abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 1 juni 2024 @ 13:35:23 #1
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_213753630
Goedemiddag,

Ik heb wat hulp nodig. Mijn vriendin heeft vanavond een treinreis naar Oostenrijk op de planning staan, om daar ruim een week op trainingskamp te gaan. Zeldzame kans, hartstikke mooi.

Echter....doffe ellende in het zuiden van Duitsland, zware regenval, alles. Het geplande schema is dit:

19:13 Utrecht, ICE 251 naar Keulen, aankomst om 21:54

23:55 Keulen, ICE 619 naar München Hbf, aankomst om 06:03

06:33 München Hbf, RJX 265 richting Wenen, eruit in Salzburg om 07:58

08:16 Salzburg, IC 513 naar Schladming, aankomst om 09:50 (eindpunt van de treinreis)

Ticket is al lang geboekt enzo, maar goed. Het probleem zit hem in de trein van Keulen naar München, met name tussen Stuttgart, Ulm en Augsburg schijnt het kut te zijn. Vanmorgen is daar al een ICE uitgevallen, er is er nu één op weg (12:00 vertrokken uit Keulen), en ik ben in de gaten aan het houden of die wel gewoon door blijft rijden.

Wat zouden ondertussen valide opties zijn? Tot nu toe heb ik er twee, even snel opgesnord en nog niet helemaal uitgewerkt:

1. Vanavond vliegen van Amsterdam naar Wenen (¤271), hotel op het vliegveld (¤175) en morgenochtend op het vliegveld de trein pakken naar Schladming (7 uur vertrek, iets voor 12u aankomst). Duur en wat gedoe, maar zou op zich moeten kunnen

2. Nieuw treinkaartje kopen. Vertrek in Zwolle (19.21), naar Hengelo (20.13, vertrek 20.34), Herford (22.27, vertrek 22.45), Hannover (23.50, vertrek 00.03) en tot slot München (aankomst 06.04). Nagenoeg dezelfde aankomsttijd als in het huidige/originele plan dus, waardoor ze daar wel gewoon met haar al gekochte ticket verder kan naar Schladming morgenochtend. De ICE vanuit Hannover rijdt natuurlijk vanuit een hele andere kant naar München, via Ingolstadt en dus vanuit het noorden, in plaats van de originele die vanuit Stuttgart komt en dus door het problematische gebied heen moet.

Nou zitten we redelijk in de stress, tijdsdruk, etc, dus even de vraag of dit nou een handig alternatief plan is of niet, of dat er wellicht nog een praktischer plan zou zijn. Ze heeft een behoorlijk grote en zware skitas mee, dus 45 keer overstappen proberen we - als het mogelijk is natuurlijk - een beetje te voorkomen.

Oh ja, vertrek kan in principe overal zijn dat ongeveer binnen een uur/anderhalf uur rijden van Nunspeet ligt: Utrecht, Amersfoort, Zwolle, Arnhem evt, etc.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 1 juni 2024 @ 13:41:22 #2
284411 crew  heywoodu
pi_213753653
De trein van Keulen naar München die ik in de gaten zit te houden heeft nu een update gehad, Ulm valt uit en anderhalf uur later in München, voor zover dat wat zegt.

Ook wat nieuwe informatie voor het oorspronkelijke plan, wat er net bij is gezet:

quote:
Durch Hochwasser kommt es im Raum Burgau(Schwab) zu Einschränkungen im Bahnverkehr. Die Strecke ist leider zwischen Augsburg Hbf und Ulm Hbf gesperrt. Die Züge werden zwischen München Hbf und Stuttgart Hbf in beide Richtungen ohne Zwischenhalt umgeleitet. In der Folge kommt es wahrscheinlich zu Verspätungen von etwa 120 Minuten und Teilausfällen.
Eerder vandaag stond daar nog dat tussen Augsburg en Ulm niks reed, nu lijkt het er misschien op dat treinen wel door rijden naar München, maar met een omweg (zonder stops), en uiteraard vertraging. Dat zou op zich wel ok zijn, dan maar een nieuw ticket kopen vanaf München naar Schladming (of gokken op het bestaande ticket en overmacht).
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
pi_213753683
Verlies nemen en vliegen of met de auto als dat kan
  Moderator zaterdag 1 juni 2024 @ 13:46:20 #4
505534 crew  Flitsbezorger
Binnen een kwartier bij je!
pi_213753685
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 13:41 schreef heywoodu het volgende:
De trein van Keulen naar München die ik in de gaten zit te houden heeft nu een update gehad, Ulm valt uit en anderhalf uur later in München, voor zover dat wat zegt.

[ afbeelding ]

Ook wat nieuwe informatie voor het oorspronkelijke plan, wat er net bij is gezet:
[..]
Eerder vandaag stond daar nog dat tussen Augsburg en Ulm niks reed, nu lijkt het er misschien op dat treinen wel door rijden naar München, maar met een omweg (zonder stops), en uiteraard vertraging. Dat zou op zich wel ok zijn, dan maar een nieuw ticket kopen vanaf München naar Schladming (of gokken op het bestaande ticket en overmacht).
Dit had ook een ICE zonder onweer geweest kunnen zijn, tot zo ver is anderhalf te laat aankomen nog typisch Deutsche Bahn.

Maar in jouw schoenen zou ik er nu al vanuit gaan dat ik minimaal een van deze aansluitingen ga missen. Het is nu foute boel in Zuid-Duitsland. Je kan beter vliegen of misschien zelfs een spontane roadtrip doen als alternatieven.
Op maandag 16 december 2024 21:05 schreef GGMM het volgende:
[..]
Flitsbezorger en Bezsen niet
pi_213753701
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 13:35 schreef heywoodu het volgende:
Goedemiddag,

Ik heb wat hulp nodig. Mijn vriendin heeft vanavond een treinreis naar Oostenrijk op de planning staan, om daar ruim een week op trainingskamp te gaan. Zeldzame kans, hartstikke mooi.

Echter....doffe ellende in het zuiden van Duitsland, zware regenval, alles. Het geplande schema is dit:

Zuid-Duitsland verzuipt, op diverse plekken zijn evacuaties in gang.
Wat je ook doet, ga er omheen.
stupidity has become as common as common sense was before
  Moderator zaterdag 1 juni 2024 @ 13:50:01 #6
pi_213753714
Verder hoop ik dat je geen Super Sparpreis ticket hebt gekocht, dan ben je wat minder flexibel. Dan dien je gewoon met de eerstvolgende trein mee te reizen op dezelfde ticket, maar ben je wel stoelreservering definitief kwijt.
[..]
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 1 juni 2024 @ 13:50:14 #7
284411 crew  heywoodu
pi_213753717
quote:
14s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 13:46 schreef Flitsbezorger het volgende:

[..]
Dit had ook een ICE zonder onweer geweest kunnen zijn, tot zo ver is anderhalf te laat aankomen nog typisch Deutsche Bahn.

Maar in jouw schoenen zou ik er nu al vanuit gaan dat ik minimaal een van deze aansluitingen ga missen. Het is nu foute boel in Zuid-Duitsland. Je kan beter vliegen of misschien zelfs een spontane roadtrip doen als alternatieven.
Oh ja, een road trip als alternatief is geen optie helaas, was ik nog vergeten te melden :P

Vliegen op, waarschijnlijk, Wenen klinkt wel als een beter idee wellicht dan. Desnoods morgenochtend als vandaag krap wordt..
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 1 juni 2024 @ 13:50:46 #8
284411 crew  heywoodu
pi_213753725
quote:
14s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 13:50 schreef Flitsbezorger het volgende:
Verder hoop ik dat je geen Super Sparpreis ticket hebt gekocht, dan ben je wat minder flexibel. Dan dien je gewoon met de eerstvolgende trein mee te reizen op dezelfde ticket, maar ben je wel stoelreservering definitief kwijt.
Helaas :+
  Moderator zaterdag 1 juni 2024 @ 13:52:02 #9
pi_213753734
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 13:50 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Oh ja, een road trip als alternatief is geen optie helaas, was ik nog vergeten te melden :P

Vliegen op, waarschijnlijk, Wenen klinkt wel als een beter idee wellicht dan. Desnoods morgenochtend als vandaag krap wordt..
Je kan beter alvast voor morgenochtend inplannen hoe je per NS op tijd op Schiphol aankomt. ;)
[..]
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 1 juni 2024 @ 14:00:48 #10
284411 crew  heywoodu
pi_213753806
quote:
14s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 13:52 schreef Flitsbezorger het volgende:

[..]
Je kan beter alvast voor morgenochtend inplannen hoe je per NS op tijd op Schiphol aankomt. ;)
Dát kan dan gelukkig wel met de auto, want we kunnen wel een lift krijgen naar Schiphol, alleen die lift gaat niet even op en neer naar Schladming (helaas) :P

Maar als ik dat zo hoor gaan we wel meer neigen naar vliegen, ook als er wel treinen (met vertraging) naar München rijden. Die vertraging is niet zo erg, gaat me meer om de kans dat die trein midden in de nacht ineens toch ergens in Stuttgart ofzo stopt en niet meer verder gaat..
  zaterdag 1 juni 2024 @ 14:01:41 #11
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_213753814
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 13:41 schreef heywoodu het volgende: Dat zou op zich wel ok zijn, dan maar een nieuw ticket kopen vanaf München naar Schladming (of gokken op het bestaande ticket en overmacht).
Waarom een nieuw ticket? Je zogeheten treinbinding (‘zugbindung’) vervalt namelijk bij een vertraging van 20 minuten. Ook bij supersparpreis. :s)
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_213753830
Weet niet hoe laat ze er morgen moet zijn, is dit een optie?

Morgen 14.15 met transavia van Amsterdam naar Salzburg ¤249
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 1 juni 2024 @ 14:03:58 #13
284411 crew  heywoodu
pi_213753843
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 14:01 schreef Eix het volgende:

[..]
Waarom een nieuw ticket? Je zogeheten treinbinding (‘zugbindung’) vervalt namelijk bij een vertraging van 20 minuten. Ook bij supersparpreis. :s)
Hmm, ok, dat zou goed zijn.

Ik zie nu dat de ICE's van Keulen naar München allemaal dezelfde wijziging hebben ondergaan: Ulm valt uit, maar met een omweg rijden ze wel door naar München (met vertraging, maar goed, dat is minder erg dan uitval)...

De twijfel wordt niet minder :P
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 1 juni 2024 @ 14:04:52 #14
284411 crew  heywoodu
pi_213753852
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 14:02 schreef Faraday01 het volgende:
Weet niet hoe laat je er morgen moet zijn, is dit een optie?

Morgen 14.15 met transavia van Amsterdam naar Salzburg ¤249
De beste vliegoptie vooralsnog is 07:00 van Amsterdam naar Wenen, dat heeft een station op het vliegveld (dus geen gekut met een bus eerst), en daar dan de trein richting Schladming pakken.

Tijd maakt niet heel veel uit, er staat geen vaste afspraak, maar morgen aankomen zou toch wel prettig zijn.
pi_213753878
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 14:04 schreef heywoodu het volgende:

[..]
De beste vliegoptie vooralsnog is 07:00 van Amsterdam naar Wenen, dat heeft een station op het vliegveld (dus geen gekut met een bus eerst), en daar dan de trein richting Schladming pakken.

Tijd maakt niet heel veel uit, er staat geen vaste afspraak, maar morgen aankomen zou toch wel prettig zijn.
Je moet inderdaad wel 20 minuten met de bus en daarna een rechtstreekse trein naar Schladming. Wel een stuk kortere treinreis.
pi_213753900
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 14:04 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Goede optie, (alweer) vier jaar geleden had ik een zelfde geval, maar koos voor de treinreis. De medewerking die ik uiteindelijk nodig had om op plaats van bestemming te komen (vanwege het afsluiten van het gehele station) was zo moeizaam - ondanks mijn toch prima Duits spreken - dat ik uiteindelijk gekozen heb voor een (snor)taxi voor het overbruggende vervoer.

Zelfs na klacht ingediend te hebben (met meerdere mensen) over de "oplossing" van DB bood geen soelaas.

Ergo: ik was 175 euro armer, was op plaats van bestemming aangekomen - dood op en moest nog één week aan congressen doormaken. Sindsdien vlieg ik liever naar dit soort afspraken, in plaats van de trein. Kennelijk kan de Europese Unie voor haar netwerk nog was afstemming gebruiken. :)
pi_213753909
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 14:08 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Je moet inderdaad wel 20 minuten met de bus en daarna een rechtstreekse trein naar Schladming. Wel een stuk kortere treinreis.
En ook nog een één van de betere trajecten. Ik zou inderdaad voor deze optie gegaan zijn, bij overwegingen.

Simpel vanwege ook de rompslomp en eventuele kosten / -stellen er rondom heen.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 1 juni 2024 @ 14:31:01 #18
284411 crew  heywoodu
pi_213754059
Dijkbreuk nabij Augsburg, zo te zien vlak bij de spoorlijn daar....tja, ik begin nu ook wel van mening te zijn dat het gewoon onhandig is om het er vanavond op te wagen :X

https://www.bild.de/news/(...)40b5e094bf6f636df4da
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 1 juni 2024 @ 16:24:01 #19
284411 crew  heywoodu
pi_213754926
Goed, de keuze is in elk geval gemaakt om vanavond niet de trein te pakken. Jammer van het originele plan, maar het voelt wel echt enorm als de goden verzoeken om dat wél te doen gezien de situatie daar. Vannacht naar Schiphol, dan maar.
  zaterdag 1 juni 2024 @ 17:29:24 #20
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_213755487
Vliegen, zowel auto en trein zijn geen goede opties op het moment.
  zaterdag 1 juni 2024 @ 17:30:16 #21
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_213755492
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 17:29 schreef kwiwi het volgende:
Vliegen, zowel auto en trein zijn geen goede opties op het moment.
Auto kan natuurlijk prima, als je je route maar aanpast.
  zaterdag 1 juni 2024 @ 17:35:11 #22
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_213755542
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 17:30 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Had niet het idee dat er tijd is om een flinke omweg te maken. Maar lees net dat de auto niet eens een optie is.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 1 juni 2024 @ 17:45:50 #23
284411 crew  heywoodu
pi_213755653
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 17:30 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Ja, en zolang je een auto tot je beschikking hebt, wat niet het geval is :T
  zaterdag 1 juni 2024 @ 17:46:23 #24
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_213755655
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 17:45 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ja, en zolang je een auto tot je beschikking hebt, wat niet het geval is :T
Eigenlijk kan je het beste een boot nemen,
maar ja, dan duurt het wel langer :P
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 1 juni 2024 @ 17:46:41 #25
284411 crew  heywoodu
pi_213755658
Maar goed: de vliegtickets voor morgenochtend naar Wenen zijn geboekt, daar met de trein verder en dan hopelijk in de loop van de middag in Schladming, misschien zelfs nog op tijd om een training mee te pakken (en daarna een week lang knallen). Bedankt voor het meedenken iedereen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')