Julian Nagelsmann, de trainer van het Duitse nationale elftal, heeft geschokt gereageerd op de uitkomst van een enquête onder zo’n dertienhonderd Duitsers. Omroep ARD deed onder meer onderzoek naar de verschillende culturen binnen de nationale ploeg. 21 procent van de ondervraagden gaf aan liever meer witte spelers in het Duitse team te zien.![?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp]()
Ook Ilkay Gündogan kwam ter sprake in de vragenlijst. Zeventien procent van de deelnemers aan de enquête vindt het niet kunnen dat een speler met Turkse roots de aanvoerdersband van Duitsland draagt.
Eerder bestempelde Joshua Kimmich het onderzoek als ‘absoluut racistisch’. Hij stelde dat het ‘waanzin’ is voor een publieke omroep om zulke vragen te stellen. Nagelsmann was het met zijn middenvelder eens. ,,Ik heb er even over nagedacht en ik heb het gevoel dat we een beetje wakker moeten worden”, zei de Duitse bondscoach op het trainingskamp ter voorbereiding op het komende EK.
,,Er zijn mensen in Europa die hebben moeten vluchten vanwege oorlog, economische factoren, milieurampen, mensen die gewoon opgevangen willen worden. We moeten ons afvragen wat we op dit moment doen? Wij hebben het hier heel, heel goed en dan zeggen we zoiets? Ik vind het raar dat mensen zulke dingen kunnen uitsluiten.”
Nagelsmann zei dat Kimmich gelijk had toen hij zei dat een voetbalteam een voorbeeld kan zijn voor de manier waarop verschillende culturen, religieuze achtergronden en huidskleuren zich in een groep kunnen verenigen om samen te werken aan belangrijke doelen.
,,Ik vind het altijd bizar dat we allemaal op vakantie gaan om andere culturen te leren kennen, maar dat als andere culturen hier komen, we erover klagen. Dat is bizar. Dan kan ik dus niet op vakantie en moet ik altijd blijven waar ik ben.”
Duitsland opent het EKNagelsmann benadrukte dat hij zeer tevreden is met zijn geselecteerde spelers, ongeacht de kleur van hun huid. ,,We spelen een EK voor iedereen in het land. En iedereen die topvoetbal kan spelen, wordt uitgenodigd om hier te komen en alles te geven voor zijn land. Dat is wat wij doen. En ik hoop dat ik nooit meer over zo’n onderzoek hoef te lezen.”
Duitsland begint het EK op 14 juni tegen Schotland in München. Ook Hongarije en Zwitserland zitten in de poule van Duitsland.https://www.ad.nl/ek-voet(...)racistisch~ad8f71f4/Totaal geschift om zo'n onderzoek te houden. Probeer je eens voor te stellen dat je zelf "gekleurd" bent. Of hoe denken niet-blanken op FOK! hierover ?
![03.-Erwin-Kostedde..jpg?width=1100&height=619]()
P.S.: In 1974 werd het doelpunt van Kostedde in de wedstrijd tegen Borussia Mönchengladbach door de Duitse televisiezender ARD verkozen tot Tor des Jahres (doelpunt van het jaar).
Het was eveneens in 1974 dat Kostedde zijn debuut maakte in het Duits voetbalelftal. Hij was daarmee de eerste niet-blanke speler in het nationale voetbalelftal. Het feit dat Gerd Müller van Bayern München, die een vaste waarde was en op dezelfde positie speelde, zorgde ervoor dat Kostedde slechts drie wedstrijden kon spelen voor het Duitse elftal. In deze wedstrijden kwam hij niet tot scoren.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !