Ik heb heel erg sterk het vermoeden dat ik ADD heb, helemaal na afgelopen weekend. Ik was DJ ergens en na afsluiting had ik de kabels van m’n apparatuur aan m’n vrouw gegeven. Zij had een handtas. Anderhalve dag later dacht ik de boel weer aan te sluiten, maar de kabels had ik niet. Wij zoeken, zoeken, zoeken. Half uur later een sneer naar m’n vrouw: “en bedankt, hea”… Bleek dat ik de kabels allang naar zolder had gebracht. Het zoveelste ding wat ik gewoon glad vergeten was.
En dat op m’n 36e! Niet echt normaal, me dunkt, en de spreekwoordelijke druppel. Dus research en hoewel de eerste zoveel hits op Google dementie opleverden, kwam ik ook uit bij ADD, hoewel niet (meer) de officiële benaming, maar ik ga niet met die wazige letters zitten kloten. En my god, wat een hokjes kan ik afvinken, na er veel over gelezen te hebben. Hieronder een paar:
Vergeetachtigheid? Check dus!
Emotionele wisselingen? Check!
Moeite met het volgen van een uitleg? Semi-check; ik dwaal geregeld af in m’n gedachten, zeker vroeger.
Moeite met het afmaken van taken! Check-check-dubbel-check, helemaal in creatieve games.
Gebrek aan motivatie? Check voor dingen die ik niet leuk vind! Zó moeilijk om dan te moeten beginnen…
Kortetermijngeheugen? Check!
Dagdromen? Check-check-dubbel-check, zeker toen ik jong was!
Meer behoefte hebben aan slaap? Check!
Vertraagde informatieverwerking? Niet echt
Taken snel uit de weg gaan die mentaal veel inspanning vragen? Of niet/te laat aan beginnen? Check!
Moeite hebben om de aandacht bij het werk te houden? Regelmatig check!
Veel dingen, ook vanuit het verleden, zouden dan op z’n plaats vallen (doen dat eigenlijk al op dit moment). Ander voorbeeldje: op de middelbare school scoorde ik steevast “eenen” voor het onderdeel debatteren bij het vak Nederlands. In m’n hoofd had ik alle argumenten paraat, maar het kwam er nooit uit. Nooit! Dat deed geen goed voor mijn zelfvertrouwen. En dat is zeker tot m’n dertigste als een rode draad door m’n leven gelopen, waarbij het lesgeven en het voor een klas staan me enorm geholpen hebben, hoe raar dat misschien ook klinkt.
Ik rook ook wiet. Dan gaan mijn gedachten echt he-le-maal alle kanten op. Heerlijk gevoel voor als je alleen bent, maar in sociale situaties mega-onhandig. Bij de vijfde zin, ben ik al twee gedachtes verder, dan schrik je en probeer je d.m.v. de context van het verhaal nog enigszins aan te haken, wat resulteert in kansloze exercities.
In m’n werk loop ik tegen een paar dingen aan, onder andere vreselijk uitstel-gedrag voor dingen die ik niet zo interessant vind. Nakijkwerk bijvoorbeeld? Ik heb daar tien werkdagen voor. Op welke dag is het nagekeken? De tiende, uiteraard… Het is soms (met de nadruk op soms, want het is echt niet altijd) ontzettend moeilijk om voor bepaalde taken te gaan zitten, ook privé. Ik heb wel eens in de Gamma gestaan voor iets simpels als een hor. Dan sta ik daar tien minuten en nog eens tien minuten later ben ik weer thuis…..met niks! Ik heb een blauwe én groene zomerjas, pre-cies dezelfde, omdat ik geen beslissing kon maken. Doordat m’n vrouw zei: “doe ze allebei, joh sukkel” kwam ik thuis met….allebei!

Als zij er niet bij was geweest, had ik niet die zomerjas(sen) gehad lol.
Daartegenover staat de zogenaamde hyperfocus voor dingen die ik dan wél weer leuk vind om te doen. Ik moet bijvoorbeeld toetsprogramma’s bouwen in ons leerlingvolgsysteem. Dat heb ik in een middag klaar, vind ik leuk om te doen. Of áls ik eenmaal aan die klote-taken begonnen ben en m’n hoofd ervoor open heb gezet, dan ga ik als een tierelier. Creatieve games, zoals Minecraft of vroeger dingen als SimCity, ik ben zo drie, vier uur verder.
Hoe klinkt dit voor jullie? En, belangrijker nog, hoe nu verder? Ik overzie het even niet, durf ook niet echt verder, maar het lijkt me zo klaar als een klontje, hoewel ik ook voorzichtig wil zijn met een zelf-diagnose. Moet ik dit zo bespreken met mijn leidinggevende? Op mijn werk hebben we vertrouwenspersonen. Moet ik daar eerst aankloppen? Kan ik überhaupt nog wel een diagnose krijgen op m’n 36e? Ik heb echt even een begin nodig.
En voor mede-add-ers, als het dat inderdaad is, wat helpt bij jou om aan dingen te beginnen die je niet zo goed liggen of die je interesse niet hebben?