In Duitsland is grote ophef ontstaan rond het nummer L’Amour Toujours van de Italiaanse dj Gigi D’Agostino. In een filmpje brallen Duitse jongeren racistische teksten op de wijs van het liedje, en dat is niet voor het eerst. Nadat eerder politieke kopstukken hun afschuw erover uitspraken, vindt nu ook de dj zelf het tijd om te reageren.![?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp]()
De video is opgenomen op het terras van een restaurant op Sylt, een Duits Waddeneiland vlakbij Denemarken. Te zien is hoe jongeren vrolijk meezingen met de dansvloerknaller uit 2001. Maar in plaats van tu-tu-du-du zingen ze racistische slogans - Ausländer raus (weg met buitenlanders) en Deutschland den Deutschen (Duitsland voor de Duitsers). Een van de jongeren lijkt ook een Hitler-imitatie weg te geven, de rest van de aanwezigen kijkt lachend toe.
Het is niet voor het eerst dat het nummer van de Italiaanse dj in Duitsland wordt misbruikt voor onverholen racistisch gezang. Eerder gebeurde het al in de deelstaten Beieren en Mecklenburg-Voor-Pommeren. Ook op TikTok zijn filmpjes verschenen waarop jongeren het lied misbruiken.
![?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp]()
Gigi D’Agostino, die rond de eeuwwisseling ook een grote hit scoorde met The Riddle, heeft nu voor het eerst gereageerd op de ontwikkeling. Tegen Rheinische Post gaat hij niet rechtstreeks in op de racistische incidenten, maar zegt hij waar L’Amour Toujours volgens hem om draait. Namelijk om ‘een prachtig, groots en intens gevoel dat mensen verbindt’, om de kracht van de liefde en om ‘de vreugde van de schoonheid van het samenzijn’.
Baan kwijtJustitie in Duitsland onderzoekt momenteel of de jongeren die in de video opduiken strafbare feiten begaan. Een aantal van de jongeren is zijn baan al verloren nadat hun werkgever hen herkende op de beelden. Dat geldt bijvoorbeeld voor medewerkers van de Serviceplan Group, dat op Instagram verklaarde racisme niet te tolereren.
Ook de Hamburgse influencer Milena Karl herkende een medewerker op de video. Die is ontslagen. ‘Afgezien van de toch al gemene inhoud van de video, was ik geschokt, gekwetst en teleurgesteld toen ik zag dat een van de mensen in de video bij mij in dienst was’, schreef ze in een Instagram Story.
Veel Duitse politici spreken hun afschuw uit over de video. ,,Wat er in de hoofden van deze mensen omgaat, kan niet langer worden verklaard door alcoholgebruik”, zei CDU-leider Friedrich Merz zaterdag op een partijbijeenkomst. ,,Er is geen enkele manier meer om te rechtvaardigen of uit te leggen wat er is gebeurd. Het is volkomen onaanvaardbaar dat zoiets gebeurt.”
Bondskanselier Olaf Scholz (SPD) noemde de slogans vrijdag ‘walgelijk’ en ‘onaanvaardbaar’. Minister van Binnenlandse Zaken Nancy Faeser (ook SPD) sloot zich daarbij aan: ,,Iedereen die nazi-slogans roept als ‘Duitsland voor de Duitsers’ en ‘buitenlanders eruit’ is een schande voor Duitsland.”
Filmpje in link......
https://www.ad.nl/buitenl(...)nvaardbaar~a01c3a2d/
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !