abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 2 juni 2024 @ 11:50:47 #1
455240 Tweedledee
Contrariwise
pi_213763921
:W
Ik wil graag in de woonkamer akoestische wandpanelen gaan plaatsen met montagekit (vanwege keiharde muren is schroeven geen optie). Nu heb ik al van dit soort panelen eerder elders in huis met montagekit vastgezet oa om een lelijke muur te verbergen.

De muur waar het nu op komt is echter nog netjes glad en nu vroeg ik mij af of het wellicht beter is het eerst te behangen, zodat wanneer we de panelen er ooit nog eens af zouden willen halen de muur minder zal beschadigen. Is dit een reële gedachte? En is behang sterk genoeg om de panelen vast te houden zodat ze niet van de muur afkomen?
Dank alvast!
pi_213764030
Wat je eigenlijk wilt is dat je een materiaal vastplakt op de muur dat matig plakt, maar voldoende oppervlak heeft om het te houden.... En je daarop het wandpaneel plakt.

Met het idee dat je als je het wandpaneel eraf haalt je niet je muur verneukt.

Hoeveel oppervlak kan je kwijt achter zo een paneel? Welk materiaal is daar dan geschikt voor? Prima vraag verder ik ben geen prof.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_213764126
Eerst behangen is niet handig. Het behang beschadig je sowieso als je er iets aan plakt, en dan zou het behang ook nog het gewicht van je panelen moeten dragen.

Waarom niet gewoon boren en schroeven? Het zit dan een stuk steviger.
Vraag anders een handige buur om een boormachine, misschien wilt de man/vrouw in kwestie de gaten zelfs boren voor je.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zondag 2 juni 2024 @ 12:28:11 #4
455240 Tweedledee
Contrariwise
pi_213764201
quote:
1s.gif Op zondag 2 juni 2024 12:18 schreef Ridocar het volgende:
Eerst behangen is niet handig. Het behang beschadig je sowieso als je er iets aan plakt, en dan zou het behang ook nog het gewicht van je panelen moeten dragen.

Waarom niet gewoon boren en schroeven? Het zit dan een stuk steviger.
Vraag anders een handige buur om een boormachine, misschien wilt de man/vrouw in kwestie de gaten zelfs boren voor je.
:)
De gedachte achter behangen is niet zozeer dat als de panelen er ooit af mochten gaan er een leuk behangetje onder vandaan komt, maar meer dat je het behang netter van de muur af kunt krijgen dan montagekit. Het zou alleen dienen als tussenlaag om de muur netter te houden.
pi_213764348
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2024 12:28 schreef Tweedledee het volgende:

[..]
:)
De gedachte achter behangen is niet zozeer dat als de panelen er ooit af mochten gaan er een leuk behangetje onder vandaan komt, maar meer dat je het behang netter van de muur af kunt krijgen dan montagekit. Het zou alleen dienen als tussenlaag om de muur netter te houden.
Dat behang scheurt natuurlijk volledig af als je zo’n paneel er van af trekt, als het al blijft hangen

Dit soort dingen moet je met een klopboor en pluggen in de muur verankeren ipv plakken
pi_213764468
High tack kit, volgens mij krab je die er best makkelijk vanaf als de muur glad is. Die kit adviseren ze trouwens ook voor die panelen en werkt echt top.
  zondag 2 juni 2024 @ 15:05:01 #7
455240 Tweedledee
Contrariwise
pi_213765445
quote:
1s.gif Op zondag 2 juni 2024 12:51 schreef Nismo1991 het volgende:
High tack kit, volgens mij krab je die er best makkelijk vanaf als de muur glad is. Die kit adviseren ze trouwens ook voor die panelen en werkt echt top.
Ik kan niet vinden of dat heel iets anders is dan de lattenwand montagekit die ze erbij adviseren bij de bouwmarkt :? Qua prijs lijkt het niet uit te maken.
  zondag 2 juni 2024 @ 15:06:47 #8
455240 Tweedledee
Contrariwise
pi_213765460
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2024 12:42 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Dat behang scheurt natuurlijk volledig af als je zo’n paneel er van af trekt, als het al blijft hangen

Dit soort dingen moet je met een klopboor en pluggen in de muur verankeren ipv plakken
Snap ik :) ik zit alleen niet te wachten op 30 gaten in mijn muur.
pi_213765799
Ik wilde isofix adviseren waarbij je de raggels en platen kunt verlijmen (Heb ik wel eens gedaan), maar dat schijnt toch niet zo heel goed te isoleren.
Heb je geld te veel, dan koop je wel isofix vanwege de panelen en doet er steenwol tussen en daar gipsplaten overheen, maar zo'n constructie kan dan wel HEEL erg zwaar worden voor een behangetje; de steenwol valt natuurlijk niet echt te verlijmen.
pi_213765839
Is glasweefselbehang een optie? Met de bijbehorende extra sterke lijm?
  zondag 2 juni 2024 @ 16:36:44 #11
455240 Tweedledee
Contrariwise
pi_213766145
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2024 15:50 schreef ToT het volgende:
Is glasweefselbehang een optie? Met de bijbehorende extra sterke lijm?
Oh dat is wel sterk en ruw idd, ga ik onderzoeken!
pi_213767138
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2024 15:06 schreef Tweedledee het volgende:

[..]
Snap ik :) ik zit alleen niet te wachten op 30 gaten in mijn muur.
Hoeft ook niet, als je een dwarslat op de muur boort met 3 punten vast (ofzo, afhankelijk van het gewicht) en daar de rest op monteert heb je maar 3 gaten
pi_213767926
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2024 18:01 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Hoeft ook niet, als je een dwarslat op de muur boort met 3 punten vast (ofzo, afhankelijk van het gewicht) en daar de rest op monteert heb je maar 3 gaten
Met isofix rachels heb je dan weer extra ruimteverlies als je die op de dwarslat zou bevestigen, en het zal ook een stuk minder stevig zitten als de kruislings overlappende delen van die dwarslatten en de rachels de enige plekken zijn waar je het kunt verlijmen.

Die rachels zijn verder wel absoluut ideaal omdat het enige contactpunt wat je hebt uit geperste schuimvlokken bestaat, en daar zit een dun laagje MDF op of zo waar je de gipsplaten op kunt schroeven; je hebt dan helemaal geen gedoe met contactgeluiden met schroeven en hout e.d.
Maar de echte isolatielaag die je bij die rachels meegeleverd krijgt, daar zijn de meningen dus hevig over verdeeld.
pi_213767967
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2024 16:36 schreef Tweedledee het volgende:

[..]
Oh dat is wel sterk en ruw idd, ga ik onderzoeken!
En je hebt gewone visgraatmotieven, of vierkantjes enz, maar misschien laat dat rare puntjes op de muren achter na verwijdering, maar dat valt wel makkelijk weg te werken tegen die tijd.
Er is ook een soort restauratievlies wat een stuk gladder is; dat laat geen rare puntjes op de muren achter na verwijdering, lijkt me zo, Maar daarop lijmen is misschien weer wat moeilijker.

Wat rare puntjes betreft: heb je wel eens geschilderd glasweefselbehang van muren verwijderd? Dat ziet er niet netjes glad uit na afloop.
pi_213768016
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2024 18:55 schreef ToT het volgende:

[..]
Met isofix rachels heb je dan weer extra ruimteverlies als je die op de dwarslat zou bevestigen, en het zal ook een stuk minder stevig zitten als de kruislings overlappende delen van die dwarslatten en de rachels de enige plekken zijn waar je het kunt verlijmen.

Die rachels zijn verder wel absoluut ideaal omdat het enige contactpunt wat je hebt uit geperste schuimvlokken bestaat, en daar zit een dun laagje MDF op of zo waar je de gipsplaten op kunt schroeven; je hebt dan helemaal geen gedoe met contactgeluiden met schroeven en hout e.d.
Maar de echte isolatielaag die je bij die rachels meegeleverd krijgt, daar zijn de meningen dus hevig over verdeeld.
Isofix rachels ken ik niet, eens ‘French Cleat’ is a wt ik bedoelde

Dit maar dan 20x dunner

pi_213768050
quote:
1s.gif Op zondag 2 juni 2024 19:01 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Isofix rachels ken ik niet, eens ‘French Cleat’ is a wt ik bedoelde

Dit maar dan 20x dunner
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Hey, handig ophangsysteem! :D
Maar dan heb je toch contactgeluiden als een malle?
pi_213768103

Dit is wat ik bedoel.
Wat je bovenop ziet liggen zijn stevige "planken" van geperste schuimvlokken met dat MDF er tegenaan.
Die vlokken verlijm je tegen de muur met de breedte van die "matten" (die op deze foto te zien zijn) tussen de rachels in.
Die matten plaats je er tussen en de gipsplaten schroef je in de MDF-laag van de rachels.

Schijnt echter meer voor vloerisolatie bedoeld te zijn, maar het principe vind ik wel echt geweldig, ondanks dat die matten zelf niet ideaal zijn voor tegen muren.
Die zou je kunnen wegflikkeren en met steenwol kunnen vervangen. (Schijnt een speciale geluidswerende versie van te bestaan.)

Ik ben persoonlijk ook benieuwd of er betere alternatieven bestaan, want ik sta op het punt een bod op een enorm gehorig huis te maken. _O- Zo grappig dat dit soort topics echt vaak aangemaakt worden als ik het zelf ook nodig heb! :')
  zondag 2 juni 2024 @ 19:59:54 #18
351441 Estate2
Ex Estate
pi_213769071
Bij showroom badkamers en keukens worden de muren vaak ook eerst behangen. Met normaal goedkoop papier behang, getegeld wordt er dan op de de normale manier.
Op die manier kun je de tegels redelijk makkerijk verwijderen en geen schade aan de ondergrond maken.

Dus opzich niet eens een slecht idee.
Voorheen Post ID 101472
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')