in groep A, al met al.

Hongarije was ooit een grootmacht. In de jaren 50, Ferenc Puskas, Albert, Koscis, Kubala, ja, mooie tijden. In 1986 voor het laatst op een WK. Op het EK drie jaar geleden nog, maar slechts 2 punten en geen overwinning. Toch was dat niet slecht, 2-2 tegen Duitsland en ook een gelijkspel tegen Frankrijk, echt niet de minste landen. Ook in 1972 en 1964, toen waren er slechts 4 landen, deed Hongarije mee. De eindperiode van de topjaren van het land. Verloren van Spanje in 1964 en de Sovjets in 1972. Toen was er overigens nog een wedstrijd om P3, die werd in 1964 gewonnen van Denemarken. 8 jaar later helaas niet. De eerste keer met 24 landen was Hongarije er ook al bij en bleef het ongeslagen in de groep. 3-3 tegen Portugal, Hongarije heeft een abonnement op goede uitslagen tegen toplanden. België blijkt hieruit geen topland, die wonnen toen met 4-0 van de Hongaren in de achtste finale. In de kwalificatie was Hongarije vrijwel foutloos. 5 overwinningen, 3x gelijk. Was wel een simpele groep, met Servië, Montenegro, het tegenwoordig zwakke Bulgarije en Litouwen, dat is geen reeks aan toplanden. Thuis alles winnen en uit in Servië ook gewonnen, niet slecht.

In de defensie vinden we flink wat spelers uit de Bundesliga. Gulacsi, die al sinds jaar en dag keeper is bij Leipzig, zal dit toernooi ook wel keepen. Orbán is de naam van de premieur, maar ook van de verdediger van Leipzig, die daar ook veel speelt. Ook die jonge back die bij AZ speelde, Milos Kerkez, is een Hongaar. Die zie ik wel spelen op linksback, toch wel een groot talent. Bekendste naam is natuurlijk Szoboszlai van Liverpool, al speelt die daar lang niet alles. Die kan wel het verschil maken, al is dat ook geen wonderspeler. Doelpunten zullen wel weer van Freiburg-speler Sallai moeten komen. Die was afgelopen toernooi ook al belangrijk. Oh, er spelen 8 spelers uit de selectie nog in de Hongaarse competitie. Allesbehalve een sterke competitie, dus wat ik daar van mag verwachten heb ik geen idee.

Het laatste land dat deelneemt is Zwitserland. Geen topland, maar de laatste jaren doen ze wel steeds vaker mee op voetballend gebied. In 1996 nog een schamel puntje tegen Engeland gepakt, en in 2004 ook 1 puntje tegen Kroatië. 2008 werd er gewonnen tegen Portugal toen uitschakeling al een feit was, maar afgelopen twee toernooien ging het beter en werd de KO-fase gehaald. Daarin werd na penalties verloren van Polen. In 2020 slechts 3e in de groep en dus in de achtste finale tegen Frankrijk. Dat was een spektakelstuk, 3-3, pingels, Frankrijk naar huis na een geweldige performance van keeper Sommer. Die heeft zich daar defenitief naar de top gekeept. Tegen Spanje ging het, weer na pingels, wel mis. Maar goed, kwartfinale, mooi resultaat. Kan nu zomaar weer, al wordt het team erg oud en de kwalificatie liep niet lekker. Maar 4 overwinningen en 1 nederlaag in een makkelijke groep. Achter Roemenië geeindigd. Maar net voor Israël, er kon 2x niet gewonnen van Kosovo, tsja.

Het is een beetje een bejaardensoos he? Sommer is inmiddels 35 en ook middenvelders Freuler, Xhaka, Shaqiri, die jaren het middenveld vormden, zijn een beetje op. Shaqiri speelt inmiddels in Amerika, ja, dat zegt ook wel genoeg. Schär is ook al oud. Er is wel wat aanwas, maar die is beperkt. Akanji is nu wel op zijn top bij City. Kobel is nu wel echt een goede doelman, zou ik serieus overwegen boven Sommer, ook al ben ik fan van Sommer. Okafor is 24 en daarmee een van de jongste spelers, en de enige die echt een beetje ervaring heeft. Al speelt ook ene Stergiou bij het sterke Stuttgart, dat is ook nog wel aanwas. Ik zie Zwitserland nog zo 3e of zelfs 4e worden in deze groep.

Het is een open groep, ik vond Duitsland ook niet overtuigend voorlopig, die kunnen zomaar worden verrast. Daarachter geef ik alle drie landen goede kans. Zwitserland lijkt mij met de beste spelers toch wel de beste kans houden op plaats 2, maar het is wel een bejaardensoos. Hongarije verraste mij vorige keer, maar had toen wel thuisvoordeel en daar deden ze iets minder moeilijk over Covid. Toch zie ik die ook nog wel de volgende ronde halen. Schotland zou mijn keuze zijn voor plaats 4, maar die kunnen ook 'zomaar' gewoon 2x winnen. Zeker van Zwitserland, dat in de kwalificatie allesbehalve indrukwekkend was.
  Redactie Sport zondag 9 juni 2024 @ 10:14:21 #3
pi_213843450
Groep B

Is dit de poule des doods? Vroeger zou het dat wellicht zijn geweest. Maar ja, nu kunnen er gewoon 3 landen door. Blijft bagger, anders hadden we hier echt wel een toffe groepsfase kunnen hebben. Spanje, Kroatië, Italië en Albanië. Het plan voor de drie toplanden is simpel: Je moet eigenlijk winnen van Albanië en vervolgens is het fijn als je een puntje pakt tegen de andere 2. Derde worden heeft wel het mogelijke nadeel van een achtste finale tegen Portugal. Of België, maar dat maakt niemand bang. Dat maakt het vooral zaak om niet te verliezen in de moeilijke potjes. Kan dus gaan tegenvallen. Daarbij moet je Albanië niet onderschatten: Een stug defensief land dat nog best kan verrassen.

Spanje opent het bal tegen Kroatië en zal daarna tegen Italië spelen. Dat betekent dat Italië als eerste de belangrijke wedstrijd tegen Albanië heeft, gevolgd door Kroatië. Spanje zal die als laatste krijgen.

Spanje, tsja. De laatste jaren kwam het er niet helemaal uit he? Oke, afgelopen editie een halve finale tegen Italië, maar de tijden van de kampionschappen achtereen zijn voorbij. Spanje was het enige land met achter elkaar twee Europese titels, iets wat dus hoogst ongebruikelijk is. Pakte toen ook tussendoor de wereldtitel, maar daar zal ik jullie verder niet mee vermoeien. Is er wel altijd bij sinds dat we met meer dan 8 zijn, en wonnen de titel ook al in 1964. Ja, lang geleden. Kwalificatie ging prima, op een 2-0 bij Schotland na alles gewonnen tegen een alleraardigst Noors team en tegen EK-deelnemer Georgië.

Toch ben ik niet overtuigd. Dit is het zwakste Spaanse team in jaren. Aanvallend zijn er geen spelers die bij hun ploeg het verschil maken. Dani Olmo is een leuke speler, maar niet meer dan wel leuk. Morata de eeuwige kansenmisser, en hoewel Yamal een goede speler is, is die ook wel erg jong. Die zie ik wel bezwijken onder de druk. Olmo is één van de zes die niet in Spanje speelt, maar in Duitsland. Het middenveld is ook niet meer wat het ooit was, de tijden dat je er 10 had die bij Nederland moeiteloos de basis zouden halen is echt voorbij. Rodri van Manchester City is wellicht wel de beste middenvelder ter wereld. Dusja, dat is wel iets. Pedri is ook wel goed, maar ik heb het gevoel dat ze die een beetje overtraind hebben een paar jaar geleden. Had meer kunnen zijn, nu al. Als één van die twee echter wegvalt is het moeilijk. De achterste linie is wel echt zwak, ik vond het vorig toernooi al niet veel en het is nu niet beter. Unai Simon nog steeds als keeper, of die Raya van Arsenal ofzo, maar dat is toch allebei niks. Laporte of Le Normand, halve Fransen, tsja. Laporte is over the hill als je het mij vraagt. Niet voor niets inmiddels vertrokken naar de zanbak. Maar ja, verder is er gewoon niet zoveel in de defensie. Nacho, als eeuwige wisselspeler bij Real wel goed voor een sloot aan Champions Leagues. Deze Spanje-watcher heeft er relatief weinig vertrouwen in. Komt ook door de laatste edities van EK en WK, waar steeds werd teruggegrepen op het voetbal uit de gloriejaren maar met minder materiaal. En dan is het nu alweer minder dan voorheen.

Kroatië is zo'n land waar het vooral op WKs lukt. Al 3x de halve finale behaald. Maar op het EK lukt het gewoon niet echt. 1996 was nog wel goed voor P2 in de groep en een nipte nederlaag in de kwartfinale tegen eindwinnaar Duitsland. 2008 werd in de groep gewonnen van Duitsland, maar ging Kroatië eruit tegen Turkije na een late gelijkmaker en penalties. Maar er zit ook wel pech met lotingen bij: In 2004 tegen Engeland en Frankrijk en in 2012 tegen uiteindelijke finalisten Italië en Spanje, eigenlijk vrijwel dezelfde groep als nu. 2004 was kansloos, dat was ook voor de lichting Modric en na de lichting Suker, toen het land op zijn zwakst was, maar 2012 was zuur, vijf minuten voor het eind was Kroatië nog op doorgaan. Maar alles ging mis: Italië scoorde in de 90e minuut zodat we naar kaarten gingen kijken ipv doelsaldo, waarvan Kroatië er in de laatste minuten 3 verzamelde. Maar dat was allemaal na een vervelende tegengoal in minuut 88 die ervoor zorgde dat Kroatië sowieso een punt tekort kwam. In 2016 en 2020 was de loting ook uiterst ongelukkig, zeker in 2016 pech na een prima groepsfase, maar ging het mis in een doodsaaie pot tegen Portugal. In 2021 op het EK van 2020 was het tegen Spanje: 3-5 na extra tijd, spectaculair. Waarom lukt het wel op het WK en niet op het EK? Kwalificatie was geen probleem deze keer, al was het ook geen cadeautje: Thuis verlies van Turkije en maar 1 punt over 2 wedstrijden tegen Wales. Maar in Turkije wel de belangrijke overwinning en Wales bleek verder vrij matig, dus toch gewoon tweede in de groep.

Kroatië is net als Zwitserland een beetje een bejaardenelftal. Modric is al 38, maar nog steeds simpelweg de beste speler. Echt een fenomeen, ik ben al jaren fan. Met Kovacic-Brozovic een heel behoorlijk middenveld. Met Gvardiol en Stanisic ook gewoon 2 hele goede verdedigers die jong zijn, maar dat is het enige echte toptalent wat al bij gevestigde clubs speelt. Ja, er loopt nog wat rond bij Ajax, maar dat kunnen we geen gevestigde club meer noemen, dat was dit jaar echt om te huilen. Sutalo is geselecteerd, maar ook Sosa, heeft de bondscoach een wedstrijd van Ajax gezien joh? Hahaha. Ivanusec is er ook bij. In de voorhoede wordt de leeftijd nog wat opgehoogd door Perisic. Nee, dit team is wel echt bezig aan het laatste kunststukje. Maar ik ga het hier zeggen: Dit team gaat in de groepsfase Spanje en Italië verrassen. Noteer maar.

Italië is dan weer een ander bijzonder geheel. Regerend kampioen, na ook in 1968 de titel te hebben gepakt. Daarna dus toch best een lange droogte. Miste daarna wel gewoon vrolijk het WK. In de groep de laatste wedstrijd 0-0 tegen Noord-Ierland, maar daarna in de playoffs verloren van Noord-Macedonie. Daarna was Portugal overigens ook nog een horde geweest, daar had je van kunnen verliezen. Maar de weg er naartoe was pijnlijk. Voor het EK ging dat wel beter, al was ook dat moeizaam. Er werd 2x verloren van medefinalist Engeland en ook uit bij Oekraine en opnieuw Noord-Macedonië werd gelijkgespeeld. Belangrijk die 0-0 bij Oekraïne, was de laatste wedstrijd en bij verlies had Italië het van de playoffs moeten hebben.

De selectie vind ik eigenlijk ook hier weer niet bijzonder. Vond ik 3 jaar geleden ook niet, maar toen stond er wel een uitstekend defensief blok. Maar Bonucci is oud en gestopt. Chiellini is gewoon gestopt. Van Bastoni en vooral Darmian word ik toch minder bang. Rechtsback Di Lorenzo vind ik overigens wel een uitstekende voetballer. Donnarumma is er nog wel, toch wel een goede keeper. Wie er niet bij is is Locatelli, die uitblonk vorig EK en een transfer naar Juve verdiende. Nooit echt daar dat niveau gehaald, dus nee, geen EK voor hem. Dan moet het op het middenveld van Barella komen. Inter had een sterk jaar, logisch. Hij is de speler met de meeste goals voor Italië, 9 stuks. Komt omdat de spits Scamacca is en geen Immobile, ook die blijft thuis. Ik ben niet onder de indruk van deze oud PEC-spits, maar goed. Doe mij maar Chiesa of Raspadori, maar de bondscoach beslist vast anders. Twee spelers slechts spelen in het buitenland in de Premier League. Jorginho bij Arsenal en Vicario, de tweede doelman. Donnarumma is de enige andere die niet in Italië speelt, bij PSG. Alleen Engeland levert meer spelers uit de eigen competitie.

Albanië is die vreemde eend. Naast 3 van deze toplanden mogen zij ook nog even een stukje deelnemen. Deden in 2016 al mee en verrasten toen door Roemenië te verslaan. Nu is Albanië iets meer gevestigd als land dat wel bij de top 20 van Europa hoort, en dan kun je zomaar het EK halen. Niet een land dat je zomaar opschrijft voor de volgende ronde, zeker als je deze groep ziet. Maar gewoon de kwalificatie gewonnen, in een groep met Tsjechië en Polen. Geen toplanden maar wel landen van formaat. Thuis gewonnen van deze tegenstanders, alleen tegen de Faroer-eilanden werd het slechts 1-1. Daar wonnen ze uit dan wel weer van, waar ze van Polen verloren. Maar ja, ook gewoon een punt in Tsjechië. En in Moldavië. Gewoon terecht naar het EK dan, al was de groep niet de lastigste.

De selectie is niet overbekend. Veel spelers spelen in de Italiaanse competitie, niemand speelt nog in de Albanese competitie. Dat is voor het land vast wel eens anders geweest. Bekendste namen zijn keepers Berisha/Strakosha, die toch behoorlijk wat keepersmeters hebben gemaakt in de Italiaanse competitie (Al speelt Strakosha nu bij Brentford) en natuurlijk rechtsback Hysaj, die jaren belangrijk was op die positie bij Napoli maar inmiddels is voorbijgestreefd door Di Lorenzo. Hij speelt nu bij Lazio. Ook 2 spelers uit de Russische competitie zijn geselecteerd, daar maken ze in Albanië geen punt van. Het zal vooral voor de goal liggen zijn, scoren is Albanië niet bijzonder goed in. Armando Broja is met 5 goals topscorer van het land. Uit de tijd dat Vitesse nog niet failliet was, was hij daar een van de wisselspelers. Moet je nagaan, is Broja nu zoveel beter geworden of Vitesse nu zoveel slechter? Broja speelt nu bij Fulham.

Voor de pooltjesspelers kun je nummer 4 wel opschrijven, maar nummer 1-3 is echt een gok. Redelijk aan elkaar gewaagd. Italië heeft weinig ervaring meegenomen en heeft maar op weinig posities spelers die het verschil kunnen maken. Spanje levert een paar toppers, maar ook een defensie om van te huilen. Daarnaast leeft Spanje al 10 jaar op een onterechte roze wolk. Moeten ze eens mee stoppen. Kroatië is gewoon ouwe meuk, maar wel goede ouwe meuk. Ik denk Kroatië op 1, Spanje op 2, Italië op 3, maar dit is een gevalletje flow van het toernooi en flow van de wedstrijd. Oja, en als je tegen Albanië niet wint heb je een groot probleem.
pi_213843641
Leest lekker weg.
  Redactie Sport zondag 9 juni 2024 @ 11:15:49 #5
pi_213844056
Groep C

Ik noemde groep B een sterke groep, maar dit is toch ook alleraardigst. Slovenië, Denemarken, Servië en Engeland. Deze groep begint later dan WIJ, Nederland, maar goed, het is groep C en ik doe de zaken netjes in volgorde. Engeland is natuurlijk de verliezend finalist, maar Denemarken was vorig EK ook gewoon halve finalist en dat na alle drama rondom Eriksen. Servië vind ik ook niet te onderschatten, al hebben ze nog nooit echt geleverd op een EK of WK ondanks de prima selecties. Slovenië.. ja, laten we het erop houden dat die het van de Tour de France moeten hebben. Ook daar mogelijk een duel Slovenië-Denemarken, al is Denemarken toch wel een twijfelgeval. Hier twijfel ik eerder aan de kwaliteit van Slovenië. Slovenië speelt als eerst tegen Denemarken en daarna tegen Servië. Op zich wel een mooi schema voor deze groep, want dan kan er bij Denemarken - Engeland met een beetje geluk niet afgewacht worden, of gaat het juist gewoon om groepswinst. Servië en Slovenië zullen er in dat geval de tweede wedstrijd ook voor moeten gaan.

Slovenië is een van heel lang geleden oude bekende op het EK. In Charleroi, Amsterdam en Arnhem speelden zij hun enige 3 EK-wedstrijden. Kwamen 3-0 voor tegen Joegoslavië, werd alsnog 3-3. Daarna een nipte nederlaag tegen Spanje en een 0-0 tegen Noorwegen. Met dat resultaat gingen beide landen er toen uit, classic. Deze kwalificatie was behoorlijk sterk van Slovenië, speelden daar ook al tegen Denemarken. Uit een kleine nederlaag, thuis 1-1, dus de Denen zijn gewaarschuwd. Zo slecht is Slovenië niet. Het hielp dat de groep niet heel zwaar was met een zwak Noord-Ierland en zelfs Kazachstan dat 6x kon winnen. De enige andere nederlaag kwam tegen Finland, kan gebeuren.

Slovenië had altijd de twee beste spelers op 1 positie. Handanovic was jarenlang de eerste doelman in het nationale elftal en is pas de laatste jaren voorbij gestreefd door Jan Oblak. 'Maar' 65 caps, tsja. De andere bekendere naam is Ilicic, die een aantal jaar geleden een paar hele goede seizoenen had bij Atalanta. Hij speelt inmiddels bij Maribor in Slovenië en is al 36, maar zijn ervaring erbij is toch lekker. De aanval zal wel bestaan uit Sporar en Sesko, die laatste speelt bij Leipzig. Scoorde daar 14 keer, ik zou het wel weten. Verder zijn er maar weinig aansprekende spelers, en spelen ze vooral over de gehele planeet. Zelfs Orlando City staat erbij.

Dan Denemarken. Kwampioen in 1992 nadat Joegoslavië niet deel mocht nemen, het land dat inmiddels uiteen is gevallen met Servië als de 'harde kern'. Werd afgelopen EK ook gewoon gedeeld 3e, net als in 1984. Ook in 1964 haalden ze de halve finale. Een oude bekende dus, al was het in de jaren voor 2021 lastig. In 2016 werd het EK niet behaald met liefst 24 landen. Gelukkig gaat dat nu ook weer beter: Denemarken won de groepsfase, ondanks nederlagen tegen Noord-Ierland en Kazachstan. Vooral dat laatste is wel pijnlijk, de Kazachen staan bepaald niet bekend als voetballand. Ik blijf het trouwens raar vinden dat die bij de UEFA zitten en niet bij de AFC, maar soit.

Is het een geweldige selectie? Nouja, geen topspeler op elke positie misschien, maar toch wel behoorlijk gebalanceerd. Hojlund zal wel de spits worden lijkt me, al heeft die bij Manchester United niet altijd overtuigd. Typisch. Bij United misluk je heel gemakkelijk. Teamgenoot Eriksen is er ook bij, hopelijk gaat het hem beter af dan 3 jaar geleden zullen we maar zeggen, dat was toch wel even schokkend. Verder is er een sloot spelers van Brentford, dat natuurlijk al tijdenlang inzet op Deense spelers. Mooi om te zien dat ze er dan ook 4 in de selectie hebben, die club is flink gegroeid. Een van die vier is Zanka, die nog ooit bij PSV speelde. Er zijn weer ouderwets veel Denen met een link met Nederland: Dolberg, Dreyer, Kristensen.. allemaal speelden zij in Nederland. Wat ook opvalt is dat er liefst 4 Denen bij Anderlecht spelen. Ook spelers met een staat van dienst: Schmeichel en Delaney, naast de al genoemde Dolberg en Dreyer. Verder kijk ik uit naar het defensieve blok met spelers als Christensen, Kjaer en Hojbjerg. Staan daar ook alweer een aantal jaar als verdedigers en controlerende middenvelder, goed op elkaar ingespeeld. Wingback Maehle was drie jaar terug een van de beste. Ik vind dat wel een leuke speler om naar te kijken. Hopelijk is hij nu weer net zo goed. Al met al een team dat opnieuw kan verrassen.

Nee, dan Servië. Servië en eindtoernooien, dat is een combinatie die eigenlijk nooit succesvol is. Het lukte bizar genoeg sinds het uiteenvallen van Joegoslavië alleen nog in 2000, toen werd de kwartfinale bereikt waarna een veegpartij volgde met een 6-1 verlies. Daarna werd het Servië en Montenegro en sinds 2008 Servië. Opvallend is dat het WK steeds bereikt werd, alleen in 2002 en 2014 even niet. Maar het EK, dat lukte nog nooit. Heb ik daar een verklaring voor? Nouja.. in 2012 werd bijvoorbeeld in de kwalificatiegroep verloren van Estland. In 2016 werd ruzie gemaakt met Albanië, classic Servië wel. Albanië was ook wel lekker aan het provoceren natuurlijk, van mijn part hadden ze beide landen toen zwaar bestraft. Vooral Portugal was steeds maar de tegenstander trouwens, zowel in 2008, 2016 en 2020, dat helpt niet mee. Ook in de afgelopen WK-kwalificatie was dat overigens het geval. Inmiddels heb ik het idee dat Servië - Portugal wel een klassieker is. Zal dat er ook op dit EK van komen? Deze keer was de kwalificatie wat makkelijker: Hongarije, Montenegro, Litouwen, Bulgarije. Tegen Hongarije werd 2x verloren, maar buiten 2 gelijke spelen tegen Bulgarije was het goed genoeg voor plaats 2.

Bij Servië heb ik een beetje het idee dat het beter was geweest als ze 4 of 8 jaar geleden het EK hadden gehaald, de toppers zijn toch wel een beetje oud. Tadic was een paar jaar geleden toch beter dan nu, al bleek het een gouden zet om zinkend schip Ajax te verlaten. Milinkovic-Savic en Mitrovic zijn waarschijnlijk nog steeds prima spelers, maar hebben hun ziel verkocht aan de zandbak. Gudelj had een lastig seizoen bij een zwalkend Sevilla. Als ik dit setje namen zo lees zal dit geen fan favourite worden hier, Tadic en Gudelj, je zou voor minder. Er is ook nog wel wat talent, Vlahovic zal wel de diepe spits worden. Zou ik eerder voor kiezen dan Mitrovic. Is een van de weinige lichtpuntjes van Juventus, al scoort hij niet zoveel als bij Fiorentina. Sowieso zie je ook hier weer dat veel spelers naar Italië vertrekken. Snap ik wel, dat is relatief dichtbij. Alleen de Adriatische zee over en klaar. Nouja, als ik deze selectie zie vind ik dit ook wel een beetje retirement home. Je vraagt je af waar de frisse jonge selecties zijn.

Nou, dan heb ik er wel een voor je: Engeland. Als ze niet laatst oefenend tegen IJsland met 1-0 hadden verloren, had ik Engeland nog boven Frankrijk tot topfavoriet gebombardeerd. Nu weet ik het niet, maar het blijft een sterk land. Engeland is natuurlijk de verliezend finalist van 3 jaar geleden. Eindelijk lukte het om een EK-finale te halen. Ja, in 1996 werd Engeland halve finalist in eigen land na onder andere een sterke 4-1 tegen een verscheurd Nederland, en in 1968 werd ook de laatste 4 behaald, maar verder.. dieptepunten als niet kwalificeren in 2008 en een 1-2 nederlaag tegen IJsland in 2016. Engeland en eindtoernooien was jaren geen gelukkig huwelijk, maar de laatste jaren gaat het beter. Kwalificatie was ook geen probleem deze keer: 2x Italië verslagen, sportieve revanche voor het EK van 2020. Wel uit bij Oekraine en Noord-Macedonie 2 gelijke spelen, kan een keer gebeuren.

Engeland heeft 24 spelers uit de eigen competitie. Tegelijkertijd zijn die twee die daar niet spelen misschien wel de twee belangrijkste van allemaal: Spits Harry Kane zal toch wel eindelijk eens een keer een prijs willen winnen. Zou toch wel mooi voor hem zijn, er zijn vele Engelsen die ik het niet gun maar Kane toch zeker wel. 63 interlandgoals al voor Kane en de onbetwiste spits. Ging naar Bayern voor de prijzen, maar nu pakte Bayern met Kane precies geen prijs. Vind ik ook wel weer komisch. Die andere is Jude Bellingham. Die pakte wel een prijs: De Champions League, naast het landskampioenschap. Heeft zich vrij snel opgewerkt tot misschien wel de belangrijkste speler van Real Madrid. Verder zie ik bij Engeland wel echt een mooie set talenten. Cole Palmer bovenop, heeft zich flink opgewerkt bij Chelsea, nadat hij het niet voor elkaar kreeg door te breken bij Manchester City. Hopelijk krijgt hij wat speelminuten. Sowieso zijn veel selectiespelers nog niet heel oud, zoals Gomez, Rice, Saka en Foden. Ja, hier in Engeland zitten al die talenten dus. Als je deze namen ziet, waarvan er een heel aantal echt wel belangrijk zijn in de beste competitie ter wereld, kun je niet anders stellen dan dat Engeland een favoriet is.

Mijn voorspelling voor deze groep laat ik niet leiden door het IJsland-incident: Engeland wint deze groep 'gewoon' en gaat ver komen. Een jonge selectie en een brede selectie. Wel veel spelers uit de altijd loodzware Engelse competitie, dat is een nadeel. Om plaats 2 gaat het tussen Denemarken en Servië. Met een beetje geluk is dat een beslissende laatste wedstrijd en heeft 1 van de 2 een steekje laten vallen tegen Slovenië zodat ze moeten. Dat zou goed zijn voor een mooie beslissingswedstrijd. Slovenië gaat wel meedoen maar blijkt uiteindelijk toch net tekort te komen. 1 of 2 puntjes is wel mogelijk, maar doorgaan wordt lastig.
  Redactie Sport zondag 9 juni 2024 @ 13:05:51 #6
pi_213845368
Groep D

Ja, groep D. ONZE groep. Hier moet het gaan gebeuren. Tegen Polen, Frankrijk en Oostenrijk. De zwaarste groep, als we kijken naar de FIFA-ranking. Ik denk ook wel de groep met het sterkste vierde land, ook al vind ik één land totaal niet overtuigend. Groepswinst of tweede maakt niet eens zo gek veel uit, je moet bij allebei tegen een nummer 2. Rare constructie is dat, omdat er nu eenmaal twee groepswinnaars tegen een nummer 2 zullen moeten spelen. Derde worden is natuurlijk niet ideaal, maar dat moet toch voorkomen kunnen worden. Had ik trouwens ook even kunnen benoemen in groep C: de nummer 2 daar speelt tegen de winnaar van groep A. Wat dat betreft heeft Duitsland ook ongunstig geloot. Maar is daar de strijd om plaats 1 misschien ook wel extra belangrijk. Al moet ik zeggen, in de praktijk zijn er altijd 1 of 2 upsets en dan kan de 'goede' en de 'slechte' kant van het schema ineens heel anders uitvallen. Nederland begint op 16 juni tegen Polen, moet op 21 juni tegen Frankrijk en dan op de 25e tegen Oostenrijk. Wat dan de andere wedstrijd is, valt te raden.

We beginnen met Polen. Ook zo'n land waarvan je de afgelopen jaren dacht dat ze best eens een keer ver konden komen, maar veelal tegenvallend. In 2008 en 2012 werden er uiteindelijk slechts 3 punten behaald. In 2012 zelfs in een relatief zwakke groep: Griekenland, Rusland én Tsjechie konden niet worden verslagen. 2016 was beter met 7 punten uit de groepsfase, het goed nemen van de penalties tegen Zwitserland en iets minder goed in de penalties tegen Portugal en dus een exit in de kwartfinale. 2020 was weer classic Polen: 3 jaar geleden werd er verloren van Slowakije en Zweden. Tsja. Ook in de kwalificatie was het niet bijzonder: 3e in een groep met Albanië en Tsjechie, dan spreek je niet over grootmachten. Gelukkig zat Polen in Nations League A, in de groep bij Nederland. Ondanks dat het daar 3e werd was het het beste land dat zich niet kwalificeerde via de reguliere route. De nations league-achterdeur bracht een ruime overwinning op Estland en beter genomen penalties dan Wales: Toch weer een EK voor Polen.

Ook dit team leunt op oude spelers. Spits Lewandowski is al sinds 2016 wel de grote ster van het Poolse voetbal. Andere goede spelers zijn ook oud: Grosicki is alweer 36 en speelt inmiddels ook niet meer in de grote competities. Zielinski is pas 30, maar wordt toch ook wel langzaam oud. Hij was een jaartje geleden nog wel redelijk bepalend voor Polen en blijft wel gevaarlijk. Qua talenten is de spoeling dun. Mochten er toevallig Feyenoorders zijn die fervent tegen het Nederlands elftal juichen, dan kunnen ze op 16 juni extra juichen voor oud-speler Szymanski. Aanvallend zo'n beetje het grootste talent. Ik vind het geen slechte speler, maar het zegt wel iets over de staat van Polen. Dan heb je nog Kiwior, die af en toe een keer speelt bij Arsenal. Eigenlijk is dit geen wonderploeg, Lewa onschadelijk maken en je bent een heel eind. Zullen wel voor de goal gaan liggen.

Nederland kennen we wel, van haarband tot gort zou ik zeggen. Of nouja, die haarband dan tenminste, het grootste discussiepunt van de afgelopen dagen. Ik kan van alles zeggen wat jullie allang weten, zoals dat in de kwalificatie alleen van Frankrijk werd verloren (2x) en dat het EK van 1988 werd gewonnen. Ook dat het de laatste jaren niet groots was: De laatste gewonnen KO-wedstrijd dateert alweer van 2004. Ik kan ook de hele selectie op gaan noemen, maar jullie kennen Malen, Gakpo en Xavi Simons vast wel. Of niet, als je de afgelopen acht jaar geen voetbal hebt gekeken, en dat kan zomaar als je het EK kijkt. Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo'n slechte selectie, dit is echt geen minder materiaal dan Italië ofzo en misschien net iets slechter dan een Duitsland of Spanje, maar zeker niet ruim. Alleen moeten ze gewoon kappen met zooi als Wijnaldum opstellen en zo blind alle ballen op Depay te gooien. Over Blind gesproken, dat is natuurlijk ook niks. Maatsen had daar best gekund, maar ja, Koeman bepaalt enzo. Ik heb er eigenlijk vooral niet zoveel vertrouwen in door Koeman, maar met dit materiaal moet je iedereen behalve Engeland/Frankrijk/Portugal gewoon kunnen oprollen. Dan is het wel onpraktisch dat je Frankrijk in de groep en Portugal of Engeland waarschijnlijk in de kwartfinale tegenkomt. Ach.

Oostenrijk is land nummertje 3. Ik heb nog niet echt benoemd dat er een aantal goede voetballers het EK missen, maar bij Oostenrijk sta ik wel even extra stil. David Alaba is er niet bij, hij is zwaar geblesseerd. Verreweg de grootste naam voor het land en derhalve toch wel een aderlating. Zou daar als middenvelder toch wel een stukje voetbal hebben kunnen verzorgen, maar goed, zo is het niet gelopen. Oostenrijk was er in 2008 voor het eerst bij, toen als organisator. Toen ook tegen Polen, wat een puntje opleverde. Sinds we met 24 zijn is Oostenrijk er steeds bij, is ook zo'n land dat al jaren rond de 20e plaats in Europa hing, dus niet gek. In 2016 een knappe 0-0 tegen Portugal, maar wel nederlagen tegen Hongarije en IJsland. In 2021 mochten ze een makkelijke groep loten. Tegen het erg matige Nederland werd wel verloren, maar overwinningen tegen Oekraine en Noord-Macedonië gaven kans op een stunt in de achtste finale tegen Italië. Die kwam er niet, in de verlenging won Italië. In de kwalificatie ging het goed, 2x gewonnen tegen Zweden, echt geen waardeloos team. Wel 1x verloren en 1x gelijk tegen België. Best degelijk, dit Oostenrijk is best een behoorlijk team.

Het bestaat uiteraard vooral uit spelers uit de Bundesliga en de eigen competitie, aangevuld met wat uitzonderingen. Gernot Trauner bijvoorbeeld, misschien leuk om voor te juichen als je voor Feyenoord bent en tegen Oranje. Zouden die mensen bestaan, ik vraag het me af. Goed, met afwezigheid van Alaba zijn er wel andere spelers om naar uit te kijken. Sabitzer bijvoorbeeld, speelde dit jaar nog de Champions League finale. Of spits Arnautovic, ooit nog Twente, daarna de hele wereld over geweest. Blijft een vaag figuur, maar toch al 37 interlandgoals. Met Baumgartner en Lainer ook een behoorlijk sterk middenveld, daar zal het niet aan liggen. Maar liefst 12 spelers uit de Duitse competitie, dat is het meeste wat een land heeft aan spelers uit een competitie die niet de eigen competitie is. Oja, en er is nog een oude bekende: Maximillian Wöber. Was niet helemaal gelukt hier in Nederland.

Dan gaan we door met de topfavoriet, Frankrijk. Afgelopen EK was de enige keer dat de finale halen niet lukte als we kijken naar de laatste 4 grote toernooien. Maar ja, alleen de WK-finale van 2018 werd verloren. Het laatste land dat thuisvoordeel wist uit te buiten, maar dat was alweer in 1984. Ook het land dat na golden goal hier in Nederland de winst wist te pakken. Toen vlak voor tijd nog de 1-1 gemaakt tegen dat zakelijke team van Italië van, ja, die ene wedstrijd waar wij niet aan herinnerd willen worden. Op dat EK won Nederland toen vrij simpel van Frankrijk, dat EK hadden WIJ kunnen winnen. In de kwalificatie deden we dat overigens niet, 2x verloren van Frankrijk. Alleen 1x tegen Griekenland geloofde Frankrijk het wel. 1-1, nouja, mag de pret niet drukken. Frankrijk is voor vele de favoriet en dat is logisch, een enorm brede selectie, een vreselijk sterk elftal met veel ervaring en de gevaarlijkste aanvaller ter wereld. En eigenlijk geen enkele zwakke positie.

Laten we eens kijken naar de selectie. Kanté is de enige die niet in een van de vijf topcompetities speelt. Het is ook echt geen oud team, 11 spelers zijn 25 jaar oud of nog jonger. Real Madrid is een goede leverancier met Camavinga en Tchouameni, twee grote talenten op het middenveld. Oh, en Mbappe die daar deze week werd gepresenteerd. Zaire-Emery en Barcola zijn ook grote talenten van PSG. Maar ja, hoeveel speeltijd krijg je als je moet opboksen tegen Dembele, Griezmann, Kanté, dat soort gasten. Er is nog wel een stukje ouderdom bij in de vorm van Olivier Giroud. 37 alweer, maar altijd al het lievelingetje van Deschamps. Die vreselijke Deschamps met zijn calculatievoetbal. Heel weinig zin in succes van hem. Laten we hopen dat dat niet gebeurt. Hij mag wel een keertje weg.

Deze groep wordt niet spannend. Frankrijk is veel te goed in de groepsfase en gaat pas onder de druk van de KO-fase ergens ten onder. Nederland gaat laten zien dat het echt wel kan voetballen en wint van Oostenrijk en Polen. Oostenrijk wint vervolgens van Polen, maar ligt eruit op doelsaldo omdat ze 2x met 3-0 verliezen. Ik zie het al wel voor me. Het mag op papier de sterkste groep zijn, maar het niveauverschil is toch behoorlijk groot, verwacht ik.
  Redactie Sport zondag 9 juni 2024 @ 13:52:39 #7
pi_213845787
Groep E

Er moet altijd een kneuzengroep zijn, en recent lijkt het erop dat België graag onderdeel is van deze groep. Ook nu weer, dit is echt niet heel bijzonder. Slowakije, Roemenië en Oekraine. Na het debacle van het afgelopen WK wel een uitgelezen kans op eerherstel. De nummer 2 mag wellicht tegen Nederland spelen in de achtste finale, dus laten we er maar eens goed naar kijken. België speelt eerst tegen Slowakije, daarna tegen Roemenië en uiteindelijk als laatste tegen Oekraine. Daarmee zijn de andere wedstrijden ook uit te tekenen.

België is het enige land van formaat in deze groep, als we kijken naar prestaties op een EK. Dit is de enige groep zonder EK-winnaar, als je Tsjechoslowakije niet meetelt. België werd wel 2e in 1980 en 3e in 1972, antieke tijden dus. Met 16 landen wist België zich niet een keer te kwalificeren, maar de afgelopen twee edities waren ze er wel bij. Beide keren was de kwartfinale het eindstation, na een zwakke pot tegen Wales in 2016 en een krappe nederlaag tegen de utieindelijk Europees kampioen afgelopen toernooi. In de kwalificatie ging het gemakkelijk: Oostenrijk en Zweden werden uit opgerold. Thuis tegen Oostenrijk werd het gelijk en ook tegen Zweden werd het een gelijkspel. Die wedstrijd werd na één helft afgebroken na een dodelijke aanslag in Brussel op twee Zweedse supporters. Een zwarte dag voor het voetbal. Debiele vergelding voor de koranverbrandingen ofzo, ofzo. Typisch ook weer om alle Zweden daarvoor verantwoordelijk te houden.

De Belgische selectie is op het eind van de GOUDEN GENERATIE. Hazard is gestopt met voetballen zodra hij bij Real Madrid kwam. Zwaar geblesseerd en klaar. De Bruyne is nog wel steeds goed en heeft geen volledig seizoen gedraaid, dan kun je lekker vlammen op zo'n eindtoernooi. Lukaku blijft een gevaarlijke spits. Andere spelers uit die tijd zijn wel zo'n beetje klaar. Mertens is echt wel gepasseerd, Alderweireld, Vertonghen, Witsel, dat kan eigenlijk niet meer. Die laatste 2 staan nog wel op het lijstje. Courtois is ook zo'n oudgediende, maar die heeft ruzie met de bondscoach. Is afwezig. Ook maar 25 man opgeroepen, is dat een statement? Aanvallend zijn er wel een paar nieuwe namen. Trossard is niet de jongste, maar speelt best lekker bij Arsenal. Doku en Bakayoko zijn natuurlijk grote talenten aan de buitenkant, voor de financiën van PSV hoop ik dat die laatste lekker wordt opgesteld. Op het middenveld heb je A. Onana en Vermeeren, twee jonge talenten. Er komt dus wel wat aan. Zorgenkindje lijkt opnieuw de defensie. Was altijd al de minste linie, is nu nog niet echt beter. Debast en Faes is niet echt slecht, maar ook verre van bijzonder. De groep winnen moet kunnen, maar daarna kan een lastige tegenstander zo al teveel zijn. Maar dit team kan ook door een paar bevliegingen toch best ver komen. Je moet ze ook weer niet onderschatten.

Slowakije speelt als eerste tegen België. Niet zo gunstig, want na een nederlaag in wedstrijd 1 zul je wel moeten in die andere twee potjes. Slowakije is ook al geen debutant, inmiddels lijkt heel Europa al wel eens deelgenomen te hebben. In 2016 waren ze er ook al bij. Toen wonnen ze van Rusland, en na een 0-0 tegen Engeland goed voor een KO-potje. Kansloos tegen Duitsland. In de kwalificatie voor deze keer ging het wel lekker. Beetje een rare groep, Luxemburg werd daar 3e. Die kunnen tegenwoordig best voetballen, jammer dat die er uiteindelijk niet bij zijn. Thuis werd het 0-0 tegen de Luxemburgers, en er werd 2x verloren van Portugal. Er werd 2x gewonnen van IJsland en Bosnië, toch geen totale prutslanden. Wat de prestatie van Luxemburg ook knap maakt, die hebben ook gewoon 4 punten gehaald tegen IJsland en 6 tegen Bosnië.

Slowakije zal dus toch wel met enig vertrouwen naar dit EK komen. Hebben ook wel een defensie om op te bouwen, met Dubravka op doel, al jaren keeper bij Newcastle. Daarvoor de grote man Skriniar, Pekarik met al 126 caps en Hancko, die bij Feyenoord toch steevast laat zien een prima verdediger te zijn. Lobotka en Duda zijn ook middenvelders die prima spelen in de Serie A. Geen echte toppers, maar in de breedte nog best veel spelers in de subtop van Europa. Goals maken wordt wel een probleem: Duda en Kucka zijn middenvelders die allebei 13x scoorden voor het nationale team, maar dat over vele wedstrijden pas voor elkaar kregen. Bozenik is de spits, die bij Feyenoord niet echt kon imponeren en hier in 39 wedstrijden 6x scoorde. Dat zijn geen topstatistieken. Feyenoorder Leo Sauer is een van de jongste spelers op dit toernooi. Alleen Zaire-Emery is jonger.

Roemenië is het derde land in deze groep. Die hebben hun gloriejaren wel gekend in het voetbal, met Hagi en Popescu als aanjagers. Daarna had je nog cokesnuiver Mutu, maar tegenwoordig kan ik geen Roemeen meer noemen. Dat is een beetje het probleem. In die tijden deed Roemenië geregeld mee. In 1984 werd 1 puntje gepakt, in 1996 zelfs 3 nederlagen. In 2000 werd een loodzware poule geloot: Portugal, Engeland en Duitsland als tegenstander. Puntje tegen Duitsland en een late nederlaag tegen Portugal, dus moest er gewonnen worden van Engeland. Dat lukte met een late penalty. In de kwartfinale ging Roemenië er helaas wel uit tegen Italië. Het was de enige KO-fase. In 2008 werden 2 punten gehaald tegen Italië en Frankrijk, maar de dadendrang van Nederland zorgde voor toch de uitschakeling. In 2016 deed Roemenië ook mee, toen werd een punt gehaald tegen Zwitserland, maar ook verloren van Albanië en opnieuw een roemloze uitschakeling. In de kwalificatie deed Roemenië het wel goed. Ruim boven Zwitserland in een groep met verder Israel, Wit-Rusland, Kosovo en Andorra. Tegen iedereen behalve Andorra werd er 1x gewonnen en 1x gelijkgespeeld, uiteraard werd er dubbel gewonnen tegen Andorra.

Dit is voor mij misschien wel de minst bekende selectie. Ik ken Hagi, de zoon van. Tijdlang deed die het niet slecht bij Rangers, maar de stap naar de subtop lijkt nooit écht gemaakt. En dan ken ik Marin, die ooit bij Ajax speelde. Zelfs bij Albanië kende ik een stuk meer namen. Dit is wel echt een karig team. Verdediger Dragusin speelt bij Tottenham. Nouja, speelt, hij staat er voornamelijk onder contract. De spits speelt bij Bari. De Serie B, moet je nagaan. Niet vaak dat er een speler uit de Serie B op een EK speelt. Ik kan me er zo geen herinneren. Dat is eigenlijk alles wat ik te zeggen heb.

Oekraine is dan weer niet een land met een bijzonder rijke EK-historie. 3x verloren in 2016. In eigen huis in 2012 wel gewonnen van Zweden, maar in de regenwedstrijd tegen Frankrijk en tegen Engeland 'gewoon' verloren. In 2020 werd in de groepsfase verloren van Nederland en Oostenrijk, maar door winst tegen Noord-Macedonië en het systeem ging Oekraine toch door. Daar won het zowaar wéér van Zweden in de extra tijd van de verlenging. De kwartfinale tegen Engeland was echter hopeloos. In de kwalificatie voor dit toernooi had Oekraine het niet getroffen: Engeland en Italië werden geloot. Uiteindelijk in punten gelijk met Italië, maar omdat ze niet hadden kunnen winnen tegen Italië in de laatste wedstrijd toch derde. De achterdeur was nodig. Oekraine werd in groep B ingedeeld en moest daar Bosnië en IJsland verslaan. Dat lukte, dus het land is erbij.

Ik vind Oekraine eigenlijk wel een toevoeging. Hebben een aantal prima selectiespelers. Zinchenko en Mudryk spelen allebei in de Premier League. Dan kun je er echt wel wat van. Ik vind Mudryk sowieso een heel fijne speler om naar te kijken, maar in 20 potjes voor Oekraine staat hij pas op 2 goals zie ik. Dat mag beter, hopelijk komt het er dit toernooi uit. Lunin zal wel eerste keeper zijn, heeft toch bijna alles bij Real Madrid gekeept dit jaar. Toch nog een Real-keeper in deze groep. Verder vind ik Tsygankov een goede speler en bij Girona heeft iedereen daar eindelijk kennis mee kunnen maken. Yarmolenko is er ook bij, die is pas 34. Verbaast mij, voor mijn gevoel is die al diep in de 40.

Mijn voorspelling is dat Roemenië kansloos laatste wordt, maar dat de andere 3 ploegen het elkaar niet makkelijk gaan maken. België is de favoriet, maar ik zie Oekraine de groep wel winnen. Slowakije kan zich wel eens verslikken tegen Roemenië en daardoor toch naar huis moeten. Je vergalopperen tegen de zwakke broeder is eigenlijk geen optie.
  Redactie Sport maandag 10 juni 2024 @ 21:27:32 #8
pi_213863073
Groep F

De laatste groep. Met Turkije, Georgië, Portugal en Tsjechië. De enige debutant zal hier haar opwachting mogen maken. We krijgen eerst Turkije tegen Georgië, daarna tegen Portugal en als laatste tegen Tsjechië. Voor Georgië zal het zaak zijn om in de eerste twee wedstrijden een overwinning te pakken. Portugal zal vooral terugdenken aan 2016. Deze groep lijkt minstens zo makkelijk als die van toen, Portugal ging toen maar net door, Portugal werd toen Europees Kampioen. Wonderlijk is het voetbal soms.

Turkije, laten we daarmee beginnen. Hebben 5x meegedaan alweer, al was het vaak niet memorabel. In 1996 3 nederlagen. In 2000 zowaar winst tegen België en gelijk tegen Zweden. Kwartfinale tegen Portugal en eruit. In 2008 de halve finale behaald na een verrassende overwinning op Tsjechië in de groep en een verrassende overwinning op Kratië in de kwartfinale. Duitsland bleek net te sterk. In 2016 winst tegen Tsjechië, maar door doelsaldo toch eruit. Afgelopen editie viel weer zwaar tegen: 3 nederlagen. In de kwalificatie voor dit toernooi was het dan wel weer sterk: Kroatië werd uit verslagen, thuis was er wel een nederlaag, maar verder waren er alleen 2 gelijke spelen tegen Wales en Armenië. Met 5 overwinningen zelfs hoger dan Kroatië, best netjes.

Dit team mogen we toch niet onderschatten. De Turkse competitie kennen we niet zo goed, maar die is wel redelijk gelijkwaardig met de Nederlandse in de breedte. Dan doe je niet mee om de titel, maar als het mee zit is een kwartfinale best mogelijk. Aanvaller Yazici speelt al een aantal jaar bij Lille, maar kent bij het Turks elftal een iets meer spelbepalende rol, waar Tosun de spits zal zijn, Calhanoglu is de grote man, al speelt Arda Guler (vooral niet) bij Real Madrid. Is pas 19, wel een groot talent. Yokuslu is er ook nog op het middenveld, de enige die in Engeland speelt. Oudgediende Demiral speelt inmiddels in de zandbak, het zal ook eens niet. We hebben natuurlijk oud-Feyenoorder Kokcu die het middenveld zal completeren en Kaplan die nog altijd bij Ajax speelt, maar vermoedelijk het EK vooral vanaf de bank mag bekijken.

Gaan we door met Georgië, de enige debutant. Geen groot voetballand. In 1996 wonnen ze nog 5 van de 10 kwalificatiewedstrijden, dat was kort voor de tijd dat Ajax een blik Georgiers open trok met Arveladze en Kinkladze. Broertje speelde natuurlijk bij NAC. Daarna waren er nog bekende namen als Kaladze en Kashia. Maar ja, wisten zich steevast niet te kwalificeren. Maar ja, tegenwoordig zijn er de nations league playoffs, waardoor dit soort kleine landen kans maken. Voor het vorige EK lukte het al bijna, maar in de finale werd verloren van Noord-Macedonië. Dit keer lukte het wel, tegen het niet eens zo slechte Griekenland bleef het 0-0 en werden de pingels beter genomen. Ik denk dat Griekenland meer een meerwaarde geweest was, maar het is wat het is.

Wel leuk voor de topspeler, Kvartshkelia van Napoli. Komt niet in het lijstje Litmanen/Giggs/wiedanook die nooit een eindtoernooi speelden omdat het land waar ze vandaan kwamen te zwak was. Natuurlijk is het makkelijker om zo'n eindtoernooi te bereiken, maar toch. Kashia is er ook bij, en ook Mikautadze die dit jaar faalde bij Ajax en bij Metz weer schroeide kunnen we zomaar in actie zien komen. Er speelt best wat in de toplanden: 2 in Spanje, 2 in Frankrijk, 1 in Engeland. Maar ja, Bordeaux, Watford, Levante, spreekt toch wat minder aan. Mamardashvilli speelt af en toe bij Valencia in Spanje. Er is ook een speler van Karlsruher. Ja, en ook wel wat in Georgië. Wat me meer verbaast: Niemand uit de Russische competitie. Is daar toch een reden voor?

Portugal is de favoriet in deze groep. Won al in 2016, vorige keer echter was het al in de eerste KO-wedstrijd klaar tegen België. Toch wel een tegenvaller, natuurlijk zat Portugal deze keer wel aan de zware kant van het schema, maar alsnog. Ook in 2004 werd de finale bereikt, maar wéér een nederlaag tegen Griekenland zorgde voor een immense stunt. Sinds 1996 is Portugal er onafgebroken bij. Daarin overleeft Portugal ook altijd de groep. Portugal liet ook zien dat het geen kind had aan de kwalificatie. Won als enige alle wedstrijden, in de groep met Slowakije. Ja, Luxemburg werd daar 3e, maar daar zat ook IJsland in. IJsland, dat kon winnen van Engeland.

Portugal heeft de twee oudste spelers. Kunnen we lachen om Polen ofzo, maar Ronaldo en Pepe, dat kan toch eigenlijk niet meer he? Maar goed, er zijn wel best een aantal andere goede spelers die niet te oud zijn. Ik ben al sinds jaar en dag fan van Bernardo Silva, wat een geweldige middenvelder. En Leao is ook een fantastische speler. Sowieso geweldig veel goede middenvelders weer... Fernandes, Vitinha, Joao Neves. Ik vind dat Portugal een luxeprobleem heeft. Achterin ook gewoon heel degelijk al is keeper Patricio wel oud aan het worden. Portugal is stiekem wel mijn favoriet.

Sluiten we af met Tsjechië. Was ooit een topland. In 1996, de eerste deelname als onafhankelijk land, haalden ze de finale. In 2004 waren ze geweldig, al hadden WIJ daar natuurlijk van moeten winnen als Robben niet een wissel had getriggerd door die domme doodschop. Al hielp die ontiegelijke fout van Cocu ook niet. Maar ja, ook Tsjechië werd toen gestuit door Griekenland. Was het laatste kunststukje van bazen als Porborsky en Nedved en de aanwas bleef daarna simpelweg uit. Zelfs keeper Cech heeft alweer jaren afgezwaaid. 2020 viel overigens wel mee, Tsjechië dankt een zwalkend Nederland voor de kwartfinale. Daarna was het wel over, tegen Denemarken was het klaar. Was de eerste keer dat ze de groep uit kwamen sinds 2004. Veelzeggend. Wat ook veelzeggend is, is dat Tsjechië achter Albanië eindigde in de kwalificatie. Niet van kunnen winnen ook, ach.

De selectie is in niets te vergelijken met die gloriejaren. Schick als goede spits van Leverkusen en Soucek als goede controleur bij West Ham zijn de toppers. Daar blijft het wel zo'n beetje bij, dan kom je al bij namen als Cerny en Lingr. Veel spelers ook uit de Tsjechische competitie. Ik wil altijd het gevoel hebben dat Tsjechië een voetballand is, maar die tijden lijken wel geweest. Jammer, een wat atypischer land dat echt mee kan doen om de prijzen is wel leuk, nu zijn dat eigenlijk alleen Kroatië en België.

Ik heb in mijn pooltjes Tsjechië van Turkije laten winnen. Nadat ik dit maakte heb ik daar spijt van. Portugal gaat simpel winnen, nu wel in tegenstelling tot 2016. Gewoon 3x winst, dit team is ook een stuk sterker. Turkije wordt 2e, die hebben gewoon een beter elftal. Tsjechië mag vooral blij zijn dat Georgië een vrijwel zekere overwinning is en gaat zo wel door als een van de beste nummers 3.
  Moderator donderdag 13 juni 2024 @ 18:20:58 #9
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_213894548
Bedankt voor de inzet @Mexicanobakker
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  donderdag 13 juni 2024 @ 21:44:43 #10
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_213897027
Niet alles gelezen, maar dit is wat kort door de bocht:

quote:
Griekenland is er ook niet bij, werd uitgeschakeld door Nederland
Ze kregen een kans in de play offs vanwege hun Nations League prestaties en verloren op penalties van debutant Georgië!
  donderdag 13 juni 2024 @ 21:59:58 #11
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_213897187
Was het niet 3-3 bij Duitsland - Hongarije in 2021?
pi_213909360
Wall of Text crits you for 38232 damage
You die

O+ hiermee kom ik de rustige werkdagen wel door.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')