abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213715105
Ik weet even niet meer wat ik moet doen qua voorbehoedmiddel.
Ik wil uiteraard niet zwanger worden maar ik heb ook behoorlijk extreme pms. Ik ben een tijdje aan de combinatie pil geweest en deze werkte redelijk goed tegen mijn pms, omdat ik mijn menstruatie uit kon stellen tot minimaal 2x per jaar. Ivm een hoger risico op borstkanker en trombose (wat ik dus blijkbaar heb vanwege bepaalde genen) ben ik er na overleg mee gestopt. Nu ben ik er ongeveer anderhalf jaartje af en ik voel me heerlijk! Op 1 dingetje na. Ik voel me elke maand weer zo extreem depressief, zelfs antidepressiva werkt op dat moment niet. Die slik ik wegens klinische depressie, die dankzij deze medicatie onder controle is. Behalve dus tijdens die geweldige maandelijkse periode. Nu heb ik de mini pil geprobeerd, maar daar kreeg ik een depressieve terugval van. Weer mee gestopt en nu gebruik ik weer niks. Ik voel mij super, totdat ik weer ongesteld moet worden. Buiten de pms ben ik ook nog eens minimaal 7 tot 12 dagen ongesteld, en bloed ik zo heftig dat ik vaak bloedarmoede ontwikkel. Ook heb ik een vriend en wil ik natuurlijk niet zwanger worden. Hij vind het gelukkig geen probleem om condooms te gebruiken. Maar ik wil gewoon graag eens een keertje zonder. Ik zat na te denken over een voorbehoedmiddel zonder hormonen omdat ik daar zo heftig op reageer, maar dan doet het uiteraard ook niks voor de pms. Ik heb nagedacht over een koperspiraal maar daar lees ik van dat de menstruatie heftiger kan worden. Dat is dus ook niet echt een optie. Ik ga dit natuurlijk bespreken met de huisarts maar ik ben eigenlijk op zoek naar vergelijkbare verhalen, en/of ervaringen van andere vrouwen. Vrouwen met en zonder pms. Wat gebruiken jullie? Hebben jullie meerdere dingen geprobeerd en wat bevalt het meest? Is er iemand die ook zo heftig reageert op de pil maar bijvoorbeeld niet op een hormoonspiraaltje? Of een implanon?
Help. :')
pi_213715158
Ik kan niet goed tegen de pil en mn eerste mirena was een drama. 8 jaar later uit ellende nog een mirena geprobeerd en nu is 't echt top. Bloed minder maar heb nog wel een cyclus. Maar geen pms en bijna geen menstruatie pijn meer
  dinsdag 28 mei 2024 @ 20:23:56 #3
396386 sturmpie
for night & nature
pi_213715913
nuva ring
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  Moderator woensdag 29 mei 2024 @ 08:30:19 #4
441859 crew  Lenny77
pi_213719871
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 20:23 schreef sturmpie het volgende:
nuva ring
In theorie een perfect ding, in de praktijk vreselijk :X
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_213721778
Als condooms verder geen punt zijn doe je het een keer zonder en gebruik je daarna de MAP.
Koperspiraal zorgt vaak juist voor enorm heftige bloedingen.
blablablabla
  Moderator woensdag 29 mei 2024 @ 15:39:22 #6
441859 crew  Lenny77
pi_213723326
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 12:40 schreef Elan het volgende:
Als condooms verder geen punt zijn doe je het een keer zonder en gebruik je daarna de MAP.
Koperspiraal zorgt vaak juist voor enorm heftige bloedingen.
De MAP is een noodmiddel en van het moment dat je eisprong gebeurd is en je eitje op weg is, helpt zelfs de MAP niet meer. Het risico dus absoluut niet waard om deze in te zetten als normale anticonceptie.
Buiten dat ontregelt een MAP het lichaam zo hard dat je daarna een hele tijd in een verstoorde cyclus zit en dus helemaal niet meer weet wanneer iets veilig is of niet.
pi_213723440
quote:
1s.gif Op woensdag 29 mei 2024 15:39 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
De MAP is een noodmiddel en van het moment dat je eisprong gebeurd is en je eitje op weg is, helpt zelfs de MAP niet meer. Het risico dus absoluut niet waard om deze in te zetten als normale anticonceptie.
Buiten dat ontregelt een MAP het lichaam zo hard dat je daarna een hele tijd in een verstoorde cyclus zit en dus helemaal niet meer weet wanneer iets veilig is of niet.
Dan doe je het in een 'veilige' week?
Het is natuurlijk geen reguliere anticonceptie die je elke maand wil gebruiken, maar als je het een keer zonder condoom wilt ervaren zoals TS omschrijft :P

Wat zou jij haar aanraden?
blablablabla
  Moderator woensdag 29 mei 2024 @ 16:30:53 #8
441859 crew  Lenny77
pi_213723927
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 15:49 schreef Elan het volgende:

[..]
Dan doe je het in een 'veilige' week?
Het is natuurlijk geen reguliere anticonceptie die je elke maand wil gebruiken, maar als je het een keer zonder condoom wilt ervaren zoals TS omschrijft :P

Wat zou jij haar aanraden?
In een veilige week zou ik sowieso geen MAP gebruiken want zonde om het lichaam te ontregelen zonder reden :P

Ik zou zeggen toch de minipil en even volhouden want in het begin moet het lichaam even wennen. Grote kans ook dat je maandstonden volledig wegblijven dan.
Ik lees dat het probleem vooral de PMS fase is. Helaas moet je dan aan de hormonen om die op te vangen. Misschien kunnen mensen met een Mirena even advies geven over hun PMS in combi met het spiraaltje?
Bij mij viel met het gebruik van de minipil ook mijn PMS weg en ik mag zelf ook geen gewone combinatie pil nemen wegens vaatproblemen.
  Moderator woensdag 29 mei 2024 @ 16:32:27 #9
441859 crew  Lenny77
pi_213723955
En mocht TS een zeer regelmatige cyclus hebben dan kan ze prima berekenen wanneer het wel of niet kan zonder condoom ^O^
pi_213724212
Ik zou je aanraden eens te kijken naar een optie als een pessarium. Als anti-conceptie wel te verstaan.

Dan sluit je het overige hormonale proces namelijk over, alleen zitten er mitsen en maten aan.

Als je uitgebreid advies wil hebben (ook over 'PMS' en dergelijke klachten) met ook wat meer toegespitst op je eigen situatie: stuur mij dan even een PM (ik ben een vrouwenarts) - dan kan ik je advies geven en eventueel een passende en vrouwvriendelijke doorverwijzing geven. :)
pi_213725563
Mijn vrouw heeft een mirenaspiraal. Ze is nog amper ongesteld,soms dat ze één dag in de x-maanden dat er wat bloed te zien is (meestal merkt ze dat na het plassen). Ze zegt dat ze minder 'last' ervaart dan met de pil.

Wmb een topding hier dus.
pi_213728699
quote:
1s.gif Op woensdag 29 mei 2024 16:30 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
In een veilige week zou ik sowieso geen MAP gebruiken want zonde om het lichaam te ontregelen zonder reden :P

Ik zou zeggen toch de minipil en even volhouden want in het begin moet het lichaam even wennen. Grote kans ook dat je maandstonden volledig wegblijven dan.
Ik lees dat het probleem vooral de PMS fase is. Helaas moet je dan aan de hormonen om die op te vangen. Misschien kunnen mensen met een Mirena even advies geven over hun PMS in combi met het spiraaltje?
Bij mij viel met het gebruik van de minipil ook mijn PMS weg en ik mag zelf ook geen gewone combinatie pil nemen wegens vaatproblemen.
De minipil even volhouden is echt geen optie. Ik ben bijna 7 jaar bezig geweest om uit een zware depressie te komen, dankzij mijn medicatie gaat dat nu al jaren goed. Maar met de minipil krijg ik weer suicidale gedachtes en neigingen tot zelfbeschadiging. Dus dat kan ik helaas niet lang volhouden.
Het liefst trek ik m'n baarmoeder er gewoon uit, maarja. Er is toch een kinderwens aanwezig. In principe voel ik mij hartstikke goed zo zonder al die hormomen alleen die kut pms en menstruaties verpesten alles. 2 weken per maand ben ik een zielig hoopje mens en de andere 2 weken ben ik superwoman. Vermoeiend haha.
pi_213728950
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 23:32 schreef Watnleven het volgende:

[..]
De minipil even volhouden is echt geen optie. Ik ben bijna 7 jaar bezig geweest om uit een zware depressie te komen, dankzij mijn medicatie gaat dat nu al jaren goed. Maar met de minipil krijg ik weer suicidale gedachtes en neigingen tot zelfbeschadiging. Dus dat kan ik helaas niet lang volhouden.
Het liefst trek ik m'n baarmoeder er gewoon uit, maarja. Er is toch een kinderwens aanwezig. In principe voel ik mij hartstikke goed zo zonder al die hormomen alleen die kut pms en menstruaties verpesten alles. 2 weken per maand ben ik een zielig hoopje mens en de andere 2 weken ben ik superwoman. Vermoeiend haha.
Voor dat probleem, namelijk die van hormonale disbalans en je pre-menstruele klachten, zijn ook hele goede (persoonlijke) oplossingen en je hoeft er NIET mee rond te blijven lopen.

Het klinkt ckiché, maar je bent zeker niet de enige en gelukkig is er steeds meer aandacht voor vrouwen(klachten) in de medische wereld.

Stuur anders gewoon eens een bericht als je echte interesse hebt in een oplossing voor de dingen waar je tegen aan loopt. (Tegenwoordig wacht ik op iemand zelf in mijn PM/DM, dat is meer vrijblijvend en ongedwongen)
Wellicht kun je dan beslagen ten eis, met eventuele doordachte vragen, bij je huisarts aankomen. Zodat hij/zij je ook goed doorverwijzen kan. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')